Vi har anlitat hantverkare till vår tvättstuga/badrumsprojekt, men bygget drar ut på tiden, kostnaderna skenar och än är det en del kvar att göra. Vi tog löpande räkning eftersom hantverkaren rekommenderade detta då det skulle bli billigast för oss sa han. Tyvärr glömde vi bort att ta en uppskattning på totalen. Tänkte nu kolla om det finns någon hantverkare i gruppen som kan uppskatta om priset och timmarna låter skäligt?

Vi har delat av vårt avlånga tvättstuga/förråd och gjort ett badrum i den ena delen (samt av en liten bit av hallen) och renoverat kvarvarande del av tvättstugan.

Detta har gjorts hittills: I tvättstugan har man rivit ur gamla gipsväggar och plastmatta, en ny vägg har reglars upp mot det nya badrummet. Vissa väggar har förstärkts med träskivor, samt ny isolering på flera ställen. Nytt gipstak och ny dörr/karm. Kakelgolv med elektrisk golvvärme har lagts och väggarna har målats, tre ikea väggskåp och ett bänkskåp har satts upp samt fyra PAX garderober.

I badrummet (6m2) är det förberett för våtskikt: Nya väggar har reglats upp, golvet har gjutits med golvvärme och det har förberetts för inbyggd dusch, väggarna har isolerats och vissa har täckts med trä och sedan alla med gips.

Under hela huset finns en krypgrund.

Hantverkarna startade bygget 2 November och hade fram till 20 December gjort tvättstugan nästan klar (förutom lite smått), i badrummet är väggarna förberedda för våtskikt. Nu står det still fram till Januari.

Totalt antal fakturerade timmar hittills från byggstart till nu: 513 h. Hittills fakturerat belopp: 270 000:-. De uppskattar att de blir klara i slutet av januari vilket i så fall skulle bli ytterligare ca 170 000:-
Ska tillägga att detta är utan VVS/El (vilket lär bli en rejäl slant det också) och dessutom frågade de om vi hade nån ventilationsfirma, så fläktarna har vi fixat separat med en annan firma. All kakel/inredning har vi köpt själva och släpat hem.

Vi har byggt komplicerade badrum tidigare där vi slog ihop gästtoa/badrum och garderob, superbökigt med betonggolv och källarvåning under men den kostnaden hamnade inte ens i närheten (iofs tio år sedan…).

Någon som vet om detta låter rimligt?
 
Det låter spontant som väldigt många timmar. Har svårt att förstå det om de är på att plats 7,5-8h/dag, herregud. Tycker t.om. att halva tiden är i ovankant för ett färdigt jobb och dina är inte ens klara. Har du redan betalt? Jag hade hursomhelst velat ha dagböcker.
 
  • Gilla
pajjhakan och 4 till
  • Laddar…
Före eller efter rot? Kostnaden är inklusive grundmaterialet?
 
Klantigt att inte ta in ett totalpris innan de började. 513 timmar är över 3 manmånader och utan att sett vad som är gjort fram tills nu låter det som otroligt mycket tid på din beskrivning.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Isarheml Isarheml skrev:
Före eller efter rot? Kostnaden är inklusive grundmaterialet?
Efter rot! Och utan byggmaterial!
 
  • Wow
guggen
  • Laddar…
Gisses.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Låter som helt otroligt många timmar.
Har du bilder före, under och efter?
 
J Johan456 skrev:
Det låter spontant som väldigt många timmar. Har svårt att förstå det om de är på att plats 7,5-8h/dag, herregud. Tycker t.om. att halva tiden är i ovankant för ett färdigt jobb och dina är inte ens klara. Har du redan betalt? Jag hade hursomhelst velat ha dagböcker.
Precis! Har kollat med en annan snickare som sa att det var helt för mycket timmar (och han har sett rummen). Vi försökte tom försvara dem och säga att det var ett komplicerat bygge, men han höll inte alls med, han sa att det inte var särskilt komplicerat om man vet vad man gör.
Vi har betalt den första fakturan på ca 200 000:-, sedan har jag konfronterat honom och begärt spec, vilket inte mottogs särskilt bra. Den stora kostnaden är att de ofta är tre åt gången men det känns inte som det går tre ggr så fort… 3 x 420:-/timme blir en väldigt hög timtaxa.
 
K Kane skrev:
Klantigt att inte ta in ett totalpris innan de började. 513 timmar är över 3 manmånader och utan att sett vad som är gjort fram tills nu låter det som otroligt mycket tid på din beskrivning.
Vi tog in en offert från dem på vårt kök samt ett annat badrum men sen i sista minuten bestämde vi att det var bättre att de började i andra ändan och först byggde badrum 2 så vi inte står helt utan badrum och då missade vi. Vi fick offert på 250 000:- för kök + renovering av ett befintligt badrum. Frågade honom varför den offerten ligger så mycket lägre än vad vi kommer landa på nu, men han påstår att vårt badrum är ett så komplicerat bygge (pga två nya väggar som ska byggas upp).
 
Som många sagt så känns det spontant och baserat på det du skriver som väldigt mycket pengar.

Det pratas om "komplicerade väggar". Vad är det som gör det så komplicerat ?
Två väggar reser en/två snickare på en halv dag. Jag och en kompis gjorde det på en dag och då är vi inte proffs. om du menar att ett badrum är komplicerat så beror det ju på vad man jämför med, men väggar i ett badrum skiljer ju sig inte nämnvärt från andra. Plyfa istället för OSB och förskjutna skarvar, måtta för lite hål för vatten/avlopp men vardagsmat för en snickare. Min plattsättare satte plyfan själv i vårt badrum, allt som allt så tog det honom 3h, själv, felfri måttning för duschblandare, vatten och avlopp för toalett, vatten och avlopp för komod, uttag för golvvärme, uttag för dimmer, utag för dörr och fönster.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Andie Gson Andrea Gson skrev:
Efter rot! Och utan byggmaterial!
Ok. Då är det väldigt högt som många säger här.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Som många sagt så känns det spontant och baserat på det du skriver som väldigt mycket pengar.

Det pratas om "komplicerade väggar". Vad är det som gör det så komplicerat ?
Två väggar reser en/två snickare på en halv dag. Jag och en kompis gjorde det på en dag och då är vi inte proffs. om du menar att ett badrum är komplicerat så beror det ju på vad man jämför med, men väggar i ett badrum skiljer ju sig inte nämnvärt från andra. Plyfa istället för OSB och förskjutna skarvar, måtta för lite hål för vatten/avlopp men vardagsmat för en snickare. Min plattsättare satte plyfan själv i vårt badrum, allt som allt så tog det honom 3h, själv, felfri måttning för duschblandare, vatten och avlopp för toalett, vatten och avlopp för komod, uttag för golvvärme, uttag för dimmer, utag för dörr och fönster.
J Johan456 skrev:
Det låter spontant som väldigt många timmar. Har svårt att förstå det om de är på att plats 7,5-8h/dag, herregud. Tycker t.om. att halva tiden är i ovankant för ett färdigt jobb och dina är inte ens klara. Har du redan betalt? Jag hade hursomhelst velat ha dagböcker.[/QUO
Oj, ja jag håller med. Han skyller på att vi har gjort speciella val och det stämmer iofs - unidrain och låda/hylla i dusch för shampo etc, inbyggd dusch så de har fått regla upp runt om ”duschblandarlådan” men dessa saker är väl inte så märkvärdiga för en kunnig snickare borde inte försenat mer än 1-2dagar i mina ögon?
 
Andie Gson Andrea Gson skrev:
Oj, ja jag håller med. Han skyller på att vi har gjort speciella val och det stämmer iofs - unidrain och låda/hylla i dusch för shampo etc, inbyggd dusch så de har fått regla upp runt om ”duschblandarlådan” men dessa saker är väl inte så märkvärdiga för en kunnig snickare borde inte försenat mer än 1-2dagar i mina ögon?
Total renoverade min toalett på 4.5 kvm. Reglade upp nya väggar, nytt golv med golvvärme, nytt tak med spotlights, ny el, nytt vattnet och avlopp, montering av badrums möbler, och rivning. Det gick på 60k för arbetskostnad efter rot och 40k för byggmaterial. Vi själva köpte sedan in kakel och klinkers samt badrumsmöbler.
 
  • Gilla
Andie Gson
  • Laddar…
Andie Gson Andrea Gson skrev:
Oj, ja jag håller med. Han skyller på att vi har gjort speciella val och det stämmer iofs - unidrain och låda/hylla i dusch för shampo etc, inbyggd dusch så de har fått regla upp runt om ”duschblandarlådan” men dessa saker är väl inte så märkvärdiga för en kunnig snickare borde inte försenat mer än 1-2dagar i mina ögon?
håller med, det försvårar. Men inget ovanligt. Unidrain är typ standard i Sthlm
 
  • Gilla
Andie Gson
  • Laddar…
Du har blivit rejält blåst.
 
  • Gilla
kylestam och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.