Det kvittar var på slingar pumpen sitter. Det blir exakt samma flöde genom T-korset och shunten oavsett.
 
Jonna , det är igen mening med att försöka förklara något mer i den här tråden , för jag har bara fel och är inkompitenet i ämnet. Så då är det bättre att exsperterna får hållas med sina teorier, för det ät bara teorier som framförs och något relevant kommer inte fram
Så jag säger tack och adjö, Nu till alla utom Jonna, orkar nog med några varv till, men finner det som en historia utan slut och det kan jag vara utan , när du fått hjälp på plats så kom tillbaka och tala om vem som hade fel och rätt , Gott NYTT ÅR på ER.
 
  • Gilla
Slaktarn82 och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jonna , det är igen mening med att försöka förklara något mer i den här tråden , för jag har bara fel och är inkompitenet i ämnet. Så då är det bättre att exsperterna får hållas med sina teorier, för det ät bara teorier som framförs och något relevant kommer inte fram
Så jag säger tack och adjö, Nu till alla utom Jonna, orkar nog med några varv till, men finner det som en historia utan slut och det kan jag vara utan , när du fått hjälp på plats så kom tillbaka och tala om vem som hade fel och rätt , Gott NYTT ÅR på ER.
Nej det känns som att ingen äns läser vad jag skriver…
Tack för din hjälp! gott nytt år!
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Men förklara varför det blir så? Gärna något bättre svar en tidigare. Lite mer djupgående teknisk förklaring.
"Ejektorverkan" vart kommer de undertrycket ifrån?
Jag vet inte om det blir kortslutning när shunten stänger halvt men jag vet att någon händer så att elementen blir halvkalla och returen sjunker… och jonaserik är den enda som har en teori.. jag skulle vilja veta vad jag ska säga till gubben som kommer och kollar
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Nej det känns som att ingen äns läser vad jag skriver…
Tack för din hjälp! gott nytt år!
Jodå, jag har läst alla inlägg i tråden. Men det är som Jonaserik skriver, naturlagarna gäller. Då går inte er teori om felorsak ihop. Att jag inte håller med dig beror inte på att jag inte läst. Det beror på att jag inte får ihop resonemanget.
 
D Daniel 109 skrev:
Jodå, jag har läst alla inlägg i tråden. Men det är som Jonaserik skriver, naturlagarna gäller. Då går inte er teori om felorsak ihop. Att jag inte håller med dig beror inte på att jag inte läst. Det beror på att jag inte får ihop resonemanget.
Men jag bara förklara vad som händer? Jag vill veta varför, det är därför jag fortfarande är här
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
jag skulle vilja veta vad jag ska säga till gubben som kommer och kollar
Det är dig jag svarar nu Jonna , säg bara vad fått reda på om pumplacering /flöde/kortslutning/rörkoppling, och annat som kan visas så ordnar det sig nog..
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
Men jag bara förklara vad som händer? Jag vill veta varför, det är därför jag fortfarande är här
Vad har du kollat och testat? Har du testa t.ex. Öka flödet mellan VP och tank för att kolla hur det uppför sig? Säger inte att det är felet men ibland är det vettigt att se hur det beter sig.
Kan du se deltat mellan fram och retur på VP i en körning?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad har du kollat och testat? Har du testa t.ex. Öka flödet mellan VP och tank för att kolla hur det uppför sig? Säger inte att det är felet men ibland är det vettigt att se hur det beter sig.
Kan du se deltat mellan fram och retur på VP i en körning?
Det har jag inte gjort, den pumpen sitter tydligen i vp så det är nog inget jag kan prova själv..
Vad är deltat?
 
Jo den styrs av styrsystemet. Den heter laddpump. Du behöver inte komma åt den fysiskt. Märkligt att din display inte visar returtempen till värmepumpen. Skulle vara intressant att se hur det beter sig med ett delta på 5 över VP.
Delta eller DeltaT jag efterfrågar nu är differensen mellan framledningstemperatur och returtemperatur över värmepumpen.
Skärmbild av användargränssnittet för en värmepump med inställningar och diagram som visar kompressorvarvtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jo den styrs av styrsystemet. Den heter laddpump. Du behöver inte komma åt den fysiskt. Märkligt att din display inte visar returtempen till värmepumpen. Skulle vara intressant att se hur det beter sig med ett delta på 5 över VP.
Delta eller DeltaT jag efterfrågar nu är differensen mellan framledningstemperatur och returtemperatur över värmepumpen.
[bild]
Det finns ingen inställning för laddpumpen på min… :/

här kan du dock se temperaturen till och från vp!
 
  • Displaypanel som visar driftinformation för värmepump med temperaturer och kompressoreffekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar vara bra flöde. Inget du behöver rodda i mer.
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
Där ser vp in/ut lite låg ut dock, den brukar vara på lite över 6°, över 7° om pumpen fått vila ett tag..

ett annat märkligt fenomen jag har är att när shunten är fullt öppen får jag en diff på 2°-4° på fram och retur, men den går inte upp även fast vp in/ut är 6°-7° diff, stänger shunten går det upp i tanken rätt fort men öppnar den igen sjunker det tillbaka till drygt samma
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Nej det känns som att ingen äns läser vad jag skriver…
Tack för din hjälp! gott nytt år!
Jo vi är många som har läst hela tråden från start. Men det är svårt att argumentera med en ökänd rörmokare som under flera år under en mängd olika namn sprider sina inte alltid så vetenskapliga teorier. Fakta som skulle kunna komma dig till nytta drunknar i mängden av villospår.
Det är inte lätt för de som vill hjälpa dig heller när dina uppgifter finns nånstans bland 6-700 poster.
 
  • Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jo vi är många som har läst hela tråden från start. Men det är svårt att argumentera med en ökänd rörmokare som under flera år under en mängd olika namn sprider sina inte alltid så vetenskapliga teorier. Fakta som skulle kunna komma dig till nytta drunknar i mängden av villospår.
Det är inte lätt för de som vill hjälpa dig heller när dina uppgifter finns nånstans bland 6-700 poster.
tyck vad ni vill om honom men han är den ända som har sätt att shunten var felvänd, vi har haft ganska många gubbar här som har kollat på pannan och ingen har sätt det tills jag la ut en bild och han såg det med en gång, och det är det största framsteget hittills. och när jag säger att shunten blockerar flödet verkar ingen tro på mej fast jag är ju här och märker vad som händer, det är lite frustrerande.. jag vet inte om det är nån blockering i shunten eller om det blir som en kortslutning på flödet men jag vet att det är nånting...
 
  • Älska
skoge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.