Problemet med den norska RJ45 är att den använder Mbus som det elektriska interfacet och är inte lika enkelt att koppla in till off-the-shelf elektronik som arduino eller raspberry some RJ12.

Men om du hittar en omvandlare för den elektriska signalen till den utrustning som du vill använda så finns det det kod att tolka signalen du kan använda.

Jag har en med svensk standard så har inte behövt fixa men en usb omvandlare in i en raspberry känns enklast enligt mig. Men det är mest för att jag skriver koden i Python som bör köra på Linux och inte något embedded.

Du kan läsa mer här: https://hanporten.se/norska/porten/
 
  • Gilla
Peterikil
  • Laddar…
A adrianfp skrev:
Tack för svartet, turbokongen projektet ser jätte bra ut.
Tror jag ska skaffa en MBUStoUSB och koppla till RPi.
Kan man köpa det i Sverige? Eller är det bara aliexpress/ebay som gäller?

Mycket information här också:
[länk]
Nej, inte ens hittat inom eu faktiskt, inte den jag köpte i alla fall.
 
  • Gilla
adrianfp
  • Laddar…
Hej alla smarta och kunniga!

Jag håller på att slita mitt hår över min Aidon mätare med p1 port och min pulse P1 som inte vill leka snällt med varandra, jag har testat ALLT. Köpte till och med ett kabelverktyg för att kolla att kabeln fungerar. Jag har tom bytt ut pulsen eftersom att starta om mätaren inte har hjälpt.

Vet ni om det finns något sätt att felsöka att själva mätaren skickar någon data öht och inte bara ström? Gärna något som jag kan åka till butik och köpa imorgon, behöver inte ens kunna parsea datan, bara se att något kommer ur den. Mitt nätbolag har startat mätaren 4 gånger och den ger ju ström så den är igång.
 
Huslighet Huslighet skrev:
Hej alla smarta och kunniga!

Jag håller på att slita mitt hår över min Aidon mätare med p1 port och min pulse P1 som inte vill leka snällt med varandra, jag har testat ALLT. Köpte till och med ett kabelverktyg för att kolla att kabeln fungerar. Jag har tom bytt ut pulsen eftersom att starta om mätaren inte har hjälpt.

Vet ni om det finns något sätt att felsöka att själva mätaren skickar någon data öht och inte bara ström? Gärna något som jag kan åka till butik och köpa imorgon, behöver inte ens kunna parsea datan, bara se att något kommer ur den. Mitt nätbolag har startat mätaren 4 gånger och den ger ju ström så den är igång.
Borde väl räcka att bygla 5V pin med RTS pin som krävs för att få data och sen sen mäta mellan TX och DATA/GND
 
  • Gilla
Huslighet
  • Laddar…
J jaash skrev:
Borde väl räcka att bygla 5V pin med RTS pin som krävs för att få data och sen sen mäta mellan TX och DATA/GND
Hej! Är väldigt ny på detta med hemautomation så jag vet inte vad det där betyder i delar. Har gått en kurs i microprocessorprogrammering men har väldigt kass koll på komponenter och framförallt transistorer och resistorer.
 
Huslighet Huslighet skrev:
Hej! Är väldigt ny på detta med hemautomation så jag vet inte vad det där betyder i delar. Har gått en kurs i microprocessorprogrammering men har väldigt kass koll på komponenter och framförallt transistorer och resistorer.
Skaffa en RJ12 kabel på ex Kjell och en multimeter om du inte har. Sen dela kabeln och skala med kniv eller liknande. Tvinna ihop 5V kabeln med RTS kabeln. Mät sedan med multimetern mellan TX kabeln och data/gnd kabeln. Får du utslag på multimetern så skickar den data. Är digitalt så hög volt är en etta och låg volt nolla.

Antar att de har samma pin out som landis mätaren
https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/blob/main/images/wiring.png
 
  • Gilla
Huslighet
  • Laddar…
J jaash skrev:
Skaffa en RJ12 kabel på ex Kjell och en multimeter om du inte har. Sen dela kabeln och skala med kniv eller liknande. Tvinna ihop 5V kabeln med RTS kabeln. Mät sedan med multimetern mellan TX kabeln och data/gnd kabeln. Får du utslag på multimetern så skickar den data. Är digitalt så hög volt är en etta och låg volt nolla.

Antar att de har samma pin out som landis mätaren
[länk]
Multimeter kan fungera dåligt. De utjämnar på DC så den måste ställas in på AC och den bör då visa runt 1/4-1/2 av maxspänningen om signalen alternerar mellan ett och noll.
 
  • Gilla
Huslighet och 1 till
  • Laddar…
J jaash skrev:
Skaffa en RJ12 kabel på ex Kjell och en multimeter om du inte har. Sen dela kabeln och skala med kniv eller liknande. Tvinna ihop 5V kabeln med RTS kabeln. Mät sedan med multimetern mellan TX kabeln och data/gnd kabeln. Får du utslag på multimetern så skickar den data. Är digitalt så hög volt är en etta och låg volt nolla.

Antar att de har samma pin out som landis mätaren
[länk]
Super! Tack så mycket, tror att jag förstår det där!
 
Huslighet Huslighet skrev:
Hej alla smarta och kunniga!

Jag håller på att slita mitt hår över min Aidon mätare med p1 port och min pulse P1 som inte vill leka snällt med varandra, jag har testat ALLT. Köpte till och med ett kabelverktyg för att kolla att kabeln fungerar. Jag har tom bytt ut pulsen eftersom att starta om mätaren inte har hjälpt.

Vet ni om det finns något sätt att felsöka att själva mätaren skickar någon data öht och inte bara ström? Gärna något som jag kan åka till butik och köpa imorgon, behöver inte ens kunna parsea datan, bara se att något kommer ur den. Mitt nätbolag har startat mätaren 4 gånger och den ger ju ström så den är igång.
Vilket elnätsbolag har du?

Tekniska verken har några Aidon-mätare som har svensk RJ12 men som skickar det norska protokollet. Det lär ju inte fungera med tibber pulse.

Det finns ju många elnätsbolag med Aidon-mätare så det kanske finns andra som ha denna mellanvariant.

https://github.com/u9n/hanporten/issues/4
 
  • Gilla
Huslighet
  • Laddar…
K Krolken skrev:
Vilket elnätsbolag har du?

Tekniska verken har några Aidon-mätare som har svensk RJ12 men som skickar det norska protokollet. Det lär ju inte fungera med tibber pulse.

Det finns ju många elnätsbolag med Aidon-mätare så det kanske finns andra som ha denna mellanvariant.

[länk]
Jag har ett litet lokalt nätbolag som heter samma som den lilla orten jag bor på. Doxxar mig själv om jag skriver ut den
 
Huslighet Huslighet skrev:
Jag har ett litet lokalt nätbolag som heter samma som den lilla orten jag bor på. Doxxar mig själv om jag skriver ut den
OK.

Som jag har gjort när det är konstiga saker på P1 porten är att jag kopplar upp denna kretsen till en arduino https://hanporten.se/svenska/kretsschema/

Sedan lägger jag in ett passthrough program på arduino som görs att jag får ut allting som skickas på usb porten mellan arduino och dator. Då slipper jag risken att bränna ytterligare ett moderkort på Mac:en på grund av dodgy elektronik .

När det väl kommer till datorn ser man rätt enkelt vad problemet är. Ser du lättläst text är typ 1.8.0(003456.456*kWh) har du det svenska protokollet.
Är det massa konstiga siffror och tecken kan det vara två olika möjligheter. Antingen är porten den svenska men den är inställd på fel baud rate eller byte representation (har skett detta på Iskra-mätare) eller så skickar den det norska. Om det är den norska ska data börja och sluta med hexadecimal 7E.
 
Går det att få ut själva mätarställningen ur P1-porten ?
 
C cazet skrev:
Går det att få ut själva mätarställningen ur P1-porten ?
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.