T
M martyyyyy skrev:
Men är det inte stor chans att det redan sitter plyfa och gips? Eller gjorde man inte så 2006?
Nej, inte om där satt plastmatta. Riv ner alltihop och gör nytt och enligt gällande byggnormer.
 
Det satt endast gipsskivor bakom tapeten.

Plockade ner alla enkelt, förutom dom sista mot ytterväggen som av någon anledning satt med lim på reglarna plus en massa spik!
Detta gör att det sitter kvar en massa rester av gipsskivor som inte går att slå/bryta loss.

Några idéer hur man på ett bättre sätt än att hacka i 20h kan få bort detta skit?
 
  • Resterna av gipsskiva fastlimmad på reglar över isolering i en vägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skånepöjk
M martyyyyy skrev:
Det satt endast gipsskivor bakom tapeten.

Plockade ner alla enkelt, förutom dom sista mot ytterväggen som av någon anledning satt med lim på reglarna plus en massa spik!
Detta gör att det sitter kvar en massa rester av gipsskivor som inte går att slå/bryta loss.

Några idéer hur man på ett bättre sätt än att hacka i 20h kan få bort detta skit?
en flexmaskin så är det borta på 10 minuter men kommer damma så in i Norden.. :)
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
en flexmaskin så är det borta på 10 minuter men kommer damma så in i Norden.. :)
Men då måste jag kapa/slå in alla spikar först?
 
Rickard.
En bra oscillerande multimaskin brukar lösa sånt där rätt enkelt. Jag använde rätt nyligt en nätdriven fein för att skrapa bort rester av limmad spånskiva och det gick bra, mycket trevligare än en flex men kanske inte snabbare.
 
  • Gilla
martyyyyy
  • Laddar…
Gick bra att få bort det mesta med ett multiverktyg.

Nästa fråga: Behöver ta upp ett hål (fyrkant) i golvspånet för att sätta ny golvbrunn. När jag sen reglar upp och sätter dit nytt golvspån - vad spacklar jag skarvarna med?
 
Om du skall ha klinker på golvet, så måste du flytspackla på golvspånet. I så fall behöver du bara se till att skarvarna är täta. Spacklet rinner ner igenom minsta hål.

Men du bör nog göra lite research på hur ett badrum skall utföras enligt dagens regler. Du måste ex. sätta golvbrunnen så att den kommer i höjd med den förväntade ytan från flytspacklet (du bör spackla ca 15mm tjockt vid tunnaste stället (brunnen) och så fall mot brunnen.

Golvbrunnen måste sitta fast i bjälklaget, spånskivan måste ha stöd under skarven runt brunnen.
 
Man använder en monteringsplatta till golvbrunnen, det finns ganska klara monteringsanvisningar hur den ska fästas.
 
H hempularen skrev:
Om du skall ha klinker på golvet, så måste du flytspackla på golvspånet. I så fall behöver du bara se till att skarvarna är täta. Spacklet rinner ner igenom minsta hål.

Men du bör nog göra lite research på hur ett badrum skall utföras enligt dagens regler. Du måste ex. sätta golvbrunnen så att den kommer i höjd med den förväntade ytan från flytspacklet (du bör spackla ca 15mm tjockt vid tunnaste stället (brunnen) och så fall mot brunnen.

Golvbrunnen måste sitta fast i bjälklaget, spånskivan måste ha stöd under skarven runt brunnen.
Yes, det blir klinker. Har koll på flytspackling samt hur golvbrunnen skall sitta. Har även god hjälp av rörmokare samt elektriker inom familjen som ordnar dessa delar.

Men funderar som sagt vad man tätar springorna med, då jag antar att golvspånet rör sig genom årstiderna. Silikon?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Man använder en monteringsplatta till golvbrunnen, det finns ganska klara monteringsanvisningar hur den ska fästas.
Yes, monteringsplattan sitter på plats. Men har tagit upp lite större än plattan för att rörmokaren behövde plats.
 
Du kan täta med nästan vad som helst, tex nån billig silkon. Har du nån bild på det du ska fixa?
 
Ursäkta inaktiviteten, har jobbat ;)

Har löst golvbrunnen och fått på OSB-skivor samt gips. Hade ett hörn (liten utbuktnad på nederdelen) som inte var heelt rakt vilket gjorde att jag fick en glipa på 2cm, se bild. Behöver jag spackla denna innan tätskiktet? Nästa steg är att sätta glasfiberremsor i skarvarna.
 
  • Badrum under renovering med OSB och gipsskivor, rörstick och en 2cm glipa vid hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet där två gipsväggar möts med en synlig 2cm glipa mellan dem, en vattenpass och en stege framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mig veterligen ska du inte spackla väggarna i badrummet då rörelser i väggen kan skapa tryck mot kaklet och få det att släppa.

Jag skulle byta ut skivan till en som passar bättre. Ingen stor kostnad i sammanhanget.
 
Update: Flytspacklat golvet. Fick kanske en något för brant lutning mot golvbrunn, men kan nog lösa det med lite mer fix där när klinker ska på.

Snart dags för tätskikt.
 
  • Flytspacklat golv med lutning mot golvbrunn i ett hörnrum med gipsväggar och vvs-rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyflytspacklat golv med lutning mot golvbrunnen och gipsskivor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flytspacklat golv med lutning mot en golvbrunn täckt av en skyddsförpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eviga frågan som jag läser olika svar på:

Ska det vara mjukfog (silikon) eller hårdfog (samma som till klinkern) runt metallramen på golvbrunnen?

Så här står det t ex. på Byggmax:
På samma sätt som mellan klinkerplattor blir det en fog mellan klinkerramen och de intilliggande plattorna. Denna fog ska fogas på samma sätt som resten av golvet. Använd inte silikon till denna fog, då vatten som kan finnas under klinkerplattorna inte kan nå avloppet.

Så här står det på Gör det själv:
Det ska vara elastiska fogar mellan väggar och golv och mellan väggar som möts i ett hörn. Och det ska vara elastiska fogar där två material möter varandra, t.ex. mellan kakelplattor och golvbrunn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.