G gedholm skrev:
du får väl åka 30min tidigare så du kan stanna och ladda efter vägen,har aldrig frågat den jag hälsar på om jag kan få 20l bensin för hemfärden ,varför skall din svärfar ge bort el till dig så du kan köra gratis
Du är för härlig.
Julafton var för 2 dagar sen.
En mer relevant jämförelse är att låna toaletten....

Byt ut alla ladda med toa
.. ähh jag gör de åt dig...

"Fredrik-1980, På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har en mage och behöver uppsöka toan där. Men svärfar vill inte att jag skall gå på toa. Jag har sagt att jag betalar.

Men han för någon statistik för sina toabesök och då sabbas det om jag går på toa.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?


Jag kan lösa det med att stanna på en toa innan och en toa efteråt. Men det vill jag slippa.
 
  • Haha
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 3 till
  • Laddar…
Svärfar får alltså besök av sin avkomma/barn, visserligen med en karlslok i bakhasorna och snålar på lite ström.
Vad han inte tänker på att en vacker dag så kommer han att tuppa av och dotter med vidhängade karlslok ärver rubbet, eller åtminstone dela med sina syskon. Men det är klart att med svärfars tankesätt blir ju arvet större…….någon gång i framtiden.

Jag förstår att Fredriks svärfar skulle neka om jag kom och viftade med en sladd……..men vi är ju inte släkt med varandra.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Svärfar får alltså besök av sin avkomma/barn, visserligen med en karlslok i bakhasorna och snålar på lite ström.
Vad han inte tänker på att en vacker dag så kommer han att tuppa av och dotter med vidhängade karlslok ärver rubbet, eller åtminstone dela med sina syskon. Men det är klart att med svärfars tankesätt blir ju arvet större…….någon gång i framtiden.

Jag förstår att Fredriks svärfar skulle neka om jag kom och viftade med en sladd……..men vi är ju inte släkt med varandra.

Protte
Njaä. Han e inte snål mot sig själv, men lite sparsam emot andra. Men inte störigt på nåt sätt alls. Han kan bjuda till okej.

Det som va problem för han de var att det skulle sabba sin statistik på elen. Han har som hobbies att få ner förbrukning på elen med Ledlampor och ny kyl och annat. Jag lärde han innan hur nattsänkning funkar och hur man gör tex. Han fick ner värmekostnaden me 15-20 % Men va lite halvkass på tacka mig sen.

Grejen va att jag frågade om jag kunde ladda och betala för det såklart. Numer bor de udda och långt till allt och ingen laddstation nära. Även vi hade barn me i bilen och stå ladda då funkar inte julaftonen. Det gick inte för han ladda hos dom han ville ha sina statistik i ordning. Ett ladd gör så där en 30 -40 % på hans förbrukning den dagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Limpan4all och 2 till
  • Laddar…
F
MrJay MrJay skrev:
Du kan alltid köra hilbilly-sättet om du behöver komma längre och packa in ett dieseldrivet elverk. Billigare dessutom.
Det billigaste är väl att ladda med sladd öven om elen kostar 4kr/kWh
 
  • Gilla
Berkan
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Tråkigt men du får lösa laddningen på annat sätt.

Svärfar kanske ska göra en energideklaration på huset, och försöker därför snåla så mycket det går med elen. På så sätt kanske han hoppas få energiklass A eller B, och kan då få lägre ränta med så kallade gröna bolån. Det ger minst 0,1 procentenheters bättre ränta, vilket kan bli många tusenlappar på ett år, om man har miljonlån.
Hmm...
Ska räkna lite nu.
1 miljon kronor i lån.
Ränta 10% 100.000 kr
Ränta 1% 10.000 kr
Ränta 0.1% 1.000 kr
Skatte avdrag 30%.

"Många tusenlappar" får väl åtminstone komma upp i 5 tusenlappar för att bli många, eller hur?
Så behövs ett lån på 7 miljoner kronor för att 0.1% (enhet) lägre ränta ska bli många tusenlappar.

Tycker dock att det verkligen är ett bra argument för att inte låta någon "låna" laddström.
 
L lbgu skrev:
Fast är det ens lagligt att som priivatperson sälja el. Så svärfar kanske bara är en laglydig medborgare.
Du får sälja el, det du inte får göra är att överföra el till någon annans fasta elanläggning, tex gå ihop 2 grannar och ansluta båda husen på ett abb. Att ta betalt för laddning av bil, uppställning av husvagn, el till en uthyrd del av din bostad eller ett attefallshus går utmärkt.

/M
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
F
F Fredrik-1980 skrev:
På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.

Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?


Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
Byt till riktig bil..:crysmile:
 
  • Gilla
HM2020 och 2 till
  • Laddar…
T
Tråkigt när det ofta blir en massa OT hugg hit o dit. Denna trådskapare skrev det rakt ut att han blev ledsen av det så tänk till lite nu. Till trådens frågeställning även att det är passerat i tid nu, va väl inte mycket att gny om det där. Gubben hade sin statistik och ni har en bil som kräver lite mer fix o trix. Ni löste det. Rätt. Nästa gång får han bjuda på ladd, annars så:)
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Byt till riktig bil..:crysmile:
Jag tycker att man får acceptera att vissa tycker att en bil med relativt litet batteri är tillräckligt för dem. Att de väljer något med mindre än 70–80 kWh är inget skäl att skratta åt dem.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att man får acceptera att vissa tycker att en bil med relativt litet batteri är tillräckligt för dem. Att de väljer något med mindre än 70–80 kWh är inget skäl att skratta åt dem.
Jag kör mycke privat eftersom min fru inte har körkort tyvärr. Hon vill hellre bli körd och hon tar annars buss eller cyckeln. Men vi kör nästan alltid bara korta sträckor fast många sånna.
Så det klarar sig bra ändå.
Räckvidd enligt pappren är 26 mil. På vintern blir det 17-18 mil och på sommaren 22 mil.
Men sen är det tomt.

Så på vintern säg 13 mil med marginal och på somarn säg 17-18 mil me marginal.
Samma som att man inte kör tomt i tanken utan man tankar innan det lyser på mätaren.

Detta funkar för oss och vi vill ha nere kostnad för bilen för vi sparar.
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 9 till
  • Laddar…
Det är lugnt. Det var bara ett skämt baserat på @frasen_36:s infantila inlägg.
 
  • Gilla
Rayyan och 3 till
  • Laddar…
Ska man till svärfar på fest kan det vara bra att ta med eget ladd.
 
  • Gilla
  • Haha
UlrikaSpg och 3 till
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är lugnt. Det var bara ett skämt baserat på @frasen_36:s infantila inlägg.
Surt sa räven...
 
F frasen_36 skrev:
Surt sa räven...
Hur då menar du? Tror du att jag valt en elbil för att jag inte har råd med en avgasbil?
 
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ska man till svärfar på fest kan det vara bra att ta med eget ladd.
Japp, inte bjuds det på ladd..
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.