Ja, klart att man kan vara nöjd med fastpris just NU, men man hör sällan folk hylal sina fasta avtal när elen är billig.

Sett över tid verkar det aldrig bli lönsamt när jag kikat på det.

(Å andra sidan har det ju aldrig varit såhär extrema variationer innan)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Braskamin som värmekälla är ganska värdelöst. Den behöver massor av luft för att brinna bra och drar in kall uteluft för detta så det blir kallare i de andra rummen.
Inte om man har separerat tilluft det bör man ha, bättre förbränning.
 
  • Gilla
Helic och 1 till
  • Laddar…
V Värmlandshusägare skrev:
Fast elpris är ju nummer 1 helt klart.
Solpaneler lönar sig inte ett dugg vintertid då man gör av med mest energi, vi bor alldeles för långt norrut för att de ska vara lönsamma.
En eller flera effektiva luft/luftvärmare är det bästa, under just förutsättning att man binder sitt elpris i god tid och inte chansar på rörligt elpris.

Till de som skrivit om braskamin. Den är jättebra så länge du har en tilluft som man tar utifrån i en kanal till spisen, då ger den perfekt värme. Jag eldar lite då och då 3 vedklabbar björk en tidig kväll och får 30 grader inomhus på 100 kvm med den eldningen så absolut de är effektiva, inget snack om saken. De gamla är värdelösa eftersom de suger i sig rumsluften och man måste ha öppet fönster för att inte drabbas av dålig luft, men välj braskamin med uteluft tillförsel så är saken löst.

Ha en trevlig och God Jul !
Solpaneler lönar sig alltid om man inte har för mycket skugga. överskottet man säljer på sommaren sparar man till vintern. Inne på 5 året nu och har haft 4 räkningar att betala…
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Så här ser min plan ut. Eget 3-fas diesel-elverk på 6.5kW inkopplat i den vanliga elcentralen med en "frånskiljare" som garanterar att det antingen är el från nätet eller el från generatorn i mitt hus, aldrig bägge samtidigt.

Dieseln har 10 kWh energi per liter som kostar knappt 20:- f.n. dvs 2:-/kWh. Men bara 25% verkningsgrad på elproduktionen resten blir värme. Så att tillverka el kostar ca 8:-/kWh.

Men på vintern tar jag hand om värmen från elverket och kör den genom frånluftsvärmepumpen som då tillverkar varmvatten till uppvärmning och tappvatten för värmen från elverket. Så då kostar värmen faktiskt bara 2:-/kWh!

Samtidigt vädrar jag ut ofräsch och radonbemängd inomhusluft, där värmepumpen återvinner hela den förlorade inomhusluftvärmen och ger mig frisk och sund luft inomhus utan att "vädra ut nån värme".

Dessutom minimerar jag värmeförluster genom gamla två-glasfönster i den gamla delen av huset (från 1924) genom att ha tillverkat extrabågar som jag sätter i på vintern för att ge "tre-glas". I den nya delen av huset byggt 2010-2015 har jag redan tre-glasfönster och hög isolering i väggar, golv och tak, samt golvvärme.

Nu under elkrisen så drar vi dessutom ner på inomhustempen till 10C i rum vi inte är i, 8C i garaget och 15C i övriga rum. En och annan brasa i kaminen eller öppna spisen blir det också. Tumregeln är ju vid minusgrader att en grad sänkt innetemp sparar 5% uppvärminingsenergi, det är naturligtvis inte linjärt det där, men som tumregel funkar den ju.

El-verket är inte bara lönsamt att ersätta el+värme om elchocken håller i sig, det ger ju el ÄVEN när el-Sverige packar ihop pga miljöfascisterna i Riksdag och regering.

Dessutom har jag naturligtvis kollad drag från fönster och dörrkarmar med nya tätningslister.
Faktiskt rätt kul att vara sin egen energikonsult!

Kan du inte köra på eldningsolja istället så blir det billigare?
 
S Stefan GWestin skrev:
Solpaneler lönar sig alltid om man inte har för mycket skugga. överskottet man säljer på sommaren sparar man till vintern. Inne på 5 året nu och har haft 4 räkningar att betala…
Hur går det till att köpa tillbaka elen?
 
  • Gilla
Eldpuman
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Braskamin som värmekälla är ganska värdelöst. Den behöver massor av luft för att brinna bra och drar in kall uteluft för detta så det blir kallare i de andra rummen.
E Edlunn skrev:
Braskamin som värmekälla är ganska värdelöst. Den behöver massor av luft för att brinna bra och drar in kall uteluft för detta så det blir kallare i de andra rummen.
Bra braskaminer ger verkningsgrader väl över 80%. Torr ved krävs för bästa resultat. Med luft/luft VP och braskamin blir vårt fritidshus med 10° grundvärme, varmt på en timme. Många braskaminer har balanserat drag och tar in uteluft till förbränningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
U
Jag begärde offert på fjärrvärme förra veckan.
Snittökningen har varit 1.1% per år i vår kommun de senaste 10 åren och de gör endast en höjning per år, vilket minskar risken för tillfälliga fluktuationer.
63 öre/kWh + 5000kr/år känns konkurrenskraftigt med den förbrukningen vi har.
Har elpanna idag och förbrukade 1037 kWh i november med 9 grader inomhus och 0-gradigt utomhus. Har ett putsat timmerhus : )
 
  • Gilla
  • Wow
guggen och 1 till
  • Laddar…
E Evald1 skrev:
Har just monterat 25 solpaneler och väntar nu bara på att Eon ska byta mätaren innan jag får slå på den.
Funderar du så investera nu. Räkna med 2-5 månader från att du börjar jämföra offerter tills den är i. produktion, beroende på hur noga du vill jämföra priser och offerter. Finns rätt många val att göra.

Statliga subventionen är idag 15% på material och arbete. Kallas Grönt avdrag om du vill googla på det.

Installerar du batterier så är det 50% subvention på det idag. Men eftersom du kan sälja överskottsel till spot pris + 60 öre/kWh i bidrag från staten så är det idag inte lönsamt att sätta in batterier. Personligen tror jag dessutom prestanda/pris ration på batterier kommer sjunka rätt drastiskt de närmaste åren. Jag har därmot valt en växelriktare som är förberedd för batterilagring så jag inte behöver byta den om jag vill komplettera med batteri om några år.
Fick också monterat 38 paneler a 375W den 21/12 ,gick på 1 månad då jag hade som krav snabbt montage samt maximalt antal paneler ,beräknas ge 13000kWh ,tror elpriserna kommer ligga högre framöver då man monterar ner kärnkraft,kolkraft,oljekraftverk :Icke att förglömma det ökar husets värde i hög grad och återbetalningstiden vid höga elpriser kan gå ner mot 6år ,så finns inget att vänta på ,kan även vara risk om ökningen av solcellmonteringar är att det gröna avdraget försvinner
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
S
Det finns betydligt smartare saker att göra med huset än att förstöra taket med solpaneler. Tänk dig för :)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Stefan GWestin skrev:
Solpaneler lönar sig alltid om man inte har för mycket skugga. överskottet man säljer på sommaren sparar man till vintern. Inne på 5 året nu och har haft 4 räkningar att betala…
Tack för detta inlägget.
Det är sådana här tips jag velat ha.
Jag tror inte vi kan sänka förbrukningen och en konvertering till vattenburet system skulle aldrig gå att räkna hem. Enda som skulle vara bra med det är golvvärme..
Vi har tidigare år varit väldigt nöjda med totala energikostnaden men om detta ska fortsätta måste något göras och ditt tips känns väldigt bra.
 
  • Gilla
Gubbe 65
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Braskamin som värmekälla är ganska värdelöst. Den behöver massor av luft för att brinna bra och drar in kall uteluft för detta så det blir kallare i de andra rummen.
Ja men har man iinstallerat braskaminen lite smart med ett friskluftsintag med spjäll under tar den inte den varma rumslugten i anspråk utan får sin luft från uteluften. Då är tryckbalansen i huset konstant. Alltså blir braseldningen ett värmetillskott!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det finns betydligt smartare saker att göra med huset än att förstöra taket med solpaneler. Tänk dig för :)
Förstöra taket??? KOm med tips då som är bättre kostnadseffektivare på sikt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B
GlennB GlennB skrev:
Ja, klart att man kan vara nöjd med fastpris just NU, men man hör sällan folk hylal sina fasta avtal när elen är billig.

Sett över tid verkar det aldrig bli lönsamt när jag kikat på det.

(Å andra sidan har det ju aldrig varit såhär extrema variationer innan)
Det är precis som med aktier. Ingen som berättar i fikarummet att de tappat 50% i en chansaktie, man hör bara när det går bra.

Hindsight bias!

Klart det finns perioder när fastpris varit lönsamt i förhållande till rörligt, men det är ju lite som att köpa lotter: ibland vinner man, men i längden förlorar man på det.

Den sanningen lär ju gälla även i framtiden, annars skulle ju elhandlarna gå i konkurs. (Vilket nog några lär göra innan denna vinter tar slut)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Braskamin som värmekälla är ganska värdelöst. Den behöver massor av luft för att brinna bra och drar in kall uteluft för detta så det blir kallare i de andra rummen.
Vart har du fått det ifrån? Du har väl inte luftkanaler i de övriga rummen? Vi tar luft genom en kanal i skorstenen och sänker definitivt inte temperaturen någonstans när vi eldar. Däremot får vi en ojämnt fördelad värme i huset även om vi använder luftvärmepumpens fläkt för att flytta värmen.

Jag arbetar mycket hemifrån nu och eldar därför när jag är hemma. Inga element värmer och pumpen med smartstyrning står avstängd nästan hela tiden. Min energiförbrukning är mycket lägre än tidigare vintrar och inomhustemperaturen avsevärt högre. Det är svårt att reglera värmen med en kamin, men jag kan åtminstone vänta mig en betydligt lägre faktura i Januari än jag hade fått om jag hade fortsatt med min vanliga värmekälla de senaste veckorna. I december förra året hade jag en förbrukning på 2600kWh och hittills denna månaden 1300kWh. Då började jag använda kaminen kontinuerligt en vecka in i månaden. Högre inomhustemperatur kombinerat med lägre förbrukning. Jag drar inte in kalluft i huset i alla fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det finns betydligt smartare saker att göra med huset än att förstöra taket med solpaneler. Tänk dig för :)
Ja, jag försöker vrida på alla stenar innan beslut ska tas. Har du några förslag på smartare saker?
För att sålla bort förslag jag inte tror på kan vi förenkla modellen med följande kriterier.
Kan inte sänka förbrukningen.
Kan inte installera fler luft-luftvärmepumpar.
Kan inte konvertera till vattenburet system.
Kan inte byta till fast elavtal.
Önskan: Ej betala skyhögt energipris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.