I sann solidarisk anda så får man numera endast lov att köpa en begagnad 240, allt annat är osolidariskt mot låginkomsttagare.
 
  • Gilla
  • Haha
mnils och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
13th Marine 13th Marine skrev:
I sann solidarisk anda så får man numera endast lov att köpa en begagnad 240, allt annat är osolidariskt mot låginkomsttagare.
Bra tänkt, men det finns de som inte har råd ens med det, så i sann Nerre-anda så får ingen numera lov att köpa nåpon bil alls. ;)
 
N Nerre skrev:
Det är så lustigt att se hur folk totalt ignorerar den viktigaste aspekten: Inkomsten.

Det finns folk som aldrig går på krogen och lever på nudlar som ändå inte har råd att köpa elbil, helt enkelt eftersom de är låginkomsttagare.

Jag vet inte vad det är som får folk att tro att det alltid är fattiga människors val som gjort att de är fattiga. "Prioritera annorlunda"...
Vem ignorerar inkomsten? Vem påstår att alla har råd med elbil? Vem tror att fattiga människor är fattiga till följd av sina egna val? Det är tre exempel på dryga och verklighetsfrånvända påståenden. Påpeka gärna det när någon säger så. Men kom inte och lägg dessa ord i munnen på alla som diskuterar elbil. Då är det bara du som är dryg.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Alfredo Alfredo skrev:
Volymmässigt är bagaget nästan lika stort på dessa bilar så det är väl inget konstigt.

[bild]

[länk]
Urk… kör Passat Alltrack nu och man tappar nästan 80 liter mellan den och ID4. Inte optimalt när man är barnfamilj.
 
hsd
Alfredo Alfredo skrev:
Volymmässigt är bagaget nästan lika stort på dessa bilar så det är väl inget konstigt.

[bild]

[länk]
Det går ju in en back öl och envinbix mer i volvon
 
hsd hsd skrev:
Det går ju in en back öl och en vinbox mer i volvon
Tänkte inte på det...:thinking: Antar därmed att det är för tidigt att köpa elbil. :cool:

Tog mig friheten att rätta "envinbix" då jag inte fattade och Google hjälpte mig förstå. :oops::crysmile:

Google-sökresultatsida som visar "Inga resultat" för sökordet "envinbix" med förslaget "Menade du: vinbox".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Köp en Skoda Enyaq istället ( 585 liter) så får ölbacken plats
 
Liter säger inte allt. Kolla utformning, storlek med fällt säte, volym över respektive under rutor/insynsskydd, etc, utifrån ert behov.
Så "lika" volym kan i en bil vara lika över och under insynsskydd, medan en annan med samma volym har 2/3 under insynsskydd och 1/3 över.
Och även om det finns något utrymme under golvytan och dess storlek..
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Blev lite glad nu när hyundai fått ut lite nya ioniq på marknaden.
Så jag klicka fram en av exemplaren och ser priset på typ 550 lök. Då tänkte jag att den jäveln måste ha en 60-70 mils räckvidd.
Den var 481km.

Vet ej riktigt hur folk menar när de säger att ju längre fram ju billigare blir det. Men jag tycker det blir dyrare bara.
Den har man ju kanske råd med när batterigarantin är slut.
Hyundai IONIQ 5 RWD 72,6kWh 217hk Essential säljes i Kristianstad - Blocket
 
Äh, den är ju inte ens till salu ;)

Nej, men det är väl fortfarande säljarens marknad, så man prioriterar premiumbilarna för där får man bäst betalt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Blev lite glad nu när hyundai fått ut lite nya ioniq på marknaden.
Så jag klicka fram en av exemplaren och ser priset på typ 550 lök. Då tänkte jag att den jäveln måste ha en 60-70 mils räckvidd.
Den var 481km.

Vet ej riktigt hur folk menar när de säger att ju längre fram ju billigare blir det. Men jag tycker det blir dyrare bara.
Den har man ju kanske råd med när batterigarantin är slut.
Hyundai IONIQ 5 RWD 72,6kWh 217hk Essential säljes i Kristianstad - Blocket
De som säger att det blir billigare har inte öppnat ögonen :) Med inflation och komponentbrist, samt stor efterfrågan är det mycket som blir dyrare nu. Tesla höjer tex priserna istället för att sänka, ändå ökar väntetiderna på leverans.

Elbilsomställningen har kommit in på den branta delen av S-kurvan, vilket innebär att det inte längre är early adopters som köper utan early majority, den marknaden är så mycket större så det är helt enkelt fler som konkurrerar om utbudet.

Ett extremt exempel är bristen på grafikkort, ett kort som normalt ska kosta 3-4 tusen kostar i dag 8-12 om man lyckas få tag på ett.
 
W witten skrev:
De som säger att det blir billigare har inte öppnat ögonen :) Med inflation och komponentbrist, samt stor efterfrågan är det mycket som blir dyrare nu. Tesla höjer tex priserna istället för att sänka, ändå ökar väntetiderna på leverans.

Elbilsomställningen har kommit in på den branta delen av S-kurvan, vilket innebär att det inte längre är early adopters som köper utan early majority, den marknaden är så mycket större så det är helt enkelt fler som konkurrerar om utbudet.

Ett extremt exempel är bristen på grafikkort, ett kort som normalt ska kosta 3-4 tusen kostar i dag 8-12 om man lyckas få tag på ett.
Undrar om "inflationskorgen" består av teslor och grafikkort eller träskor och falukorv?
 
MultiMan
Mat är lurigt. Där kan det vara inflation på flera sätt utan att det märks på priset. T ex att mängden minskas eller att kvaliteten sänks. T ex så har fiskinnehållet i Abbas fiskbullar minskats rätt nyligen (iaf laxbullarna). Kavli minskade mängden i sina mjukostaskar för något år sedan, men behöll priset samma. Finns många sådana exempel där KPI är ett delvis inexakt verktyg.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Jag vet inte vad det är som får folk att tro att det alltid är fattiga människors val som gjort att de är fattiga. "Prioritera annorlunda"...
Vilgot-260.jpg
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Jag har för mig att man dessutom byter ut varor som blivit för dyra.
Dvs om torsk börjar bli för dyrt, så byter man till Hoki osv.
Men visst, det funkar säkert tvärt om, en standardbil idag innehåller mycket mer funktioner än en bil för 40år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.