V växelventil skrev:
Vet du om tanken satt där från början?
Den är kvar från innan det var bergvärme, jag skrev om det för några inlägg sen!
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Den är kvar från innan det var bergvärme, jag skrev om det för några inlägg sen!
Okej missade det.Men om du vill får du gärna titta menyn som du ser beräknad framledning och där står din inställning för integralen.
 
V växelventil skrev:
Okej missade det.Men om du vill får du gärna titta menyn som du ser beräknad framledning och där står din inställning för integralen.
Humm, menar du denna? Vad är integralen?
 
  • Display på EcoLogic värmesystem som visar driftinformation, temperaturer och pumpstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du verkar ha lågt flöde på radiatorkretsen. Har du justerat in radiatorerna så de ska passa lite bättre till värmepump.?

Och bör värde till tank är 48oC? Verkar inte som du kör fast kondensering?
 
Redigerat:
Maxwells demon TotalControl skrev:
Du verkar ha lågt flöde på radiatorkretsen. Har du justerat in radiatorerna så de ska passa lite bättre till värmepump.?

Och bör värde till tank är 48oC? Verkar inte som du kör fast kondensering?
Haha ja jag vet :p det är så här det blir när jag låter shunten jobba själv, när shunten är runt halvöppen stryps flödet på något sätt… dom sista typ 20 sidorna i denna tråd handlar om det haha du kanske inte var här men en recap: från början var shunten felvänd och vi shuntade förhand, men det upptäcktes här i tråden och är nu åtgärdat :) men då uppdagades nästa problem att när den kommer till framlednings börvärdet och börjar stänga går temperaturen i tanken upp och när den då ställer sig i rätt läge för börvärdet sjunker returen och elementen blir halvkalla. Så jag måste ändå shunta för hand…

vad är fast kondensering? Folk säger det men ingen har förklarat
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
vad är fast kondensering? Folk säger det men ingen har förklarat
Det betyder att värmepumpen alltid värmer tanken till en specifik temperatur. Motsatsen är flytande kondensering då temperaturen bestäms av värmekurvan.

Eftersom det var så lågt börvärde i inlägg 603 så kan man misstänka att det är någon form av flytande kondensering. Det i kombination med en shunt kan nog ge en hel del oönskade effekter.
 
useless useless skrev:
Det betyder att värmepumpen alltid värmer tanken till en specifik temperatur. Motsatsen är flytande kondensering då temperaturen bestäms av värmekurvan.

Eftersom det var så lågt börvärde i inlägg 603 så kan man misstänka att det är någon form av flytande kondensering. Det i kombination med en shunt kan nog ge en hel del oönskade effekter.
Jag förstår! Då är det fast kondensering! Jag har ställt den som min 48°, annars vill den ha typ 41° om framledningen ska ha 38…och då på sommaren har vi inget varmvatten
Problemet är att shunten inte funkar så den kommer inte upp mer
 
Shunten sitter efter tanken. Så länge effekten från värmepumpen räcker till så ska den kunna värma tanken till börvärdet även om shunten krånglar. Annars skulle det bli väldigt varmt inne.
 
useless useless skrev:
Shunten sitter efter tanken. Så länge effekten från värmepumpen räcker till så ska den kunna värma tanken till börvärdet även om shunten krånglar. Annars skulle det bli väldigt varmt inne.
Det är bokstavligen det hela den här tråden handlar om…
 
Men du tror ju inte på det. Pumpen skulle få upp tanken i måltemperatur om effekten räcker till. Det har inte med shunten eller radiatorpumpen att göra.
 
Det är därför som jag ritade på skissen att röret från VP ska gå på röret mellan tank och shunt, så att systemet ska få varmt vatten direkt innan tanken och inte blandas till lägre temp i den. så shunten inte öppnar fullt, det som blir över går baklänges till tanken och den laddas
 
  • Handritad skiss av värmepumpsanslutning till tank och shunt med markeringar och förklarande text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jonna åberg jonna åberg skrev:
Jag förstår! Då är det fast kondensering! Jag har ställt den som min 48°, annars vill den ha typ 41° om framledningen ska ha 38…och då på sommaren har vi inget varmvatten
Problemet är att shunten inte funkar så den kommer inte upp mer
Vad står den på max och vad ligger tillslagshysteres på? Vet inte vad kallas på CTC språk. Antal grader som tanken får svalna innan nästa körning
 
D Daniel 109 skrev:
Men du tror ju inte på det. Pumpen skulle få upp tanken i måltemperatur om effekten räcker till. Det har inte med shunten eller radiatorpumpen att göra.
Jag försöker bara få reda på varför? Pumpen ska vara dimensionerad… varför får jag inte upp temperaturen när det är minusgrader? Är det för att shunten inte funkar? Är det för att tanken är för stor? Är det för att flödet är för högt… eller för lågt? Varför blockar shunten flödet? Osv… jag vill bara ha varmare inne
 
För att pumpens effekt inte räcker till. Om tanken blir varm men inte elementen så kan du leta fel på shunt och radiatorpump. Men om värmepumpen inte orkar att värma tanken till ställd temperatur så ligger felet värmepump eller borrhål. Inte i radiatorshunten eller cirkulationspumpen.
 
  • Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad står den på max och vad ligger tillslagshysteres på? Vet inte vad kallas på CTC språk. Antal grader som tanken får svalna innan nästa körning
Jag tror den står på Max 58°, och 2° skillnaden innan den ska gå på igen…det är bara för just nu… men den kör aldrig till Max

den kan komma upp till börvärdet ganska lätt om jag stänger shunten.. nån grad i minuten tror jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.