Davidbagare Davidvervaart skrev:
Konstigt resonemang. Ska vi inte alla bidra till att minska på onödig elförbrukning? Och om man kan spara en slant på det med så är det väl bara en vinst för alla?
Vissa har en tendens att dra "sparandet" till sin yttersta spets.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
Vana och ålder spelar stor roll. I mitt gamla hus med oljeeldning och rejäl varm murstock även i andra våningen hade jag med 2 tonårsbarn 17 grader och kylig övervåning. Döttrarna pluggade, av förklarlig anledning, i matsalen. Vi hade tröjor och tofflor! När de så småningom flyttade till lägenheter frös de när de kom hem;). I mitt nuvarande 2000-talshus har jag, som nu är 20 år äldre, minst 22 grader, gärna mer, i vardagsrummet. Trots detta har jag god värmeekonomi.
 
Vem orkar att jaga små pengar (kWh)före komfort:rofl:…skippa de där pizzorna eller andra onödiga inköp istället. Köp snygga tofflor. Sätt timer på duschen(;)) optimera är roligt men man kommer till den gränsen att spara de extra 1000-2000kWh/år är jobbigt. 150kr/mån= pizza/mån
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det roligaste var något program på TV3 eller kanal 5 då snubben sket på jobbet varje dag för att spara på el, toapapper, handtvål och vatten. Han tog även morgonkaffet på jobbet och fyllde sin termos på vägen hem. Han hade räknat ut att han sparade flera hundra varje år, vilken vinnare!
 
  • Haha
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 4 till
  • Laddar…
Min arbetsgivare har ordnat med rörelsevakt på toan så om man sitter sär och läser tidningen sitter man snart i mörkret. Som tur är så dras lampan ned inte pangbumm utan softar ned sig på 3 sekunder. Med lite träning kan man hinna röra sig lite så ljuset går upp igen.
 
S skydiver skrev:
Men eftersom han har bergvärme lär han ju inte göra av med mer än knappt 2000 kWh/år i elenergi.
En investering på 40-80000 kr (beroende på hur mycket man kan göra själv) som dessutom kostar pengar varje år i form av filter, slitage och även i sig drar el, den kommer inte att återbetala sig i första taget. (Beroende förstås på hur elpriserna utvecklar sig.)

Har man bergvärme eller luft-vatten skulle jag vilja påstå att FTX ofta är en ganska dålig investering.
Men de ger fantastisk komfort inomhus. Iallafall jämfört med självdrag.
 
richardtenggren
T Thomas_Blekinge skrev:
Min arbetsgivare har ordnat med rörelsevakt på toan så om man sitter sär och läser tidningen sitter man snart i mörkret. Som tur är så dras lampan ned inte pangbumm utan softar ned sig på 3 sekunder. Med lite träning kan man hinna röra sig lite så ljuset går upp igen.
När jag pluggade så var det rörelsedeckare för lyset i föreläsningssalarna, en av föreläsare trodde under alla mina 5 år att det hjälpte att klappa händerna för att trigga den igen, visst funkade det, indirekt. För alltid var det alltid någon student som vinkade för att det skulle tändas igen :p
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det kan nog stämma bra att man behöver 2000 kwh för att producera 8000 kwh med en bergvärmepump.

Då blir besparingen runt 4000 sek per år. (2 kr/kwh inkl allt)
Precis. Och om man då räknar med att aggregatet drar 500 kWh per år så är inbesparingen 1500 kWh, eller 3000 kr med det elpriset. Lägg till på det 1000 kr/år för filterbyten och övrig service och besparingen är 2000 kr/år. Om investeringen då är 50 kkr så tar det 25 år att tjäna hem det, vilket är en ganska dålig investering.

L Luugen skrev:
Men de ger fantastisk komfort inomhus. Iallafall jämfört med självdrag.
Absolut, något annat skulle jag aldrig säga. Jag tycker personligen det är självklart att ha FTX, men jag tycker ofta att det råder en viss "övertro" på det och att många blint vill ha det utan att egentligen veta varför.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Precis. Och om man då räknar med att aggregatet drar 500 kWh per år så är inbesparingen 1500 kWh, eller 3000 kr med det elpriset. Lägg till på det 1000 kr/år för filterbyten och övrig service och besparingen är 2000 kr/år. Om investeringen då är 50 kkr så tar det 25 år att tjäna hem det, vilket är en ganska dålig investering.


Absolut, något annat skulle jag aldrig säga. Jag tycker personligen det är självklart att ha FTX, men jag tycker ofta att det råder en viss "övertro" på det och att många blint vill ha det utan att egentligen veta varför.
Nja elförbrukningen i aggregatet tillfaller i hög utsträckningen luften så kan man inte bra räkna bort.

Men jag håller men om att det sällan är lämpligt att efterinstallera FTX i ett F eller S system.

Några andra fördel med systemet är att du får en väldigt bra luftrening som kan vara intressant beroenden på var man bor.

Dimensionerar man upp systemet kan man få en bra komfortkyla vilket är speciell lämpligt när man har borrhåll.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag räknar med att kunna räkna hem hälften av eltillskottet jag brukar ha i mitt hus med min LLVP som jag beställt.

Jag gör av med runt 12MWh per år till uppvärmning och om jag nu kan spara in hälften av det så blir en investering på 20kkr lönsam redan under det fjärde året jag äger den vid 1kr/kWh. Men den el jag sparar in kostar säker 2kr/kWh i snitt (kanske uppåt 3kr om man skall räkna in nätavgifterna också - och det skall man ju göra), så den kommer att vara lönsam redan en bit in på det andra året jag äger den...

Ja det låter realistiskt bör inte vara några problem alls om pumpen har en bra placering och kan ersätta annan värme.

Vi har Luf/Luft i ett större rum och under vissa fönster har vi satt 250W radiatorer med elekronisk termostat som kallrasskydd och ifall värmepumpen skulle gå paj.

Sedan är det lätt att bli förälskad i kylfunktionen om sommaren och då sticker en del av besparingen :)
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Nja elförbrukningen i aggregatet tillfaller i hög utsträckningen luften så kan man inte bra räkna bort.

Men jag håller men om att det sällan är lämpligt att efterinstallera FTX i ett F eller S system.

Några andra fördel med systemet är att du får en väldigt bra luftrening som kan vara intressant beroenden på var man bor.

Dimensionerar man upp systemet kan man få en bra komfortkyla vilket är speciell lämpligt när man har borrhåll.
Luftrening?
Till-luft blir bäst om man tar den direkt utifrån, återvinner värmen i frånluften och har vattenburen uppvärmning. Bättre inomhusluft än det kan man inte få.

Luft blir per definition sämre av att transporteras i gamla ventilationsrör…
 
Nissens Nissens skrev:
Luftrening?
Du vet i städer och nära trafikleder, nära flygplatser kan det vara vara höga halter PM 2,5. Dessa kan man nästan helt plocka bort ur luften med ett standard luftfilter.

Det finns också filter belagda med aktivt kol som har bra effekt på Ozon, Sox och Nox (nåja iaf runt 50% av kväveoxiderna)
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du vet i städer och nära trafikleder, nära flygplatser kan det vara vara höga halter PM 2,5. Dessa kan man nästan helt plocka bort ur luften med ett standard luftfilter.

Det finns också filter belagda med aktivt kol som har bra effekt på Ozon, Sox och Nox (nåja iaf runt 50% av kväveoxiderna)
Ok, ja det låter inte så kul…
 
Billigaste och enklaste lösningen är att du sänker värmen ett par grader. Och att ni nöjer er med 22-23 grader. som ger 1000-1400 kWh. Men det handlar väl om komfort också.
 
S SueCia skrev:
Att installera solceller är en symbolisk åtgärd som på sin höjd ger dig lite pluspoäng när du prata med miljöaktivister.

Det finns troligen ingen sämre investering du kan göra baserat på hur länge solpanelerna förväntas leva.

Solcellerna når ROI inom 8-12 år sägs det. Delar kommer att gå sönder under tiden och även efter den tiden, man har dragit på sig en framtida kostnad med andra ord.

Jämför det med att investera motsvarande summa på börsen med 7% avkastning per år, så ser du ganska snabbt att det är en katastrofal investering med dagens siffror.

DÄREMOT om man kombinerar solceller med batterier och kan driva huset offgrid så snackar vi helt annat, då skulle även jag kunna investera i det för då bidrar det åtminstone med någonting positivt.
S SueCia skrev:
Att installera solceller är en symbolisk åtgärd som på sin höjd ger dig lite pluspoäng när du prata med miljöaktivister.

Det finns troligen ingen sämre investering du kan göra baserat på hur länge solpanelerna förväntas leva.

Solcellerna når ROI inom 8-12 år sägs det. Delar kommer att gå sönder under tiden och även efter den tiden, man har dragit på sig en framtida kostnad med andra ord.

Jämför det med att investera motsvarande summa på börsen med 7% avkastning per år, så ser du ganska snabbt att det är en katastrofal investering med dagens siffror.

DÄREMOT om man kombinerar solceller med batterier och kan driva huset offgrid så snackar vi helt annat, då skulle även jag kunna investera i det för då bidrar det åtminstone med någonting positivt.

Hjälper inte TS, men är sjukt nöjd med att ha monterat solpaneler oavsett om några anser att det bara är för att göra miljöaktivister glada! Jag är nog en sån miljöaktivist light misstänker jag:) för jag bidrar på de sätt jag kan för mindre påverkan på miljön i den mån jag kan. Satte upp paneler 23 feb förra året och leverantören gav en kalkyl på 12 500 kWh/år (han vet ju inte hur mycket solen kommer lysa) och det blev 12 600 så det funkar bra. Kollade även min årsförbrukning förra året 9 000 kWh .på mitt 140 m2 hus så det blev lite "överproduktion" på 3 000 och då har jag laddat bilen med 1 400 kWh. Kalaset kostade mig ca 140 000 med laddbox men är 100 % övertygad att jag höjde värdet för huset med minst motsvarande (tog inte det billigaste/låg kvalité för vi ville inte ha tillverkat i Kina...) Och hur skönt är det inte att på 7 månader inte fått en elräkning:) Och absolut ekonomiskt hade jag satt 140 000 på börsen på rätt kort så hade det gett mer, men det är ett gamling man vet efteråt... Och ja jag är även aktiv på börsen.

Sen för mig finns det andra värden än bara snabba pengar, kan jag belasta miljön mindre så gör jag gärna det. Sen av olika orsaker är jag lite "tvingad" att köra elbil så den är billig att ladda hemma (lite jobbigare på vinter ja jag vet) Vet att alla inte kan eller har den förmånen att byggt ett nytt effektivt hus för 5 år sen som jag. men finns annat än bara kronor, och jag tycker inte man skall se sitt miljötänk som en bra investering eller inte i reda kronor. Nu vet jag att många kommer att "tycka" om solpaneler, men vi är olika! Och jag är toknöjd med mitt val
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.