F frasen_36 skrev:
Jovisst självklart - inget konstigt. Men den dag du slutar betala de 2-3000:- /månad (eller mer) äger du ingenting.
Även en gratis begagnad bil kostar nästan de pengarna per mil enbart för bensin, skatt, och försäkring. Och det kommer att tillkomma reparationer...

Så de pengarna som det kostar är väl inget problem. Räckvidden är ett större problem.
 
F frasen_36 skrev:
Jovisst självklart - inget konstigt. Men den dag du slutar betala de 2-3000:- /månad (eller mer) äger du ingenting.
1995 kr i leasing.
360 kr i skatt.
Billig försäkring.
2-4 kr milen i drift.
Ingen värdeminskning.
Kör du 1000 mil om året så kan du nog inte köra billigare eller.
Du får gärna komma in med en kalkyl där du räknar med allt på en ny bil så får vi se;)
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
F
S sjoelund skrev:
Även en gratis begagnad bil kostar nästan de pengarna per mil enbart för bensin, skatt, och försäkring. Och det kommer att tillkomma reparationer...

Så de pengarna som det kostar är väl inget problem. Räckvidden är ett större problem.
Jag betalar ca 6000:- /år i skatt + försäkring)
Dvs 500:-/mån
Sen tillkommer mycket riktigt bränslet.
 
  • Gilla
Smygnorden
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jag betalar ca 6000:- /år i skatt + försäkring)
Dvs 500:-/mån
Sen tillkommer mycket riktigt bränslet.
Kanon! Inga reparationskostnader/reservdelar varje år? Värdeminskning?
 
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanon! Inga reparationskostnader/reservdelar varje år? Värdeminskning?
Rätt: Glömde reparationskostnad, byte av vattenpump 600:- mtrl + några glödlampor ca 50:- Dvs ca 55:-/mån. Bytte själv.
 
  • Gilla
stilofunk
  • Laddar…
F
A Argastesnickaren skrev:
1995 kr i leasing.
360 kr i skatt.
Billig försäkring.
2-4 kr milen i drift.
Ingen värdeminskning.
Kör du 1000 mil om året så kan du nog inte köra billigare eller.
Du får gärna komma in med en kalkyl där du räknar med allt på en ny bil så får vi se;)
Jag har ingen ny bil, och har inget behov av det heller. Därför gäller det jag skrev för mig.
 
  • Gilla
Mats_R och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jag har ingen ny bil, och har inget behov av det heller. Därför gäller det jag skrev för mig.
Och detsamma gäller för dom som köper eller leasar en ny bil, då gäller det för dom vad dom prioriterar.
Kan eller vill du inte skruva på en gammal bil där du riskerar att få en riktigt dyr reparation förr eller senare så kan du åka riktigt billigt i tex en ny MG.
Nu varnar dom om att dieseln kommer att passera 20 kr till nyår och det stoppar inte där.
Vare sig man vill eller tycker om elbilar så har dom kommit för att stanna inom överskådlig framtid.
 
  • Gilla
Mindi och 2 till
  • Laddar…
F
A Argastesnickaren skrev:
Och detsamma gäller för dom som köper eller leasar en ny bil, då gäller det för dom vad dom prioriterar.
Kan eller vill du inte skruva på en gammal bil där du riskerar att få en riktigt dyr reparation förr eller senare så kan du åka riktigt billigt i tex en ny MG.
Nu varnar dom om att dieseln kommer att passera 20 kr till nyår och det stoppar inte där.
Vare sig man vill eller tycker om elbilar så har dom kommit för att stanna inom överskådlig framtid.
Exakt, allt handlar om prioritering.
Jag prioriterar en bil med låg månadskostnad, ej beroende av märkesverkstad, möjlig att reparera själv, eller på "icke-märkesverkstad"
Inte så ny så varje ny repa (eller likn) innebär "katastrof".
Ej dieselbil.
 
  • Gilla
Mats_R
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ugnen drar 1kwh per timme kl 12-21
Kaffekokaren drar 2kwh mellan kl 19 -20.
Spisen drar 2kw mellan 13-16
Belysning 1kw hela dygnet.
På standard 16a 3fas är vi uppe i 6kw toppeffekt av 11kw totalt.
Funderar på om du inte ska kontakta kommunens energirådgivare.

Kaffekokare på 2 kW? Vår kaffekokare drar ca 150 Wh för en hel kanna.
Belysning på 1 kW? Tror inte ens jag kan komma upp i 500 W belysningseffekt om jag drar på all belysning i alla stallar och alla utomhusstrålkastare, då har vi gård med ca 1000 kvm byggnader.
 
A Argastesnickaren skrev:
Och detsamma gäller för dom som köper eller leasar en ny bil, då gäller det för dom vad dom prioriterar.
Kan eller vill du inte skruva på en gammal bil där du riskerar att få en riktigt dyr reparation förr eller senare så kan du åka riktigt billigt i tex en ny MG.
Nu varnar dom om att dieseln kommer att passera 20 kr till nyår och det stoppar inte där.
Vare sig man vill eller tycker om elbilar så har dom kommit för att stanna inom överskådlig framtid.
https://live.aftonbladet.se/superny...r-har-stoppats.ikQlxBWNh?utm_source=share-btn

Frågan är hur detta påverkar elpris?
 
T tompaah7503 skrev:
Funderar på om du inte ska kontakta kommunens energirådgivare.

Kaffekokare på 2 kW? Vår kaffekokare drar ca 150 Wh för en hel kanna.
Belysning på 1 kW? Tror inte ens jag kan komma upp i 500 W belysningseffekt om jag drar på all belysning i alla stallar och alla utomhusstrålkastare, då har vi gård med ca 1000 kvm byggnader.
Thompaah, han har blandat ihop kW och kWh, många gör det. Även vårt el-bolag.

Man behöver gått på NA på gymnasiet för att naturligt fatta begreppen faktiskt. Jag gick bara ur nian och har genom jobbet slitit en del med att fatta detta. Nu vet jag hur det funkar.

Exempel här:
2kW är 2000 watt och vad en vattenkokare behöver eller en platta på spisen.
2 kWh är energin som man betalar för om man har 2 kW i gång i en timme. och det kostar 2-4sek. 1 kWh kostar me allt cirka 1-2 sek beroende på vad man har gjort upp med kraftbolaget och kommunens nät-kostnad.

"Belysning" på 1kWh varje timme hela tiden är rätt normalt även om man har LED, för det finns mobilladdare, datorer, vit-varor, fläkt i badrum, sedan kanske man kör en tvätt och disk, frugan kör en fön på 2 kW en stund, någon dammsuger lite, strykjärn drar också, osv.
 
  • Gilla
Tovin och 2 till
  • Laddar…
Någon som vet vilka leasingavtal det finns på billiga elbilar som täcker 3000 mil om året? Jag behöver inom en snar framtid köra så mycket och kommer ha några mil till jobbet så 15 mil räckvidd i kallt väder krävs. Hos Dacia och MG hittar jag bara förslag på 1000 mil och liknande kortsträckor.
 
  • Gilla
sven59
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Funderar på om du inte ska kontakta kommunens energirådgivare.

Kaffekokare på 2 kW? Vår kaffekokare drar ca 150 Wh för en hel kanna.
Belysning på 1 kW? Tror inte ens jag kan komma upp i 500 W belysningseffekt om jag drar på all belysning i alla stallar och alla utomhusstrålkastare, då har vi gård med ca 1000 kvm byggnader.
Jo kontakta du kommunens rådgivare så kan han förklara skillnanden i momental effekt och förbrukad effekt.
Din kaffekokare drar garanterat minst 1000w men mer troligen 2000w. Det betyder inte att det drar 1000wh eller 2kwh.
Men det betyder att den i ögonblicket den kör behöver 1-2kw.
Likaså belysning i ett stort hus över julen så är det inget konstigt även med led ligger upp mot 1kw stundtals.
Du får ju tänka på att allt överallt är tänt.
Tycker du fortfarande inte de är rimligt så släng in tvn där med så är vi hemma;)
 
  • Gilla
Smeafan
  • Laddar…
Jag tror det är samma bilar du ska titta på. Du behöver bara prata med dem om vad det kostar med längre körsträcka.

På sajterna hos lite dyrare bilmärken kan man ställa in körsträcka och se hur det påverkar priset. Om det inte går att göra hos exempelvis MG är det nog för att de byggt en billigare sajt, inte för att de inte erbjuder leasing på de villkoren.
 
  • Gilla
Nageek och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Någon som vet vilka leasingavtal det finns på billiga elbilar som täcker 3000 mil om året? Jag behöver inom en snar framtid köra så mycket och kommer ha några mil till jobbet så 15 mil räckvidd i kallt väder krävs. Hos Dacia och MG hittar jag bara förslag på 1000 mil och liknande kortsträckor.
om du åker dit och frågar? inte kolla på hemsida eller ringa, brukar vara kasst.
jag fick upp det till 1500 mil om året. jag kommer få lite övermil, kanske 150 och det blir lite tillägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.