D Dimitris76 skrev:
-2st. METOD
Överskåpsstomme för kyl/frys, vit
60x60x40 cm
402.055.37

-6st CAPITA
Ben, rostfritt stål
16 cm
102.678.95

-1st SÄLJAN
Bänkskiva, svart mineralmönster/laminat
246x3.8 cm
702.022.12
sågad till 1203mm (nedre) och 1233mm (övre) längd.

-2st FÖRBÄTTRA
Täcksida, matt vit
62x220 cm
404.176.62
sågade ner till 134cm längd.

-4st små Habo 501 möbelvinklar (ser bild!) skruvade mellan täcksidorna och översta bänkskiva
-1st kraftigare 10x10cm vinkeljärn (ser bild!) skruvad mellan vägg och översta bänkskiva

Mvh,
Dimi
Blev ju jätte fint.minns du vad slut notan hamnade på.
 
Danne gyllenqvist Danne gyllenqvist skrev:
Blev ju jätte fint.minns du vad slut notan hamnade på.
Ca. 12000kr för allt du ser från Ikea.
 
  • Gilla
Sune85
  • Laddar…
D Dimitris76 skrev:
-2st. METOD
Överskåpsstomme för kyl/frys, vit
60x60x40 cm
402.055.37

-6st CAPITA
Ben, rostfritt stål
16 cm
102.678.95

-1st SÄLJAN
Bänkskiva, svart mineralmönster/laminat
246x3.8 cm
702.022.12
sågad till 1203mm (nedre) och 1233mm (övre) längd.

-2st FÖRBÄTTRA
Täcksida, matt vit
62x220 cm
404.176.62
sågade ner till 134cm längd.

-4st små Habo 501 möbelvinklar (ser bild!) skruvade mellan täcksidorna och översta bänkskiva
-1st kraftigare 10x10cm vinkeljärn (ser bild!) skruvad mellan vägg och översta bänkskiva

Mvh,
Dimi
Hej!

Riktigt snygg lösning, vi går efter din design nästan rakt av när vi planerar vår tvättstuga :love:
En fundering dock angående måtten på bänkskivorna; du skriver att dessa är sågade till 1203mm resp 1233mm, undrar över de extra 3mm (då t.ex. Metod överskåpen är 60cm breda) - varför sågade du inte dessa till 1200m (resp 1230mm)?

Mvh/Patrick
 
D Dimitris76 skrev:
De passar direkt.
Här kommer min inköpslista:
stort tack för bilder och all info! Så bra inspiration till vår tvättstugerenovering!
 
Patrick.Nilsson Patrick.Nilsson skrev:
Hej!

Riktigt snygg lösning, vi går efter din design nästan rakt av när vi planerar vår tvättstuga :love:
En fundering dock angående måtten på bänkskivorna; du skriver att dessa är sågade till 1203mm resp 1233mm, undrar över de extra 3mm (då t.ex. Metod överskåpen är 60cm breda) - varför sågade du inte dessa till 1200m (resp 1230mm)?

Mvh/Patrick
Även om överskåpen är 60cm bredda each, 2st ihopbyggda landar på 1203mm.
Detta händer trots att man monterar de väldigt noggrant och helt vinkelrätt, pga produktionstoleranser.
 
Vill tacka för all inspiration och alla tips i detta inlägg!
Nedan ser ni vår tvättstuga.

Någon nämnde att man ville ha yta att ställa korgen på under tvättmaskin/torktumlare.
IKEA har en utfällbar arbetsyta som är ny i sortimentet som fungerar utmärkt för detta ändamål.
Man monterar den på samma sätt som innerlåda.

https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-utdragbar-arbetsyta-00510577/
 
  • Tvättstuga med mörk arbetsbänk, skåp, tvättmaskin och handfat med en gul trasa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johansen2 och 17 till
  • Laddar…
richardtenggren
Ser nästan lite väl högt ut för att fylla tvättmedel osv ;)
Jag byggde med 40 skåp under till svärmor :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ser nästan lite väl högt ut för att fylla tvättmedel osv ;)
Jag byggde med 40 skåp under till svärmor :)
Man doserar i kopp innan man fyller på så går det bra.
Viktiga var att få upp maskinen så man slapp böja sig och spara på ryggen. :p
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi har planer på att sätta låda under staplade tvättmaskin och torktumlare, men är lite oroliga över tyngden och att skåpet inte ska klara den. Hur upplever ni att era lösningar klarar tyngden, av bara tvättmaskin eller kombination? Har någon av er haft problem? Har ni förstärkt på något sätt? Eller har det funkat bra?
Tänker att flera av er installerade för flera år sedan, så ni borde kanske kunna utvärdera vid det här laget :)
 
richardtenggren
Sandra Henriksson Sandra Henriksson skrev:
Vi har planer på att sätta låda under staplade tvättmaskin och torktumlare, men är lite oroliga över tyngden och att skåpet inte ska klara den. Hur upplever ni att era lösningar klarar tyngden, av bara tvättmaskin eller kombination? Har någon av er haft problem? Har ni förstärkt på något sätt? Eller har det funkat bra?
Tänker att flera av er installerade för flera år sedan, så ni borde kanske kunna utvärdera vid det här laget :)
Hur mycket väger en eller två ugnar, inbyggnadskylskåp osv? ;)
Jag tror jag förstärkte svärmors skåp med ett rejälare bakstycke bara för att :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hur mycket väger en eller två ugnar, inbyggnadskylskåp osv? ;)
Jag tror jag förstärkte svärmors skåp med ett rejälare bakstycke bara för att :)
Mycket mindre.....
 
  • Gilla
KimLarsson och 1 till
  • Laddar…
E
K Kane skrev:
Mycket mindre.....
De flesta andra vitvaror slungar ju dessutom inte runt ett antal kg blött tyg när de används. Så en förstärkning är nog inget dumt val
 
richardtenggren
K Kane skrev:
Mycket mindre.....
En ugn verkar ligga kring 40 kg, en tvättmaskin kring 60 kg, ett kyl-/frysskåp kring 60 kg och en torktumlare kring 50 kg. Så jag vet inte?

Den statiska lasten blir nog störst på kyl-/frysskåpet pga innehållet, men visst det saknar den dynamiska lasten. Men det verkar ju dock inte vara något problem.
Stommen förankras förslagsvis även i väggen

Svärmors tvättstuga har nog klarat sig i ca 5 år nu snart sen jag byggde om den åt henne :)
 
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
En ugn verkar ligga kring 40 kg, en tvättmaskin kring 60 kg, ett kyl-/frysskåp kring 60 kg och en torktumlare kring 50 kg. Så jag vet inte?

Den statiska lasten blir nog störst på kyl-/frysskåpet pga innehållet, men visst det saknar den dynamiska lasten. Men det verkar ju dock inte vara något problem.
Stommen förankras förslagsvis även i väggen

Svärmors tvättstuga har nog klarat sig i ca 5 år nu snart sen jag byggde om den åt henne :)
en ugn väger mellan 15 och 20kg
 
richardtenggren
electroluxaren skrev:
en ugn väger mellan 15 och 20kg
Okej, de jag kollat på väger mellan 37-45 kg(tog de 4 översta inbyggnadsugnarna på Elons hemsida).
 
  • Gilla
johan8611
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.