J jonaserik skrev:
Svar nej det går inte, återkommer med lite bilder om shuntar och efter det så tar vi korslutningen
Jo, det går definitivt att jämföra. Det blir ingen skillnad i den aspekten beroende på om shunten kan ta in vatten på ett eller två ställen.
 
J Jeppson skrev:
Tänk att du ska ha så svårt att släppa saker… suck
Svar nej inte svårt att släppa saker, men nu fungerar inte anläggningen som den ska och damen behöver info om vad som kan vara fel. Då är det andra som gissar och tror hur det ska vara . Men erkänner att dom aldrig har installerat någon sådan, men ska vara exsperter ändå. Vad säger man om det, därav frågan om en äkta röris.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Skulle jag köpa tank enligt #526 så skulle jag koppla det enligt bild från leverantören. Dock skulle jag inte koppla det alls utan tagit in proffs att koppla.
Ok då hade det blivit riktigt och inte som du säger, tur att jag inte kommit i kontakt med dig för ett montage då,
 
J jonaserik skrev:
Petitesser för att ha något att säga på displaybilden , pumpens placering är en miss i programmet,men VP fungerar. Nu är det mina bilder söm gäller och där är det fel med säger du.
Jösses. Driver du med mig eller är du såhär trögfattad!?

J jonaserik skrev:
Lite lustigt med inlägg # 537 , undrar varför bilden säger så , varför cirkpumpen sitter på framledningen , måste nog vara ett fel där med placeringen:confused:
Du undrar varför bilden visar så? Då skriver jag till dig att det är nog bara en schematisk bild. Då även pilarna är lite konstigt.

"Nu är det mina bilder söm gäller och där är det fel med säger du."

Jag har aldrig sagt att dina bilder är fel. Jag sa tom att "ja det där funkar ju".
Är väl ingen i tråden som har sagt att det inte fungerar att ha CP direkt efter shunt på framledningen?

Är ju du som bestämt svamlar om att bilden på tank med CP på retur är fel. Men du har aldrig förklarat varför.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ok då hade det blivit riktigt och inte som du säger, tur att jag inte kommit i kontakt med dig för ett montage då,
Jag säger ingenting. Det är Polarheat och deras installations exempel som säger att cp kan vara på returen.
Installatören skulle fått koppla enligt Polatheats anvisning.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nej inte svårt att släppa saker, men nu fungerar inte anläggningen som den ska och damen behöver info om vad som kan vara fel. Då är det andra som gissar och tror hur det ska vara . Men erkänner att dom aldrig har installerat någon sådan, men ska vara exsperter ändå. Vad säger man om det, därav frågan om en äkta röris.
Att man har installerat en eller flera betyder inte att man förstår. Det är väldigt vanligt. Installatörer brukar ha bra koll på hur man brukar göra. Men inte sällan saknas förståelsen om varför man gör som man gör.

Det är ingen som har sagt att det inte funkar med pumpen på framledningen, det är då man brukar placera den. Med de fördelar jag nämnt tidigare. Du härjar om att det är fel och är orsaken till problemet. Men inte minsta tillstymmelse till förklaring till varför du menar att det orsakar problemet.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jösses. Driver du med mig eller är du såhär trögfattad!?
Inte ett dugg trög utan proffs i ämnet , men du har inte gjort en sådan anläggning säger du och skulle i så fall anlita någon som vet. Var sitter din kunskap i att uttala dig i ämnet då, med den säkerhet som du framför tveksamt , det är nog kanske din näsa förnär att någon vet mer än dig. i ämnet
Nu verkar det inte som att det finns en riktig röris på forumet som läser här, syns men inget att göra åt. Sen hänvisa inte till något som inte kan översättas till damens problem
 
Jonna du har sagt att när du öppnar shunten fullt eller nästan full så fräser i röret. Elementen längst bort blir varma Det är då full fart på flödet, vid hälften öppet så hörs inget. Normalt med den kopplingen, nu till verkligheten , kommer säkert något om totalfel på det med, från dom som inte vet eller kan. och att inte veta eler gjort har dom själva skrivit.
Lånade din bild och jättebra med en. Har ritat lite på den och förklarar vad en kortslutning är , bara läsa texten på respektive bild., men troligtvis så kommer det att komma något om att det är inte alls så, utan så här är det.
Men skit i det , det är du som har problemet och får själv utvärdera det som sagts i tråden, vad som är rätt eller fel och dom andra får tycka vad vill för mig. Har varit med förr om kortslutning i värmesystem, därav min kunskap och erfarenhet om detta.
 
  • Handritad skiss av ett värmesystem med markeringar och text som förklarar kortslutningsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritat schema över ett värmesystem med ackumulatortank, shunt, pump och element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av värmesystem med markeringar och text som förklarar vattenflöde och shuntens funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Slaktarn82 och 1 till
  • Laddar…
Så Jonna får utvärdera svaren, men alla utom du har fel? Jag missar logiken där.

Din förklaring hänger inte ihop.
Vilken flödesriktning menar du att det är där du har dubbelriktade pilar?
 
J jonaserik skrev:
Jonna du har sagt att när du öppnar shunten fullt eller nästan full så fräser i röret. Elementen längst bort blir varma Det är då full fart på flödet, vid hälften öppet så hörs inget. Normalt med den kopplingen, nu till verkligheten , kommer säkert något om totalfel på det med, från dom som inte vet eller kan. och att inte veta eler gjort har dom själva skrivit.
Lånade din bild och jättebra med en. Har ritat lite på den och förklarar vad en kortslutning är , bara läsa texten på respektive bild., men troligtvis så kommer det att komma något om att det är inte alls så, utan så här är det.
Men skit i det , det är du som har problemet och får själv utvärdera det som sagts i tråden, vad som är rätt eller fel och dom andra får tycka vad vill för mig. Har varit med förr om kortslutning i värmesystem, därav min kunskap och erfarenhet om detta.
det känns som att det är såhär det blir, jag tror att du har rätt. jag ska prova att låta den shunta själv ett tag och se om returen blir varm
 
btw vad menas med detta i menyn för spetsvärmen? den har ingen egen shunt
Skärmdump visar inställningsmeny för temperatur där pannans shuntventil öppnas vid 70 grader Celsius.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
btw vad menas med detta i menyn för spetsvärmen? den har ingen egen shunt
[bild]
Svårt att säga men har nog inte med värmen att göra, se hur shunten beter sig så ser du hur den ställer sig. Kan inte säga riktigt om det. kan vara något om tilläggsvärme från en annan värmekälla högtemp som ska stötta upp, men lite lurigt med 70 C och det kan inte en VP prestera.. Så låt det vara som det är nu och känn på rören hur tempen är. Fram ska vara högst och retur lägst , röret rakt ner ska ha samma temp som returen och inte vara något mitt emellan. Går nog inte med handen men du kan se det i displayen fram och retur . Det går ytterligare att förfina driften på VP , med start/stopp men fordrar då lite er på el och styrsidan.
Nu kom det från Daniel 109 en gliring med förfrågan om lite och det är du som avgör vilka svar som är relevanta förr dig och ditt system nu
 
D Daniel 109 skrev:
Så Jonna får utvärdera svaren, men alla utom du har fel? Jag missar logiken där.

Din förklaring hänger inte ihop.
Vilken flödesriktning menar du att det är där du har dubbelriktade pilar?
Inte värt att kommentera , jag har förklarat om kortslutningen och kan du inte utläsa det , så går det inte förklara fördig. Samt att det är inte ni på forumet som bestämmer vad en frågeställare tar åt sig av svaren .för att komma tillrätta med ett problem
 
@jonaserik Jag förstår inte riktigt vad radiatorerna och tryckfallen över dess ventiler gör så att vattnet skulle börja gå åt fel håll i korsningen? För shuntens UT-port sitter fotfarande på lågtrycksidan av CP fast den sitter på returen. Precis som den hade gjort om den hade varit mellan shunt och radiatorer.
Skillnaden är att du har radiatorer i mellan.
Vad kan normalt tryckfall över en radiatorventil vara för auktoritet? 10kPa? Radiatorn i sig ger ingen tryckfall.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
@jonaserik Jag förstår inte riktigt vad radiatorerna och tryckfallen över dess ventiler gör så att vattnet skulle börja gå åt fel håll i korsningen? För shuntens UT-port sitter fotfarande på lågtrycksidan av CP fast den sitter på returen. Precis som den hade gjort om den hade varit mellan shunt och radiatorer.
Skillnaden är att du har radiatorer i mellan.
Vad kan normalt tryckfall över en radiatorventil vara för auktoritet? 10kPa? Radiatorn i sig ger ingen tryckfall.
Inte värt att kommentera bara läs vad jag skrev i inlägg # 563 och fattar du inte så ska du inte säga något om det ena eller andra för att fortsätta ifrågasättandet om kortslutning. Du vet inget om det som kan hända i en värmeanläggning tydligen, sug åt dig vad som skrivs och lär, så kanske du får en del erfarenhet med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.