Det är alltid värt att dra kabel om man kan.
Vad gäller nätverk är det självklart en no-brainer men även för den här typen av tillämpningar är det betydligt bättre. Stabilare och integrerad strömförsörjning till de olika enheterna...
...för att inte tala om husets larmsystem.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jag skulle vara intresserad av vad man är ute efter i de här fallen dvs att det i trådar av denna typen skrivs en del textmassor som innehåller ganska lite konkret. Det blandas och ges i stor utsträckning och missförstås gärna också samt blandas in olika tekniska termer och begrepp som inte klarlägger något.

Vi kan börja med att få till vad som menas med en konventionell installation och sen gå vidare mot en avpassad syftande till att dra nytta av tex olika system med puckar, ljuskällor med inbyggda funktioner osv och en typisk där KNX används både mer galet och i en helt ideal setup.

Gärna också några synpunkter på hur man på längre sikt ska se på energibuss och data ska de separeras i dessa enkla fall och vad ska man ha till effektdelen dvs nivå, AC/DC osv. Media tråd eller trådlöst kan vi välja fritt efter vad som passar i olika fall men hur standardiseringen får fäste om den nu får det är ju intressant.

Så för att nämna några djac, karlmb, jbr, Boilerplate4U som skriver om detta ofta hur ser ni på det och hur har ni själva byggt nu och hur skulle det önskas vara/blivit. Själv är jag väl insatt rent tekniskt i allt detta och kan vända och vrida på det men vad jag saknar är vad brukare söker och då är kanske de nämnda inte på medel utan mer intresserade och kunniga men för att börja någonstans. Kanske är det på medelnivån inte så fel med en Plejd som installatören tar in heller bara det inte sen upplevs som inlåst. Risken kanske är mindre bland den stora massan som är nöjd med någon enkel logik som går att få till eller en relativt säker dosdimmer som det också verkar vara.
Jag testar att som det så vackert heter apostrofera några igen så om de inte svarar så vet jag att det är ett aktivt val. Som sagt @djac @karlmb @jbr @Boilerplate4U och givetvis andra också skulle jag gärna vilja veta hur det ses på konventionell installation, avpassad installation både med puckar bussar tråd eller trådlöst. Hur kan, bör detta göras i grunden för att lite bättre passa respektive lösningar och vad är det man söker i delarna.

KNX kan vi ta i en egen del då det är en ganska liten installerad bas i just normalbostäder och i de fallen troligtvis en försvinnande liten del som är bra och vettigt gjord för att dra nytta av det. Sen vore det intressant med fördelningen av tekniken tråd/annan i de kommersiella byggnaderna där det är mer naturligt att ersätta gamla allmänt kabelnät för manöver/indikering med en två/fyrledad buss mellan centralplatser.

Så, jag är intresserad av hur ni ser på hur man nu och i framtiden bör se på elinstallationens uppbyggnad i grunden och vad man normalt menar och försöker åstadkomma med sk smarta hem som användare med det intresset. Rent tekniskt vet jag som sagt allt jag behöver så ev detaljer där kan vi lämna på ytan det är mest att förstå vad de som ofta är med i dessa trådar menar med smart och hur det inverkar på ev installation och hur integrering av skilda delar idealt skulle fungera osv.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jag testar att som det så vackert heter apostrofera några igen så om de inte svarar så vet jag att det är ett aktivt val. Som sagt @djac @karlmb @jbr @Boilerplate4U och givetvis andra också skulle jag gärna vilja veta hur det ses på konventionell installation, avpassad installation både med puckar bussar tråd eller trådlöst. Hur kan, bör detta göras i grunden för att lite bättre passa respektive lösningar och vad är det man söker i delarna.

KNX kan vi ta i en egen del då det är en ganska liten installerad bas i just normalbostäder och i de fallen troligtvis en försvinnande liten del som är bra och vettigt gjord för att dra nytta av det. Sen vore det intressant med fördelningen av tekniken tråd/annan i de kommersiella byggnaderna där det är mer naturligt att ersätta gamla allmänt kabelnät för manöver/indikering med en två/fyrledad buss mellan centralplatser.

Så, jag är intresserad av hur ni ser på hur man nu och i framtiden bör se på elinstallationens uppbyggnad i grunden och vad man normalt menar och försöker åstadkomma med sk smarta hem som användare med det intresset. Rent tekniskt vet jag som sagt allt jag behöver så ev detaljer där kan vi lämna på ytan det är mest att förstå vad de som ofta är med i dessa trådar menar med smart och hur det inverkar på ev installation och hur integrering av skilda delar idealt skulle fungera osv.
Om jag skulle dra nytt i ett hus då skulle jag leda ut separata rör till alla brytare och armaturer i huset. Samma med alla eluttag. På detta sätt så kan man separera kraft och styr. Man kan också med lätthet sätta upp relälister för att styra allt, eller rader med Shelly, Plejd eller annat.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jag testar att som det så vackert heter apostrofera några igen så om de inte svarar så vet jag att det är ett aktivt val.
Jag hade absolut inte släppt det första inlägget :)

Jag anser att man ska separera brytare, paneler, sensorer från 230V. Det innebär inte nödvändigtvis att man eftersträvar ett "smart hus". (ett begrepp som antagligen har lika många definitioner som användare...)
Min poäng att man skapar stora begränsningar om 230V ska gå via brytare på sin väg till belysning och eluttag.

Jag vurmar som sagt för KNX men det jag egentligen förespråkar är busskommunikation mellan brytare, paneler, sensorer och aktorer.
För väldigt många år sedan var jag mycket nära att satsa på det danska IHC som vände sig till privatbostäder men det blev inget då det dröjde och dröjde och dröjde innan de lanserade sin nya controller (som alldeles snart skulle finnas ute...)
IHC byggde också på busskommunikation, dock med en central kontrollenhet.
Schema som jämför konventionell elinstallation och busskommunikationssystem för hemautomation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IHC sitter i ganska många hus i Danmark men även i hus i Sverige. Systemet var bra men problemet var att man var utelämnad till en tillverkare. (ja, det gick i graven)

KNX var då en stor etablerad standard och det visade sig att det installerades en hel del KNX-system i privatbostäder i Tyskland vilket medförde att priserna på komponenterna redan då var på en helt annan nivå där.

Men, det är alltså busskommunikation som tilltalar och jag tycker det ger stora fördelar och är att föredra framför en konventionell installation.

Busskommunikation medger också goda möjligheter för decentralisering. (Jag tycker @GK100 absolut har en poäng i att många bussystem är allt annat än vettigt installerade.)
Decentralisering innebär dock inte att aktorer eller styrenheter ska monteras lokalt i en dosa bakom ett eluttag. En bra decentralisering kan vara att flytta enheter från elcentral till resp. våningsplan och/eller till enstaka rum eller utrymmen för matning till den enskilda förbrukaren.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jag testar att som det så vackert heter apostrofera några igen så om de inte svarar så vet jag att det är ett aktivt val. Som sagt @djac @karlmb @jbr @Boilerplate4U och givetvis andra också skulle jag gärna vilja veta hur det ses på konventionell installation, avpassad installation både med puckar bussar tråd eller trådlöst. Hur kan, bör detta göras i grunden för att lite bättre passa respektive lösningar och vad är det man söker i delarna.

KNX kan vi ta i en egen del då det är en ganska liten installerad bas i just normalbostäder och i de fallen troligtvis en försvinnande liten del som är bra och vettigt gjord för att dra nytta av det. Sen vore det intressant med fördelningen av tekniken tråd/annan i de kommersiella byggnaderna där det är mer naturligt att ersätta gamla allmänt kabelnät för manöver/indikering med en två/fyrledad buss mellan centralplatser.

Så, jag är intresserad av hur ni ser på hur man nu och i framtiden bör se på elinstallationens uppbyggnad i grunden och vad man normalt menar och försöker åstadkomma med sk smarta hem som användare med det intresset. Rent tekniskt vet jag som sagt allt jag behöver så ev detaljer där kan vi lämna på ytan det är mest att förstå vad de som ofta är med i dessa trådar menar med smart och hur det inverkar på ev installation och hur integrering av skilda delar idealt skulle fungera osv.
Jag ska svara, när jag kommer till em dator.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om jag skulle dra nytt i ett hus då skulle jag leda ut separata rör till alla brytare och armaturer i huset. Samma med alla eluttag. På detta sätt så kan man separera kraft och styr. Man kan också med lätthet sätta upp relälister för att styra allt, eller rader med Shelly, Plejd eller annat.
Inget trådlöst då?
 
K karlmb skrev:
Inget trådlöst då?
Jo, men jag skulle centralisera utrustningen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men jag skulle centralisera utrustningen.
Det blir ju en massa extradrsgning.
 
K karlmb skrev:
Det blir ju en massa extradrsgning.
Ja, och?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, och?
Man ska väl utnyttja de fina möjligheter som modern teknik erbjuder? Att fjärrstyra med kabel 2 vägar är ju att gå över ån 2 ggr.
 
K karlmb skrev:
Man ska väl utnyttja de fina möjligheter som modern teknik erbjuder? Att fjärrstyra med kabel 2 vägar är ju att gå över ån 2 ggr.
Så mycket extra tråd blir det inte. Dessutom så kan man använda klena trådar för styrningen.

Jag föredrar att separera all användning i centralen. Man slipper många dosor.

Inte så att jag är emot trådlöst, men som gammal elektriker så vill jag verkligen ha möjligheten att byta innehåll i rören när jag planerar om hemmet.

Det blir lätt att ändra hur brytarna styr lampor exempelvis. Det är ett elände att göra om sådant i efterhand. Jag har fått göra om rätt mycket från grunden i mitt hus när jag byggt om, sådant som inte hade varit svårt att lösa om man centraliserat det.

Här är faktiskt KNX riktigt bra med sin möjlighet till buss-arkitektur, men det räcker inte riktigt för mig heller. Jag gillar verkligen centraliserade system, trots mer slang och koppar i väggarna.
 
R RoAd skrev:
Då är ju frågan varför de inte köpte en vanlig knapp istället? Det är ju ingen större skillnad och de hade ju varit mycket billigare.
För att man vill kunna dimma.

R RoAd skrev:
Det är ju kul att du är glad, men vissa (t.o.m. du kanske i framtiden) har nog lite större krav på sitt "smarta hem".

Edit: Det är märkligt att de flesta försvarare av plejd måste dra till med att det fungerar. varför tror ni att andra system inte fungerar? Jag har haft ett antal shelly installerade i många år nu och de har också fungerat, hela tiden.
Jag vet flera där ljuset flimmrar till med shelly dimmrar. Det kanske det gör för vissa med plejd också, det har jag inte hört något om bara.
Här tex en tråd i ämnet: https://www.shelly-support.eu/forum/index.php?thread/3730-dimmer-is-flashing/&pageNo=1
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Så mycket extra tråd blir det inte. Dessutom så kan man använda klena trådar för styrningen.

Jag föredrar att separera all användning i centralen. Man slipper många dosor.

Inte så att jag är emot trådlöst, men som gammal elektriker så vill jag verkligen ha möjligheten att byta innehåll i rören när jag planerar om hemmet.

Det blir lätt att ändra hur brytarna styr lampor exempelvis. Det är ett elände att göra om sådant i efterhand. Jag har fått göra om rätt mycket från grunden i mitt hus när jag byggt om, sådant som inte hade varit svårt att lösa om man centraliserat det.

Här är faktiskt KNX riktigt bra med sin möjlighet till buss-arkitektur, men det räcker inte riktigt för mig heller. Jag gillar verkligen centraliserade system, trots mer slang och koppar i väggarna.
Inte så mkt extra tråd? Om man kan dra 3x1.5 mm2 till ett eller tom 2 rum och i 2-3 dosor lokalt styra både uttag och all belysning så är det ju en besparing på iaf 5-6 ggr de där 3x1.5 mm2. Eller hur menar du?
Dessutom lär det ju ändå bli lokalt placerade LED-drivers, ska du ha dem dumma då och försöka dimma dem centralt? Inga smarta LED-drivers?
 
K karlmb skrev:
Inte så mkt extra tråd? Om man kan dra 3x1.5 mm2 till ett eller tom 2 rum och i 2-3 dosor lokalt styra både uttag och all belysning så är det ju en besparing på iaf 5-6 ggr de där 3x1.5 mm2. Eller hur menar du?
Dessutom lär det ju ändå bli lokalt placerade LED-drivers, ska du ha dem dumma då och försöka dimma dem centralt? Inga smarta LED-drivers?
Jag har inga LED-drivers i huset.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har inga LED-drivers i huset.
Trodde vi pratade om hur man ska bygga elsystem idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.