Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P pmd skrev:
Hur ser sanningen ut då, enligt dig?
Det går, som många tidigare visat med länkar och bilder, att se i intensivvårdsregistret. Det jag ville framföra var just att det är bedrägligt att säga att 66,4% inte har någon känd riskfaktor.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
"NB. Alltså en riktig läkare i kött och blod, inte någon som livnärar sig clickbaits och TV-soffor."
Nu är hon förvisso professor i immunologi vid Sahlgrenska.
 
S Surly skrev:
Genom att utelämna fakta så förvränger dom ju sanningen, det är ett faktum som inte behöver bevisas på något sätt. Att jag gissar om anledningen kan du bortse från så slipper du störa dig på det.
Att "dom" utelämnar "fakta" läste jag. Och att det i sin tur "är ett faktum som inte behöver bevisas". Vilken underbar cirkel av halmgubbar
Därför är det en besvikelse att du endast "gissar" om anledningen till det som är så sant - vore det inte lika bra att gå all in och presentera samtliga dina teorier som absoluta sanningar?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
sysmali
V vanpire skrev:
I region Stockholm så har situationen med Covid har fullständigt exploderat sista veckan. All time high någonsin med över 3000 positiva prover på en dag igår. Ca 14% av alla provtagna, är positiva och Omikron har helt tagit över och står för 74% av alla positiva prover. Många blir sjuka även om de är vaccinerade om än inte så allvarligt sjuka, men med konsekvens att det är svårt att bemanna i sjukvården. Även IVA fallen ökar snabbt.

Situationen för sjukhusen är närmast lika svår nu som våren 2020 om än inte i antal patienter. 90% av alla på IVA är ovaccinerade.

Källa: Gårdagens chefsläkarmöte i regionen.
3 av 4 i min familj ingår i ovan statistik. Alla dubbelvaccinerade och en av oss hade verifierad Covid i januari 2021. Tycker det är oroväckande att en tidigare infektion och två sprutor inte skyddar...
Förvisso har vi relativt låg feber, hosta och halsont. Räknar med att vi har Omikron.

Kikat på Dr John Campbells YT-kanal där han är positiv till att Omikron tar över från Delta, där han visar statistik på färre sjukdomsinläggningar och död med den nya mutationen.

Det jag är nyfiken på om det finns data/statistik om Omikron ger "lättare" sjukdom, oavsett vaccin.
 
Redigerat:
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
3 av 4 i min familj ingår i ovan statistik. Alla dubbelvaccinerade och en av oss hade verifierad Covid i januari 2021. Tycker det är oroväckande att en tidigare infektion och två sprutor inte skyddar...
Förvisso har vi relativt låg feber, hosta och halsont. Räknar med att vi har Omikron.

Kikat på Dr John Campbells YT-kanal där han är positiv till att Omikron tar över från Delta, där han visar statistik på färre sjukdomsinläggningar och död med den nya mutationen.

Det jag är nyfiken på om det finns data/statistik om Omikron ger "lättare" sjukdom, oavsett vaccin.
Oj, jobbig situation. Jag hoppas att ni tillfrisknar utan komplikationer. Vissa data tyder på att Omikron kan vara lindrigare även vad gäller svår sjukdom men det är svårt att säga i dagsläget. Vi får avvakta säkrare data/undersökningar.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
B
BirgitS BirgitS skrev:
Men du bedömer att vaccinet medför högre risker?
Det är ju välkänt att vaccinering minskar risken att behöva sjukhusvård kraftigt.


Enligt Socialstyrelsen som utgår från läkarnas intyg om dödsorsak är det 26 män 30-39 år som har avlidit av covid.
[länk]

Det är 2187 män som har behövt sjukhusvård. Under perioden 8 nov. - 12 dec. var det 12,5 gånger högre risk att behöva sjukhusvård för ovaccinerade 12-39 år än för vaccinerade i samma åldersgrupp.
Under den tidsperioden var 16 % av de ovaccinerade som skrevs in på sjukhus i åldersgruppen 30-39 år. Bland de vaccinerade var det 5 % som var under 40 år.
[länk]

Under tredje vågen behövde drygt 3 % av alla bekräftade fall, vuxna men inte pensionärer, sjukhusvård. Under andra vågen var det 2 %. Enligt en undersökning som Socialstyrelsen har gjort.

Så varför inte ändra risken att behöva sjukhusvård till att verkligen bli mycket mindre?

Man får ju som sagt värdera sina risker själv. Precis som man gör med tex yngre barn nu (5-11år). Där man kom fram till att man inte bör vaccinera alla yngre utan bara de som ligger i riskzon. De får så pass lindriga symtom så det går bra ändå...

Jag gör samma värdering fast för mig själv =) Hade JAG varit i någon riskgrupp hade jag nog vaccinerat mig första dagen det gick!

Det där med dödsorsak håller jag inte högt efter att fått erfara på nära håll tyvärr. OM en person avlider av säg hjärtinfarkt, hjärnblödning eller annat så görs ingen obduktion OM det covidtest- som alltid görs visar positivt. Då får man dödsorsak covid och ingen obduktion utförs trots obefintliga symtom..


Trådens fråga- varför har inte ni vaccinerat er mot Covid" har jag nu försökt svara på. Jag värderar helt enkelt mina risker på mitt sätt=) Jag kommer inte påverka någon att INTE vaccinera sig- tvärtom tycker jag att man skall göra det om man är osäker, dvs kanske även jag!
Jag tror inte jag kommer mkt längre tyvärr, och har inga foliehatts storys att dra..

Ha de gott.
 
  • Gilla
Dm9 och 2 till
  • Laddar…
B
N Nils Fermentation skrev:
Gud så tufft! Och vilken analys att du "förmodligen" inte smittat andra och inte ännu belastat vården. Tänkte du klart där?
Det är korrekt att man inte ska "dumförklara" rakt av. Men personligen har jag svårt för din grötmyndighet om att "vårda varandras välmående", självgodheten om din friskhet och styrka. Har du hört talas om autoimmun reaktion?
Och uppe på allt, nonsens om infantila jämförelser med kalla kriget och påståenden att vaccin bara skulle skydda den enskilda individen. Möjligen kan min ton upplevas som skrämmande. Mitt försvar blir att ditt resonemang är skräckinjagande.
Oj det var inte menat att vara varken tufft eller skrämmande utan jag försökte svara på frågeställningen i tråden bara.. Jag säger inte att jag sitter på någon sanning, förklarar bara min syn utifrån frågeställningen.

Fridens!
 
BirgitS
B Bus1t skrev:
Man får ju som sagt värdera sina risker själv. Precis som man gör med tex yngre barn nu (5-11år). Där man kom fram till att man inte bör vaccinera alla yngre utan bara de som ligger i riskzon. De får så pass lindriga symtom så det går bra ändå...

Jag gör samma värdering fast för mig själv =) Hade JAG varit i någon riskgrupp hade jag nog vaccinerat mig första dagen det gick!

Det där med dödsorsak håller jag inte högt efter att fått erfara på nära håll tyvärr. OM en person avlider av säg hjärtinfarkt, hjärnblödning eller annat så görs ingen obduktion OM det covidtest- som alltid görs visar positivt. Då får man dödsorsak covid och ingen obduktion utförs trots obefintliga symtom..


Trådens fråga- varför har inte ni vaccinerat er mot Covid" har jag nu försökt svara på. Jag värderar helt enkelt mina risker på mitt sätt=) Jag kommer inte påverka någon att INTE vaccinera sig- tvärtom tycker jag att man skall göra det om man är osäker, dvs kanske även jag!
Jag tror inte jag kommer mkt längre tyvärr, och har inga foliehatts storys att dra..

Ha de gott.
Fast du kan ju inte jämföra risken för 30-39 år med risken för barn under 12 år. Det är ju en skillnad på 6 gånger när det gäller avlidna och ändå mer när det gäller risken för sjukhusvård.

Du kanske är i en riskgrupp?
Du bara vet inte om att du har en gen som ökar risken att få en allvarlig covid mycket.

När det gäller dödsorsaker så finns det skillnader med antalet som dör med resp. av covid, det var fler av än med under första vågen men under resten av 2020 var det tvärtom. Så det finns absolut läkare som inte bara går på covidtest. Beklagar det som hände!

Ha det bra!
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
B Bus1t skrev:
Man får ju som sagt värdera sina risker själv. Precis som man gör med tex yngre barn nu (5-11år). Där man kom fram till att man inte bör vaccinera alla yngre utan bara de som ligger i riskzon. De får så pass lindriga symtom så det går bra ändå...

Jag gör samma värdering fast för mig själv =) Hade JAG varit i någon riskgrupp hade jag nog vaccinerat mig första dagen det gick!

Det där med dödsorsak håller jag inte högt efter att fått erfara på nära håll tyvärr. OM en person avlider av säg hjärtinfarkt, hjärnblödning eller annat så görs ingen obduktion OM det covidtest- som alltid görs visar positivt. Då får man dödsorsak covid och ingen obduktion utförs trots obefintliga symtom..


Trådens fråga- varför har inte ni vaccinerat er mot Covid" har jag nu försökt svara på. Jag värderar helt enkelt mina risker på mitt sätt=) Jag kommer inte påverka någon att INTE vaccinera sig- tvärtom tycker jag att man skall göra det om man är osäker, dvs kanske även jag!
Jag tror inte jag kommer mkt längre tyvärr, och har inga foliehatts storys att dra..

Ha de gott.
Har träffat flera på akuten med precis samma resonemang och tilltro till sin egen kropps förträfflighet. De blir alltid lika förvånade när de inser att de hade fel… Vi blir inte lika förvånade, iaf inte nu längre…

Självklart träffar jag bara de som av olika skäl blir så dåliga att de behöver akutsjukvård, men det handlar ändå om 5-10 individer per dag på ett stort sjukhus. Varför de söker vård är olika, det har varit allt från lungembolier som krävt inläggning, till saturationsproblem eller lunginflammation, dvs akuta och allvarliga problem. De som får långtidscovid eller lukt/smakbortfall träffar vi inte, men det lär vara en hel del.

Sedan vet jag så klart att du inte påverkas av detta, men känner ändå ett visst ansvar att informera om hur verkligheten ser ut…..
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 15 till
  • Laddar…
Det är ändå ett mysterium hur man kan tro att man är extra bra på att hantera ett virus som drabbar luftvägarna bara för att man kan lyfta tunga vikter och springa milen snabbt.

Det är som att tro att man inte kommer få en hjärntumör bara för att man kan lösa andragradsekvationer och kan Pythagoras sats.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 15 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ändå ett mysterium hur man kan tro att man är extra bra på att hantera ett virus som drabbar luftvägarna bara för att man kan lyfta tunga vikter och springa milen snabbt.

Det är som att tro att man inte kommer få en hjärntumör bara för att man kan lösa andragradsekvationer och kan Pythagoras sats.
Haltande jämförelse. Det är väl allmänt känt att man klarar sjukdom bättre om man är vältränad med hälsosamma vanor och håller ner alkoholintaget.

https://www.gih.se/OM-GIH/Press-och...-hos-personer-med-fetma-eller-hogt-blodtryck/
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
FG FG skrev:
Haltande jämförelse. Det är väl allmänt känt att man klarar sjukdom bättre om man är vältränad med hälsosamma vanor och håller ner alkoholintaget.

[länk]
Men det gäller ju inte på individnivå bara för att det finns ett statistiskt samband.
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Om du hade anlag till narkolepsi (det heter så) så blev det så här för dig:
1. Tog du vaccinet så var du garanterad att få i dig något som kunde trigga narkolepsin.
2. Tog du inte vaccinet så fanns det en risk att du kunde få viruset som hade något större potential att trigga narkolepsin.
Jag har uppfattat det som man fick mer av ett virusprotein i fall 1. än i fall 2. ovan.
P pmd skrev:
Vad var det i vaccinet som triggade narkolepsi? Samma adjuvans som användes i Pandemrix användes i ett annat vaccin som inte medförde någon ökad frekvens av narkolepsi.
Det här mysteriet är inte löst än.
Vad som orsakade narkolepsi blev ganska väl utrett i första Coronavirustråden. Att det skulle varit adjutanten avskrevs rätt tidigt men är vad många minns av skandalen. De lite mer ingående analyserna tyder på att ett protein från viruset självt är orsaken. Varför det blev mer av detta protein i en fabriks produktionslinje än i en annan fabrik som producerade vaccin efter samma princip är inte känt. Hur aktiviteten i hjärnan sen påverkades har man väl inte redovisat fullt ut eller bevisat bortom allt tvivel, men nån form av autoimmunitet där immunförsvaret påverkar söm/vakenhet-signaleringen är en rimlig förklaring.,

Är det någon slutsats man ska dra är det väl att det är omöjligt att förutse eventuella biverkningar.
Ingen förutsåg Oxford/AZN vaccinets blödning/blodpropps-biverkan eller mRNA-vaccinets hjärtmuskelinflammation. Sen har vi Post-covid… Post-viralt-syndrom fanns även det innan covid-19 men inte utlöst av ett nytt virus i en pandemi, så konsekvenserna blir så stora.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det gäller ju inte på individnivå bara för att det finns ett statistiskt samband.
Man kan självklart bli dödligt sjuk i Covid trots att man är vältränad och det bör man vara medveten om. Men man är betjänt av en vältränad andningsmuskulatur när man har nedsatt lungfunktion och det är lättare för kroppen med syresättningen. Det kan avgöra skillnaden mellan liv och död.

https://vgrfokus.se/2021/03/sandra-44-tavlade-i-triathlon-var-nara-do-i-covid-19/
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
J
FG FG skrev:
Haltande jämförelse. Det är väl allmänt känt att man klarar sjukdom bättre om man är vältränad med hälsosamma vanor och håller ner alkoholintaget.

[länk]
Låt säga då att man slipper huvudvärk om man kan plocka ut sidorna på en rätvinklad triangel?
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.