Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej det sågades och avfärdades inte av mig. Tvärtom jag vet att det fungera väldigt bra att ha cirkulationspump på framledningen. Jag har så i mitt system och de flesta system jag har sett. Det jag dock "sågar" är ditt uttalande att man inte kan ha cirkulationspump på returen.

Du verkar inte bara ha skrivsvårigheter utan även lite problem med läsförståelsen. Inget fel i det men mitt tips är att läsa flera gånger och försöka förstå vad som skrivs i stället för brusa upp på en gång.

Ang schematisk bild. Jag menade den bild man ser på värmepumpens display som schematisk då du oroade dig att bilden visade en cirkulationspump på framledningen.
Tror nog att andra som läser här, kanske har en annan uppfattning om vad du skriver om att inte klanka på, med att det är helt fel vad jag kommer med. Det med diverse prov test som framförs, indikerar på att ni inte vet vad som är fel utan gissar och tror. Hur många VP har du installerat, inte kylmaskiner som du pratar om.
Klart du kan ha gjort , men då bara en VP och inte system med VP och 3 separata styrningar för VP /Fram/Tank som Jonna har, därav att det jag skriver är en väg som kan ordna upp det. Så kom inte med pekpinnar till någon som dagligen skruvar i värmesystem , Hoppsan där avslöjade jag ett av mina CV, men jag får väl ta det då.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ah jag såg den tråden. Var det inte den med en backventil med handtag likt en kulventil?
Hoppsan en grej till , du kan inte se fel vad, det gjorde inte jag heller utan den var lik en bkventil från sidan och därav frågan. Fär var det en back som satt där så var det för att det inte skulle bli en självcirk från topp till botten av tanken. Men helt klart du måste penetrera mina inlägg för att kanske hitta något som går att klanka ner på.
Har du den inställningen ute i verkliga livet med så tycker jag synd om dig, som måste hitta något om någon för att bevisa att du är bättre.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte vad det är för fel. Finns det radiatortermostater som stänger? Är shunten i rätt läge?

Tyvärr vet jag inte vad dom orsakar att elementen blir kalla i botten. Termostater fins ju uppenbarligen, och de förändrar flödet beroende på temperatur.
Ytterligare ett svar från dig om att du inte vet vad som är fel i riktiga ord , varför då med all kraft säga något om att någon har fel och inte vet något, när du inte vet själv. Klart det går ju att koppla på andra och tro det som skrivs och hoppa in i ledet , Vad är det dom brukar kalla det. ETT DREV. men är ni många som gör så, måste det vara sant det ni skriver. Det är liksom det som sägs. En fluga säger jag kan inte äta skit, men 10 milijarder andra flugor säger gott , är skit och kan inte ha fel så ät .. Detsamma verkar det vara på Byggahus med i vissa trådar. Sorgligt .
 
Du lyckades inte alls fatta hur det hängde ihop. Lyckades få en kulventil till en backventil trotts att det inte finns någon anledning att finnas där. Du hävdade att shunten stod i fel läge fast den inte var det. Dessutom utryckte du spydigt att jag hade röntgensyn för att jag hade en rimlig teori om hur systemet hände ihop.

Tyvärr hade jag ju rätt den gången, så du lyckades inte sätta dit mig.
 
J jonaserik skrev:
Ytterligare ett svar från dig om att du inte vet vad som är fel i riktiga ord , varför då med all kraft säga något om att någon har fel och inte vet något, när du inte vet själv. Klart det går ju att koppla på andra och tro det som skrivs och hoppa in i ledet , Vad är det dom brukar kalla det. ETT DREV. men är ni många som gör så, måste det vara sant det ni skriver. Det är liksom det som sägs. En fluga säger jag kan inte äta skit, men 10 milijarder andra flugor säger gott , är skit och kan inte ha fel så ät .. Detsamma verkar det vara på Byggahus med i vissa trådar. Sorgligt .
Jag har min åsikt oavsett om majoriteten är med eller mot mig. Naturlagarna bryr sig inte om opinionen.

Nej, jag vet inte vad som är fel med shunten, om det är fel. Men jag vet att det inte kommer att få de resultat du tror med dina ändringar. Värmepumpen räcker inte till, och kommer inte att göra det med dina ändringar heller.
 
D Daniel 109 skrev:
Du lyckades inte alls fatta hur det hängde ihop. Lyckades få en kulventil till en backventil trotts att det inte finns någon anledning att finnas där. Du hävdade att shunten stod i fel läge fast den inte var det. Dessutom utryckte du spydigt att jag hade röntgensyn för att jag hade en rimlig teori om hur systemet hände ihop.

Tyvärr hade jag ju rätt den gången, så du lyckades inte sätta dit mig.
Har inte satt dit någon , och det med röntgensyn är riktigt och det står jag för. Ingen kan se vart rören går och det vet du med. du antog en teori ( teori är en sak och verklighet annan ) om det och den var liksom rätt. Har jag sagt något om det, svar nej. Nu går jag inte tillbaka i någon tråd som du svarat i, för att finna något som skulle vara till fång för dig. Det är historia nu och får vara det. Men du verkar vara en som har tankegång att hitta något som går att klanka ner på, så gör du det. Sorgligt.
Så nu kan vi nog avsluta den här delen och lägga den till historien . men inte säker på att du vill det utan ska till varje pris fortsätta.. Ett fritt forum så fortsätt du att skriva.
 
Nej, jag önskar att TS får en lösning på sitt problem. Jag vill lära mig vad som orsakar problemet. Men jag måste väl få protestera när du framför galna teorier?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har min åsikt oavsett om majoriteten är med eller mot mig. Naturlagarna bryr sig inte om opinionen.

Nej, jag vet inte vad som är fel med shunten, om det är fel. Men jag vet att det inte kommer att få de resultat du tror med dina ändringar. Värmepumpen räcker inte till, och kommer inte att göra det med dina ändringar heller.
Så det vet du, som skriver att du inte vet ???? Eftersom du vet en del och skriver det , så ska du tala om vad som är fel i Jonnas installation och inte klanka ner på någon att inte veta och ha fel samt inte veta. Det är liksom lite fel väg att gå. Hur många VP har du projekterat och monterat, det är mycket intressant för dom läser här, för att få en uppfattning om vilka som vet eller inte.
 
Inte en enda. Men nu handlade det om flödet i radiatorslingan. Det blir inte annorlunda av en pumpflytt.

lika lite kommer värmepumpen att leverera mer värme av att du flyttar anslutningen.
 
J jonaserik skrev:
Hoppsan en grej till , du kan inte se fel vad, det gjorde inte jag heller utan den var lik en bkventil från sidan och därav frågan. Fär var det en back som satt där så var det för att det inte skulle bli en självcirk från topp till botten av tanken. Men helt klart du måste penetrera mina inlägg för att kanske hitta något som går att klanka ner på.
Har du den inställningen ute i verkliga livet med så tycker jag synd om dig, som måste hitta något om någon för att bevisa att du är bättre.
Det var ett ironisk påpekande att det är så du fungerar här på forumet. Du tror dig ha sett/läst/hört något i tråden som du har sen en tvärsäker åsikt om.

T.ex. i den här tråden. Du gick i taket och sa att jag har helt fel att laddpumpen ska vara AV när VP står still. Nej det vara katastrof för då skulle utedelen sprängas i luften.. Men nu var det ju så att det är en bergvärmepump vi pratar om och inte en LVVP.

Du fick högt blodtryck och brusar upp igen då du trodde dig ha läst att jag tycker dina "bevisbilder" som du hade plockat fram var fel. Det skrev jag aldrig. Jag tom skrev att "ja det är bilder på pumpar på framledningen som fungerar". Men att man även kan montera på returen.

Sen såg du rött när jag sa att bilden på displayen är en schematisk bild så den ska man inte lita på då mycket annat visar också fel på den. T.ex. pumpriktingen mellan tank och VP. Då börjar du mala om att jag tycker dina bevisbilder är fel och schematiska.

Jag har försökt hjälpa en annan med problem med sin CTC GSI 12. Du får gärna posta där och påpeka mina fel om du vill. Jag har redan flaggat att jag inte förstår hur CTC styr fungerar fullt ut samt har inte riktigt koll på hur det är tänkt att modulera effekt mm mm. Jag har bett andra om att posta om de har mer koll. För det primära är att hjälpa TS.
Till skillnad från dig ser jag ingen prestige i det här.
 
J jonaserik skrev:
Hur många VP har du projekterat och monterat, det är mycket intressant för dom läser här, för att få en uppfattning om vilka som vet eller inte.
Det handlar inte om vem som har installerat flest värmepumpar. Problemet är att du blir kränkt och ber folk sluta skriva så fort någon skriver något som eventuellt går emot dina slutsatser. På grund av din attityd och förmåga att förstöra diskussionstrådarna genom att dra ner dom på sandlådenivå är det tyvärr många kunniga personer som inte vill komma med bra tips.
 
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag önskar att TS får en lösning på sitt problem. Jag vill lära mig vad som orsakar problemet. Men jag måste väl få protestera när du framför galna teorier?
Nu är det inte galna teorier utan mer fakta i det hela ( nu skriver säkert någon att vad vet du om fakta ).Det är väl det med teorier som är lite farliga och du framhåller det nu som först och det är bra att komma till insikt i något. Man lär sig något varje dag hela livet, men läs lite i mina inlägg och fundera lite. Du är inte helt dum i flöden , men kanske det fattas några väsentliga delar i det hela. Hoppas att du får lära dig av inläggen,, dom är inte fel, men sågas en del av andra. Vi är sams, bara lite olika synvinklar på en del saker och då kan det bli lite kärvare mellan oss i bland. Nu är det så att en del vet lite, andra vet mer och alla har vi att lära av dom som mer fullt naturligt.
 
J jonaserik skrev:
Nu är det inte galna teorier utan mer fakta i det hela
No offence. Men finns ingen fakta från din sida ang din lösning. Bara en massa kladdade pilar och påstående. Du har inte än förklarat varför det blir så.

Som vi brukar säga på jobbet. Does not compute.
 
Mysteriet är löst! Dom har installerat en växelventil istället för en shunt! Suck
Det är därför den blockerar flödet *face palm*
Då vet jag vad som behövs göras:D
Jag kan återkomma när det är fixat o berätta om vi har fått bättre värme inne
 
  • Schematisk bild av en växelventil med pilarnas riktning som visar flödesfördelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växelventil märkt med 'DN32' och 'Kvs 16' felinstallerad där en shunt borde vara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Bättre blir det nog. Stabilare reglering och jämt flöde. Men det löser inte problemet med att värmen inte räcker när det är kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.