P
Z Zodde skrev:
Det är ju el tråden handlar om så…
Hade vi INTE öppnat upp för import/export så hade vi varit tvungna att kraftigt bygga ut egen produktion så att vi klarar efterfrågetopparna. Att bygga ut resurser som kanske bara behöver användas några gånger om året blir fruktansvärt dyrt och ineffektivt.
Givetvis måste man bygga ut produktionen om man lägger ner produktion under en tid när efterfrågan ökar.
 
P
Snigla Snigla skrev:
Varför skulle vi skippa det? :oops:
Det man odlar äter man.. (y)
Det är ganska bökigt och dyrt att odla grönsaker på vintern i Sverige. Jag tror att det är billigare att importera.
På sommaren är vi ganska välförsedda med egna grönsaker hos oss, men en del saker odlar vi inte.
Sallat och lök köper vi i butik, men det mesta annat kommer från egna odlingar.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Elmarknaden VAR hårt reglerad…
Den är fortfarande hårt reglerad i producentledet.
 
hsd
P pmd skrev:
Apotek? Numera kan man få sin receptbelagda medicin hem i brevlådan på ett par dar.
Inte all medicin
 
hsd
P pmd skrev:
Den är fortfarande hårt reglerad i producentledet.
Ahh , Du menar kartell
 
hsd
P pmd skrev:
Med politiska regleringar fungerar oftast marknader sämre. Elmarknaden är hårt reglerad.
Avregleringen var politiskt drävel
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
hsd
P pmd skrev:
Givetvis måste man bygga ut produktionen om man lägger ner produktion under en tid när efterfrågan ökar.
Vem ska bygga ut?
 
P
hsd hsd skrev:
Inte all medicin
Vilken medicin kan man inte beställa på postorder?
 
P
hsd hsd skrev:
Ahh , Du menar kartell
Nej, jag menar att vilka produktionsformer som är tillåtna bestäms av statsmakter.
 
P
hsd hsd skrev:
Avregleringen var politiskt drävel
Den var åtminstone otillräcklig.
 
P
hsd hsd skrev:
Vem ska bygga ut?
Jag tycker att den tyska staten ska bekosta en del av utbyggnaden eftersom den är orsak till nedläggningen av fungerande produktionsanläggningar.
 
P pmd skrev:
Vilken medicin kan man inte beställa på postorder?
Vi kan inte beställa hem insulin till brevlådan, kylvara (ej heller till närmsta utlämningsställe).. men bor man så de har ”kylbilar” i omlopp funkar det.
 
Z Zodde skrev:
Prisstopp på en homogen vara där vi importerar och exporterar varje dag är självklart helt omöjligt. Vem vill sälja till oss om vi har ett konstlat lågt pris? PrisRegleringar har prövats förra århundradet utan nån framgång öht
Ok då återstår bara hög vinstbeskattning, vi kör på det
 
P pmd skrev:
Apotek? Numera kan man få sin receptbelagda medicin hem i brevlådan på ett par dar.
Ja du, en del som jag känner som behöver omgående efter sitt läkarbesök har verkligen inte varit nöjda. De finns inte alla mediciner inne som det var före.
Så nu får sjuka människor lägga tid på att leta upp apotek med lager och sen fixa skjuts eller köra själv.
Jag har erfarat det med faktiskt. Nu var de inget direkt livsuppehållande så jag sket faktiskt i medicinen. Närmaste var alltså 7 mil ifrån vårt apotek.

Det har då gått från medicin samma dag till några dagar, är det bra ?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja du, en del som jag känner som behöver omgående efter sitt läkarbesök har verkligen inte varit nöjda. De finns inte alla mediciner inne som det var före.
Så nu får sjuka människor lägga tid på att leta upp apotek med lager och sen fixa skjuts eller köra själv.
Jag har erfarat det med faktiskt. Nu var de inget direkt livsuppehållande så jag sket faktiskt i medicinen. Närmaste var alltså 7 mil ifrån vårt apotek.

Det har då gått från medicin samma dag till några dagar, är det bra ?
Men å andra sidan har alla apotek smink, godis och sexleksaker. Det är väl mycket viktigare än att ha medicin i lager.
 
  • Ledsen
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.