När sonen var liten hatade jag leksaker med 700 artificiella ljud. Men en dag upphörde det eviga plingplonget och jag undrade varför. Minns inte exakt, men nåt ofog hade han för sig. Därefter, när jag hörde leksakerna låta var jag lugn.
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A
beklagar de dåliga minnen och erfarenheter vissa av oss har.

Här dricker vi sällan alkohol när ungarna är vakna.
Och det blir aldrig mängder, utan enstaka glas eller burkar öl, vin.. grogg whisky..

Det är barnens tid detta inte alkoholens.
Ha en god fortsättning
 
Ni som har överkonsumtion av alkohol nära inpå, förklara för barnen vad som händer. ”XX har druckit för mycket vuxendricka och måste sova.” Efter situation, givetvis. Men en sån simpel förklarlng hjälper barn att förstå. Jag var ett barn i en sån situation. Jag fick aldrig nån förklaring, hade aldrig mött fylla och fattade noll. NN var aldrig otrevlig, mer slö och trög. Men problemet skulle hanteras av vuxna och vi som då var barn fick aldrig någon förklaring till de märkliga beteenden vi upplevde. Efteråt har jag förstått att en förklaring hade hjälpt mig mycket. Idag är NN nykter sen >25 åt och vi har en fin relation.

Edit: Gaaaah för att jag aldrig fick någon förklaring….
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Firade idag för första gången jul utan min alkoholiserade far som checkade ut under hösten. Jag saknar honom ändå, om än inte främst den han var sina sista år.

Glada barn, huvudsakligen glada vuxna. Ingen som behövde hjälpas i säng eller vars skick någon behövde oroa sig över.

En god jul, men, gaaahhhh, mumman var bättre innan vi började anpassa den efter alkoholism.

God natt och god jul!
 
  • Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
Myrstacken
Tråkigt när inte folk kan kontrollera sitt alkoholintag...
Och jag lider med er....
Min farfar var periodare han var sjöman och pappa berättade att när han kom hem efter en resa köpte han en back sprit sen låg han en månad i sin säng och drack sprit tills han skulle ut på sjön igen.,.
Sådan uppväxt hade far min..
Men han har inga dåliga minnen så från sin pappa.. Hans pappa (min farfar)
Var alltid snäll som bara den, aldrig sträng och var nästan alltid med och lekte fast han var full...
Det var inte vanligt på den tiden att föräldrar var med ute och lekte med barnen men det gjorde farfar...
Fast han var som sagt alltif full..
Till slut tyckte pappa det var pinsamt att han var full när han kom upp i tonåren..
Farmor dog tyvär tidigt och det enda pappa hade var en full pappa som var utomlands halva året på fartyg och andra halvan var han hemma och full..
Dock var han aldrig otrevlig... Utan alltid snäll men det blev jobbigt för pappa ändå...

Min Morfar var nästan likadan skilnaden är att han inte var sjöman annars var det samma..
Min mammas minnen är att antingen var pappa på jobbet eller så låg han på kökssoffan full..
Min morfar var en sjuk människa han har vart i tidningarna flera gånger under min mammas uppxäxt...
Han tog sig friheter med min mamma och gjorde saker med henne som inte en pappa skall göra med sin dotter..
Detta hände min mamma när hon var 14 hon berättade detta för sina två äldre böder som först inte trodde på henne.
Men efter att dom gjort en lite fälla för min morfar som jag inte kommer ihåg nu så fick mina morbröder själva se hur han betedde sig mot henne..
Det slutade med att mina morbröder istort sett slog ihjäl sin egna pappa.
Dom slog honom så illa att ingen trodde han skulle överleva..
Ambulansen fick hämta honom sen pratade ingen med honom på 20 år...

Det tog inte stop med detta...
Det var så att en radioreparatör blev mördad en gång på 60 talet i sin butik...
Samma dag hade min mormor varit i butiken och lämnat in sin radio för att den var trasig...
Förr reparerade man sina apparater det gör man inte nu.. nu slänger man och köper nyttt...
Samma afton blev den stackars killen knivmördad...
Min morfar som inte var vid sina sinnens fulla bruk var övertygad att det var min momor som mördat honom..
saker och ting spårade ur..
Min morfar slutade gå till jobbet och lade all sin tid på att övervaka mormor..
Han terroriserade polisstationen varjedag och försökte få dom att anklaga min mormor att det var hon som var mördaren..
Detta pågick i månader /år,, till slut gick det så lång att polisen som hade samlat så mycket bevis..
Polisen köpte första sidan i GT där skrevs det..
KARL ÅBERG din fru mördade inte .......
Vi har fortfarande kvar detta urklippet från tidningen i familjen..
Men min sjuka morfar kunde aldrig släppa detta.
Han var övertygad om att hans fru var mördaren ända fram till sin död 79..

Men vi har trevligt ändå i familjen varje jul..
Vi har stora julträffar..I år var vi 21 vuxna och 7st barn..
Och ja vi hade massa öl och 2st nubbe per vuxen till middagen..
Och satan vad trevligt och kul vi haft...
Skyll inte på alkoholen skyll på människorna..

Allt hänger på kontroll och tro mig jag kommer från en galen familj
 
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
hsd
Tråkigt med alkoholproblem och lika trist med spelberoende som verkligen kan förstöra hela familjen
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag känner igen delar av flera av historierna... Dock har min jul i år varit väldigt trevlig. Men... gahhhhhh!!!! för folk som slänger prylar som går att laga!!!! Släng inte, köp inte nytt om man inte måste!!!!!
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
GAAAAAAAAAH vem tyckte detta var en lämplig intruktion på dosering?!
Instruktionsblad för Plastic Padding Elastic Superspackel med doseringsanvisningar på skrivet papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
KristinaRT
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ah, jag förstår... Min äldsta var 4 år när hon hade vattkoppor. Mina andra är 6 år resp 2 år och har inte haft det än. 6-åringen hade gärna fått ha det innan hon började skolan, men 2-åringen får gärna avvakta, jag håller med dig.
Det finns vaccin…. Man MÅSTE inte ha vattkoppor nu förtiden. Och personer som inte haft det innan tonåren bör absolut överväga vaccinering. Att få det som vuxen är INTE kul…



Och ett litet tveksamt Ghhhhhh - julen blev precis så lugn och fin som jag ville, men bara för att vinterkräksjuka och ovaccinerade barn kom ivägen. Känner viss skuldmedvetenhet :oops:
 
Redigerat:
13th Marine 13th Marine skrev:
GAAAAAAAAAH vem tyckte detta var en lämplig intruktion på dosering?!
[bild]
Den var inte så konstigt, eller menar du att den kunde varit tydligare?
 
H hapazard skrev:
Den var inte så konstigt, eller menar du att den kunde varit tydligare?
Golfboll? Hur många golfar egentligen och har koll på hur stor en golfboll är? Och dessutom är den kletiga massan inte speciellt lätt att rulla ihop till en boll.

40ml kanske man kunde använda, om vi bortser från att när man väl fått i massan i ett mått kommer man inte få ur den igen.

Sen går vi raskt över till centimeter?! Och alternativenheten %...

De kunde väl iaf angett vikt så borde det gå hyfsat att mäta upp det.
 
  • Gilla
Svante Svenson och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Golfboll? Hur många golfar egentligen och har koll på hur stor en golfboll är?
Nä det vet ju ingen...

Text som anger måttet "golfbollsstorlek (40 ml)" tryckt på ett papper.

Sorry men den där la du på straffpunkten. Och du har egentligen rätt, det var lite rörigt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nä det vet ju ingen...

[bild]

Sorry men den där la du på straffpunkten. Och du har egentligen rätt, det var lite rörigt.
Nu skrev jag förvisso i nästa mening att massan bannemig inte är så lätt att volymmäta heller :p
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Golfboll? Hur många golfar egentligen och har koll på hur stor en golfboll är? Och dessutom är den kletiga massan inte speciellt lätt att rulla ihop till en boll.

40ml kanske man kunde använda, om vi bortser från att när man väl fått i massan i ett mått kommer man inte få ur den igen.

Sen går vi raskt över till centimeter?! Och alternativenheten %...

De kunde väl iaf angett vikt så borde det gå hyfsat att mäta upp det.
40 ml är knappa 3 msk. så lite känsla och ögonmått räcker väl för de som inte vet att en golfboll har en diameter på 1,68 tum ;)
 
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Golfboll? Hur många golfar egentligen och har koll på hur stor en golfboll är? Och dessutom är den kletiga massan inte speciellt lätt att rulla ihop till en boll.

40ml kanske man kunde använda, om vi bortser från att när man väl fått i massan i ett mått kommer man inte få ur den igen.

Sen går vi raskt över till centimeter?! Och alternativenheten %...

De kunde väl iaf angett vikt så borde det gå hyfsat att mäta upp det.

Äh, inte så noga. GAAHH!

En lagom boll och sen en sträng.
Härdaren brukar ändå ta slut innan basen så det är inte så kinkigt. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.