T-kors på framledningen är inte jätteviktigt. Vid flytande kondensering och växlad VV körning så kan det vara bra att 2-rörs koppla framledningen för att slippa knäppningar.
Har man en korrekt tank som är byggd med 2-rör koppling på framledningen för värmepump så blir det sällan nedladdning i toppen. Har dock inte koll på hur fastbränsletankar är byggda om de passar för det.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Inte värt att kommentera bara läs vad jag skrev i inlägg # 563 och fattar du inte så ska du inte säga något om det ena eller andra för att fortsätta ifrågasättandet om kortslutning. Du vet inget om det som kan hända i en värmeanläggning tydligen, sug åt dig vad som skrivs och lär, så kanske du får en del erfarenhet med.
Nej jag fattar inte. Därför vill jag att du förklarar. Du bara kladdar dit lite pilar och säger såhär blir det. Utan förklaring varför.
Och alla ska bara köpa det du säger menar du? Bara för att du är "proffs"?
 
Nej, något proffs kan han ju inte vara eftersom han inte kan förklara varför..och inte svara på era frågor.

Det han är jäkligt duktigt på är att vara Besserwisser på forumet.
 
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Men är det sunt med nästan -5° på brine?
Jag tycker det känns som lågt flöde på brine.
Man får inte ner kylan i hålet och den värme som finns där nere hinner värmeväxlas med kalla slangen på väg upp. Så större flöde på brine tror jag skulle ge värmepumpen betydligt mer att jobba med.
Nej och det är där problemmet ligger för tiita på brine redan 2018 för det borde vara jonnas pump det handlar om.och efter värmesäsången är slut ligger borran på -0,5 och man kan inte ta ut hur mycket effekt som helst ur ett hål.Jonnas 2x200 blir max 60000kwh och ska man man då värma en akumulatortank på 1000L så blir det helgalet.Det det såg man när jonna kopplade på EL-patron så fick hon varmare.
 
V växelventil skrev:
och ska man man då värma en akumulatortank på 1000L så blir det helgalet.
Vad menar du med det?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad menar du med det?
titta på jonnas pump som går 24/7 vad beror det på?Den har fullt upp för att värma både systeme+acumulatortanken.Varför ligger inkommande så lågt annars?
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
Det vet jag inte. Kan vara för klen VP helt enkelt eller väldigt dåligt injusterat/kopplat system som gör att VP inte kan ge sin fulla potential.
Men vattnet i acktanken i sig skapar ju inte ett behov av större pump (mer effekt). För vi kan väl anta att förlusterna ut från tank är försumbara. Som i och för sig värme källaren lite.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Man kan inte köra 24/7 och tro att effekten räcker till.Om man räknar märkeseffekten på jonnas pump och scop så blir det 8760*7,4=64824kwh och ska man då värma en ac.tank på 1000L så skulle jag bli väldigt förvånad om du skulle ha en pump som inte behöver tillskott.Liknade förutsättningar är inget ovanligt att man springer på men nästan alltid äldre pumpar och då dimensionerade man med tillskott.Det är ite pumpen som är för klen utan urtaget ur hålet är för stort.
 
J jonaserik skrev:
Inte värt att kommentera , jag har förklarat om kortslutningen och kan du inte utläsa det , så går det inte förklara fördig. Samt att det är inte ni på forumet som bestämmer vad en frågeställare tar åt sig av svaren .för att komma tillrätta med ett problem
Flödet förbi T-korset blir ju identiskt om du flyttar pumpen. Så även om du har rätt så hjälper det inte att flytta pumpen. Jag har dock svårt att se att det skulle vara som du beskriver det.
 
@växelventil Menar du att acktanken har så mycket förluster? Varför är acktanken så stor bov? Vattnet kommer väl huset till nytta?
Jag kan förstå att pumpen kan vara för liten. Men att acktanken skulle göra den ännu "mindre" kan jag inte förstå. Eller missuppfattar jag dig på något sätt när du drar in acktanken i dina beräkningar?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Menar du att acktanken har så mycket förluster?
100 på att tanken tar det mesta effekten.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@växelventil Menar du att acktanken har så mycket förluster? Varför är acktanken så stor bov? Vattnet kommer väl huset till nytta?
När man installerar en ac tank(volumtank) gör man ju det för du vill ha en större pump som går sällan eftersom den kan ta från volumtanken och på så sett minskar man starterna på kompressorn.
 
V växelventil skrev:
100 på att tanken tar det mesta effekten.
Nej den tar energi

Eller tar: den tar det som isoleringen släpper igenom om vi inte vill värma pannrummet. Så är det en förlust.
Resten går ut i huset och radiatorerna.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej den tar energi

Eller tar: den tar det som isoleringen släpper igenom om vi inte vill värma pannrummet. Så är det en förlust.
Resten går ut i huset och radiatorerna.
Ja ni kan hålla på med justera flöden och shuntar lycka till.
 
V växelventil skrev:
När man installerar en ac tank(volumtank) gör man ju det för du vill ha en större pump som går sällan eftersom den kan ta från volumtanken och på så sett minskar man starterna på kompressorn.
Ja man kan ha en större pump med arbetstank för då kan man ladda tank med den effekt/energi huset inte behöver för tillfället. Annars blir det väldigt "ryckig" körning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.