D
A Anders_Nilsson skrev:
Problemet med enorma fossilpriser är att man vänjer sig vid höga skatteintäkter och sedan när folk går över till elbilar kollapsar skatteintäkterna och man får panik och måste införa en enorm kilometerskatt och så har folk inte råd att köra bil och samhället kollapsar.

Så mitt tips är att diesel och bensin stannar under 30 kr litern fram till att vi förbjuder bränslet, annars blir det för mycket problem.

Det är alltid farligt när politikerna ser grundläggande infrastruktur som transporter som en intäktskälla. El, VA, värme och transporter är det som gör en ekonomi möjlig.
De kommer nog inte skattas mer, på det sättet som vi ser nu, nu handlar det nog mer om prisökningar baserat på råvaropriserna, som denna senaste, fossilt kommer få bära en växande del av sina kostnader, subventioner dras ner, och då blir råvaran mycket dyrare, 4-5 ggr känns nära, 10 ggr kanske en extrem.
 
D djac skrev:
De kommer nog inte skattas mer, på det sättet som vi ser nu, nu handlar det nog mer om prisökningar baserat på råvaropriserna, som denna senaste, fossilt kommer få bära en växande del av sina kostnader, subventioner dras ner, och då blir råvaran mycket dyrare, 4-5 ggr känns nära, 10 ggr kanske en extrem.
Subventioner? Nog bär fossila bränslen i Sverige sina kostnader alltid. De är redan hårt beskattade (med några få undantag, bland annat flyget). Eller syftar du på kostnader drivna av högre medeltemperatur på jorden? I så fall betalar nog fossila bränslen sina kostnader ändå ur ett rent svenskt perspektiv, men inte ur ett globalt perspektiv.

Nu drivs ju kostnadsökningarna för bensin av diesel av inblandning av fossilfria bränslen i huvudsak, dvs det är inte skatterna som driver kostnadsökningarna (även om de höjs också).
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Subventioner? Nog bär fossila bränslen i Sverige sina kostnader alltid. De är redan hårt beskattade (med några få undantag, bland annat flyget). Eller syftar du på kostnader drivna av högre medeltemperatur på jorden? I så fall betalar nog fossila bränslen sina kostnader ändå ur ett rent svenskt perspektiv, men inte ur ett globalt perspektiv.

Nu drivs ju kostnadsökningarna för bensin av diesel av inblandning av fossilfria bränslen i huvudsak, dvs det är inte skatterna som driver kostnadsökningarna (även om de höjs också).
Om fossilt stå för sina kostnader i Sverige vet jag inte, det kan man säkert se olika på men bara G20-länderna subventionerade fossilt med $584 miljarder per år senast man tittade på det, 2017-2019, sen har förbrukningen minskat något under Covid och därmed subventionen som totalsumma, det finns överrenskommelser om att minska dessa subventioner men de är fortfarande vaga. Jag tror pressen på att dra ner på suventionerna bara kommer öka och då kommer priserna gå upp, dessutom är vi i ett läge där oljekonsumtionen minskar och det gör det ännu svårare för producenterna att täcka kostnader.
 
Unikt namn
D djac skrev:
subventioner
Kan du peka ut subventionen i diagrammet?
Cirkeldiagram som visar komponenterna i bensinpriset för vecka 50, inkluderar skatt och moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkeldiagram som visar komponenter i dieselpriset, inga subventioner är markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan du peka ut subventionen i diagrammet?
[bild] [bild]
Ja, det är ganska enkelt, det ligger i produktpriset, det är så lågt pga de stora subventionerna.
 
D djac skrev:
Ja, det är ganska enkelt, det ligger i produktpriset, det är så lågt pga de stora subventionerna.
Sverige har vad jag vet ytterst marginell produktion av råolja. Så var ligger de svenska subventionerna? Eller menar du att det är i raffineringsledet subventionerna ligger? Förklara gärna vad du menar.

Edti: Och Sverige är inte med i G20 även om vi i viss mån deltar genom EU.
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
D djac skrev:
Om fossilt stå för sina kostnader i Sverige vet jag inte, det kan man säkert se olika på men bara G20-länderna subventionerade fossilt med $584 miljarder per år senast man tittade på det, 2017-2019, sen har förbrukningen minskat något under Covid och därmed subventionen som totalsumma, det finns överrenskommelser om att minska dessa subventioner men de är fortfarande vaga. Jag tror pressen på att dra ner på suventionerna bara kommer öka och då kommer priserna gå upp, dessutom är vi i ett läge där oljekonsumtionen minskar och det gör det ännu svårare för producenterna att täcka kostnader.
Att subventionerna är stora utomlands är jag medveten om. I arabländerna är bensinen billigare än oljan som plockas upp. Man driver avsaltningsanläggningar med råolja osv. Jag har bilat i USA och betalt 6kr/l för bensinen. Det innebär att de inte beskattat den alls...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan du peka ut subventionen i diagrammet?
[bild] [bild]
Fossila bränslen är i Sverige främst subventionerade genom att vi inte betalar kostnaden för belastningen på miljön.
 
  • Gilla
lilytwig och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
F frasen_36 skrev:
Dessutom är ofta de påtvingade och dyra "servicarna" för att garantin ska gälla rena luredrejerierna och ägaren tror att bilen blivit kollad. Det är mest en mjölkko för märkesverkstäderna. Detta avslöjas gång efter gång vid stickprov men samma sak fortsätter. Stora pengar att tjäna på folks godtrohet...
Och det där handlar ju om att affären "att sälja en bil" inte är någon vinstaffär. Många säljer bilarna med förlust, men anledningen till att sälja bilar alls är för att hålla igång verksamheten på eftermarknaden, dvs verkstaden, reservdelsförsäljningen etc, samt i viss mån förtjänster på finansieringslösningarna.
Skulle inte eftermarknaden gå med rejäl vinst skulle alla bilförsäljande företag lägga ner, alternativt skulle nybilspriset vara tvunget att höjas rejält.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Lösningen är ju att köra en gammal bil man kan serva själv (eller ta till en billig byaverkstad), så får alla andra ta smällen genom att köpa nya bilar och ta till märkesservice och hålla igång ekorrhjulet tills lagren skär ihop, medan man själv lägger pengarna i nåt annat.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Sverige har vad jag vet ytterst marginell produktion av råolja. Så var ligger de svenska subventionerna? Eller menar du att det är i raffineringsledet subventionerna ligger? Förklara gärna vad du menar.

Edti: Och Sverige är inte med i G20 även om vi i viss mån deltar genom EU.
Nu skrev jag aldrig något om Sverige, tycker inte det är intressant att fokusera på en liten del av cykeln, men även om jag misstänker att skatten på drivmedel egentligen är för liten för att svara mot påverkanskostanderna så tror jag inte att det är där som det kommer öka mest. Däremot så subventionerar vi väl tex drivmedel till bönder och fiskare, sen vet jag inte hur våra övriga indirekta subventioner ser ut.

Sverige är nog för lite för att dra till sig så mycket uppmärksamhet att man lägger tid på att analysera, däremot G20 som grupp är ju stor och relevant. Det handlar i första hand om produktionssubventioner, som ger ett artificiellt lågt produktpris.
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fossila bränslen är i Sverige främst subventionerade genom att vi inte betalar kostnaden för belastningen på miljön.
aj aj.. vi betalar ju miljöskatt på bränslen ju pga detta... Så ingen subvention på bränslen.
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Japp, sagt det flera gånger och jag tror det kommer vara en accelererande resa uppåt för priserna, 50-lappen är nog i närtid och sen kommer hundringen komma av bara farten!
Känns gott att ha en laddhybrid, även med högre elpriser är den billig att köra. :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fossila bränslen är i Sverige främst subventionerade genom att vi inte betalar kostnaden för belastningen på miljön.
Så vad borde då bensin och diesel kosta? I allmänhet är det de minst bemedlade som är mest beroende av fossila drivmedel för tidigare regeringar har skapat ett bilsamhälle. Folk måste ha råd att transportera sig om inte samhället skall kollapsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.