T
anders07 anders07 skrev:
240 kvm tegelkåk med mycket fönster och vattenburen golvvärme. 4 personer (2 tonårstjejer) och två elbilar.
Den ena elbilen har smartladdning via Tibber.
Den här tråden spårade ju ur otroligt sålätt att missa relevanta inlägg, men åter till trådstarten, har du koll på hur stor andel som går till huset exkl. bilarna?
 
  • Gilla
Odur
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
Den här tråden spårade ju ur otroligt sålätt att missa relevanta inlägg, men åter till trådstarten, har du koll på hur stor andel som går till huset exkl. bilarna?
Under tiden med svindyr el nu har vi laddat hemma rätt sällan men lite drygt 500kWh har gått till bilarna...
 
T
anders07 anders07 skrev:
Under tiden med svindyr el nu har vi laddat hemma rätt sällan men lite drygt 500kWh har gått till bilarna...
Shit va huset drar. Säkert redan i tråden men pga urspårningen; elpanna till den vattenburna golvvärmen? Inredd källare i gammalt hus med oisolerade väggar? Självdragsventilation? Hög innetemp alla utrymmen? Elektrisk varmvattenberedare? Många datorer ständigt igång? Gamla och många vitvaror? Pool? AC på sommartid? Frostskydd i växthus vår/höst? Vattensäng? Akvarium? Här måste finnas mkt besparingar som går att göra
 
T Träkåk skrev:
Shit va huset drar. Säkert redan i tråden men pga urspårningen; elpanna till den vattenburna golvvärmen? Inredd källare i gammalt hus med oisolerade väggar? Självdragsventilation? Hög innetemp alla utrymmen? Elektrisk varmvattenberedare? Många datorer ständigt igång? Gamla och många vitvaror? Pool? AC på sommartid? Frostskydd i växthus vår/höst? Vattensäng? Akvarium? Här måste finnas mkt besparingar som går att göra
Vi har pool och bubbelbad som drar en hel del april-oktober men vinterhalvåret är det bara värme.
Huset är ca 240 kvm, plus ca 24 kvm garage som jag håller 5-8 grader.
Lättbetong med skalfasad i tegel och kallvind men största boven i dramat är ca 60 kvm fönster på övre våningen...
 
T
anders07 anders07 skrev:
Vi har pool och bubbelbad som drar en hel del april-oktober men vinterhalvåret är det bara värme.
Huset är ca 240 kvm, plus ca 24 kvm garage som jag håller 5-8 grader.
Lättbetong med skalfasad i tegel och kallvind men största boven i dramat är ca 60 kvm fönster på övre våningen...
Vi snittar 130kwh/kvadrat/år i energi för våran villa. Känns inte alarmerande med dina siffror med bil-el avdragen faktiskt då min kåk är hyfsat billigt i drift och liknar nog på årsbasis. (pellets så kan inte ange per månad men gissar lite att vi ligger hyfsat lika på årsbasis/kvadrat)
Jag bytte fönster men märkte inte den stora skillnad i energiåtgång som det skrivs om. Gick från kopplade 2-glas från 1962 till moderna glidfönster med 3-glas med U-värde 1,0 Vet dom som sparat en hek del men då tror jag det beror på att de har självdragsventilation och inte kompenserat de nya fönstren med nya tilluftsdon=kass ventilation som är skadligt såväl för hus som de som vistas i det...Väldigt mycket bättre ljudisolering samt snyggt efter bytet dock.
Håll ner grundvärmen ett par grader och toppa med billig värme från kamin och/eller luft/luftvärmepump och kasta ut veteransfrysboxen som egentligen inte behövs är mina grundtips, utan ha djupare koll. Surt me elpriset nu, usch
 
T
Gick på 0,8 i U-värde på fönster till annan fastighet, med golvvärme och det stämmer som det skrivs om, dom immar igen fullständigt utvändigt vissa förmiddagar vår/höst. Inte så kul. 1,0 är riktmärke om man inte ha grunda väggar o radiatorer som öser på ordentligt under varje skulle jag tro
 
T Träkåk skrev:
Jag bytte fönster men märkte inte den stora skillnad i energiåtgång som det skrivs om. Gick från kopplade 2-glas från 1962 till moderna glidfönster med 3-glas med U-värde 1,0 Vet dom som sparat en hek del men då tror jag det beror på att de har självdragsventilation och inte kompenserat de nya fönstren med nya tilluftsdon=kass ventilation som är skadligt såväl för hus som de som vistas i det.
Det beror ju en del på skicket av de gamla fönstren. Gamla hus sätter sig ibland så att fönstren inte kan öppnas och stängas fritt. De kan vara dåligt drevade från början. Drevning runt karmen och tätningslisterna runt bågarna kan vara i dåligt skick. Om så är fallet bidrar fönstren till en mycket större ventilation än nödvändigt. Denna ventilation är dessutom som störst när det är kallt eller blåsigt. Om det är utgångsläget kan man givetvis göra en stor besparing på att byta fönster. Men då tål det att påpeka att man även kan spara ganska mycket på att passa in och dreva om fönstren samt se till att tätningslisterna är i bra skick.
 
När vi köpte kåken för nästan 10 år sedan var fönstren i så risigt skicka att de höll på trilla ut så byte av fönster och yttertak var det första vi gjorde. I samband med takbytet fixade vi en del av isolering i kallvind också där det var dåligt lagt och/eller hopsjunket så jag har itne så mycket siffror att jämföra med...

Det var självdrag och direktverkande el när vi köpte huset och det hade stått tomt i över tio år, men med 18 grader på alla element, och på elfakturan som kom till tidigare ägaren för januari 2012 var årsförbrukning 48.000 kWh och hon hade en huvudsäkring på 3x64A... :surprised:

Jag har lagt till pool, bubbelbad och två elbilar på vad hon hade och ligger på 28.000 kWh/år beräknat och har 3x25A huvudsäkring...
 
T
anders07 anders07 skrev:
När vi köpte kåken för nästan 10 år sedan var fönstren i så risigt skicka att de höll på trilla ut så byte av fönster och yttertak var det första vi gjorde. I samband med takbytet fixade vi en del av isolering i kallvind också där det var dåligt lagt och/eller hopsjunket så jag har itne så mycket siffror att jämföra med...

Det var självdrag och direktverkande el när vi köpte huset och det hade stått tomt i över tio år, men med 18 grader på alla element, och på elfakturan som kom till tidigare ägaren för januari 2012 var årsförbrukning 48.000 kWh och hon hade en huvudsäkring på 3x64A... :surprised:

Jag har lagt till pool, bubbelbad och två elbilar på vad hon hade och ligger på 28.000 kWh/år beräknat och har 3x25A huvudsäkring...
Känns inte som någon hög förbrukning då. Ingen skorsten så ni kan addera en lokaleldstad såsom pellets eller vedkamin, eller vedspis? Har ni acctank så varför inte en vattenmantlad eldstad. En luft/vattenvärmepump så klart det mest ekonomiska i drift om elburen vattenvärme nu, om man vill lägga den tuffa investeringen
 
T Träkåk skrev:
Känns inte som någon hög förbrukning då. Ingen skorsten så ni kan addera en lokaleldstad såsom pellets eller vedkamin, eller vedspis? Har ni acctank så varför inte en vattenmantlad eldstad. En luft/vattenvärmepump så klart det mest ekonomiska i drift om elburen vattenvärme nu, om man vill lägga den tuffa investeringen
Vi installerade bergvärme och vattenburen golvvärme i hela huset när vi köpte...
 
T
anders07 anders07 skrev:
Vi installerade bergvärme och vattenburen golvvärme i hela huset när vi köpte...
Känns som ganska fulländat då. Bara att ha ett extra lager underst på kroppen och ställa ner innetempen 1-2° då. En kamin med vettig förbränning rekommenderas, mysigt och ekonomiskt.
 
T Träkåk skrev:
Känns som ganska fulländat då. Bara att ha ett extra lager underst på kroppen och ställa ner innetempen 1-2° då. En kamin med vettig förbränning rekommenderas, mysigt och ekonomiskt.
Vi har en gammal (öppen) eldstad men den har ingen lufttillförsel direkt utifrån så att elda i den är inte lönt... Den har dock värmekanaler inmurat i skorsten så med en instas kunde den fungera som bra komplement men då måste jag ta i bruk skorsten med årliga kontroller, köpa en insats och installera samt då ved förstås och utöka värmepumpen med en extra sensor för rumstemperatur så hela kalaset för att kunna elda blir rätt kostsamt och miljömässigt är det nog också bättre att värempumpen får gå lite mer... :)
 
T
anders07 anders07 skrev:
Vi har en gammal (öppen) eldstad men den har ingen lufttillförsel direkt utifrån så att elda i den är inte lönt... Den har dock värmekanaler inmurat i skorsten så med en instas kunde den fungera som bra komplement men då måste jag ta i bruk skorsten med årliga kontroller, köpa en insats och installera samt då ved förstås och utöka värmepumpen med en extra sensor för rumstemperatur så hela kalaset för att kunna elda blir rätt kostsamt och miljömässigt är det nog också bättre att värempumpen får gå lite mer... :)
Har ni den öppna spisen på ett ställe där ni vistas mycket så väger det ju ganska tungt också, dels då det är magiskt att ha en synlig eld, dels kan man ju hålla ner tempen i rummet och dom intill där man har den. Är ni lite händiga så kostar det inte så mkt mer än egen tid att fixa in en kassett och vill du snåla riktigt sköter du sotning själv. En bekant shoppade en begad men oanvänd Contura kamin för 12 000:- så det går nog att fynda även en kassett av någon som köpt fel mått etc. Jag hade gjort det utan att tveka. En modern eldstad tar väldigt lite luft så inget måste med uteluft, jag har två kaminer utan det och avger helt klart mer värme än vad de tar. Att elda i öppen spis är som du skriver dock meningslöst
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tydligen är det så att elenergin inte ens flyter i ledningarna. Ledningen är bara till för att skapa ett elektriskt och magnetiskt fält och sen är det dessa fält som transporterar energin. I alla fall enligt den här videon:

[media]
Nu är ju Veritasiums video inte helt obestridd; han gör en del antaganden som kan anses vara tveksamma.
Jag föreslår att man kolla på AlphaPhoenix och ElectroBOOMs videos för att få en aningen mer korrekt bild.


 
  • Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Jag föreslår att man kolla på AlphaPhoenix och ElectroBOOMs videos för att få en aningen mer korrekt bild.
Den första videon där var ju sjukt intressant!
Tänk att elektronerna "rusar" iväg även i en öppen krets och sen studsar tillbaka... Det är ju som om de beter sig som vatten, du öppnar kranen, vatten forsar iväg men möter ett stopp och studsar tillbaka... Fascinerande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.