D Daniel 109 skrev:
Nej, de har inte fel. Det har inte jag eller någon annan skrivit.
Nej men skriver klart och tydligt att den sitter inte fel, men varför är då är dom installationsexempel som ritas upp av ett företag som enbart sysslar med reglering av värme inte riktiga då kan man tänka sig. Måste då vara något på dras anvisningar då.
Klart om en säger något och ca 15 st säger att det helt fel, så måste det vara fel på den. Vad ska då en TS tro , sen har du vidhållit att du inte har monterat någon sådan anläggning, Det högaktar jag dig för , ett rakt svar på en fråga, sen finns det "" totalkontroll """ som inte heller har gjort det , men ska ändå komma med att jag har helt fel, vad kan det bero på tro, att inte veta men säga klart att du har fel. otroligt. Ytterligare kommer in och kommenterar utan att veta. Finner det märkligt. Sen kommer det in ytterligare som inte skrivit ett ord på 600 inlägg och ska skarva i som någon självutnämnd advokat , otroligt. Det är inget ovanligt på BH. Men som jag sagt tidigare så står jag för det jag skrivit och vad det blir efter nyår vet ingen av er och inte Jonna heller mer än att det är en växel som sitter där. Ett otroligt klankande och nedsättande av något som ingen av vet under hela trådens gång , innan det kom ett foto på ventilen, vad är det. Jo att inte veta men ändå skriva om både det ena och andra, prova/testa/ändra hör och där och inte ha en susning om vad som kan hända.
Nu är det Nyårsafton och stänger ner nu för att vara med familjen och ni kan skriva och tjafsa som ni vill och kommer att göra ett bra tag till framöver i den här tråden
 
Jag vet att din förklaring till felet inte stämmer. Varför får jag då inte skriva det? Nu visade det sig att det sitter fel ventil där, det är en fullt logisk förklaring till felet.

Att byta ventil kommer dock inte att ge mer värme, men det gör inte din omkoppling heller. Värmen försvinner inte i tanken som du tycks tro.

Jag har inget problem med att erkänna att jag inte visste vad felet var. Men dina teorier om ejektorverkan på grund av pumpplaceringen går inte ihop. Är det då fel av mig att skriva det?
 
3 lägenhet med stor hus kräver höga flödeskrav när det gäller stor ackumulatortank ger till mer duscha/badkar förbrukar mer och flera stor element då är det rekommenderar "Alternativ 1 För applikationer som kräver stor flödeskapacitet men kompakt utförande är VRG330 att bra alternativ." Alternativ 2 För den här applikationen med VRG330 är en ARA600 med 2-punktssignal (på/av) det bästa alternativet."
Skiss på rörledningar behövs ändra från gamla isär till nya på rätt väg.
https://esbe.eu/sv/applikationer/varmepump/Värmepump-3
 
Redigerat:
Såg vad du länkade till, du hittade något för dig efter letande som skulle vara till förfång för mig och inget nytt under solen, gammal skåpmat, läste kanske det för 10 års sen. Och om man läser hela artikeln igen, så är det det nog så att där är tveksamma svar på och en del tvister om det med en pumps placering. Det går inte att rakt av bara ta en del av det som står som är till gagn för ditt påstående. Allt måste med och inte delar av det. Det som är i artikeln rättfärdigar inte något av det du framhåller, Det är uppbyggnaden av ett system som är avgörande och inte något som någon tror sig utläsa av en artikel och ha som något absolut till som sanning . Läs en gång till och tänk till vad efterföljande text säger. Bara för att du inte vet ( du har själv sagt det ) så ska du nog inte ta åt dig om vad som är sanning och läser, samt inte ta det som absolut i någon del. Men klart har du den inställningen att allt som står på pränt är sant, så är du nog en person som går att få till vad som som helst genom skrift.
 
B
Maxwells demon TotalControl skrev:
@jonaserik

Här kan du läsa. Läs hela.
Skrivet av Institutionen för värme- och kraftteknik, LTH.
Jag har både träffat, lyssnat på föredrag av samt läst en hel del av det som Janusz Wollerstrand publicerat genom åren. Han är erkänt väldigt kunnig kring fjärrvärme/fastighetssystem. Där kan man prata expert. Det är nog få faktafel i den publikationen, man kan utgå från att det som står är sant.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Du är då beläst och kunnig och tagit åt dig av denna. Ingen skugga över en person då. Sanning är en modifikation av verkligheten och teori och är inte av standard format. Nu är verkligheten av en art, uppbyggnad av något en annan sak . Så att då komma med något som dom lärda tvistar om, kanske inte är relevant och funktion för alla anläggningar är nog att ta i.. Då du kanske vet något om värmereglering ( vet inte ditt CV och har inte behov av det heller ) så är det förutsättningarna som avgör hur det bör vara för att få en bra funktion på något. Oavsett vad någon skriver eller säger. Håller du med eller inte.
 
Det är ju det vi har försökt säga. Anläggningar är olika. I den här anläggningen finns det inget som tyder på att det är problematiskt att ha cirkulationspumpen på returen. Men visst kan det vara problematiskt i vissa fall.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju det vi har försökt säga. Anläggningar är olika. I den här anläggningen finns det inget som tyder på att det är problematiskt att ha cirkulationspumpen på returen. Men visst kan det vara problematiskt i vissa fall.
Ni försöker säga , fast ni inte vet , det är där problemet är. Att varje anläggning har sina sidor är väl inte okänt och att då på ett svarande sätt säga klart att det är fel du säger, inte bra med en sådan attityd. Hat någon varit på plats av er eller är det bara som teorier att det ska vara så. inte jag heller varit på plats , men byggt en del som är lika. Så nu kanske det är dags att vänta på vad som kommer fram efter helgerna och inte drumla till tråden ytterligare med en massa inlägg som kanske inte är relevanta.
 
Hej på er alla och God fortsättning. Det har varit helg och mellandagar så Jonna har nog inte fått något gjort, men vi får avvakta lite till.
I väntan så kan vi t ett halvt varv till i det hela. Några stycken här på forumet framhåller att dom vet bäst och andra har fel i placering av en pump. Då måste ni ha en kunskap och erfarenhet i livet om detta, som vida överstiger alla andra. Osökt kan man då undra efter eran skrift att andra har totalt fel i detta och borde rätta in sig i ledet och framför allt göra som ni säger så det inte blir helt fel. Här lite länkar som ni kan studera som litteratur under veckoslutet, men kom inte med något som att så eller så har jag gjort, eller det fungerar hos mig. I länkarna framgår från alla som ritat upp schema för shuntkopplingar hur dom ser på montaget.
Till 95 % har alla pumpen tryckande mot systemet och efter shunten, men dom har helt fel enligt det ni säger.
https://esbe.eu/sv/applikationer#radiatorer
https://www.google.com/search?q=hur...i57j0i22i30.8098j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Och klicka på "" Vad är en shuntgrupp - Shuntab "" så laddas en Wordfil ner med en hel del om värmeshuntning, inte då kyla.
 
Åter igen. INGEN i tråden har sagt att det är fel att göra så. Sluta upprepa den lögnen. Det flera har sagt, mig inkluderad, är att det inte kommer att hjälpa att flytta pumpen.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
@jonaserik Nu jagar du väderkvarnar igen. Du hittar ingenstans där vi säger att det är fel med pump på framledningen.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Nej men den ska vara enlig någon på returen sägs det och fungerar ypperligt, men där tvistar dom lärda och dom har fel med placeringen enligt er.
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nu jagar du väderkvarnar igen
Jagar inga väderkvarnar dom är för luft.
D Daniel 109 skrev:
r att det inte kommer att hjälpa att flytta pumpen.
Och det vet du som vetande , fast du inte vet som du säger ???
Har ni kollat länkarna ingen har pumpen på returen , inte ens ESBE som är ett företag som vet vad en shunt/pump är.
 
J jonaserik skrev:
Har ni kollat länkarna ingen har pumpen på returen , inte ens ESBE som är ett företag som vet vad en shunt/pump är.
Var någonstans säger ESBE att pumpen måste sitta på framledningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.