Azze80 Azze80 skrev:
Ja, jag vill minnas att det stod 5 års garanti med papperet som medföljde maskinen. Isf är det garanti kvar om jag köpte den oktober 2017. På kvittot från elgiganten står inte detta. Det är vad Miele utlovar.
Jag får ringa dem innan jag påbörjar "operationen" isf.
Tack för info.
Jag vet inte hur det var 2017 men det finns 2 nivåer nu du aktivt måste göra själv efter köpet; Miele kvalitetsbevis som ger dig 1000 kr i rabatt vid ett tillfälle under 10 år eller köp av förlängd garanti i 10 år för 3600 kr.
https://www.miele.se/konsument/kvalitetsbevis-och-foerlaengd-garanti-3219.htm#p3223
 
Azze80 Azze80 skrev:
Jag får ringa dem innan jag påbörjar "operationen" isf.
Jag hade problem med min kombinerade tork/tvätt och ville ha lite information och ringde dem. De som besvarar telefonen kunde inte göra något öht utom att boka in besök av en tekniker. Han var dock mycket hjälpsam och gav mig en snabbkurs i hur man öppnar maskinen och gör det jag undrade över. Det visade sig också att de hade gjort en miss i konstruktionen så maskinen hämtades några veckor senare, den felaktiga delen byttes och maskinen kom tillbaka och installerades. Ingen kostnad. Jag vet inte hur det blir om felet inte beror på defekt del, men räkna inte med att de kommer kunna hjälpa över telefon.
 
  • Gilla
Azze80
  • Laddar…
ok , jag har bestämt mig för att göra jobbet själv men jag hittar dessvärre ingen instruktion för hur jag monterar bort fronten. Efter 2st skruvar till vänster om lucköppningen (högerhängd dörr) och sedan en större skruv under öppningen, därefter tog jag bort "ringen " med fjäder som håller det stora plasthålet in till trumman. Det som gör mig förbryllad är att den är fortfarande fast på frontpanelen trots att jag jag tagit bort "den stora ringen".

min modell heter wrk 771 wps. Jag hittar dessvärre ingen instruktion på hur jag gör. Någon med mer erfarenhet?
Jag såg att det ska finnas en skruv längst ner till höger också nära avloppsventilen. Jag antar att jag måste få bort luckan för att komma åt den.
 
A
Azze80 Azze80 skrev:
ok , jag har bestämt mig för att göra jobbet själv men jag hittar dessvärre ingen instruktion för hur jag monterar bort fronten. Efter 2st skruvar till vänster om lucköppningen (högerhängd dörr) och sedan en större skruv under öppningen, därefter tog jag bort "ringen " med fjäder som håller det stora plasthålet in till trumman. Det som gör mig förbryllad är att den är fortfarande fast på frontpanelen trots att jag jag tagit bort "den stora ringen".

min modell heter wrk 771 wps. Jag hittar dessvärre ingen instruktion på hur jag gör. Någon med mer erfarenhet?
Jag såg att det ska finnas en skruv längst ner till höger också nära avloppsventilen. Jag antar att jag måste få bort luckan för att komma åt den.
måste ta bort locket och panelen oxå
 
Azze80 Azze80 skrev:
ok , jag har bestämt mig för att göra jobbet själv men jag hittar dessvärre ingen instruktion för hur jag monterar bort fronten. Efter 2st skruvar till vänster om lucköppningen (högerhängd dörr) och sedan en större skruv under öppningen, därefter tog jag bort "ringen " med fjäder som håller det stora plasthålet in till trumman. Det som gör mig förbryllad är att den är fortfarande fast på frontpanelen trots att jag jag tagit bort "den stora ringen".

min modell heter wrk 771 wps. Jag hittar dessvärre ingen instruktion på hur jag gör. Någon med mer erfarenhet?
Jag såg att det ska finnas en skruv längst ner till höger också nära avloppsventilen. Jag antar att jag måste få bort luckan för att komma åt den.
Har du scannat Yotube? Tror du kan hitta en hel del, finns lite andra tips som du kan testa innan du monterar ner din maskin
 
  • Gilla
Azze80
  • Laddar…
T Texan skrev:
Har du scannat Yotube? Tror du kan hitta en hel del, finns lite andra tips som du kan testa innan du monterar ner din maskin [media]
Tack för svaret, jag har scannat, de som demonterar hela fronten av vad jag sett på tuben har inte samma modell. Videon ovan som du länkar till fungerar inte för mig.
Jag har beställt en tekniker som kommer i januari. Om jag får lust kommer jag att dra ut maskinen från dess plats och sakta börja ovanifrån och ta bort toppen sedan panelen antar jag och ser om jag lyckas.

Jag har sett vissa som även tagit bort bakdelen för att komma åt twindos slangen .
Den här modellen ser ut som min faktiskt på framsidan, men den har lägre nummer serie... hans börjar på 5XX min är 771 . Han visar inte direkt hur man tar bort den på video... Han tar bort hela baksidan :) och jag tror att det är lite onödigt och vill helst slippa hela den processen.
 
Framsidan är absolut enklast och du kommer inte åt alla slangar för doseringen bakifrån
 
  • Gilla
Azze80
  • Laddar…
Azze80 Azze80 skrev:
Tack för svaret, jag har scannat, de som demonterar hela fronten av vad jag sett på tuben har inte samma modell. Videon ovan som du länkar till fungerar inte för mig.
Jag har beställt en tekniker som kommer i januari. Om jag får lust kommer jag att dra ut maskinen från dess plats och sakta börja ovanifrån och ta bort toppen sedan panelen antar jag och ser om jag lyckas.

Jag har sett vissa som även tagit bort bakdelen för att komma åt twindos slangen .
Den här modellen ser ut som min faktiskt på framsidan, men den har lägre nummer serie... hans börjar på 5XX min är 771 . Han visar inte direkt hur man tar bort den på video... Han tar bort hela baksidan :) och jag tror att det är lite onödigt och vill helst slippa hela den processen.
[media]
Nu har jag faktiskt tagit isär maskinen och monterat ihop den igen.
Jag tog bort både fram och baksidan.
Jag har gjort rent båda slangarna som kommer från twindos systemet, enligt denna video ska det finnas en tredje slang som är på baksidan som är länkad till rotorn... men den hittade jag inte på baksidan ....?

Hursomhelst, det enda jag inte gjorde rent var "den sista förlängningsbiten av slangen (ca 5cm) som går rakt in till trumman. Jag drog inte ur den, endast tryckte in en liten ståltråd som rengöring ... försiktigt men ganska noga.

Twindos systemet fungerar inte nu ändå. Så min fråga, med tanke på att systemet är helt tomt med vatten. Jag hör att pumpen faktiskt försöker suga ur medlet men att den inte orkar... vad är det för fel egentligen tror ni? Måste man "fylla slangarna " med någon funktion så att det blir någon slags vacuum i slangarna som gör det lättare för pumpen att jobba?

Jag öppnade upp den en andra gång från baksidan för att försäkra mig om att slangarna inte låg i kläm.
Eller är det så enkelt att eventuellt pumpen är trasig nu? Det märkliga nu är ju att båda har slutat att fungera. Nu när systemet är tömt så vill inte ens nr 2 fungera (det gjorde den innan). Nu säger den bara "inte tillräckligt med tvättmedel, upprepa igen"
Någon?

Jag ska öppna upp fronten igen för att se om jag hittar den 3:e slangen som han i videon pratar om i hans punkt nr 20. Om inte annat kommer teknikern från Miele nästa månad, men tycker det är så onödigt nu när jag rengjort allt som går . Jag ringde dem igår för att bara få tala med en tekniker men det gick inte... tkr det är dåligt att de inte ens vill ge en fingervisning... jag menar , det är som att jag tar min bil till verkstan och säger till dem att bilen beter sig konstigt vid en viss situation.. då brukar iaf en mekaniker ge en fingervisning på vad det kan vara... Miele vill absolut INTE att man pratar med en tekniker för det skulle vara tabu...
Knäppt enligt mig men det är en annan historia...
 
  • Interiör av en tvättmaskin med synliga slangar, ledningar och en rostig fläck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till fråga som jag kom på gällande det, kan jag ha skruvat på för hårt kopplingen för baksidan av twindossystemet och att det är därför den inte klarar av att suga ut medlet?
jag tvivlar på det då andra gången jag öppnade maskinen så fanns det medel i slangen,,, jag tog bort slangarna då de hade skapat dåliga böjar som motverkade flödet... jag bifogar en bild på vad jag menar
 
  • Tvättmaskinens insida med slangar och elektriska kopplingar, korrigering av dåliga böjar som hindrade flödet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Azze80 Azze80 skrev:
En till fråga som jag kom på gällande det, kan jag ha skruvat på för hårt kopplingen för baksidan av twindossystemet och att det är därför den inte klarar av att suga ut medlet?
jag tvivlar på det då andra gången jag öppnade maskinen så fanns det medel i slangen,,, jag tog bort slangarna då de hade skapat dåliga böjar som motverkade flödet... jag bifogar en bild på vad jag menar
Nu är jag långt ifrån en tvättmaskinsexpert så detta är bara mitt eget resonemang. Min maskin ser inte alls ut som din men när teknikern var här för att rengöra (garantiärende) så lade jag märke till att pumparna var av "medicinsk" typ d.v.s. slangpump (se exempelbild nedan)
Transparent "medicinsk" slangpump för tvättmaskin med synlig vit rotor och två anslutningsslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna typ av pump har ofta gemensamt att de har ett transparent lock och tittar man på din bild så ser det ut som du har två pumpar med transparenta lock (vänster och höger i bilden) som vetter neråt mot maskinens bottenplatta. Förstår att det är svårt att kolla men har du kollat att dem är okej? Kan ju vara därinne du har stopp eller annat problem?!
 
  • Gilla
Azze80
  • Laddar…
T Texan skrev:
Nu är jag långt ifrån en tvättmaskinsexpert så detta är bara mitt eget resonemang. Min maskin ser inte alls ut som din men när teknikern var här för att rengöra (garantiärende) så lade jag märke till att pumparna var av "medicinsk" typ d.v.s. slangpump (se exempelbild nedan)
[bild]
Denna typ av pump har ofta gemensamt att de har ett transparent lock och tittar man på din bild så ser det ut som du har två pumpar med transparenta lock (vänster och höger i bilden) som vetter neråt mot maskinens bottenplatta. Förstår att det är svårt att kolla men har du kollat att dem är okej? Kan ju vara därinne du har stopp eller annat problem?!
Mina pumpar ser liknande ut. Jag har faktist lossat båda, tagit ut slangen och rengjort den och satt tillbaka båda två.
 
  • Hand håller en pump med sladdar och slangar mot en vit bakgrund med verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
@Texan , jag har en ny teori inför mitt nästa ingrepp dock.
Jag resonerar att om jag har ett tomt system utan ngt vatten så blir det för svårt för pumparna att få den sugkraft de behöver. Om jag öppnar upp maskinen igen så kommer jag tillföra vatten i slangarna från toppen av slangarna,,, alltså högst upp innan jag återkopplar dem igen. När detta är gjort blir det förmodligen enklare att få det "vakuum - suget" som behövs... för att när en pump pumpar luft så går det sällan bra.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Låter logiskt!
 
T Texan skrev:
Låter logiskt!
Dock kan jag inte minnas att teknikern gjorde det när han var här... Däremot hade han olika kommandon han kunde åberopa från någon låst meny i systemet för att tvångsköra pumparna tills de "fick tag" på vätskan i behållarna. Denna typ av pump kan inte gå sönder för att den körs tom som traditionella sugpumpar. Kan det vara så att pumpen alltid blir fylld genom att den är monterad lägre än behållaren, d.v.s. att vätskan rinner ner till pumpen? För det borde vara så att pumpen behöver vätska (räcker inte med luft) för att den ska fungera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Azze80
  • Laddar…
T Texan skrev:
Dock kan jag inte minnas att tekniken gjorde det när han var här... Däremot hade han olika kommandon han kunde åberopa från någon låst meny i systemet för att tvångsköra pumparna tills de "fick tag" på vätskan i behållarna. Denna typ av pump kan inte gå sönder för att den körs tom som traditionella sugpumpar. Kan det vara så att pumpen alltid blir fylld genom att den är monterad lägre än behållaren, d.v.s. att vätskan rinner ner till pumpen?
wow, jättebra info med det gällande ”servicemenyn för maskinen”.
Du kan ha rätt på nivån för hur patronen ligger i förhållande till pumpen att det ska rinna ner…
Det låg vätska i slangarna när jag tog bort dem andra gången jag försökte.. så du har nog rätt i det .
Det kan vara att den inte riktigt orkar just nu föra upp allt ändå upp till trumman, så eventuellt att servicemenyn har en dold funktion för det.
Jag funderar lite också på baksidan av tvindose behållaren där första slangen går… om det är så att det går att ställa ”fjäderläget” för patronen. Det är ju så att tillförsel av vätskan sker vid tillbakadragning/ införsel av patron… så om jag ställt muttern på baksidan av slangen för hårt så att fjäderns distans har ändrats där man matar in patronerna …
Väldigt långsökt ?
Ursäkta krånglig förklaring :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.