Isakare Isakare skrev:
Vi brukar skoja med chefen och säga "Fan vad mycket energi ni pappersvändare måste göra av med"
När vi har större projekt brukar alla på firman hjälpa till, både chef o säljare.
Men det är ett jäkla ätande, fika o mat stup i kvarten, så när chefen säger "Ska vi åka på lunch" säger vi, åk du så jobbar vi, måste ju bli nått gjort här ;)
Det finns en sägnen om reaktionen 1964 från en av ingenjörerna i Poughkeepsie (IBM:s stordatorfabrik) när de fick se chefen (Thomas E Watson Jr.) komma på besök :
VI VILL INTE PRATA MED DIG NU ! STICK ! DUNSTA !

De där 3-4 åren innan de hade fått ut allt det som Thomas Watson hade lovat var väldigt stressiga (100-timmarsveckor,säng på jobbet etc.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_J._Watson_Jr.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Två timmars lunch är ett helvete. Somliga busschaufförer har sådant schema. Två timmar att sitta någonstans och uggla och då blir hela arbetsdagen 10 timmar plus pendling så man måste arbeta halva natten hemma om man vill få någonting gjort och så kommer man till arbetet utmattad efter en för kort natt.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Aja, gissar att för vissa så är det arbetslunch :rofl:
 
 
  • Gilla
  • Älska
Anonymiserad 220941 och 16 till
  • Laddar…
Nu blommar löken i alla fall! Såg idag en Toyota av nyare modell med en kylargrill som var täckt av en kartongbit....DET var länge sedan jag såg:crysmile:
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Dilato och 8 till
  • Laddar…
galento
Noramasen Noramasen skrev:
Nu blommar löken i alla fall! Såg idag en Toyota av nyare modell med en kylargrill som var täckt av en kartongbit....DET var länge sedan jag såg:crysmile:
Ja man kommer ihåg de rullgardiner och modell anpassade behåar som fanns förr :D
 
  • Gilla
slurppe99 och 3 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja man kommer ihåg de rullgardiner och modell anpassade behåar som fanns förr :D
Aaah! Var det inte varianter av röd galontyp med rombmönstrad söm? Annars så hade brochan ”bror min” en Ford Granada som fick utstyrsel av papp. Och det vete tusan om inte min Capri-69 fick vid något tillfälle en sådan också. Men förmodligen bara på prov pga så fult på en Ferrariröd Capri med fullt utrustad kjolpaket inkl jalusi. Och senare för övrigt tillagda extra bromsljus som satt på pinnar innanför bakrutan. Vroom vroom:cool:
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
[video]
Kommer så väl ihåg när han presenterade faxen. Men jag var alltid så fascinerad av dessa hjul när programmet började. Och musiken som ackompanjerade dessa hjul.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
galento
Noramasen Noramasen skrev:
Aaah! Var det inte varianter av röd galontyp med rombmönstrad söm? Annars så hade brochan ”bror min” en Ford Granada som fick utstyrsel av papp. Och det vete tusan om inte min Capri-69 fick vid något tillfälle en sådan också. Men förmodligen bara på prov pga så fult på en Ferrariröd Capri med fullt utrustad kjolpaket inkl jalusi. Och senare för övrigt tillagda extra bromsljus som satt på pinnar innanför bakrutan. Vroom vroom:cool:
Vi hade ett flertal Opel bilar med både gardiner och behå i grå galon som fästes i grillen med speciella fjädrar man tryckte in och vred om i de öljetter som fanns , man kunde även öppna upp flikar fram för mer kylning. Fanns nog i flera färger och att använda papp var också vanligt.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Lite kuriosa är att den saknar ringsignal, så den var nog primärt tänkt som en "andratelefon", alternativt att man fick komplettera den med en lös ringklocka.
Japp. I mitt föräldrahem sitter en ringklocka på väggen i hallen.
 
P
C cpalm skrev:
Det var "samlarvärdet" redan då, pga dess ikoniska design, väldigt typiskt 50-talsstuk.
Men inte nu längre då, tydligen?
Jag behåller min och hoppas på att kursen går upp. :cool:
 
P
S skaraborgsfakir skrev:
Det finns olika utrustningar som gör att man kan ansluta en äldre telefon till en IP-telefoniväxel.
Jo, jag är medveten om det, men det är inte värt besväret och pengarna tycker jag. Det räcker med ett telefonabonnemang för min del.
 
B bakterie skrev:
Jag hade glömt att det en gång fanns en myndighet som hette Energisparkomittén. Mitt enda minne av detta är att vi hade en del sådana här liggandes hemma när jag var liten:

[bild]

Jag kom och tänka på denna när jag läste någon av elpris-trådarna. "20 grader på dagen, 18 på natten. Energisparkomittén".
Sen hade vi den här fina pekpinnen från Storebror:
"Socialstyrelsen vill att vi äter 6-8 skivor bröd om dagen". Förekom som reklam i olika medier, på 70-talet tror jag det var.
 
P
Pekpinnen kom från Brödinstitutet och inte från Socialstyrelsen.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Originalet
[bild]
1977 blev de Bra & Wessels
Ett tag hade Obs en slogan,
"Obs, bättre än Bra!"

/Höghus
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.