Kollektorn är väl igentligen 2 värmeväxlare.
Först värmeväxlingen mot grundvattnet nere i hålet men sen sekundärt värmeväxlar den sig själv på vägen upp om slangarna löper parallellt. Mer vid lägre flöde.
Jag håller absolut med om att ökat pumpflöde kostar mer energi men i detta läge tror jag hårt på att man kan testa att öka flödet. Är alternativet att spetsa med elpatron känns ökad pumpeffekt marginellt. Men absolut ska det bevakas och räknas på.
 
Så skulle jag koppla denna lösning alla dagar i veckan med dom produkter som finns i pannrummet.

J jonaserik skrev:
Jonna du har sagt att när du öppnar shunten fullt eller nästan full så fräser i röret. Elementen längst bort blir varma Det är då full fart på flödet, vid hälften öppet så hörs inget. Normalt med den kopplingen, nu till verkligheten , kommer säkert något om totalfel på det med, från dom som inte vet eller kan. och att inte veta eler gjort har dom själva skrivit.
Lånade din bild och jättebra med en. Har ritat lite på den och förklarar vad en kortslutning är , bara läsa texten på respektive bild., men troligtvis så kommer det att komma något om att det är inte alls så, utan så här är det.
Men skit i det , det är du som har problemet och får själv utvärdera det som sagts i tråden, vad som är rätt eller fel och dom andra får tycka vad vill för mig. Har varit med förr om kortslutning i värmesystem, därav min kunskap och erfarenhet om detta.
 
Kan du motivera varför det skulle göra saken bättre?
 
Bilden han har ritat är rätt. Om vi bortser från inställningarna i ecologic så ska systemet (när framledningstempen är uppnådd börja shunta ned (om den nu är vänd rätt). När shunten sakta stänger då kommer visst flöde att vandra ner i botten på tanken och således ladda den. Man måste ge VP tid att ladda tanken. Men prio i detta system är att få upp framledningen när så sker kommer tempen i tank att stiga. Sen har ju logicen inbyggt viss tid för laddning av värme och varmvatten,när VP kör för varmvatten så stänger han shunten för att med full effekt fylla tanken med värme. Har för mig att VP laddar varmvatten under 15 min för att sen gå över till att ladda framledning till radiatorerna(20 eller 30min) och så kommer VP att hålla på. Jobbar sen systemet mot rådande utetemperatur så kommer shunt mot radiatorerna vara stängd vid +18 grader(ställbart om man vill) och då har man gott om varmvatten enbart på sommaren. Dock så måste radiatorrören som är märkta med ? Kopplas in efter shunt och pump för att inte få några felflöden under sommardrift (kan det vara dom som gjort att det är varmt även på sommaren?)
Detta är systemtänket från CTC. Sen kan man krångla till det som jag nämnt tidigare med grövre rör mot systemet och mindre rör mot tank för att tvinga flödet (åt rätt håll,men det är att röra till det i denna röriga installation). Vidhåller att lägga tanken på delflöde så kommer man rätt med det hydraliska i systemet. Vad sen det är för värden etc i logicen blir nästa del att lösa.
Trevlig kväll
D Daniel 109 skrev:
Kan du motivera varför det skulle göra saken bättre?
D Daniel 109 skrev:
Kan du motivera varför det skulle göra saken bättre?
Slaktarn82 Slaktarn82 skrev:
Så skulle jag koppla denna lösning alla dagar i veckan med dom produkter som finns i pannrummet.
 
Det var så mycket fel där att jag inte ens bemödar mig med att kommentera dem.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
jag tycker också det stämmer, ska bli intressant att prata med en servis tekniker efter nyår..

ingen annan har ju någon som helst förklaring till varför shunten i halvläge gör så att elementen blir kalla nertill..

sen så verkar det som att i vissa system funkar det bättre med pumpen på framledningen och i andra med den på returen, det verkat inte som att det alltid är lika, vad jag har läst i andra trådar och forum.

sähär tänker jag att det blir :p
 
  • Handritad skiss av ett värmesystem med ackumulatortank, shunt och pump, märkt med "FRAM" och "1000L".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och såhär borde det vara..
men som sagt har jag ingen aning om det är pumpens placering eller om det är typ någon blockering i shunten..men pumpens placering känns mest logiskt
Handritad skiss av en ackumulatortank med etiketter och angiven pumpplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
precisera gärna närmare är du snäll vad du menar är fel, kan ju inte be om ett svar och sen köra huvudet i sanden när någon faktiskt bemödar sig att ge sin syn på saken.


D Daniel 109 skrev:
Det var så mycket fel där att jag inte ens bemödar mig med att kommentera dem.
 
Här har ni en principskiss hur CTC vill att systemet skall byggas "by the book"
Om man bortser hur nuvarande lösning för VV ser ut. Har byggt dessa lösningar men även utan buffert tank för VV utan enbart växling mot VV tankar och det har fungerat bra.
Bifogar systemlösning för system 4 och 5 för Ecologic.
 
TS: Verkar som tanken är att köra flytande kondensering trots allt (efter en värmekurva ej fast temp).
Schematisk diagram över en bufferttank med anslutna komponenter för värmesystem typ 4-6.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom sida med text och diagram som förklarar principen för flytande kondensering i värmepumpsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@Slaktarn82 Förklara gärna varför det inte går att sätta circulationspumpen på returen?
 
  • Gilla
Nick Hale
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
TS: Verkar som tanken är att köra flytande kondensering trots allt (efter en värmekurva ej fast temp).
[bild][bild]

@Slaktarn82 Förklara gärna varför det inte går att sätta circulationspumpen på returen?
problemet då blir att vi inte får vv när det är varmt ute :/ vi har provat förut

känns som det bästa här skulle va att kast ut bufferttanken, installera en lagom stor vv tank, koppla vp direkt till framledningen med en växel-ventil(eller vad det heter) som kan värma vv när framledningens börvärde är uppnått...
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Hej,

Har ingen bestämd åsikt om pumps placering på T/R. För många år sen så körde vi enbart CP på returen. Idag skulle jag säga att den hamnar 50/50 på T/R beroende vilken typ av system vi bygger.
Vet att Wilo gärna ser att den sitter på returen av tidigare nämnd anledning om vattentemperatur.
Har inte upplevt några direkta problem oavsett placering.
Mina tidigare erfarenheter vad gäller ”problemanläggningar” är att rördragningen i10 fall av 10 är undermålig. Allt för att ro hem jobbet och få göra anläggningen men man skiter fullst ditt i om det är rätt i längden. Nu spårade jag ut lite men jag är ju inte först ut i denna tråd ;-)
Maxwells demon TotalControl skrev:
TS: Verkar som tanken är att köra flytande kondensering trots allt (efter en värmekurva ej fast temp).
[bild][bild]

@Slaktarn82 Förklara gärna varför det inte går att sätta circulationspumpen på returen?
 
om det inte är pumpens placering, vad kan tryckfallet i radiatorslingan bero på?
 
undrar om jag ska göra en ny tråd om bara att shunten blockerar flödet, det är ju det som är det största problemet just nu.. inte att jag har kallt.. för utan en fungerande shunt är det inte äns en poäng med att värma tanken för allt vatten åker bara ut ändå
 
Som jag sa långt tidigare, ut med tanken. In med deras 550 Zenith PRO. Då har du allt i ett samt VV och 18kw elpatron som kan hjälpa till vid behov. Inte den billigaste tanken men ska du lösa VV/värme med alternativa tankar så blir det fler tankar och mer rördragning. 550 tanken är relativt snabbt inkopplad.
Nu överger jag denna tråd och önskar alla ett Gott Slut & Gott Nytt år

over and out
jonna åberg jonna åberg skrev:
problemet då blir att vi inte får vv när det är varmt ute :/ vi har provat förut

känns som det bästa här skulle va att kast ut bufferttanken, installera en lagom stor vv tank, koppla vp direkt till framledningen med en växel-ventil(eller vad det heter) som kan värma vv när framledningens börvärde är uppnått...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.