B
Just vattenfall har en långsiktig strategi med prissäkringar, som de förlorar massor på just nu. Enligt q3 rapporten så har de bara fått in 30€/MWh i Sverige i år.

https://www.montelnews.com/se/news/1268300/vattenfalls-resultat-i-q3-steg-med-483-

"Trots den kraftiga återhämtningen från föregående års mycket låga prisnivåer var Vattenfalls erhållna pris i Norden [för produktionen] lägre än motsvarande period förra året. Detta på grund av de prissäkringar vi har för att stabilisera resultatet samt effekter från ökande skillnader mellan prisområden i Sverige där norra Sverige har betydligt lägre prisnivåer än de södra delarna på grund av transmissionsbegränsningar”, skriver Vattenfall.

Under årets nio första månader uppgick intäkten i Sverige till i snitt 30 EUR/MWh jämfört med 31 EUR/MWh motsvarande period i fjol. Detta samtidigt som de nordiska spotpriserna ökat med 669 procent i perioden."
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Just vattenfall har en långsiktig strategi med prissäkringar, som de förlorar massor på just nu. Enligt q3 rapporten så har de bara fått in 30€/MWh i Sverige i år.

[länk]

"Trots den kraftiga återhämtningen från föregående års mycket låga prisnivåer var Vattenfalls erhållna pris i Norden [för produktionen] lägre än motsvarande period förra året. Detta på grund av de prissäkringar vi har för att stabilisera resultatet samt effekter från ökande skillnader mellan prisområden i Sverige där norra Sverige har betydligt lägre prisnivåer än de södra delarna på grund av transmissionsbegränsningar”, skriver Vattenfall.

Under årets nio första månader uppgick intäkten i Sverige till i snitt 30 EUR/MWh jämfört med 31 EUR/MWh motsvarande period i fjol. Detta samtidigt som de nordiska spotpriserna ökat med 669 procent i perioden."
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/marknader/vattenfall-missar-prisrallyt/ar-AAQ2qOm ja de har prissäkrat sina leveranser flera år i förväg
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Näe, men det hade räckt med en grundprofil (typ enligt länken) som också efterfrågats av våra få nätägare men Swedac ansåg inte det låg i deras uppdrag och styrgruppen lät det bero.

Angående uppdraget börjar du närma dig pudelns kärna då ansvarig sk ”sakkunnig” (politiskt tillsatt position) på departementet som låg bakom uppdragsbeskrivningen inte hade någon som helst kompetens eller erfarenhet inom området men hade indirekta kontakter med bla Swedac. Cirkeln sluten. Det var bla därifrån man ”glömt” att speca i skrift att kundgränsnittet ska vara gratis att använda samt att tydligt lägga fokus på oss som konsumenter. Men har man ingen egen erfarenhet inom området är det inte förvånande att man inhämtar information där det går tex indirekt via offentlig förvaltning. Så blidde det bara en tumme. ;)
Förbannade klåpare.
 
K KapHilton skrev:
Möjligt att jag uppfattade dig lite fel men ska försöka förklara hur jag menar lite tydligare:

Ett förenklat exempel; Antag att baseloadkontraktet för 2025 (men månadsupplöst) ligger på 36 öre/kWh idag. Kunden kan alltså låsa sin grundförbrukning på den nivån,( tex 70% av sin förbrukning). Om priset sedan rusar till månen innebär inte det någon risk för varken volym eller profilkostnad för elhandlaren. Givet att parterna kommit överens om volym per månad (baseload) som kunden vill prislåsa. Kunden får ett skydd för större delen av sin förbrukning under året och elhandlaren får en stabil men tunn marginal. Ingen av de är förlorare. Detta kan avräknas mot spotpriset i varje enskild timme som en plus eller minuspost.
Hur tecknar jag ett sådant avtal? Vad är egentligen problemet om jag inte skulle lyckas förbruka hela baseload? Det borde gå att sälja på spotmarknaden till grova pengar!
 
stefancrs stefancrs skrev:
Ja men om man bortser från de "övre leden" i affären. Blir kostnaden per kWh i slutändan vad det är satt till på Nord Pool? Eller kringgår producenter och handlare det när de har gjort upp om pris på terminer?
De kringår ju den bissarra Nordpool där alla får betala samma pris som för den siste idiotens sista kWh som han glömt att upphandla i förväg.
 
  • Wow
Magnus E K
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Faktum är att stora mängder energi handlas utanför nordpool på termin.
Säger du det? Inte till marknadspris alltså?
 
stefancrs stefancrs skrev:
Yes, börjar falla på plats nu. Och det är ju en bokförd förlust, inte en faktisk. Alltså de behöver inte få negativt resultat, men de förlorade på affären. Skulle kunna bli normalt, men varför skulle det? Rimligtvis går terminspriserna upp isf?
Beror ju på hur man ser det. Det är ju värt en del för producenten att ha sålt sin produktion i förväg så den inte måste dumpas.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Magnus E K
K karlmb skrev:
De kringår ju den bissarra Nordpool där alla får betala samma pris som för den siste idiotens sista kWh som han glömt att upphandla i förväg.
Det är inte bisarrt. Det är ju där utbuds- och efterfrågekurvorna möts. Vid alla andra priser kommer det antingen vara brist (räcker inte till alla som vill köpa) eller överutbud (alla som vill sälja får inte sälja).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Denna sidan tycker jag om. Här ser ni om timpris är rätt för er förbrukning, eller om man som en annan förbrukar mest under de dyraste timmarna.

https://offpeak.se/

Info om sidan, kräver att man är Tibber Kund.

Eftersom el måste användas direkt när den produceras så är den billigare när den inte behövs. Att köpa el off-peak blir därför ett lätt sätt att köpa billig(are) el. Om ditt hushåll konsumerar mindre än snitt-hushållet under dagen och mer under natten - då har du en god chans att spara pengar genom att anävnda tim-debitering. Om ditt hushåll konsumerar precis som ett snitt-hushåll, då betalar du exakt samma som med dagligt spot-pris.

Detta verktyg läser din konsumptions-data timme-för-timme, så att det kan jämföras med ett snitthushåll.

Appen är möjlig tack vare det trevliga APIet (och människorna) på Tibber.
Not affiliated in any way.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
C
R Rickie skrev:
kräver att man är Tibber Kund.
Bra idé, men väldigt begränsat att den bara fungerar för Tibber-kunder. Om inte annat har man ju då redan gjort valet att köra timmätning.

Torde vara rätt enkelt att slänga ihop en motsvarande Excel-kalkyl som jobbar med de CSV-filer man kan ladda ner hos många nätägare.
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är inte bisarrt. Det är ju där utbuds- och efterfrågekurvorna möts. Vid alla andra priser kommer det antingen vara brist (räcker inte till alla som vill köpa) eller överutbud (alla som vill sälja får inte sälja).
Detta har varit uppe förut. Man kan lika gärna handla el som man gör med aktier.
Ett visst pris för en viss affär.
Köper man många så kan man få rabatt.
Om aktiemarknaden tvingades betala samma pris som den värste optimisten varje timme så hade det blivit revolution.
 
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Säger du det? Inte till marknadspris alltså?
Jo, till marknadspris. Men dagens marknadspris för den 17maj är sannolikt inte det samma som det blir på auktionen den 16maj. Om dagens pris eller det som kommer att gälla då är högst har jag ingen aning om. Men om jag vill vara säker på vilken inkomst jag kommer att få så säljer jag nu.

Ni har så tvärsäkra åsikter om hur det funkar och borde funka, men har inte koll på det mest grundläggande.

Vad är då vitsen med diskussionen?
 
  • Gilla
  • Haha
KapHilton och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
K karlmb skrev:
Om aktiemarknaden tvingades betala samma pris som den värste optimisten varje timme så hade det blivit revolution.
Förstår inte alls vad du menar med detta. En affär kommer bara till stånd om både köparen och säljaren är överens om priset. Om jag vill köpa en aktie men tycker att aktuellt säljpris i börsens orderbok är för högt så kan jag lägga in en köporder för lägre pris, men då får jag ju vänta (kanske oändligt länge) istället för att köpa direkt, och måste binda upp kapital (eller låneutrymme) under tiden. Jag kan ju fråga runt om någon på stan vill sälja billigare på stört, men varför skulle någon vilja det när de kan sälja på börsen för högre pris?
 
  • Gilla
KapHilton och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Förstår inte alls vad du menar med detta. En affär kommer bara till stånd om både köparen och säljaren är överens om priset. Om jag vill köpa en aktie men tycker att aktuellt säljpris i börsens orderbok är för högt så kan jag lägga in en köporder för lägre pris, men då får jag ju vänta (kanske oändligt länge) istället för att köpa direkt, och måste binda upp kapital (eller låneutrymme) under tiden. Jag kan ju fråga runt om någon på stan vill sälja billigare på stört, men varför skulle någon vilja det när de kan sälja på börsen för högre pris?
Om jag vill ha viss aktie direkt så köper jag till lägsta säljerbjudande och får dem direkt. Ok?
Men när du vill köpa samma aktie en trilliondels sekund senare så får du det pris som erbjuds då, och inte det, kanske mkt högre, pris som jag betalade.
På Nordpool måste du betala det som jag gav i en hel timme.
 
Sätts priset på nordpol på medelpris eller på max vad någon vill betala för den sist köpta kwh?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.