Även jag köpte mig en ”da Vinci miniMaker” 3d skrivare och tänkte att vi kunde förflytta oss till denna tråd för tips och trix samt för att dela färdiga verk och erfarenheter.

Återkommer när min maskin är hämtad och testad.
 
  • Gilla
omdirigerad och 1 till
  • Laddar…
Kanon!
Än så länge har jag inte lyckats används annat än XYZs egna programvara för att göra utskrifter. Det *ska* gå med t.ex. Cura men jag har inte fått det att lira på min Mac, inte heller i Windows 10 i en virtuell maskin. Experiment pågår...
 
Direkt tips: ett tunnt lager limstift ovanpå den medföljande tejpen på print-ytan gjorde mycket för att se till att första lagret fäste bra och inte hade lika mycket tendens att lyfta loss och skapa bågnade prints. Det verkar hjälpa när temperaturen i rummet ligger närmare 19-20 grader, mot de rekommenderade 25+.

Det tycks hålla ett printar, sen får man återapplicera. Får se om det blir för guckigt efter ett tag och man får byta tejpen.

Jag knatade till ICA och köpte deras egna svartvita stift - verkar funka bra!
 
Jag kunde inte heller låta bli att köpa. Den är hämtad men inte uppackad ännu.
 
Jag är inte så välbevandrad inom 3d skrivning, men kan man använda denna skrivare med de "vanliga" modelleringsprogrammen?

Eller blir man låst till tillverkarens egna mjukvara på något sätt? Tänker om man kommer att sakna vissa funktioner som slutar med att man blir tvungen att köpa en dyrare skrivare.
 
Alatan Alatan skrev:
Jag är inte så välbevandrad inom 3d skrivning, men kan man använda denna skrivare med de "vanliga" modelleringsprogrammen?

Eller blir man låst till tillverkarens egna mjukvara på något sätt? Tänker om man kommer att sakna vissa funktioner som slutar med att man blir tvungen att köpa en dyrare skrivare.
For att modellera gäller vilka program du vill, typ Fusion 360 osv.

Än så länge har jag bara lyckats använda tillverkarens programvara för att göra själva utskriften sedan, men det ska gå att använda t.ex Cura enligt tillverkaren.
 
Beställde i tisdags och kunde hämta igår!
Nu är den iaf hämtad hos ombud, snabba ryck på frakten!

Förpackning av en XYZprinting da Vinci MiniMaker 3D-skrivare nyligen mottagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som har lyckats skriva ut nått?
Funkar det bra med andra fillament än deras egna?
 
3D-skrivare i arbete som använder tredjepartsfilament för att skriva ut ett objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående utskrift med tredjepartsfilament!
Har gjort några andra grejer innan med :)
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
M mattemaz skrev:
Någon som har lyckats skriva ut nått?
Funkar det bra med andra fillament än deras egna?
Har inte hunnit testa, men enligt en fb-tråd ska det inte vara några problem med tredjeparts filament
 
Är den värd pengarna? Har fingret på köpknappen, men har lite svårtatt motivera att jag skulle hinna göra det jag vill med den....
 
pacman42 pacman42 skrev:
Är den värd pengarna? Har fingret på köpknappen, men har lite svårtatt motivera att jag skulle hinna göra det jag vill med den....
Jag har ju inte hunnit så långt med min maskin, men ja det tycker jag väl att den är. Skulle jag fastna rejält för detta så blir det nog en uppgradering till en större och mer kompetent maskin med fler finesser, men den är absolut bra för att doppa fötterna med.
 
Lägger till att jag tänker mig att kunna använda många av delarna i maskinen till en framtida hembyggd maskin så småningom.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Hur blir utskrifterna då?
Blir dom bra?
 
Nu blev jag sugen med...
Hur stora grejer kan man skriva ut?
Krav på dator? Har en äldre Samsung laptop med W7 :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.