Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
tusenett skrev:
Jo, men sen har jag sett att det framförts att vaccinerade har ett mer riskfyllt beteende pga att de känner sig skyddade efter vaccineringen. Det skulle därmed kunna vara så att vaccinerade som grupp sprider smitta mer än ovaccinerade med avseende på Omicron som vaccinet inte skyddar lika bra mot som mot andra varianter.
Det är en rimligt (om än inte bevisad) teori, precis som jag brukar tänka om munskyddsbärare - de kanske har ett mer riskfyllt beteende än de som inte bär munskydd, just för att de känner sig mer skyddade, och därför sprider smitta mer.

Och det betyder inte att vaccin eller munskydd är något dåligt som ska undvikas.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Snailman
tusenett skrev:
Jag har inte sett några studier på detta med det har framförts som möjlig orsak till att vaccinerade hade sämre skydd än ovaccinerade lång tid efter vaccination.
Hänger inte med här riktigt? beror detta på att det i gruppen ovaccinerade även ingår vaccinerade som relativt nyligen blev vaccinerade, typ så deras immunitet inte har hunnit avta lika mycket som de som räknas som vaccinerade (som vaccinerats för länge sedan)

Annars verkar det inte som om vaccin är en så väl vald benämning på sprutan;)
 
Snailman Snailman skrev:
Hänger inte med här riktigt? beror detta på att det i gruppen ovaccinerade även ingår vaccinerade som relativt nyligen blev vaccinerade, typ så deras immunitet inte har hunnit avta lika mycket som de som räknas som vaccinerade (som vaccinerats för länge sedan)

Annars verkar det inte som om vaccin är en så väl vald benämning på sprutan;)
Jag tror att det kanske även räknas in "ovaccinerade som haft Covid-19 och därmed fått immunitet från genomgången sjukdom istället för genom vaccin".
 
Snailman Snailman skrev:
Hänger inte med här riktigt? beror detta på att det i gruppen ovaccinerade även ingår vaccinerade som relativt nyligen blev vaccinerade, typ så deras immunitet inte har hunnit avta lika mycket som de som räknas som vaccinerade (som vaccinerats för länge sedan)

Annars verkar det inte som om vaccin är en så väl vald benämning på sprutan;)
Tror nog att han refererar till väldigt tidiga teorier/upptäckt om att immunförsvaret hos en vaccinerad efter ~9-12 månader skulle vara sämre än en som aldrig har vaccinerat sig. Det har siats om att vaccinet givetvis skyddar initialt men sabbar samtidigt kroppens långsiktiga skydd om man inte fyller på det artificiellt (med mer vaccin då såklart). Återigen.. det har nämnts i media men tror inte det finns några djupare studier på det så det skall ju tas med en skopa salt.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag minns är de flesta villkoren förknippade med själva produktionen och inte med vaccinets egenskaper i form av biverkningar.

Alla läkemedel kan dras in när som helst av många skäl. Det behövs inget villkorat godkännande för det.
Läs själv och dra dina egna slutsatser är väl det bästa rådet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
mRNA-vaccin är inte ny teknik utan har utvecklats sen 90-talet.

Under början av nästa år kommer en annan typ av covid-vaccin, ett proteinbaserat vaccin, vilket även många andra vaccin är. Kommer du då att vaccinera dig med den typen?


Men skillnaden mellan DDT och mRNA-vaccin är att mRNA i vaccinet försvinner på några dagar från kroppen medan DDT osv. finns kvar i naturen. Svininfluensa-vaccin generellt var säkert och även just den typ av vaccin som användes i Sverige gjorde att färre blev sjuka, färre blev allvarligt sjuka och färre avled jämfört med om ingen hade vaccinerats. Neurosedyn orsakade skador omedelbart och inte efter lång tid. Dina jämförelser är alltså inte särskilt bra.

Ingen har kunnat visa på någon sorts biologisk förklaring till hur det ska gå till att vaccinet skulle ge upphov till något efter mer än ett år (det har nu använts i snart 1,5 år räknat från när studierna påbörjades).


Problemet verkar ju vara att vissa människor har väldig liten kunskap om vad sjukdomen kan ställa till med i deras kroppar och därmed gör en felaktig jämförelse mellan alternativen sjukdom och vaccin.


Och hur mycket pengar tror du att de tjänar på alla som blir sjuka?
Intensivvård kostar kring 100 000/dygn och en medelvårdtid verkar ligga kring 10 dygn. Det är många läkemedel som alla som behöver sjukhusvård får och det är ju pengar till läkemedelsbolagen det också.
Poängen med DDT var att ibland så begås misstag, både forskare och läkemedelsföretag.Teflon är ju ett annat exempel.

Alla kommentarer som vem som helst lägger in går alltid att hitta något sätt att slå hål på. Både dina, mina och alla andras. Vad jag har sagt är att med historiken kring människans tidigare misstag så har jag en förståelse för att folk är försiktiga.
Liknelserna är helt enkelt för att påvisa en poäng varför folk har olika åsikter. Länkar behöver vi inte hålla på att skicka (säger det nu direkt).
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
A
D Dayangel skrev:
Tror nog att han refererar till väldigt tidiga teorier/upptäckt om att immunförsvaret hos en vaccinerad efter ~9-12 månader skulle vara sämre än en som aldrig har vaccinerat sig. Det har siats om att vaccinet givetvis skyddar initialt men sabbar samtidigt kroppens långsiktiga skydd om man inte fyller på det artificiellt (med mer vaccin då såklart). Återigen.. det har nämnts i media men tror inte det finns några djupare studier på det så det skall ju tas med en skopa salt.
Nja, det jag sett framförts är att skyddet från vaccinet avtar med tiden och efter 9 månader eller vad det nu var så var det fler i gruppen vaccinerade som fick covid än i gruppen ovaccinerade.

Orsaken misstänktes inte vara att vaccinet försämrar immunförsvaret utan att vaccinerade helt enkelt utsatte sig för mer smittspridning än ovaccinerade (tog större risker helt enkelt).

Men det var bara en hypotes som framfördes som inte underbyggds av några studier såvitt jag vet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är ett fritt val. I Sverige kan ingen, inte ens staten, tvinga dig att vaccinera dig. Det finns regler mot sådant tvång i en av våra grundlagar.
Om man inte tar körkort eller om man inte vaccinerar sig mot covid så måste man också leva med de begränsningar det innebär.
Nej, verkligen inte. Det är ett personligt val. Det skulle vara riktigt illa om en omröstning skulle kunna tvinga mig att vaccinera mig.
Det är också arbetsgivarens val att vägra dig
anställning om den har det kravet för anställning. Likväl som du på vissa atbetsplatser måste ha uniform el hjälm!
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
H
Snailman Snailman skrev:
Hänger inte med här riktigt? beror detta på att det i gruppen ovaccinerade även ingår vaccinerade som relativt nyligen blev vaccinerade, typ så deras immunitet inte har hunnit avta lika mycket som de som räknas som vaccinerade (som vaccinerats för länge sedan)

Annars verkar det inte som om vaccin är en så väl vald benämning på sprutan;)
För att räknas som fullvaccinerad ska det ha gått 14 dagar sedan spruta nummer två. Man befinner sig alltså i kategorin ovaccinerad om man ändå tagit två sprutor och det ej gått 14 dagar.
Ej fullvaccinerad = inget vaccinpass = ovaccinerad

(om inget har ändrats på senare tid)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Å Åbyfor skrev:
Läs själv och dra dina egna slutsatser är väl det bästa rådet.
Jag har läst väldigt mycket om coronavirus, covid och vaccinerna i närmare 2 år nu i form av forskningsstudier och annat så jag har redan dragit väldigt många egna slutsatser.
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
P pegr skrev:
Kanske ska läsa lite först?
[länk]
Fast den där artikeln säger ju att de tror att pandemin ska ta slut 2022. Än så länge är vi i 2021 så den artikeln stödjer inte helt påståendet att pandemin är över.
 
  • Gilla
  • Haha
seniorkonsult och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
12 gånger fler ovaccinerade än vaccinerade på IVA, kan det bli tydligare än så?

[länk]
[bild]
1IVA-plats kostar minst 50000 kr/dygn om jag ej läste fel!
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
Å Åbyfor skrev:
Poängen med DDT var att ibland så begås misstag, både forskare och läkemedelsföretag.Teflon är ju ett annat exempel.

Alla kommentarer som vem som helst lägger in går alltid att hitta något sätt att slå hål på. Både dina, mina och alla andras. Vad jag har sagt är att med historiken kring människans tidigare misstag så har jag en förståelse för att folk är försiktiga.
Liknelserna är helt enkelt för att påvisa en poäng varför folk har olika åsikter. Länkar behöver vi inte hålla på att skicka (säger det nu direkt).
Naturligtvis kan det göras misstag och jag hade full förståelse för att folk var försiktiga under början av året men sen andra kvartalet har jag allt mindre förståelse för det för då syntes det ju så väldigt tydligt hur vaccineringen av de äldsta gjorde att de inte avled under våg 3 samtidigt som man kunde konstatera att det var obetydligt med biverkningar av vaccinet i förhållande till vad covid ställer till med i form av sjukhusinläggningar, sjukskrivningar och postcovid.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.