A AndersS skrev:
Kommer säkert att finnas helt nya fordontyper, men om du följt tråden så var diskussionen i närtid bl.a. utifrån olika video på självkörande bilar. Autopiloter finns redan inom flyget som även kan landa under vissa förutsättningar.
Så vi säger inte att det är omöjligt och det kommer olika former av självkörande fordon, bara att det är en komplex lösning att implementera i närtid och då autonoma självkörande bilar enligt nivå 5 utan större förändring av infrastruktur som hanterar alla årstider ;)
Dedicerad infrastruktur är inte så svårt att lösa. Blandning med människor är extremt svårt. Som jag skrivit tidigare, när den självklara de bussen var på Lindholmen i Göteborg så lärde sig människorna att det bara var att gå ut framför den, eller samma sak med sparkcykel och cykel. Detta gjorde att den fungerade mycket dåligt i trafiken.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Känns snabba. Fingeravtrycksläsaren fungerar utmärkt även om vinkeln är sned till skillnad från Samsung där du måste hålla exakt rätt del av tummen på sensorn i en exakt rak vinkel.Face id fungerar kasst på Samsung. Samsung skickar ut ideliga uppdateringar av juridiska villkor. Att registrerar Huawei ID handlar om att ange email och sedan klicka på länken i det verifieringsmail du får, på Samsung är det en mer invecklad process med ständiga påminnelser om att godkänna Samsung juridiska villkor. Huawei app store kräver ingen inloggning. Jag tycker bara att Samsung är jobbig att använda men andra kan ju ha en annan åsikt. P20Pro hade separat fingeravtrycksläsare vilken var snabbare än den under glass läsare som P30Pro använder men P30Pro är avsevärt snabbare och har vidvinkel på kameran. Båda Huawei tycker jag dock har varit topptelefoner.

Nu har ju Huaeri fallen out of favour med U.S.A. (troligen pga att de gör för bra telefoner) och är inte kompatibla med Google längre men det skall visst finnas en version av BankID som fungerar så det kan bli P40 eller P50 nästa gång.
Hur får man igång apparater med fingeravtrycksavläsning då man har skurit sig i fingret?
Det händer ju mest hela tiden att man har något småsår och gr med plåster på fingret för att inte riva upp såret eller få det fullt med skit.
 
H heimlaga skrev:
Hur får man igång apparater med fingeravtrycksavläsning då man har skurit sig i fingret?
Det händer ju mest hela tiden att man har något småsår och gr med plåster på fingret för att inte riva upp såret eller få det fullt med skit.
Jag har registrerat flera olika fingrar på bägge händerna, så det går alldeles utmärkt!
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag har sett de flesta demofilmer på så kallat ”självkörande bilar”. Konstaterar att tekniken är fortsatt extremt outvecklad och inte når ens körkompetensen hos en körkortsaspirant under utbildning, enbart enkla trafiksituationer kan hanteras. Dubbelkommando är ett måste och ”föraren” måste ha den adderade kompetensen av att vara körskolelärare, ständigt beredd att gripa in när tokiga manövrar (eller brist på korrekt handlande) är på gång.

Det osar ”studentprojekt” över det mesta, tillrättalagda förutsättningar vilket en hel del folk inte tycks förstå utan verkligen tror på allvar att man kan lämna över kontrollen. Detta ser jag en mycket stor fara i, en oinformerad och blind övertro på sk ”AI” utan att inse teknikens mycket kraftiga begränsningar.

Däremot kan många av systemen vara användbara som hjälpsystem men då ska det vara extremt tydligt för användaren att detta är allt vad de är, inte framställas som autonoma bilkörningssystem som en funktion man kan köpa till för x antal kkr.

Jag har viss förståelse för det psykologiska behovet som folk kan ha att rättfärdiga sitt extremt dyra tillval genom att lura sig själv och andra att tro på de autonoma systemens förträfflighet… men tyvärr är denna autonoma dröm som en del verkar ha *väldigt* långt från sanningen idag. Det är bara att granska dessa reklamfilmer med kritisk blick så ser man var det brister och det är inga småmissar vi pratar om - direkt livsfarligt om nu någon stackare skulle vara så vilseledd att man lämnar över kontrollen till dessa system.
 
Redigerat:
  • Gilla
PNI och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har registrerat flera olika fingrar på bägge händerna, så det går alldeles utmärkt!
Ja och det finns ju alltid kod som alternativ. Vissa telefoner har även face id, dock inte P30Pro
 
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De absolut rikaste är många vänster, ingen hemlighet sossarna håller de ultrarika om ryggen. Fattiga och ultrarika är vinnarna i detta landet.
P pmd skrev:
Sjuk-"försäkringen" omfattar alla och är inte inkomstprövad eller har andra villkor. Det du räknar upp har villkor för utnyttjande.
Är inte sjukförsäkringen beroende av inkomsten längre???
 
A
T Tullen127 skrev:
Är inte sjukförsäkringen beroende av inkomsten längre???
Man ska väl säkerställa sitt SGI och uppgradera detta med jämna mellanrum..
Så jo visst är alla "försäkringar" som de så snyggt kallas nuförtiden beroende av inkomsten.
 
T
Maskintok skrev:
Man ska väl säkerställa sitt SGI och uppgradera detta med jämna mellanrum..
Så jo visst är alla "försäkringar" som de så snyggt kallas nuförtiden beroende av inkomsten.
Phuiii..Började bara undra..;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Phuiii..Började bara undra..;)
något som vi företagare är väldigt dåliga på..
Och det tjänar staten stora summor på..
De tjänar även på att inte företagare har koll på reglerna.. Då många blir utan ersättning men det finns egentligen sätt att få ut den ersättning man har rätt till...

Men försäkringskassan har tjänstemän som får order om att inte aktivt underrätta om rättigheter..
 
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att ta med sig lärdom och kunskap från tidigare erfarenheter är inte samma sak som repetitivt arbete.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De absolut rikaste är många vänster, ingen hemlighet sossarna håller de ultrarika om ryggen. Fattiga och ultrarika är vinnarna i detta landet.
Dina inlägg lyser av att du enbart är ute för att provocera. Du byter åsikt fram och tillbaka. Jag tror precis som nån nämnt tidigare att du trollar och målar upp en fantasivärld som du önskar att du lever i för att imponera. Kan det rentav vara så att du inte är den där överintellligente, superlyckade gossen som fick en östermalms-lägenhet av pappa och glassar runt varje dag på olika restauranger och dricker vin på lunchen?
 
  • Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hur får man igång apparater med fingeravtrycksavläsning då man har skurit sig i fingret?
Det händer ju mest hela tiden att man har något småsår och gr med plåster på fingret för att inte riva upp såret eller få det fullt med skit.
På telefonen, t.ex, registrerar man flera fingrar. Så har man inte plåstrat hela handen så klarar man sig.

Men det krånglar ändå. Är man lite fuktig om händerna fungerar det inte med något finger.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Dedicerad infrastruktur är inte så svårt att lösa. Blandning med människor är extremt svårt. Som jag skrivit tidigare, när den självklara de bussen var på Lindholmen i Göteborg så lärde sig människorna att det bara var att gå ut framför den, eller samma sak med sparkcykel och cykel. Detta gjorde att den fungerade mycket dåligt i trafiken.
Precis, och speciellt att bygga en infrastruktur om vi tänker "hela" Sverige. Jag ser inget negativt i en utveckling mot mera självkörande fordon men är otroligt ödmjuk inför att implementera det storskaligt och blir förvånad när man säger nivå 5 i närtid. Sveriges städer är dessutom små om man jämför med de som har 2-15 miljoner innevånare där det finns andra miljö och ekonomiska incitament för att genomföra sådan projekt. Flera har hänvisat till Teslavideon från LA, en stad eller snarare område med 14 miljoner innevånare och betydligt mera gynnsamt klimat.

Så här i Sverige blir det nog istället flera 2+1 vägar för att öka säkerheten ;), men också fokus på fordon med andra drivmedel. Att bara byta ut alla fordon till nya drivmedel är en resa att göra där det finns pengar som investeras och även säkra infrastruktur för el.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ja och det finns ju alltid kod som alternativ. Vissa telefoner har även face id, dock inte P30Pro
Men P20Pro har ju ansiktsigenkänning för att åtminstone öppna mobilen?
 
A AndersS skrev:
Precis, och speciellt att bygga en infrastruktur om vi tänker "hela" Sverige. Jag ser inget negativt i en utveckling mot mera självkörande fordon men är otroligt ödmjuk inför att implementera det storskaligt och blir förvånad när man säger nivå 5 i närtid. Sveriges städer är dessutom små om man jämför med de som har 2-15 miljoner innevånare där det finns andra miljö och ekonomiska incitament för att genomföra sådan projekt. Flera har hänvisat till Teslavideon från LA, en stad eller snarare område med 14 miljoner innevånare och betydligt mera gynnsamt klimat.

Så här i Sverige blir det nog istället flera 2+1 vägar för att öka säkerheten ;), men också fokus på fordon med andra drivmedel. Att bara byta ut alla fordon till nya drivmedel är en resa att göra där det finns pengar som investeras och även säkra infrastruktur för el.
Jag kan hänvisa till Tesla-videon av CNN från Brooklyn. Den var inte så imponerande...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
MultiMan
P20Pro har en enklare form av ansiktsigenkänning, ja, men Mate 20 (edit: blandade ihop med P30Pro) hade samma påkostade system som Apples FaceID med dot-projector, flood illuminator och infraröd kamera. Hur väl den fungerar jämfört med Apples vet jag dock inte. P30Pro ska ha samma som P20Pro, vad jag kan hitta. Kör fortfarande min P20Pro som har den bästa fingerläsare jag använt på någon telefon. För övrigt från svenska Fingerprint Cards. Ansiktsigenkänningen på P20Pro fungerar ok, men jag föredrar fingret.

Inte köpt någon ny telefon då Huawei blev stoppade av Kina-paranoia men gjorde i mina ögon världens bästa telefoner när Trump satte stopp. Nu blir det troligen en Xiaomi istället, men har inte bestämt mig än. Apple är helt ointressant, Samsung är fortfarande bloatmania och man får fortfarande en sämre CPU här än i andra delar av världen, iaf sist jag tittade. Båda är dessutom alldeles för dyra i förhållande till kvalitet och funktion.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.