jag har gjort ett diagram så ni fatter vad problemet med shunten är.
om den gick fram och tillbaka inom den gröna skulle den kunna hålla temp båda på framledning och höja i tanken..
den vill gärna bara gå fram och tillbaka inom den mittersta markeringen och då blir det som bilden underst.
men jag tror jag behöver en cirkpump på framledningen för att det ska gå.
Handritat diagram som illustrerar temperaturreglering i rörledningssystem med markerade zoner och temperaturkurva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
"nej, det konstiga är att tempen inte år upp menar jag! om pumpen värmer 6 grader.. var tar dom 3 graderna vägen?"
Om du blandar en liten mängd vatten som är varmt (från vp), med en större mängd kallt vatten (från retur radiator) så tappar man i temp.

Tänk dig att du tar 1 liter radiatorretur och 0.5 liter varmt vatten från vp. Blandar du det tappar du några C jämfört med Vp tempen. Det är precis det som händer i rören.


"större flöde över sekundären än primären" vad menas med det?
Sekundär avser radiatorkretsen. Primär är flödet genom värmepumpen.

Dvs flödet genom vp ska vara lika med eller något högre än flödet genom radiatorkretsen. Du har tvärsom. Därför "försvinner" delar av de 6c som pumpen värmer. (Energin försvinner inte, men den blandas ut).
 
MultiMan MultiMan skrev:
Har du inte ett väldigt bra elavtal eller extra mycket pengar att bränna så hade jag varit försiktig med att köra patronen. Vi vet inte veta exakt hur mycket som krävs, men huset är ju riktigt stort och det kan snabbt dra iväg till stora belopp om elen är dyr.
vi har ett ganska bra elavtal, men elräkningen brukar ligga på 7000-8000kr på vintern ink skatt och avgifter. själva elen är bara på ca 2500kr..men det spelar inte så stor roll
 
B BSOD skrev:
"nej, det konstiga är att tempen inte år upp menar jag! om pumpen värmer 6 grader.. var tar dom 3 graderna vägen?"
Om du blandar en liten mängd vatten som är varmt (från vp), med en större mängd kallt vatten (från retur radiator) så tappar man i temp.

Tänk dig att du tar 1 liter radiatorretur och 0.5 liter varmt vatten från vp. Blandar du det tappar du några C jämfört med Vp tempen. Det är precis det som händer i rören.


"större flöde över sekundären än primären" vad menas med det?
Sekundär avser radiatorkretsen. Primär är flödet genom värmepumpen.

Dvs flödet genom vp ska vara lika med eller något högre än flödet genom radiatorkretsen. Du har tvärsom. Därför "försvinner" delar av de 6c som pumpen värmer. (Energin försvinner inte, men den blandas ut).
japp så är det, men det finns ingen cirkulationspump på tanken.. så jag vet inte vad jag kan göra åt det
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
nej, det konstiga är att tempen inte år upp menar jag! om pumpen värmer 6 grader.. var tar dom 3 graderna vägen?

"större flöde över sekundären än primären" vad menas med det?

jag vill ha en temp dif på ca 10 grader, över så är meningslöst och under så blir elementen halv kalla

cirkpumpen står på ett konstant flöde läge 2, men jag har provat att skruva upp den på max och det blir ingen skillnad.. den sitter på returen
Du nämner att det var en kombipanna tidigare, där är problemet. Den kanske var på 40 - 50 kW eller större och det är ca dubbelt så stor värmekälla och hade inga problem att värma på tanken. Nu så med VP ska tanken inte vara ett magasin för värme , den ska ta hand om det överskott av värme.som VP gör och inte behövs i huset. Eftersom VP är stor och utan tank skulle den storkna/få hicka när shunten stänger ner. VP ska jobba mot fram och retur direkt, för att det ska vara bra och då kommer nog VP att höja tempen. Kan ta ett tag, returen ska förhoppningsvis öka, då fram ökar, räcker med några grader för att VP ska ge en högre temp ut.
 
  • Installation av rör och ventiler i ett pannrum med anteckningar om värmepumpssystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Om tanken är rimligt isolerad så förstår jag ändå inte hur effekten skulle räcka särskilt mycket bättre utan tanken? Samma mängd energi skapas ju fortfarande av pumpen? Den kan ju inte helt plötsligt försvinna som det är idag. Cirkulationen kan blir bättre men när tanken väl är uppvärmd av värmepumpen så skulle ju den hållas någorlunda oförändrad om pumpen kunde leverera lika mycket som huset behöver när det är kallt.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Om tanken är rimligt isolerad så förstår jag ändå inte hur effekten skulle räcka särskilt mycket bättre utan tanken? Samma mängd energi skapas ju fortfarande av pumpen? Den kan ju inte helt plötsligt försvinna som det är idag. Cirkulationen kan blir bättre men när tanken väl är uppvärmd av värmepumpen så skulle ju den hållas någorlunda oförändrad om pumpen kunde leverera lika mycket som huset behöver när det är kallt.
logiken säger mej att det krävs mycket mera kraft för att värma 1000l + radiatorslingan, än bara radiatorslingan lol

problemet ät att den kan inte värma både radiatorslinga och tanken, den kan värma tanken bra om shunten är stängd men öppnas den sjunker det ju i tanken.. den skulle behöva hålla 60 grader för att klara en framledning på 40+ grader vid 0 ute och det är skit onödigt...
det finns jus ingen extra värme den ska ackumulera
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Det går inte åt mer effekt för att värma tank och hus än bara hus. Men det tar mer tid om man värmer även tanken. Jonaseriks förslag kommer inte magiskt att resultera i mer energi till huset.
 
MultiMan
Om effekten från värmepumpen vore tillräcklig för att hålla huset varmt, så hade inte tanken tappat i temperatur när den väl är uppvärmd. Däremot tar det givetvis lite längre tid och går åt lite mer energi initialt om du startar med kall tank eftersom du måste värma upp den vattenmängden också, men sedan finns ju den energin i systemet.
 
D Daniel 109 skrev:
Det går inte åt mer effekt för att värma tank och hus än bara hus. Men det tar mer tid om man värmer även tanken. Jonaseriks förslag kommer inte magiskt att resultera i mer energi till huset.
men förklara för mej hur det inte går åt mer kraft att värma 1300l än att värma 300l?

jonaserik hade rätt om shunten och det är det ända framsteget som har gjorts i den här tråden.. jag ska prata med en vp-gubbe efter nyår när dom inte är lika upptagna...
när vi flyttade in så var tanken inte med på displayen eller styrningen,(resultatet var att den värmde bara till det som framledningen ville ha så det blev inget vv när det blev varmare ute och det gick inte att ställa in nån minimum värde för det fanns inga inställningar, innan hade dom löst det genom att ha en min framlednings temp som motsvarade vv behovet och sen shuntat förhand men det var jobbigt så jag ville fixa det och det var då allt började.) så vi tog hit nån som fixade det och det kan vara där nånting hände..
 
MultiMan MultiMan skrev:
Om effekten från värmepumpen vore tillräcklig för att hålla huset varmt, så hade inte tanken tappat i temperatur när den väl är uppvärmd. Däremot tar det givetvis lite längre tid och går åt lite mer energi initialt om du startar med kall tank eftersom du måste värma upp den vattenmängden också, men sedan finns ju den energin i systemet.
men den skulle behöva värma till 60 grader konstant om den skulle klara en framledning temp på 40 vid 0 och det är jätte onödigt.
 
MultiMan
Jag har precis förklarat det. Vattnet i tanken används som mellanlagring och tanken förbrukar ingen egen energi när vattnet väl håller inställd temperatur, mer än minimala förluster till omgivningen. Resten skickas vidare till elementen. Om inte värmepumpen kan fylla på tanken med tillräckligt mycket varmt vatten efterhand som huset värms upp genom elementen, så är pumpen för svag.

29 sidor nu. Vill inte bidra med mer ältande om ett problem som kunde lösts på sida 1. Invänta kunnigt folk som kan hur dessa system fungerar och helst fysiken bakom, om det är något som är felbyggt för en bergvärmepump och behöver planeras på nytt.

jonna åberg jonna åberg skrev:
men den skulle behöva värma till 60 grader konstant om den skulle klara en framledning temp på 40 vid 0 och det är jätte onödigt.
Har ingen som helst betydelse, snarast bättre då tanken kan hålla en större mängd energi vid högre temperatur och agera som en ännu bättre buffert. Det enda man behöver tänka på med värmepumpar är att de tappar i effektivitet om de får värma till onödigt höga temperaturer, men vad det är för ditt system vet jag inte.
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har precis förklarat det. Vattnet i tanken används som mellanlagring och tanken förbrukar ingen egen energi när vattnet väl håller inställd temperatur, mer än minimala förluster till omgivningen. Resten skickas vidare till elementen. Om inte värmepumpen kan fylla på tanken med tillräckligt mycket varmt vatten efterhand som huset värms upp genom elementen, så är pumpen för svag.

29 sidor nu. Vill inte bidra med mer ältande om ett problem som kunde lösts på sida 1. Invänta kunnigt folk som kan hur dessa system fungerar och helst fysiken bakom, om det är något som är felbyggt för en bergvärmepump och behöver planeras på nytt.


Har ingen som helst betydelse, snarast bättre då tanken kan hålla en större mängd energi vid högre temperatur och agera som en ännu bättre buffert. Det enda man behöver tänka på med värmepumpar är att de tappar i effektivitet om de får värma till onödigt höga temperaturer, men vad det är för ditt system vet jag inte.
egentligen ville jag bara veta om 17kw bergvärmepump med 2 x 200m slingor är nog för att värma ett hus på 400m2 och det verkade det vara enligt allt jag har läst på internet. och sen vill jag veta vad jag ska säga till vp-gubben som kommer och kollar för det kanske inte är något som är uppenbart.
men nu vet jag att shunten var felvänd och det är åtgärdat, men eftersom cirkulationspumpen sitter på returledningen blir flödet blockerat när shunten är i vissa lägen och det är någon som måste fixas (jo den blockerar jag kan höra det)

och kanske skulle allt fungera bättre med en mindre acktank för det finns inget att ackumulera

tack och god jul
 
1. Om framledningen till sekundären (radiatorkretsen) är kallare än VPns framledning (mellan VP och tank) när shunten är fullt öppen så blandas temperaturen ner fortfarande någonstans. Antigen med kallt returvatten eller så tas framledningen på en lägre position i tanken där det är kallare.

2. Om du har högre flöde över radiatorkretsen så kommer du få ett flöde i tanken som går nedifrån och upp då laddar du inte tanken med värme. Då kan du aldrig ha en buffer.
Om flödet är lika eller mindra på radiatorkretsen så kommer du ladda tanken.

3. Om systemtänket är att du ska köra fast kondensering, dvs du laddar alltid tanken till en fast temperatur på t.ex. 60 grader så ska du ladda tanken uppifrån ner, Dvs högre flöde mellan VP och tanken än Radiatorkrets-tank. Står styrningen så att den alltid ska ladda till samma temperatur eller kör den efter en kurva?

4 Cirkulationspumpen i VP ska bara gå när kompressorna går! Annars kommer när VP står still och inte laddar värme att pumpa kallt returvatten till tankens top. Där du även tar framledning till radiatorkretsen.

Du behöver även en backventil mellan VPns cirkulationspump och tank. För annars kan sekundärkretsens cirkulationspump skapa ett flöde genom VP-kretsen som går från tankretur genom VPn cirkulationspump till framledningen. Fast VPns cirkulationspump är avstängd enligt .4
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.