13th Marine 13th Marine skrev:
Att kombinera avreseladdning med något system som begränsar laddströmmen är knepigt.
Igår skulle jag köra 15.00 från jobbet 15.04 kommer jag ut och bilen både laddar och värmer fortfarande, så jag hade 90% batteri och ljummen kupé.
Men då har jag också märkt att Eon börjat begränsa laddströmmen (bilen ska normalt sett toppa upp till 60% när jag pluggat i, brukar ta 1.5h, kan ta 2-3h nu efter sommaren)
Att värmare och laddning på
B Bo Berglund skrev:
Fast hur får man igång den utan att "starta" bilen?
Tycker på denna knapp:
Bilens klimatkontrollsystem med markerad knapp för värmare och laddning.
 
E Edlunn skrev:
Att värmare och laddning på


Tycker på denna knapp:
[bild]
Jag har årsmodell 2020, där finns bara en knapp "REST" om man inte har bränslevärmare.
Denna "REST"-knapp verkar bara fungera som tänkt om tändningen precis varit på.
 
J JohanLun skrev:
Jag har årsmodell 2020, där finns bara en knapp "REST" om man inte har bränslevärmare.
Denna "REST"-knapp verkar bara fungera som tänkt om tändningen precis varit på.
Och i min bil händer inget alls ifall man använder den... MY20
Bilens klimatkontrollpanel med obelyst knapp markerad "REST" som inte fungerar.
 
B Bo Berglund skrev:
Och i min bil händer inget alls ifall man använder den... MY20
[bild]
Jo, om du trycker direkt efter du stängt av bilen kan värmen va på en stund till, det går iallafall på min 2020.
 
B Bo Berglund skrev:
Och i min bil händer inget alls ifall man använder den...
Inte för att vara sån men vad står det i den där tjocka boken om hur det ska fungera?
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har årsmodell 2020, där finns bara en knapp "REST" om man inte har bränslevärmare.
Denna "REST"-knapp verkar bara fungera som tänkt om tändningen precis varit på.
Det verkar skilja en del mellan modellåren. Jag har MY 2021 och har ingen resetknapp.
 
Men har du bensinvärmare då? Förut gade dom som inte hade värmare restknapp men den går ju inte tina bilen på morgonen med.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Men har du bensinvärmare då? Förut gade dom som inte hade värmare restknapp men den går ju inte tina bilen på morgonen med.
Jag har bensin värmare också men den startar man med den lilla knappen i mitten
 
Alfredo Alfredo skrev:
Inte för att vara sån men vad står det i den där tjocka boken om hur det ska fungera?
Hur det kanske var tänkt att fungera, eller hur det är omöjligt att få det att fungera? I teorin förstår jag hur jag borde få bilen varm men i praktiken lyckas jag inte. Men kanske finns nån genväg att få på värmen utan appen och utan att starta och logga in i bilen.
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Har tagit över en GTE 2020 som jag kört i några månader nu. Det är min 8e passat i ordningen men dom tidigare har varit 1999-2012 års modell.

Det första som slog mig är att jag inte gillar bromsarna. Dels känns dom svampiga och inte lika exakta som på min tdi 2012. Jag vet inte hur jag ska beskriva det, men om man kommer i 110 och kör av motorvägen -> bromsar in till 80 sen låter bilen rulla och sakta ner ända tills man ska stanna vid stopp så har jag flera gånger varit utför att bromsarna tar så dåligt att man är på väg ut förbi strecket. Det är inte det att bromsarna inte tar, men dom är oregelbundna. Har låtit verkstad provköra och de tyckte ingenting var konstigt men förstår vad jag menar och pekar på att det är en elektrisk bromscylinder(?).. Nåväl jag provkörde kollegans och den beter sig något bättre men fortfarande inte bra så det är väl bara jag som är petig.

Mobilappen är katastrof. Just nu säger välkomst-skärmen varje gång jag startar bilen att jag är ägare bla bla och jag trycker ok sen fungerar appen igen (om än så långsamt att jag sällan bemödar mig att öppna den). Nästa dag fungerar inte appen igen och jag möts av samma meddelande när jag sätter mig i bilen.

Tanklock och laddlock fryser fast (Hallå det är 2021!)

Nu på vintern får jag cirka 25km el och på motorväg drar den 0.7-0.9 när elen är slut. Brukar ligga 130km/h. Sällan jag kör på 70-90-sträckor där bilen förmodligen gör sig bättre.

Sensorn till bagage-öppningen fattar jag inte men däremot har grann-katten lyckats två gånger när jag glömt låsa bilen.

Över lag mycket plingplong felmeddelande gällande farthållare/driveassist/laneassist som fungerar igen efter omstart. Gillar bilen bättre än min V90 men skulle inte vilja äga GTE:n som privatperson om några år när alla garantier är borta.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Spolarvätskenivå?
Finns det något sätt att avläsa detta nånstans?
När man fyller har man ingen feedback utan rätt vad det är så är den full och man sölar utanför...
På min gamla bil (ej VW) såg man vätsketanken och genom plasten kan man se hur fylld den är. Finns något sätt på en Passat GTE 2020?
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Spolarvätskenivå?
Finns det något sätt att avläsa detta nånstans?
När man fyller har man ingen feedback utan rätt vad det är så är den full och man sölar utanför...
På min gamla bil (ej VW) såg man vätsketanken och genom plasten kan man se hur fylld den är. Finns något sätt på en Passat GTE 2020?
Det går inte att jämföra en Saab (har för mig du skrev du hade det) med en VW, trots att saabens design är 20-25 år äldre finns det massor som var bättre på saabarna. Tyskarna gör bilar som är trevliga att köra och designmässigt ok, men allt som har med ergonomi och genomtänkta detaljer är sämre. Min pappas nästan 20 år gamla Volvo har mer komfort och mindre knarr och knak (saabarna hade rätt mkt knarr och rassel tyckte jag). Även Volvon är mer genomtänkt, dock inte lika ergonomiskt och genomtänkt i knappar och instrument. VWn blir man galen på knappar och funktioner.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Så det är bara att hälla på och hoppas på det bästa då? :worried:
Eftersom det finns en varning för tomt i spolarbehållaren tänkte jag att VW kanske gömt undan någon sorts nivåmätare för spolarvattnet på något obskyrt ställe...
 
Fast som tidigare ägare av en 9-3ng så var inte den jättebra på att visa att behållaren var full, påfyllnadsröret var ju avtagbart för att kunna komma åt strålkastaren, så det hände mig mer än en gång att jag fyllde förbi skarven och bilen stod och droppade spolarvätska.
 
B Bo Berglund skrev:
Så det är bara att hälla på och hoppas på det bästa då? :worried:
Eftersom det finns en varning för tomt i spolarbehållaren tänkte jag att VW kanske gömt undan någon sorts nivåmätare för spolarvattnet på något obskyrt ställe...
Jag brukar fylla en hel dunk när den är slut, har för mig den rymmer 5l när den är snustorr. Fyll 4 så är du hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.