Hej,

Jag har hängt ett tag på forumet men detta blir mitt första inlägg.

Som så många andra går mycket av tankeverksamheten i dessa tider till hur man ska minska på energikostnaderna. Vi bor i villa som är placerad i SE3, direktverkande el med luftvärmepump samt braskamin. Tack vare eldningen kan vi hålla nere förbrukningen hjälpligt, ligger under vintertid beroende på utetemperaturen mellan 50-90 kWh/dygn där 90 kWh får anses som extremt.

Vi har alltid kört ett rörligt avtal (månadsmedelpris) och jag tror inte på att binda priset.

Jag har tidigare inte sett någon stor vinst med att sätta upp solpaneler men med den prisutveckling som varit ser jag det som enda vägen till att återta kontrollen igen. Är väl medveten om att energiproduktionen är låg vintertid men tror att man kan få fram lite under dygnets ljusa timmar när elen är som dyrast.

Det jag söker svar på är tips gällande detta.

Hur gör man installationen så ekonomiskt fördelaktig som möjligt?
Hur ser bidragsdelen ut för stunden?
Ska man köra igång så fort det går till våren eller vänta till hösten?
Väntas gynnsammare politisk styrning efter val?
Konkreta tips på bolag både för installation och elleverans.

Personligen tror jag att med dagens politiska styrning kommer inte elpriserna att bli bättre. Efterfrågan är alldeles för hög i förhållande till produktionen. I övriga Europa lyfts röster om statligt stöd till hårt drabbade men här känns det inte som det är aktuellt.
 
  • Gilla
Eldpuman och 1 till
  • Laddar…
Det är inte svar på din fråga om solpaneler, men hur stort är huset och hur mycket "tvingas" du värma med direktel på grund av att värmen från luftvärmepumpen och braskaminen inte når till vissa rum?

Skulle det hjälpa att montera ytterligare en luftvärmepump för att täcka dessa delar av huset och på så vis kunna dra ner ännu mer på direktelen? Jag tror det är en lägre hängande frukt än att montera solpaneler. Därmed inte sagt att du inte ska montera solpaneler (funderar själv på det), men kan du med en relativt liten investering få ner förbrukningen tror jag det är mer lönsamt.

Jag bor i villa utanför Kalmar, 152 + 20 m2 uppvärmt med bergvärme och har snittat på 35kWh under december. Igår var rekordet, 43kWh. Då är hela familjen hemma (arbete hemifrån och föräldraledighet) och både tvättmaskin och TV är igång en hel del. Nu är det visserligen lite kallare i SE3, och du kanske har ett betydligt större hus?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Braskamin som värmekälla är ganska värdelöst. Den behöver massor av luft för att brinna bra och drar in kall uteluft för detta så det blir kallare i de andra rummen.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Det är inte svar på din fråga om solpaneler, men hur stort är huset och hur mycket "tvingas" du värma med direktel på grund av att värmen från luftvärmepumpen och braskaminen inte når till vissa rum?

Skulle det hjälpa att montera ytterligare en luftvärmepump för att täcka dessa delar av huset och på så vis kunna dra ner ännu mer på direktelen? Jag tror det är en lägre hängande frukt än att montera solpaneler. Därmed inte sagt att du inte ska montera solpaneler (funderar själv på det), men kan du med en relativt liten investering få ner förbrukningen tror jag det är mer lönsamt.

Jag bor i villa utanför Kalmar, 152 + 20 m2 uppvärmt med bergvärme och har snittat på 35kWh under december. Igår var rekordet, 43kWh. Då är hela familjen hemma (arbete hemifrån och föräldraledighet) och både tvättmaskin och TV är igång en hel del. Nu är det visserligen lite kallare i SE3, och du kanske har ett betydligt större hus?
Tack för ditt svar Daniel.

Jag har inte exakta siffror på hur mycket elradiatorerna drar men skulle säga att det är väldigt lite. Med hjälp av eldningen klarar vi oss nästan utan elvärme (lvp inkluderad) fram tills att det blir minusgrader ute. Breddgradsmässigt bor vi bara lite norr om dig, precis på gränsen mellan SE3 och SE4 så vi har ganska liknande klimat.

För att ge lite mer fakta så är huset byggt 1971 som ett enplanshus med källare. Vi byggde på en våning som var klar 2020. Övervåningen är väldigt välisolerad så vi har inte märkt någon energiökning trots 80 extra kvadratmeter. Boyta+biyta är 190+180 kvm. Vi har bott i huset i åtta år, tidigare ägare var frikostig med värme och låg på dryga 30000 kWh i årsförbrukning. Vårt rekord är precis under 10000 kWh på ett år men i takt med att familjen växer och bilbeståndet ändras (en laddhybrid) ligger vi nu på årsförbrukning på 16-17000 kWh/år.

Sammanfattningsvis tror jag inte vi kan sänka förbrukningen mer än vi gjort. Frågan är hur man ska rusta för att sänka kostnaden i framtiden. :)
 
  • Gilla
Bhult
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Braskamin som värmekälla är ganska värdelöst. Den behöver massor av luft för att brinna bra och drar in kall uteluft för detta så det blir kallare i de andra rummen.
Jag håller inte med, vi har ventilationsrör som drar friskluft direkt utifrån så jag vill säga att din åsikt gällande detta fall är fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 51 till
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Jag håller inte med, vi har ventilationsrör som drar friskluft direkt utifrån så jag vill säga att din åsikt gällande detta fall är fel.
Tar du friskluft direkt utifrån så tillför kaminen värme.

Min "äsikt" är baserad på att det blir kallt i sovrummen och hallen i vår fjällstuga när braskaminen är igång. VI har dock ingen friskluft utfrån annat än via tilluftsdonen i sovrum och hall
 
Vad eldar du med för ved? Har du egen ved, köper färdig eller björkvedssäckar från macken?
 
dof dof skrev:
Vad eldar du med för ved? Har du egen ved, köper färdig eller björkvedssäckar från macken?
Egen ved, säckar från macken hade blivit dyrt.. :)
 
  • Gilla
Bygget 52 och 3 till
  • Laddar…
Jag har en liknande situation med direktel och LLVP. Kör VVB när elen är billigast. Sänker värmen något på radiatorerna när det är dyrt och ingen hemma. Tvätt tumlare och disk går oftast natten eller tidig morgon. Laddar bilen vid lägsta pris.
Sitter nu och skriver offertunderlag för spiskassett och solceller. Kanske blir det också en LLVP till om pengarna räcker.
Förbrukar ca 20000 kWh (exkl billaddning)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Hej,

Jag har hängt ett tag på forumet men detta blir mitt första inlägg.

Som så många andra går mycket av tankeverksamheten i dessa tider till hur man ska minska på energikostnaderna. Vi bor i villa som är placerad i SE3, direktverkande el med luftvärmepump samt braskamin. Tack vare eldningen kan vi hålla nere förbrukningen hjälpligt, ligger under vintertid beroende på utetemperaturen mellan 50-90 kWh/dygn där 90 kWh får anses som extremt.

Vi har alltid kört ett rörligt avtal (månadsmedelpris) och jag tror inte på att binda priset.

Jag har tidigare inte sett någon stor vinst med att sätta upp solpaneler men med den prisutveckling som varit ser jag det som enda vägen till att återta kontrollen igen. Är väl medveten om att energiproduktionen är låg vintertid men tror att man kan få fram lite under dygnets ljusa timmar när elen är som dyrast.

Det jag söker svar på är tips gällande detta.

Hur gör man installationen så ekonomiskt fördelaktig som möjligt?
Hur ser bidragsdelen ut för stunden?
Ska man köra igång så fort det går till våren eller vänta till hösten?
Väntas gynnsammare politisk styrning efter val?
Konkreta tips på bolag både för installation och elleverans.

Personligen tror jag att med dagens politiska styrning kommer inte elpriserna att bli bättre. Efterfrågan är alldeles för hög i förhållande till produktionen. I övriga Europa lyfts röster om statligt stöd till hårt drabbade men här känns det inte som det är aktuellt.
Gå in här https://5misstag.hitta-solceller.se/. Du får massor med matnyttig information utan krav på affär.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 2 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Braskamin som värmekälla är ganska värdelöst. Den behöver massor av luft för att brinna bra och drar in kall uteluft för detta så det blir kallare i de andra rummen.
nja. Det beror på vilken kamin du har! Med en modern kamin och uteluft som förbränningsluft är enda problemet att det blir för varmt inne om planlösningen inte tillåter värmen att sprida sig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ni som skriver att ni anpassar er efter när elen är billig ? har ni verkligen elavtal med timdebitering ? de flesta betalar väl ett månadssnitt ?

Gör man det vinner man ju ingenting på att flytta förbrukningen över dygn/vecka.
 
  • Gilla
Kjol och 10 till
  • Laddar…
Kan tipsa om att gå med i vindkraftskooperation. Om det nu går att gå med nu. Då får man ett lågt fast pris.
 
  • Gilla
Happyhappytess
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Hej,

Jag har hängt ett tag på forumet men detta blir mitt första inlägg.

Som så många andra går mycket av tankeverksamheten i dessa tider till hur man ska minska på energikostnaderna. Vi bor i villa som är placerad i SE3, direktverkande el med luftvärmepump samt braskamin. Tack vare eldningen kan vi hålla nere förbrukningen hjälpligt, ligger under vintertid beroende på utetemperaturen mellan 50-90 kWh/dygn där 90 kWh får anses som extremt.

Vi har alltid kört ett rörligt avtal (månadsmedelpris) och jag tror inte på att binda priset.

Jag har tidigare inte sett någon stor vinst med att sätta upp solpaneler men med den prisutveckling som varit ser jag det som enda vägen till att återta kontrollen igen. Är väl medveten om att energiproduktionen är låg vintertid men tror att man kan få fram lite under dygnets ljusa timmar när elen är som dyrast.

Det jag söker svar på är tips gällande detta.

Hur gör man installationen så ekonomiskt fördelaktig som möjligt?
Hur ser bidragsdelen ut för stunden?
Ska man köra igång så fort det går till våren eller vänta till hösten?
Väntas gynnsammare politisk styrning efter val?
Konkreta tips på bolag både för installation och elleverans.

Personligen tror jag att med dagens politiska styrning kommer inte elpriserna att bli bättre. Efterfrågan är alldeles för hög i förhållande till produktionen. I övriga Europa lyfts röster om statligt stöd till hårt drabbade men här känns det inte som det är aktuellt.
för att tillföra något till huvudfrågan skulle jag kika på möjligheterna att installera vattenburen värme om du har plats för en panna. På så sätt så kan du välja energikälla i framtiden. Med gott om plats kika på alternativ du kan ladda värme med både flis/pellets/ved/värmepump etc. Dyrt ja men om det går så skapar du en möjlighet till framtiden om nya energislag kommer :)
 
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Har just monterat 25 solpaneler och väntar nu bara på att Eon ska byta mätaren innan jag får slå på den.
Funderar du så investera nu. Räkna med 2-5 månader från att du börjar jämföra offerter tills den är i. produktion, beroende på hur noga du vill jämföra priser och offerter. Finns rätt många val att göra.

Statliga subventionen är idag 15% på material och arbete. Kallas Grönt avdrag om du vill googla på det.

Installerar du batterier så är det 50% subvention på det idag. Men eftersom du kan sälja överskottsel till spot pris + 60 öre/kWh i bidrag från staten så är det idag inte lönsamt att sätta in batterier. Personligen tror jag dessutom prestanda/pris ration på batterier kommer sjunka rätt drastiskt de närmaste åren. Jag har därmot valt en växelriktare som är förberedd för batterilagring så jag inte behöver byta den om jag vill komplettera med batteri om några år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.