Tänkte dela med mig lite av mitt fruktansvärda och härliga källarprojekt.

Tanken är att en klassisk källare i ett 30-tals hus ska bli en del av huset på riktigt. Gå ifrån 5 trista förvaringsutrymmen till att vara pysselverkstad, badrum, kontor, tvättstuga och någon slags gillestuga eller soffhörna.
Grävmaskin utför dräneringsarbete bredvid rödmålad husvägg, jordhögar och uppriven mark syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin gräver vid en röd hus med vit källare på en solig dag för ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjad dränering vid 30-talshus med stora högar av uppgrävd jord och ett öppet dike i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin som gräver en lång dike i trädgården för dränering och stambyte, med person som arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nydragen röd avloppsrör i grusfyllt dike under källarrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

allt tog sin början sommaren 2021, beslutade då att dränering och stambyte var på sin plats. Sagt och gjort..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
i samband med detta så var det dags för en utvändig källaringång, då våran enda ingång till källaren var inne i huset.
Grävd källaringång med grus och makadam, verktyg och trädgårdsbelysning längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utvändig källaringång under konstruktion med armeringsjärn och träformar för gjutning vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyanlagd källaringång med betongtrappa vid husvägg under konstruktion, omgiven av grus och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygjuten utvändig källaringång i betong med armeringsjärn och grus, synlig jordvägg i grävd schakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd utvändig källaringång under konstruktion vid husvägg med verktyg och hund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träformar och armeringsjärn förberedda för gjutning av en utvändig källaringång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagda betongtrappsteg leder ner till en grävd källaringång vid husets sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utvändig källaringång under konstruktion med öppen grund och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad vit dörr i källare med betongväggar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten och murad utvändig källaringång med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd utvändig källaringång i konstruktionsskede med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen byggd utvändig källaringång med vita trappsteg och en stängd dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

har varken murat eller gjutit något mer än någon plint, så jag blev faktiskt väldigt nöjd med resultatet.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Roger Fundin och 66 till
  • Laddar…
När både trapp och dränering stod färdig så var det dags att börja fundera kring stambytet. Hade nu bytt avlopp ut ur huset, och det var väll dags att vända blicken inåt.
Källarrum under renovering med avloppsrör och verktyg, ommålade väggar och grovbetonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gjutjärn ovan platta och Höganäs i plattan.
Renoveringsprojekt med öppen grävning i betonggolv, tvättmaskin och torktumlare i ett källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här syns en härlig anslutning från badrummet på andra våningen..
Grävd grop i betonggolv med gammalt rörarbete, två hinkar och en borrhammare i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en bild på när helvetet började.
Uppgrävd betonggolv i ett renoveringsprojekt med synliga gamla avloppsrör och en borrhammare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt avloppsrör installerat genom krossad betong i källargolv med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt ska bäras ut i hinkar, tycker det fungerar bra när man inser att det måste få ta tid.
Renoveringsarbete med öppnat golv och synliga avloppsrör, jord i hinkar och elverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd golv i badrum med synliga avloppsrör och grushög intill tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade avloppsrör i orange PVC genom en nygrävd ränna i en betongplatta inomhus vid stambyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lite ändring i stammen.
 
  • Renoveringsarbete i källare med uppgrävd golv och rörledningar, omgivet av byggmaterial och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare med pågående stambyte, uppgrävda golv med nya avloppsrör, tvättmaskin och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarutrymme med ny avloppsinstallation, rörledningar ovan platta och en öppen grävd yta för stambyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare under renovering med nya avloppsrör och uppkapad betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Nu börjar härligheten med att få ut resten av golvet. Renoveringsprojekt av ett utgrävt betonggolv i ett tomt rum med synlig lera och rördelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbruten betongplatta med grus och lerbotten i ett pågående renoveringsprojekt inne i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


är nog här någonstans man börjar förstå att vintern är räddad från dötid..
Rivningsarbete av betonggolv med grushögar, rör och verktyg i ett tomt rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mellan 50-30mm oarmerad betongplatta. Sedan ca 50mm grus/jord. Och sist men inte trevligast 200mm stenhård lera.

men allt flyter på, sambon och grannen gnetar på när intresse kommer.

Sambon är mest ute efter sitt badrum, så det ligger väll i sakens natur att det är sista rummet som kommer bilas ur?!

Renoveringsarbete med synliga rör och uppbruten golvstruktur av betong och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på ett uppgrävt betonggolv med grus, jord och orange avloppsrör synliga i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och högen växer sakta men säkert.
Stor hög med uppschaktad lera och grus på vintermark bredvid en skottkärra och glashus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det dags att plana av och dra dom sista stammarna.
Rörsystem och gruslag i utgrävd del av ett golv i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 574915 .
 
  • Renoveringsprojekt med utsikt över utgrävd sektion av ett betonggolv, grus, jord och avloppsrör i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Och nu till något alldeles fanatiskt, isodrän och xps. I alla fall enligt min rygg.

100mm isodrän och 50mm xps, sedan ca 50mm platta på det.
Uppbyggnad av golv med 100mm isodrän, 50mm XPS och grus inför gjutning, synliga rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad golvkonstruktion med 100mm isodrän och 50mm XPS före betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

brunnen i detta rummet är enbart till för en eventuell översvämning.
Golvgjutningsförberedelser med nylagd armering och avståndshållare på isolering i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vissa har säkert funderingar kring avsaknaden av golvvärmeslang, och visst det kanske hade varit klokt. Men då huset drivs av llvp på varje plan. (Fungerar hur bra som helst). Så har vi inte vattenburet över huvud taget.

så nu var det dags för gjutning, kommer blandas själv då vi tar ett rum i taget.
Renoveringsprojekt med en hög grus, sandhög och en orange betongblandare i ett ofullständigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bar in sand och grus då det var riktig kyla på gång, (slutade ändå med att jag tog med hiltin ut i kylan mitt under gjutning och hämtade in det man räknat fel på)

Renoveringsarbete med nylagt betong, isodrän- och xps-skivor samt armeringsnät, redo för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis ska ju katterna ha sin del av arbetet.
Golvunderlag med 100mm isodrän och 50mm xps under förberedelse för gjutning, katt på platsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultat blev helt ok, får se om det spacklas eller slipas sen. Blir klinker på alla golv.
Nyutgjuten betongplatta i ett rum, med synlig brunnskant och isoleringslager vid väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns även en vinst i takhöjd.
Gjuten betonggrund med avloppsbrunn och synliga lager av isodrän och xps i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Och nu till min annorlunda rubrik, kom ner nu i morse och skull börja bila ut lera ur nästa rum.

och stanken av kattpiss slog mig baklänges.

men men, nu sitter katterna i husarrest och kattluckan är låst.

lyckades med hjälp av min far och en granne att få ut all lera idag.

fortsätter under veckan med rördragning och isolering! Ett rum med borttaget golv som visar den underliggande lerjorden, väggar och synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 39 till
  • Laddar…
Inte varit någon direkt produktiv vecka, mycket jobb i övrigt.

Lyckats att provisoriskt flytta vvb, TM, och torktumlare igen..
Tvättmaskin och torktumlare intill en provisoriskt flyttad vit varmvattenberedare i ett ofärdigt källarrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
B
Snyggt! Blir det gipsputs invändigt på vägg, eller hur tänkte du fixa väggarna?

Det blir tunga hinkar där efter ett tag (har gjort mindre utgrävningar i källaren). Och sedan en massa betong som ska in igen.

Ja, golvvärmeslangen saknade jag. Som en försäkring för framtiden kan man gjuta in en slang, även om man inte ansluter den till något. Samtidigt förstår jag dig, det drar iväg rätt mycket innan man fått golvvärme klart. För min del med vattenburet system i huset kändes det lite självklart med golvvärme.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Snyggt! Blir det gipsputs invändigt på vägg, eller hur tänkte du fixa väggarna?

Det blir tunga hinkar där efter ett tag (har gjort mindre utgrävningar i källaren). Och sedan en massa betong som ska in igen.


Ja, golvvärmeslangen saknade jag. Som en försäkring för framtiden kan man gjuta in en slang, även om man inte ansluter den till något. Samtidigt förstår jag dig, det drar iväg rätt mycket innan man fått golvvärme klart. För min del med vattenburet system i huset kändes det lite självklart med golvvärme.
har tänkt använda gipsputs, hört att det inte ska användas på utvändiga väggar. Men kommer nog prova att ha det där också. Har du någon erfarenhet av det?
 
Kul projekt. Tack för att du delar med dig.
Jag har också en oisolerad platta som jag skulle vilja gräva ut och isolera, om några år.

Hur länge har du hållit på med golvet i källaren?

Fråga två, kan man lämna innerväggarna som de är? Eller behöver man gräva/dränera/isolera dem också på något sätt?
 
H Hank_Ö skrev:
Kul projekt. Tack för att du delar med dig.
Jag har också en oisolerad platta som jag skulle vilja gräva ut och isolera, om några år.

Hur länge har du hållit på med golvet i källaren?

Fråga två, kan man lämna innerväggarna som de är? Eller behöver man gräva/dränera/isolera dem också på något sätt?
har räknat på ungefär 50-60 timmar per rum. Då är det bilning, grävning, rörläggning, isolering, armering och blandning/gjutning.

men dom 50-60 timmarna är utspridda på ganska många dagar.
 
Säker på att du aldrig har putsat tidigare? Såg riktigt stiligt ut (y)
 
  • Gilla
lynnigeamatören och 3 till
  • Laddar…
A ati skrev:
Säker på att du aldrig har putsat tidigare? Såg riktigt stiligt ut (y)
jo.. putsade murstocken i vardagsrummet med gipsputs för ett par år sedan. Så lite har man ju värmt upp..:crysmile:
 
Bor i hus med oisolerad betongplatta, vill också förbättra källaren men arbetar rum för rum.
Vill göra badrum i ett rum (redan befintligt vattenlopp in) och är sugen på att bila ur golv och riva innervägg men "min" besiktningsman avrådde mig och menade att med vibrationerna kan de gamla gjutjärnsrören spricka samt att riva väggar innebar flera betydande risker det också (ök om att det inte är bärande väggar)
Hur gick dina tankar/resonemang angående ev risker, vad såg du som riskmoment? Några moment som gjorde dig särskilt aktsam eller oaktsam? Hade du gjort likadant om du gjort om det idag?
 
  • Gilla
Philippp och 1 till
  • Laddar…
Kunglig du är!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.