MultiMan
@Anders_Nilsson Glöm inte att du redan betalar kemikalieavgiften, ännu ett galet påhitt:

2021-12-06

Ändrade skattesatser för kemikalieskatt från och med den 1 januari 2022

Från och med den 1 januari 2022 ändras skattesatserna för skatt på kemikalier i viss elektronik. De nya skattesatserna är:

Vitvaror, 11 kronor per kilo.
Övriga skattepliktiga elektronikvaror, 166 kronor per kilo.
Maximalt skattebelopp är 457 kronor per vara.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Boilerplate4U och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@Anders_Nilsson Glöm inte att du redan betalar kemikalieavgiften, ännu ett galet påhitt:

2021-12-06

Ändrade skattesatser för kemikalieskatt från och med den 1 januari 2022

Från och med den 1 januari 2022 ändras skattesatserna för skatt på kemikalier i viss elektronik. De nya skattesatserna är:

Vitvaror, 11 kronor per kilo.
Övriga skattepliktiga elektronikvaror, 166 kronor per kilo.
Maximalt skattebelopp är 457 kronor per vara.
Jupp, men den nya skatten kommer att motiveras som ett bonus/malussystem för vitvaror. Troligen vill man kunna driva kyl och frys med batteri eftersom man planerar för blackouter i systemet och man vill minska protesterna när folk blir sjuka.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
MultiMan
Skulle inte förvåna mig alls, det är ju bara att förvänta med nuvarande tankesätt.

It was the best of times, it was the worst of times,
it was the age of wisdom, it was the age of foolishness,
it was the epoch of belief, it was the epoch of incredulity,
it was the season of light, it was the season of darkness,
it was the spring of hope, it was the winter of despair.

Från "Tale of two cities" av Charles Dickens och kändes passande.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så jävla dumt att använda en en skala där bästa är 'A' på en marknad där allt hela tiden blir bättre så att man måste införa A+, A++, A+++, A++++, A+++++ osv.

Det är ju precis det misstaget som gör att man nu måste byta skala. Kanske inte så smart att då göra samma misstag igen och dessutom återanvända samma beteckningar med ny innebörd. Som bäddat för missförstånd. :mad:
Detta är så otroligt fånigt att man saknar ord... När jag skulle tjacka torktumlare för ett par år sedan skrattade jag gott åt att den hade energiklass "A+++-30%"

Dagens vitvaror är så pass energieffektiva att ansträngningar att sänka detta ytterligare ger så otroligt liten effekt/nytta att det blir poänglöst... Jag menar vad tusan spelar det för roll om frysen drar 100kWh om året eller om man lyckas halvera det?

Det enda vettiga vore att lagstadga att vitvaror måste kvala in enligt gamla "A" för att få säljas, all energieffektivisering utöver det ger så liten besparing att det blir poänglöst.
 
”A” bör väl bli de maskiner som renoveras/repareras. Nytillverkning kan aldrig matcha reparation ur hållbarhetsperspektiv om inte maskinen håller i 25år.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 5 till
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
Alla tvättmaskiner idag har ett program som heter "Eco 60-40", det är det energisnålaste programmet och kommer inte tvätta i hög temperatur men nå motsvarande tvättresultat (bakterier dör inte i en 60-tvätt heller).
Tvättråden har ju inte hängt med, vilken tvätt är det tänkt att jag ska våga köra i 40-60? Bara 60-tvätten?
 
[SH] [SH] skrev:
Ärligt talat, varför är det löjligt? Om jag slänger in en maskin på kvällen och ställer in att den ska vara klar 7 på morgonen, gör det då något om den tar 3h?
Tvätten är verkligen annorlunda än disken.

Om man inte vill vara klädd i miljöpartibeige behöver man ibland fläckbehandla, en process som brukar vara specad till att genomföras en ganska kort tid innan maskinen sätts igång. Därför funkar det inte att ladda på kvällen och plocka ur på morgonen.

Dessutom bor 2 av 5 svenskar i lägenhet. Att köra en tvättmaskin 04-07 är kanske inte helt populärt?
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Är väl egentligen mest vitvaror med värme där skillnaden blir större? Tex torktumlare
 
Hade det inte varit smartare att ge produkterna ett positivt sifferbaserat miljöbetyg istället. Den bästa produkten kan då alltid få ett högre betyg och man slipper göra om skalan hela tiden. Om folk är för korkade för att förstå att t.ex. 56 i betyg är sämre än 80 så hjälper det inte att kalla betygen för A och B.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
S straffarbete skrev:
Tvättråden har ju inte hängt med, vilken tvätt är det tänkt att jag ska våga köra i 40-60? Bara 60-tvätten?
Programmet "Eco 40-60" är tänkt för all tvätt som kan köras i ett vanligt bomullsprogram i 40 eller 60 grader. Dvs lakan, underkläder, handdukar, barnkläder och mycket annat. Så länge det inte är syntet eller märkt för fin- eller handtvätt typ. Vinsten är, förmodar jag, att du kan köra färre tvättar för att du kan fylla maskinen mer samt, givetvis, att det går åt mindre energi när du tvättar i lägre temperatur.
 
jonmo jonmo skrev:
Tvätten är verkligen annorlunda än disken.

Om man inte vill vara klädd i miljöpartibeige behöver man ibland fläckbehandla, en process som brukar vara specad till att genomföras en ganska kort tid innan maskinen sätts igång. Därför funkar det inte att ladda på kvällen och plocka ur på morgonen.

Dessutom bor 2 av 5 svenskar i lägenhet. Att köra en tvättmaskin 04-07 är kanske inte helt populärt?
Angående fläckbehandling, jag sköter all tvätt hemma och vi har tre barn (5-14 år) och vi går inte klädda i varken "miljöpartibeige" eller "sossegrått". Upplever att det är sällan fläckar behöver behandlas, möjligen bärfläckar och besvärliga fettfläckar. Ett bra tvättmedel räcker långt. Sedan kan man ju välja när man skjuter upp starten... ;) Lakan, handdukar och annat kan ju fylla en maskin utan behov av fläckbehandling.

Att du inte kan tvätta väldigt tidig morgon i en lägenhet är inte en absolut sanning. Vi bodde i lägenhet fram tills för sju år sedan. Körde ofta senare start även då, vi bodde på bottenvåningen i ett hus byggt 2006. Ingen av de grannar vi hade kontakt med hörde när vi tvättade. Vi hörde heller aldrig när någon granne tvättade, allt beror ju på hur lyhört det är och hur högjudd din maskin är under centrifug. Stor skillnad om din tvättmaskin ligger på 68 eller 85 dB(A) under centrifugering.
 
K Kasken skrev:
Dagens vitvaror är så pass energieffektiva att ansträngningar att sänka detta ytterligare ger så otroligt liten effekt/nytta att det blir poänglöst... Jag menar vad tusan spelar det för roll om frysen drar 100kWh om året eller om man lyckas halvera det?
Jag bryr mig inte och uppenbarligen inte du heller. För det enskilda hushållet spelar 100 kWh på ett år sällan någon roll. Men titta på hela EU-beståndet av vitvaror om de idag drar 50% mindre energi än för 15 år sedan så är besparingen riktigt stor för samhället i stort. Det är det perspektivet beslutsfattarna har.
 
  • Gilla
Skymag och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
[SH] [SH] skrev:
Jag bryr mig inte och uppenbarligen inte du heller. För det enskilda hushållet spelar 100 kWh på ett år sällan någon roll. Men titta på hela EU-beståndet av vitvaror om de idag drar 50% mindre energi än för 15 år sedan så är besparingen riktigt stor för samhället i stort. Det är det perspektivet beslutsfattarna har.
Låter sm fantastiska siffror, särskilt med tanke på den korta livslängden på vitvaror idag. Frågan är också hur mycket energimärkningarna har spelat roll eller om detta är teknisk utveckling som hade skett utan EUs politiska ingripande. Troligen, politiker och byråkrati tenderar att överskatta sin förmåga att forma samhället. De har ju gett sig in i professionen med den (ofta felaktiga) utgångspunkten.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Man kraschar in i en vägg. Euro 7 är ett bra exempel. Tveksamt om normen ens går att uppfylla och bilarna fördyras mycket så att folk inte har råd att köpa bilar längre utan bilen blir ånyå ett överklassnöje. Alla pratar om billiga elbilar men dessa förutsätter el som inte finns och som kommer att kosta mer än bensinen gjorde. I och för sig har man då löst problemet till priset av att vi återgår till 60-talets ekonomiska standard. Man kan aldrig trolla i en ekonomi och dagens vitvaror är ungefär så långt vi når. Samma sak med värmepumpar där jag inte ser några förbättringar i COP över det senaste decenniet. Man kan naturligtvis drömma om att vi river alla bostäder äldre än 30 år men då blir folk bostadslösa för pengar att bygga nytt finns inte.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
J
2017 satte eu gräns på 850W effekt på dammsugare. Upplever det som att dammsugare suger minst lika bra nu som då. Körde en tidigare 2200W Elektrolux och nu en 800W och märker noll skillnad, förutom att den nya är mindre och har fler funktioner.

Så visst fungerar väl tvång? På något mirakulöst sätt lyckades tillverkare direkt ta fram dammsugare på 800W som sög lika bra som de på 2000W bara de tvingades till det.

Ang dammsugarna beräknade effektförbrukning:
Den årliga elförbrukningen i unionen för produkter som omfattas av denna förordning uppskattades till 18 TWh år 2005. Utan särskilda åtgärder förväntas den årliga energiförbrukningen öka till 34 TWh år 2020. Förstudien visar att energiförbrukningen för produkter som omfattas av denna förordning kan minskas avsevärt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.