MultiMan
@Slaktarn82 Som konstaterats tidigt är det en hyresfastighet, vilket nog är anledningen till att trådskaparen främst är intresserad av att hitta lösningar som innebär noll i kostnader. Jag har redan framfört åsikten att det är fastighetsägaren som ska lösa problemen.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
och såhär borde det vara..
men som sagt har jag ingen aning om det är pumpens placering eller om det är typ någon blockering i shunten..men pumpens placering känns mest logiskt
[bild]
Varför skulle en pumpflytt resultera i den skillnaden. Det bli ju exakt samma flöden.
 
Slaktarn82 Slaktarn82 skrev:
precisera gärna närmare är du snäll vad du menar är fel, kan ju inte be om ett svar och sen köra huvudet i sanden när någon faktiskt bemödar sig att ge sin syn på saken.
Det finns ingen separat varmvattenberedare som det växlad över till. Det blir inget ”flöde till tankbotten” når shunten börjar stänga. Snarare det motsatta. Jag tror att det räcker att nämna de felen för att inse att hela ditt inlägg faller.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle en pumpflytt resultera i den skillnaden. Det bli ju exakt samma flöden.
Men snälla har du någon bättre idé? Jag har frågat typ 10000 ggr och allt ni säger är att det inte är pumpens placering! Vad är det da? Jag vill ha en shunt som funkar D: D:
 
Jag vet inte vad det är för fel. Finns det radiatortermostater som stänger? Är shunten i rätt läge?

Tyvärr vet jag inte vad dom orsakar att elementen blir kalla i botten. Termostater fins ju uppenbarligen, och de förändrar flödet beroende på temperatur.
 
@jonna åberg Har du testat de saker vi har tipsat dig om? Tex öka flödet på laddpumpen för att se hur det påverkar tanken? Jag menar om du vill ha hjälp så kanske man får mixtra lite.

Det är ingen lösning på ditt problem men mer info vad som händer kan vara bra att ha med sig.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@jonna åberg Har du testat de saker vi har tipsat dig om? Tex öka flödet på laddpumpen för att se hur det påverkar tanken? Jag menar om du vill ha hjälp så kanske man får mixtra lite.

Det är ingen lösning på ditt problem men mer info vad som händer kan vara bra att ha med sig.
Jag kan inte ändra flödet på laddpumpen till vp själv, man måste öppna hela lådan för att göra det, men jag ska be han som kommer och kollar att testa! Just nu är problemet shunten… jag gjorde en ny tråd om det :)
 
D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte vad det är för fel. Finns det radiatortermostater som stänger? Är shunten i rätt läge?

Tyvärr vet jag inte vad dom orsakar att elementen blir kalla i botten. Termostater fins ju uppenbarligen, och de förändrar flödet beroende på temperatur.
Det är inte termostaterna, det blir såhär på alla element även dom utan, och dom har ingen anledning att stänga.. det är lika kallt i rummet som innan och elementen längst bort blir kallare än dom närmare mitten.. :/
Shunten är i rätt läge, jag har provat att ställa den i olika och det här är definitivt rätt..
 
Kan inte låta bli,, har läst allt sen sist och lite till baklänges det har framförts allt mellan himmel och jord vad det kan vara , var inne och peta i inställningar på VP om tyckande och tänkande från vissa skribenter på forumet som ska var exsperter med värmesystem, tveksamt om har kopplat som Jonna har. klart dom kan ha kopplat in någon VP rakt av. Det är ingen rymdresa som en del gör, Normalt med rörisar so kopplar in en VP är att alla rör ordnas, elektriker kopplar in. Röris startar upp VP , den får gå ett tag , sen ropar hen på kunden och säger , känn här det är kallt, det är från elementen, och känn här det är varmt , så nu kommer värmen. Dags att betala nu .Sen packar hen ihop verktygen och hem, det med inställningar har hen inte en aning om och skiter i det. Det blir varma rör och hen är nöjd, lika verkar det vara för en del som framför både det ena och andra i Jonnas sak.
SÅ JONNA peta inte VP: s insällningar mer än kurvan och ev. termperaturändring kanske. Det är 3 st av varandra oberoende system i din VP , som sköter om driften av olika delar i systemet. Så rör inget av det mer än vad som är vanliga inställningar och som du justerat tidigare.
VP gör sitt jobb perfekt och måste få en chans att höja tempen som ska till elementen och det får den inte nu när all värme ska blandas om i tanken, svalna till under den temp som ska gå ut. då öppnar shunten till max och allt flöde snurrar som en karusell och blir kallare och VP orkar inte lyfta tempen
Så det med att röret från VP ska kopplas in mellan tank och shunt gör att den värme som VP producera går direkt till shunt och ut till elementen, När tempen från VP överstiger vad som behövs så stänger shunten lite och flödet börjar gå till tanken och värmer den. Det kam ta ett tag innan returen som kommer tillbaka från elementen med högre temp än som är nu och då får VP en högre retur att jobba med, det renderar i att VP kan lyfta ytterligare på tempen och summasumarum blir att shunten stänger ännu mer och mer flöde går till tanken. då har karusellen vänt och går åt rätt håll. Det med cirkpumpen den ska vara efter shunten för att orka trycka runt flödet, så hastigheten ökar , ned på följd att returen ökar i temp med. ´till gagn för VP.
Alla exsperter som uttalar sig att gör så eller prova har inte en susning om vad som händer i systemet.
Som grädde på moset med en koppling jag ritade , där VP:s rör ska sitta mellan tank och shunt gör att shunten stänger på sommaren så blir det även VV, allt flöde då från VP till tank och värmer den och VV.
Som en del säger att pumpen kan sitta var som helst är en har ingen betydelse i ditt fall och det vet vi söger dom och andra har fel
Då kan man undra varför dom bilder jag lade upp har pumpen efter shunten, som avfärdades och sågades av TotalControl som något schematiskt och inte gäller , lika med Daniel 109 som kattegoriskt säger, har ingen betydelse. Så vad ska man då säga, JO att alla har fel utom dom, även de som ritat upp hur det ska vara. Och det även totalt fel med placeringen som ESBE ritar upp det. Då är det nog dax att dom kontaktar ESBE och förklarar att ni har fel, så ska det inte vara RITA OM RIKTIGT för vi vet.
Så Jonna läs och bedöm svaren som kommit och lura lite på dom, du vill ha något som fungerar , både vinter och sommar med värme och VV
Länk till ESBE finns här. https://esbe.eu/sv/applikationer#radiatorer
Lång blev det men de som anser sig vara exsperter måste motsägas i sina TEORIER med fakta
PS finns en till som säger att det bara är nys och jag vet eller kan inget, nöjer mig tillsvidare att inte nämna den vid namn

MVH Jonna från Jonaserik
 
MultiMan
Det verkar som det viktigaste för dig @jonaserik är att hänga ut personer som inte har samma åsikter, kunskap eller teorier som du har. På vilket sätt har det någon som helst betydelse för felsökningen av ett problem? Det är väl ändå analyserna och bearbetningen av den fakta som kommer ut av det som är det viktigaste? Att lösa trådskaparens problem? Inte om Abcutankoll eller Defvetallt sagt något? Inte ens du som säger dig veta vad som gäller har löst problemet än så vitt jag kan se. Ödmjukhet kan då vara klädsamt, och mycket trevligare för ett forum.

Man kan tycka vad man vill om t ex @Daniel 109 sätt, men medlemmen fokuserar i princip alltid 100% på fakta. Det innebär inte att man alltid har rätt ändå eftersom en del problem går utanför det uppenbara, men det är en väldigt bra utgångspunkt.
 
  • Gilla
Jeppson och 2 till
  • Laddar…
I den andra tråden du försökte trycka till mig i satt pumpen också på returen. Där löste det alla problem att vända på den. Du dillade om allt möjligt, men ingen lösning.

Vi har visat flera referenser på att pumpen kan vara på returen, även om det vanligaste är att den sitter på framledningen.

Värmepumpen kommer inte att leverera mer värme för att du kopplar in den på ett annat ställe.

Jag gissar att du ser det här som ditt expertområde, då förstår jag att det är frustrerande när amatörer som jag säger emot.
Men faktum är att du är totalt ute och cyklar. Du får inte mer värme av att flytta anslutningen. Du får inte ett annat flöde av att flytta på pumpen.
 
J jonaserik skrev:
Då kan man undra varför dom bilder jag lade upp har pumpen efter shunten, som avfärdades och sågades av TotalControl som något schematiskt och inte gäller
Nej det sågades och avfärdades inte av mig. Tvärtom jag vet att det fungera väldigt bra att ha cirkulationspump på framledningen. Jag har så i mitt system och de flesta system jag har sett. Det jag dock "sågar" är ditt uttalande att man inte kan ha cirkulationspump på returen.

Du verkar inte bara ha skrivsvårigheter utan även lite problem med läsförståelsen. Inget fel i det men mitt tips är att läsa flera gånger och försöka förstå vad som skrivs i stället för brusa upp på en gång.

Ang schematisk bild. Jag menade den bild man ser på värmepumpens display som schematisk då du oroade dig att bilden visade en cirkulationspump på framledningen.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det verkar som det viktigaste för dig @jonaserik är att hänga ut personer som inte har samma åsikter, kunskap eller teorier som du har. På vilket sätt har det någon som helst betydelse för felsökningen av ett problem? Det är väl ändå analyserna och bearbetningen av den fakta som kommer ut av det som är det viktigaste? Att lösa trådskaparens problem? Inte om Abcutankoll eller Defvetallt sagt något? Inte ens du som säger dig veta vad som gäller har löst problemet än så vitt jag kan se. Ödmjukhet kan då vara klädsamt, och mycket trevligare för ett forum.

Man kan tycka vad man vill om t ex @Daniel 109 sätt, men medlemmen fokuserar i princip alltid 100% på fakta. Det innebär inte att man alltid har rätt ändå eftersom en del problem går utanför det uppenbara, men det är en väldigt bra utgångspunkt.
Svar nej, Inte jag men andra som anser att jag är inkompitent och inget vet och förkastar allt som jag skriver med BläHä , nu vet inte du heller mitt CV och kanske inte ska uttala dig om något i den saken.
Nu lite mer till dig, du skriver något och genast kommer det något om att det är bara skit med det du skriver, så var tyst och rätta in dig i ledet efter våra pipor, men du vet vad det är frågan om, kryper du baklänges då och är tyst. Då är det synd om dig som inte står upp och s.a.s. biter ifrån.
 
D Daniel 109 skrev:
I den andra tråden du försökte trycka till mig i satt pumpen också på returen. Där löste det alla problem att vända på den. Du dillade om allt möjligt, men ingen lösning.

Vi har visat flera referenser på att pumpen kan vara på returen, även om det vanligaste är att den sitter på framledningen.

Värmepumpen kommer inte att leverera mer värme för att du kopplar in den på ett annat ställe.

Jag gissar att du ser det här som ditt expertområde, då förstår jag att det är frustrerande när amatörer som jag säger emot.


Men faktum är att du är totalt ute och cyklar. Du får inte mer värme av att flytta anslutningen. Du får inte ett annat flöde av att flytta på pumpen.
Inte alls jag frågade vilken väg som värmen gick i rören för att kunna tänka vad som var vad , nu är det så att med det montaget av rör och shunt ,på den platsen så finns det ingen plats att sätta en pump någon annanstans och då får det vara så , men inte helt riktigt ,man kan fungera om än inte till 100 %
 
Ah jag såg den tråden. Var det inte den med en backventil med handtag likt en kulventil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.