A
J JohanLun skrev:
Livet som självförsörjande är nog inte superlätt om man inte redan är lantbrukare. Vid en samhällskolaps drabbas nog de flesta.

Därav hoppas jag att vi hinner bli smartare innan vi fördärvat miljön. Oavsett vad man tror om klimatet är det inte bra att elda olja och göda ickedenokratiska oljestater.
Nä men tills annan lösning finns så får man godta vissa saker.
Även om vissa tror att skatta ihjäl något är lösningen... Det är det inte.. Då blir allt bara betydligt mycket dyrare... Utan vinst.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag talar om total restid. Inte bara att du skall ha cykelavstånd till första bussen.
Och var går gränsen mellan alternativ och bekvämlighet?
 
K karlmb skrev:
Läste inte det men det är noga redovisat idag vad en förbränningsbil emitterar.
De bästa är under 100 CO2g/km.
100 g CO2 / km är endast utsläpp från avgasröret, från bränslet förbränning.
Ser du till framställningen av bränslet och framställningen av fordonet, så hamnar du på mer än det dubbla.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, jag vet inte hur det funkar nuförtiden, det vet du säkert bättre...

Men om skatt på drivmedel för personliga transporter av personer som har valmöjligheter, skulle finansiera en tank och ett system som gör det omöjligt att tanka annat än fordon som bonden behöver för sin matproduktion, och man sänker skatten på det drivmedlet, skulle det vara något negativt för bönderna?
Stölderna kommer att öka då...

Redan idag finns lågbeskattad diesel för krossverk m.m.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, jag vet inte hur det funkar nuförtiden, det vet du säkert bättre...

Men om skatt på drivmedel för personliga transporter av personer som har valmöjligheter, skulle finansiera en tank och ett system som gör det omöjligt att tanka annat än fordon som bonden behöver för sin matproduktion, och man sänker skatten på det drivmedlet, skulle det vara något negativt för bönderna?
Nä men vilket parti skulle driva en sådan fråga?
c?
knappast, de är asfalterade nuförtiden.
MP?
Nej de hatar jordbruk.. Med maskiner..

M?
Nä skulle inte tro det..

osv...
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och var går gränsen mellan alternativ och bekvämlighet?
När det går 2 bussar om dagen..
Den ena klockan 07 den andra klockan 16.30...ingen av dessa leder till skogen..

Så visst hade jag anställning i stan så... Och började runt 08.30..
 
T tompaah7503 skrev:
100 g CO2 / km är endast utsläpp från avgasröret, från bränslet förbränning.
Ser du till framställningen av bränslet och framställningen av fordonet, så hamnar du på mer än det dubbla.
Nej 100 är wheel to well.
Däremot ingår inte tillverkning av bilen.
Men de flesta som cyklar har en bil iaf för längre resor så det kan man ju inte räkna in.
Dessutom kör jag bilar 40000 mil eller mer, över genomsnittet innan skrot.
 
Maskintok skrev:
en vanlig bil hade ju kunnat ha gjort detta..
Men det jag misstänkte är att det i verkligheten inte fungerar..
Jasså får man bogsera en automatbil?
 
A
J jannebmw skrev:
Jasså får man bogsera en automatbil?
Det beror på.
Brukar framgå från modell till modell..
Va alla fossiltdrivna bilar av automat modell den dagen när snön kom?

Vad som det beror på är om det är singel pump eller dubbelpump till oljan i växellådan.
GM har sådana på vissa modeller.
lika så suzuki.. de brukar väl ha runt 8 mil som max eller kortaste sträckan för att komma ur vägen för annan trafik..

på singelpump krävs att motorn är igång då driften drivs av ingående axel från motorn.
på dubbelpump så drivs den ena av utgående axeln från motorn..
 
Redigerat:
A
skoge skoge skrev:
Stölderna kommer att öka då...

Redan idag finns lågbeskattad diesel för krossverk m.m.
Ja.
stölderna är ett elände..
de kapar allt för att komma åt..
Även olåsta maskiner kapar de sönder...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och var går gränsen mellan alternativ och bekvämlighet?
Max 30 min extra restid med kollektivt inklusive tid för att parkera bilen tycker jag är rimligt. För mig skulle det snart bli efter jag flyttat 40 min med bil eller 2 timmar med kollektivt pga dåliga byten. Så inte realistiskt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag åkte kollektivt till jobbet när jag väntade på bilen.
Buss och tåg. Bussen kom alltid i tid men tåget kunde man inte lita alls på.
Startade 06.20 på morgonen och var på jobbet 08.00. Gick från jobbet 15.50 och var hemma 17.40.
5mil resväg.
Inte en chans jag gör det igen
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Max 30 min extra restid med kollektivt inklusive tid för att parkera bilen tycker jag är rimligt. För mig skulle det snart bli efter jag flyttat 40 min med bil eller 2 timmar med kollektivt pga dåliga byten. Så inte realistiskt.
Jag förstår dig. Jag har knappt tre mil till jobbet inne i centrala Göteborg. Först har jag 6 km till kollektivtrafiken som jag måste ta med bil. Den bussen går dock bara en gång i timmen. Så i praktiken behöver jag köra 14km och 20 min till mer frekventa bussar. Då är jag halvvägs till jobbet...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Menar du på fullt allvar att du tror att Sverige skulle fungera med den prissättning du antyder? Du inser inte att stora delar av Sverige skulle sluta fungera?
Man kan känna hur som helst, och det är det jag antar att du gör, men om man använder förnuftet och bara följer ett fåtal megatrender så pekar ju allt på att folk som lever "koldioxidrikt" kommer att få se dramatiska förändringar framöver och om man då inte är ekonomiskt oberoende så är det nog rätt smart att börja tänka på hur man kan anpassa sig. Att sitta och fara ut i någon sort känslostorm när någon nämner det uppenbara lär inte hjälpa.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Om det är något land i EU som ska ha låga skatter på bränsle så är det Svärje! Avlångt glesbefolkat land!
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.