A
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det är ju inte som att detta redan används till annat. Hur många gånger kan man teckna in råvaran?
tänker du grot då?
i från röjning till slutavverkning..
Och 3 gallringar däremellan..

all ved som ingen vill ha och toppar går i detta sortiment..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vem är det som betalar för den om vi inte gör det, och hur många kronor per liter ligger den på?


Hur går det till?
Ger vi statsstöd till Norge eller direkt till statoil?
Hade du fortsatt läsa tråden efter det inlägget så hade du fått två exempel. Skogsbränder i Kalifornien som har blivit intensivare och mer frekventa, och så har vi ju den där söderhavsön som håller på att försvinna i havet på grund av att vattennivån stiger...

Vad kostnaden är i kronor och ören är svårt att säga, men jag har postat ett litet tankeexperiment tidigare i tråden..

"Jag kan ju ta mitt exempel ut ur huvudet, så får vi se...
Jag har ungefär 1,5 mil till jobbet, och åker en hyfsat snål dieselbil. Den drar i snitt 0,52, men kanske lite mer vid korta resor, vi kan räkna med 0,7 liter per mil. Det betyder att en resa fram och tillbaka kostar ungefär 40 kr i drivmedel i dagsläget... Mitt förstahandsval kanske inte är cykeln, utan bussen, vilken kostar 31 kr per enkel resa, dvs 62 kr. Det blir ett drivmedelspris på ungefär 20,5 kr per liter. Men bussen går inte utanför min dörr, och resan tar ungefär 50 minuter, istället för 15 som med bilen. (faktum är att jag har cyklat till jobbet, och det går snabbare än bussen). Så om vi räknar in en kort promenad på 5 minuter och längre restid tar bussen nästan 1,5 timme längre än bilen. Ger man sig själv en undersköterskellön så får man väl 130 spänn i timmen, alltså 195 spänn till i alternativkostnad. 257 kr totalt per resa blir 122 kr per liter diesel. Alltså borde dieseln kosta på 122 kr litern för att jag ska se bussen som ett billigare alternativ...

Eftersom cykeln är "gratis" (förutsatt att man har en som fungerar alltså) är den lite svårare att räkna på, men tänk dig att du är på väg till jobbet och precis när du sätter handen på dörrhandtaget på bilen så kommer en nisse och säger "jag betalar dig för att du ska ta cykeln istället, säg vad du vill ha så får du det". Tittar jag ut genom fönstret nu är det minus 2 och lätt snöfall, så idag hade jag nog inte valt cykeln för samma pris som bussen (257 spänn) men när det börjar närma sig 1000-lappen hade jag nog övervägt det.. En fin sommarmorgon hade det nog varit betydligt billigare, säg hundralappen för enkelheten skull. Snittet blir ca 500 spänn, och med samma räkneövning som ovan så hamnar vi på ett literpris på 238 kr...

I mitt fall ligger alltså utsläppskostnaden någonstans mellan 100 och 220 spänn per liter..."
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
tänker du grot då?
i från röjning till slutavverkning..
Och 3 gallringar däremellan..

all ved som ingen vill ha och toppar går i detta sortiment..
Och den används inte till annat menar du? Den gödslar om den lämnas kvar, man eldar den i värmeverk, man gör pellets av den också. Inte av allt, men man måste räkna på alternativkostnaden också.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Dacia spring fick noll stjärnor i Euro NCAP.
Dels tror jag detta var för att den saknar vissa system för aktiv säkerhet. Det är viktigt att förstå att även de sämsta bilarna idag skyddar vi en olycka, Euro NCAP har för att inte alla bilar skall få fem stjärnor valt att höja kraven.

Sedan är det bara att konstatera att detta är vad arbetarklassen kommer att få nöja sig med. Men som sagt kan du köra bil är det inte en farlig bil.
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hade du fortsatt läsa tråden efter det inlägget så hade du fått två exempel. Skogsbränder i Kalifornien som har blivit intensivare och mer frekventa, och så har vi ju den där söderhavsön som håller på att försvinna i havet på grund av att vattennivån stiger...

Vad kostnaden är i kronor och ören är svårt att säga, men jag har postat ett litet tankeexperiment tidigare i tråden..

"Jag kan ju ta mitt exempel ut ur huvudet, så får vi se...
Jag har ungefär 1,5 mil till jobbet, och åker en hyfsat snål dieselbil. Den drar i snitt 0,52, men kanske lite mer vid korta resor, vi kan räkna med 0,7 liter per mil. Det betyder att en resa fram och tillbaka kostar ungefär 40 kr i drivmedel i dagsläget... Mitt förstahandsval kanske inte är cykeln, utan bussen, vilken kostar 31 kr per enkel resa, dvs 62 kr. Det blir ett drivmedelspris på ungefär 20,5 kr per liter. Men bussen går inte utanför min dörr, och resan tar ungefär 50 minuter, istället för 15 som med bilen. (faktum är att jag har cyklat till jobbet, och det går snabbare än bussen). Så om vi räknar in en kort promenad på 5 minuter och längre restid tar bussen nästan 1,5 timme längre än bilen. Ger man sig själv en undersköterskellön så får man väl 130 spänn i timmen, alltså 195 spänn till i alternativkostnad. 257 kr totalt per resa blir 122 kr per liter diesel. Alltså borde dieseln kosta på 122 kr litern för att jag ska se bussen som ett billigare alternativ...

Eftersom cykeln är "gratis" (förutsatt att man har en som fungerar alltså) är den lite svårare att räkna på, men tänk dig att du är på väg till jobbet och precis när du sätter handen på dörrhandtaget på bilen så kommer en nisse och säger "jag betalar dig för att du ska ta cykeln istället, säg vad du vill ha så får du det". Tittar jag ut genom fönstret nu är det minus 2 och lätt snöfall, så idag hade jag nog inte valt cykeln för samma pris som bussen (257 spänn) men när det börjar närma sig 1000-lappen hade jag nog övervägt det.. En fin sommarmorgon hade det nog varit betydligt billigare, säg hundralappen för enkelheten skull. Snittet blir ca 500 spänn, och med samma räkneövning som ovan så hamnar vi på ett literpris på 238 kr...

I mitt fall ligger alltså utsläppskostnaden någonstans mellan 100 och 220 spänn per liter..."
Söderhavsöarna som håller på att försvinna har uppkommit trots vattenhöjningen efter förra istiden. De försvinner inte pga havshöjningen nu. Deras problem är försurning av haven och föroreningar som gör att korallerna inte växer till, det är inte havshöjningen. Därmed inte sagt att de inte har ett problem, vill bara klargöra att problemet inte är havshöjningen.
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Och den används inte till annat menar du? Den gödslar om den lämnas kvar, man eldar den i värmeverk, man gör pellets av den också. Inte av allt, men man måste räkna på alternativkostnaden också.
Nja inte alls av det som kommer ifrån röjning. och 1 gallring..
Sedan har du glömt tallråolja. som preem köper in tall grot till..

Men det finns ytterligare 1. 4 miljoner ha som är helt orörd skog... Detta är enbart röjskog..
lägg då till all gallring och slutavverkning skog som är orörd..
Så jo det räcker till alla och blir över...
samt att skogen skulle växa bättre och binda mer co2.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Dels tror jag detta var för att den saknar vissa system för aktiv säkerhet. Det är viktigt att förstå att även de sämsta bilarna idag skyddar vi en olycka, Euro NCAP har för att inte alla bilar skall få fem stjärnor valt att höja kraven.

Sedan är det bara att konstatera att detta är vad arbetarklassen kommer att få nöja sig med. Men som sagt kan du köra bil är det inte en farlig bil.
Och för att den saknar tillräcklig säkerhet utan dessa system. Man fick värre skador i bilen än i andra bilar.
 
Maskintok skrev:
Nja inte alls av det som kommer ifrån röjning. och 1 gallring..
Sedan har du glömt tallråolja. som preem köper in tall grot till..

Men det finns ytterligare 1. 4 miljoner ha som är helt orörd skog... Detta är enbart röjskog..
lägg då till all gallring och slutavverkning skog som är orörd..
Så jo det räcker till alla och blir över...
samt att skogen skulle växa bättre och binda mer co2.
Och hur långt skulle den räcka? Och har du räknat in naturskogarna som är skyddade i detta också?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och för att den saknar tillräcklig säkerhet utan dessa system. Man fick värre skador i bilen än i andra bilar.
Ja välkommen till de små bilarnas värld. Men hade alla bilar vägt lika litet hade skadorna blivit mindre så Tesla borde ha en strassavgift för allt lidande den orsakar.

Elbilar tenderar att väga mer än fossilbilar så med bilens 950 kg tjänstevikt blir det inte så mycket över till säkerhet. Men detta får du helt enkelt stå ut med som framtida arbetare.
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Söderhavsöarna som håller på att försvinna har uppkommit trots vattenhöjningen efter förra istiden. De försvinner inte pga havshöjningen nu. Deras problem är försurning av haven och föroreningar som gör att korallerna inte växer till, det är inte havshöjningen. Därmed inte sagt att de inte har ett problem, vill bara klargöra att problemet inte är havshöjningen.
Tja, jag är inte expert i frågan, men jag såg ju nedanstående bild från COP26, och jag kan inte påstå att någon sade emot?
 
  • Tuvalus justitieminister håller tal stående i knähögt vatten med Tuvalus och FN:s flaggor, illustrerar sårbarhet för global uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
A Anders_Nilsson skrev:
Det blir ingen ändring för de som kör på bensin och diesel är de fattiga som kör till det nödvändigaste. Och dessa kan inte minska sin körning.

Överklassen har fattat galoppen och hånskrattar när de kör förbi i sin Tesla SUV, ätandes en bit kött, väl medvetna om att de kör enormt subventionerat eftersom elen är obeskattad för trafik.

Det skulle däremot vara intressant att införa en progressiv kilometerskatt på elbilar så att den som kör en Dacia Spring eller annan skitbil betalar mindre medans de mordlystna som kör omkring i elsuvar med 500-700 hästkrafter betalar dubbelt så mycket som idag.

Då skulle vi snabbt få se forskning på fordon för folket med fokus på snabb laddning och bättre räckvidd för det är detta vi behöver.

Just nu är elbilar en lekstuga för överklassen där ingen vågar ifrågasätta riskerna med vansinnesprestanda.
Väldigt konstigt inlägg, som om ICE står mot tex elbil, skulle vi inte dopa fossilt med miljarder per dag så skulle de pengarna ha gått till något bättre som hade varit billigare och det hade varit tillgängligt redan idag, för fattig och för rik.

Att inte tala klarspråk om framtiden är att framförallt lura de ekonomiskt svaga, de kommer obönhörligen komma i kläm när verkligheten har sin gång, synd tycker jag men ett gäng här argumenterar ju för att de ska minsann ha det så. Knepigt i mina ögon.
 
D djac skrev:
Väldigt konstigt inlägg, som om ICE står mot tex elbil, skulle vi inte dopa fossilt med miljarder per dag så skulle de pengarna ha gått till något bättre som hade varit billigare och det hade varit tillgängligt redan idag, för fattig och för rik.

Att inte tala klarspråk om framtiden är att framförallt lura de ekonomiskt svaga, de kommer obönhörligen komma i kläm när verkligheten har sin gång, synd tycker jag men ett gäng här argumenterar ju för att de ska minsann ha det så. Knepigt i mina ögon.
Jag håller inte på och teoretiserar om politik utan jag beskriver hur verkligheten ser ut. Överklassen kan köpa mördarbilar på 3 ton med 500 hästkrafter och köra för bara elkostnaden. Arbetarklassen får behålla sin Renault Clio diesel och betala det högre priset.

Jag skiter i varför det är så här men det är så här det är. Kanske kan Dacia Spring lyfta arbetarklassen så även de kan köra på billig el men de får fortfarande stå ut med den lägre krocksäkerheten.

Eller hur ser det ut enligt dig? Fullt med billiga elbilar på marknaden? Varje miljonprogramslägenhet har laddstolpe där du laddar för samma pris som hushållselen?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag håller inte på och teoretiserar om politik utan jag beskriver hur verkligheten ser ut. Överklassen kan köpa mördarbilar på 3 ton med 500 hästkrafter och köra för bara elkostnaden. Arbetarklassen får behålla sin Renault Clio diesel och betala det högre priset.

Jag skiter i varför det är så här men det är så här det är. Kanske kan Dacia Spring lyfta arbetarklassen så även de kan köra på billig el men de får fortfarande stå ut med den lägre krocksäkerheten.

Eller hur ser det ut enligt dig? Fullt med billiga elbilar på marknaden? Varje miljonprogramslägenhet har laddstolpe där du laddar för samma pris som hushållselen?
Frågan är väl om transporter ensam i en plåtlåda är en mänsklig rättighet?

För 250-300 år sedan var det säkert så att bara de rika hade råd med egen häst att rida på...

Och de som bor i miljonprogrammen har garanterat tillgång till kollektivtrafik...
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A
diesel.. 20.06kr per l.
E10... 17.89 kr per l..
E85.... 17.19.kr per l...

E10 har stigit ca 1 kr här sedan igår..
E85 35 öre.
dieseln 2.10 kr...

vilket gör att allt från ved till hö för foder kommer stiga i pris nu direkt....
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag är inte expert i frågan, men jag såg ju nedanstående bild från COP26, och jag kan inte påstå att någon sade emot?
Bra propagandaarbete.

Titta på denna länk och speciellt grafen:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Havsnivåhöjning

Havsnivån har varit relativt stabil så lite som 6000 år och ändå så har stillahavsöarna kunnat uppstå mha koraller. Att man sedan inte är rädd om dem på många andra sätt säger inte att havshöjningen är deras huvudproblem.

Jag förstår dock att de gärna driver frågan, det är mycket pengar inblandade.
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.