Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
FG FG skrev:
Man kan självklart bli dödligt sjuk i Covid trots att man är vältränad och det bör man vara medveten om. Men man är betjänt av en vältränad andningsmuskulatur när man har nedsatt lungfunktion och det är lättare för kroppen med syresättningen. Det kan avgöra skillnaden mellan liv och död.

[länk]
Nu är det ju inte bara risken att dö som det gäller utan det är ju väldigt bra att minska risken för sånt här:
– Sen vaknade jag på lördag morgon och då kände jag mig nästan mer död än levande, för jag kunde inte röra mig.
Sandra berättar att det som sitter kvar mest av upplevelsen är ensamheten när man är så utsatt och när man håller på att dö som hon ju höll på att göra.
Ena armen och axeln var förlamad i ett par månader. Hon som är van att springa och träna mycket fick nu ta sina barn eller en väninna under armen och släpa sig runt.
Vad du än gör, om du plockar in i en diskmaskin så kanske du behöver sova två timmar efteråt.
 
  • Ledsen
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju inte bara risken att dö som det gäller utan det är ju väldigt bra att minska risken för sånt här:
Ja och då är det bra att vara vältränad så får du alla gånger bättre utfall jämfört med dem som inte tränar och har riskfaktorer; övervikt, diabetes, högt blodtryck, stillasittande, alkohol, rökning osv.

https://lakartidningen.se/klinik-oc...kartlagt-riskfaktorer-for-allvarlig-covid-19/
 
BirgitS
FG FG skrev:
Ja och då är det bra att vara vältränad så får du alla gånger bättre utfall jämfört med dem som inte tränar och har riskfaktorer; övervikt, diabetes, högt blodtryck, stillasittande, alkohol, rökning osv.

[länk]
Javisst, men det är ju ändå bra att minska risken ändå mer genom att vaccinera sig.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
FG FG skrev:
Man kan självklart bli dödligt sjuk i Covid trots att man är vältränad och det bör man vara medveten om. Men man är betjänt av en vältränad andningsmuskulatur när man har nedsatt lungfunktion och det är lättare för kroppen med syresättningen. Det kan avgöra skillnaden mellan liv och död.

[länk]
Har du en sämre genuppsättning OAS 1 kan risken vara extremt mycket större. Liksom det motsatta. Inget av det märks på gymmet

Det kan avgöra hur sjuk du blir med + 90%.
 
J
B Bus1t skrev:
Det där med dödsorsak håller jag inte högt efter att fått erfara på nära håll tyvärr. OM en person avlider av säg hjärtinfarkt, hjärnblödning eller annat så görs ingen obduktion OM det covidtest- som alltid görs visar positivt. Då får man dödsorsak covid och ingen obduktion utförs trots obefintliga symtom..
Trams. Den läkare som skriver dödsorsaksintyg anger dödsorsak, med eller utan obduktion. Alldeles oavsett vad ett covidtest visat för resultat.
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, men det är ju ändå bra att minska risken ändå mer genom att vaccinera sig.
Absolut men det ena utesluter inte det andra. Att vara fysiskt vältränad gör att man klarar mer.
Min bror hälsade på från Tyskland över julen. Fullvaccinerad och dubbla munskydd under hela resan, liksom alla andra på planet, samt högsta möjliga försiktighet. Trots detta lyckas han få Covid. Hög feber och svårt att prata. Så man får nog göra lite av varje för att hålla sig i skick.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför är det relevant att veta hur många som brukar ligga på sjukhus pga. förkylningar och dess följdsjukdomar?

När det gäller IVA så visar Socialstyrelsen ett diagram med total beläggning på IVA och andelen covidpatienter samt säger hur mycket ledig kapacitet det är där på varje presskonferens. Förutom att de redogör för hur regionerna uppfattar läget, dvs. normalt, mer eller mindre kritiskt.
Men det är det visst!
Vad är normal läget gällandes förkylningar vs covid som också är ett förkylningsvirus om än nyare variant.
Vi kommer aldrig komma till nollläge som du verkar önska, bara o inse.
 
BirgitS
P pegr skrev:
Men det är det visst!
Vad är normal läget gällandes förkylningar vs covid som också är ett förkylningsvirus om än nyare variant.
Vi kommer aldrig komma till nollläge som du verkar önska, bara o inse.
Jag har inte skrivit att det inte är relevant men jag försöker få veta varför du tycket det är relevant nu för det förstår jag inte.

Det coronavirus som orsakar covid är inte ett förkylningsvirus för det är inte normalt att en massa människor behöver intensivvård av förkylningsvirus lika lite som det är vanligt att folk ligger hemma och hostar med hög feber i en vecka pga förkylning. Medelålders dör inte av en förkylning i den utsträckning som har skett pga. covid.

Men du kan själv kolla runt i Intensivvårdsregistret när det gäller IVA. Det här kan ju vara en sida att utgå från: https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/report/prod.diagnoser-dygn kombinerat med "Grupperade diagnoser" som finns i menyn upptill under Dokument.
Stapeldiagram över huvudsakliga IVA-diagnoser 2021 med covid-19 som dominerande diagnos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där då den höga stapeln är covid. Det är en diagnos som totalt utklassade alla andra diagnoser på IVA förra året. Även om man bara tittar sen 1 november så är covid den vanligaste diagnosen följt av tre andra som inte har med luftvägarna att göra och sen kommer bakteriell lunginflammation.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte skrivit att det inte är relevant men jag försöker få veta varför du tycket det är relevant nu för det förstår jag inte.

Det coronavirus som orsakar covid är inte ett förkylningsvirus för det är inte normalt att en massa människor behöver intensivvård av förkylningsvirus lika lite som det är vanligt att folk ligger hemma och hostar med hög feber i en vecka pga förkylning. Medelålders dör inte av en förkylning i den utsträckning som har skett pga. covid.

Men du kan själv kolla runt i Intensivvårdsregistret när det gäller IVA. Det här kan ju vara en sida att utgå från: [länk] kombinerat med "Grupperade diagnoser" som finns i menyn upptill under Dokument.
[bild]
Där då den höga stapeln är covid. Det är en diagnos som totalt utklassade alla andra diagnoser på IVA förra året. Även om man bara tittar sen 1 november så är covid den vanligaste diagnosen följt av tre andra som inte har med luftvägarna att göra och sen kommer bakteriell lunginflammation.
Vad du TYCKER är ju helt ointressant, frågan kvarstår hur många som hamnar på sjukan pga förkylning vilket SIRportalen inte visar.
Nivån på normalläget vi hade innan Covidvarianten av Coronaviruset är i allra högsta grad intressant som jämförelse med vad ska kunna kalla normalläge med Covid, men så långt verkar du inte kunna tänka.

Corona tillhör definitivt gruppen förkylningsvirus.
https://www.webmd.com/cold-and-flu/cold-guide/common_cold_causes
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
P pegr skrev:
Vad du TYCKER är ju helt ointressant, frågan kvarstår hur många som hamnar på sjukan pga förkylning vilket SIRportalen inte visar.
Nivån på normalläget vi hade innan Covidvarianten av Coronaviruset är i allra högsta grad intressant som jämförelse med vad ska kunna kalla normalläge med Covid, men så långt verkar du inte kunna tänka.

Corona tillhör definitivt gruppen förkylningsvirus.
[länk]
Fast nu fastnar du i semantik. BirgitS frågar efter vad du tycker, hon säger inte vad hon tycker.
Och sen skriver hon att det coronavirus vi har att göra med inte är ett vanligt förkylningsvirus. Och här har hon rätt eftersom vanliga förkylningsvirus inte ger så svår sjukdom som covid.
Här hittar du lite av det du efterfrågar:
https://www.socialstyrelsen.se/glob...ment/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf
Hittas lätt med en enkel googling ;)
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Fast nu fastnar du i semantik. BirgitS frågar efter vad du tycker, hon säger inte vad hon tycker.
Och sen skriver hon att det coronavirus vi har att göra med inte är ett vanligt förkylningsvirus. Och här har hon rätt eftersom vanliga förkylningsvirus inte ger så svår sjukdom som covid.
Här hittar du lite av det du efterfrågar:
[länk]
Hittas lätt med en enkel googling ;)
Du länkar till en PDF som refererar till flunsa fall inte förkylning, så om du vill skryta med googlingskunskaperna får du nog göra om..
Vidare visar BirgitS på en osedvanlig trångsynthet och oförståelse när man vill lyfta frågan om normalläget i jmf med vad vi har idag.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
P pegr skrev:
Du länkar till en PDF som refererar till flunsa fall inte förkylning, så om du vill skryta med googlingskunskaperna får du nog göra om..
Vidare visar BirgitS på en osedvanlig trångsynthet och oförståelse när man vill lyfta frågan om normalläget i jmf med vad vi har idag.
Nu försökte jag hjälpa dig lite, men om du vill fortsätta att leta efter den statistik som passar dina behov så får du väl göra det.
Influensa är överlägset förkylningsvirus i att skapa behov av sjukhusvård. Därmed är statistik gällande influensa en bra jämförelse. Vintern 2020-2021 så hade vi i stort sett ingen influensa vilket gör att jämförelsen blir ganska enkel att göra.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Men när Trump förenklade sitt språk till att man skulle spruta in ett rengöringsmedel i blodet för att få bort viruset, så var det tydligen en uppmaning till folk att förgifta sig?
Den som hade lite vett i skallen förstod nog att Trump inte hade en aning om vad han pratade om, men visst kan det ha funnits en risk att någon tog det på allvar.
Så vi ska tydligen ha en annan måttstock nu när det är en annan president det gäller, bra att veta (y);)
Jag vet inte vilken måttstock du syftar på, men Trump var som president helt knäpp. Biden är betydligt mer rationell.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
P
B Bus1t skrev:
Jag är absolut igen motståndare till vaccin och tycker att man absolut skall ta om man känner oro, eller är i någon typ av riskzon. Precis som ett normalt år med influensan.
Om du inte har vaccinerat dig mot covid-19 så är du motståndare till vaccin mot covid-19. I det sammanhanget spelar det ingen roll vad du har vaccinerat dig mot i övrigt.

Om vi ska få bukt med den här smittan så behöver så många som möjligt vaccinera sig. Man måste se lite bortom den egna bubblan och se vilka konsekvenser det bli för samhället om man sällar sig till de ovaccinerades skara.
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
P
B Bus1t skrev:
Sen skulle man skydda alla andra genom att vaccinera sig. För var man vaccinerad kunde man inte bli sjuk igen eller smitta andra.. Det försvann även det efter ett tag då man visade sig smitta lika mkt som vaccinerad- DOCK i bara 5 dagar istället för 7 dagar.. Men en vaccinerad har större risk att smitta då de ev inte märker av sjukdomen/symtomen.. Så ja det går väl kanske jämt ut.
Du smittar ju knappast mera av att vara vaccinerad om du ser till att hålla avstånd och vara lite uppmärksam. Varför skulle risken öka att just du blev en större smittrisk om du vore vaccinerad?
Sen är den sista återkommande om och om igen, och den som det nu återigen trycks hårdare på, vi ska inte utsätta sjukvården för patienter. I min ålderskategori är det 33st som har fått vård under 2021. 27 st av dem fick vård mindre än 1 dag.
Om du ser till att bara smitta folk i din åldersgrupp så är det resonemanget nästan rimligt.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.