A Anders_Nilsson skrev:
Men Fredrik-1980 hävdar ju att honung är vegansk, och du hävdar motsatsen. Så Fredrik har fel, inte rätt. I din text står det ju att bihonun INTE är veganske eftersom den är resultatet av binas arbete.
Haha jag råkade blanda ihop de faktiskt.
Men då fick Fredrik läsa och lära sig istället =)
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Visst finns det frukt som pollineras av människor (industriellt). Men har man som vegan koll på om det är veganska äpplen i butiken? De är ju också resultat av binas arbete i normalfallet...
Vi bör omedelbart införa en skatt på frukt som avsätts för att kompensera binas obetalda arbete i framtida förhandlingar (jämför F! krav på mansskatt Mansskatt – Wikipedia).

En del går ju bort sig i sekterism när sådana här argument framförs, andra vänder huvudet åt andra hållet när ideologi och verklighet inte går ihop,
 
F Fredrik-1980 skrev:
På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.

Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?
F Fredrik-1980 skrev:
På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.
Den bärbara solcellsladdare som presenterades kostar i Kina 3200. Lönar sig att åka dit och köpa om man är fler. Klart man får vänta ut Omicron. Jag vill också ha en sån!

Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?


Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
F Fredrik-1980 skrev:
På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.

Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?


Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
F Fredrik-1980 skrev:
Det går inte för han har sina tabeller.


Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Men Fredrik-1980 hävdar ju att honung är vegansk, och du hävdar motsatsen. Så Fredrik har fel, inte rätt. I din text står det ju att bihonun INTE är veganske eftersom den är resultatet av binas arbete.
Lyssnade på ett program om honung på P1 för några månader sen, billig honung har aldrig sett till några bin... Sen är den ju totalt poänglös, förutom som sötningsmedel då...
 
P pjkw skrev:
Köp ett dieselverk o dra igång, gärna nära friskluftsintag
På Alibaba.com kostar en bärbar solcellsladdare 3200. Jag ska köpa därifrån!
 
A
På tal om laddning. Jag har inte tänkt på det att om räckvidden på tex en Tesla är 45 mil, så är det i verkligheten kanske 40 mil. Värme eller kalluft på sommar el vintern så är räckvidden 35 mil.
Det betyder att räckvidden är bara 30 mil. För man kör ju inte tomt, man laddar innan.

Sedan har jag hört att efter några år tappar batteriet kapacitet, 80%?

Det blir en dyr historia. Undrar varför så populärt? Men det är väl ingen privat som renköper en el-bil? Det är väl leasing el företag? Även om diesel kostar 20 kr och en normalbil förbrukar 0,5l/mil så blir det väl billigare med dieselbil?
Servicen är inte dyr idag. Som chef administrerar jag arbetsbilarna på jobbet. De är alla diesel och det är inte många tusen om året i service för olja och filter byter vi själva. Tar inte många minuter.

Själv har jag en tråkig laddhybrid som förmånsbil för de tvingade
 
Redigerat:
F
Magnus Filip skrev:
På tal om laddning. Jag har inte tänkt på det att om räckvidden på tex en Tesla är 45 mil, så är det i verkligheten kanske 40 mil. Värme eller kalluft på sommar el vintern så är räckvidden 35 mil.
Det betyder att räckvidden är bara 30 mil. För man kör ju inte tomt, man laddar innan.
Och sen när batterierna fått några hundra mil på nacken - hur mycket har kapaciteten minskat till då?
Och: I tekniska publikationer varnas det ju för att förvara batterier (accumulatorer) till verktyg i miljö under fryspunkt. Kapaciteten skadas permanent.
Är batteribilarnas batterier immuna mot det eller är det bara mörkat?
 
A
F frasen_36 skrev:
Och sen när batterierna fått några hundra mil på nacken - hur mycket har kapaciteten minskat till då?
Och: I tekniska publikationer varnas det ju för att förvara batterier (accumulatorer) till verktyg i miljö under fryspunkt. Kapaciteten skadas permanent.
Är batteribilarnas batterier immuna mot det eller är det bara mörkat?
Det intressanta är om 5-20 år hur många %? Mkt intressant att få ett proffsigt svar.
Men det behövs nog oberoende experter som testar av det. För jag tror att få svenskar som själva privat äger el-bil är riktigt ärliga, handen på hjärtat. I Sverige är det en sport att inte vara ärlig med sina fina dåliga bilar har jag märkt. De talar inte om sin lön eller privatekonomi heller. En del av kulturen?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
Magnus Filip skrev:
Det intressanta är om 5-20 år hur många %? Mkt intressant att få ett proffsigt svar.
Men det behövs nog oberoende experter som testar av det. För jag tror att få svenskar som själva privat äger el-bil är riktigt ärliga, handen på hjärtat. I Sverige är det en sport att inte vara ärlig med sina fina dåliga bilar har jag märkt. De talar inte om sin lön eller privatekonomi heller. En del av kulturen?
Exakt, det är tabu att erkänna ett dåligt val eller köp.:crysmile:
 
F frasen_36 skrev:
Exakt, det är tabu att erkänna ett dåligt val eller köp.:crysmile:
Det gäller väl i lika hög grad vid köp av en bensin eller diesel bil??
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
A Argastesnickaren skrev:
Det gäller väl i lika hög grad vid köp av en bensin eller diesel bil??
Gäller nog de flesta val. ( t.o.m bostad) ;)
 
A
F frasen_36 skrev:
Exakt, det är tabu att erkänna ett dåligt val eller köp.:crysmile:
Har märkt det. Spelar ingen roll vad de köper så är det mkt "nöjda" I USA är det inte så. Där är man ärliga och talar gärna om vad man tjänar osv. 8


Som en familj vi känner som köpte nytt kök med högre fast bord och typ barstolar.
Karlen nasade om att det var så bra.
Jag tyckte det var skit och obekvämt. Även barnen hatade det sa de.
Men karln nasade på. Fanns ju inte på kartan att de gjort ett dåligt köp.
Även inom äktenskap. Helt plötsligt skiljer någon sig och man blir paff.. Inte hört ett knyst om det. Fast man känner dem väl.

Vad är problemet?
 
F
Magnus Filip skrev:
Det intressanta är om 5-20 år hur många %? Mkt intressant att få ett proffsigt svar.
Men det behövs nog oberoende experter som testar av det. För jag tror att få svenskar som själva privat äger el-bil är riktigt ärliga, handen på hjärtat. I Sverige är det en sport att inte vara ärlig med sina fina dåliga bilar har jag märkt. De talar inte om sin lön eller privatekonomi heller. En del av kulturen?
Undrar om batteriet (accumulatorn) i batteribilen är av helt annan sort än i batteriverktygen så de klarar förvaring i kyla utan degradering?
 
A
F frasen_36 skrev:
Gäller nog de flesta val. ( t.o.m bostad) ;)
Detta är något som förvånar mig. Bostad.
De kan lägga år på att leta. Vissa stollar siktar in sig på något visst kvarter och får betala mkt mer. Man kan lära sig trivas på andra ställen också bara förutsättningarna är rätt.
. Sedan när det är budgivning så bestämmer de sig på 5 minuter.
Sedan klagar de på grannar, föreningen, oljud, ordningen i området, skolan, cykelbana saknas, snöplogning. Istället en lätt knack på dörrar i området innan köp?
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Undrar om batteriet (accumulatorn) i batteribilen är av helt annan sort än i batteriverktygen så de klarar förvaring i kyla utan degradering?
Nej. Det är samma sorts batterier. Men vissa märken klarar det bra genom att värma upp batterierna innan de laddas.

Det är inte kyla som förstör batterierna utan laddning när det är kallt. När det är kallt ute och du använder batterierna så laddas de ut snabbare, men de förstörs inte. Tesla har funktion som liknar motorvärmare för det fallet: schemalägg din avgångstid och värm upp batteri (+kupé om du vill spara mer energi i batteriet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.