Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
V växelventil skrev:
Men det där är ju ingenting mot tidigare. Bara örebro hade 24 inlagda på intensiven och dom andra sjukhusen hade 4x4 och då har jag inte räknat med covid avdelningar och överbeläggningarna.
Det är väl ingen som har påstått att det är minst lika många inlagda nu som under vågorna.
Det viktiga är ju hur det är om några veckor om inte smittspridningen går ner.

Men i Västmanland är det 4 på IVA idag vilket var ett vanligt antal under tredje vågen och 28 st utanför IVA för en månad sen och toppen under tredje vågen var 31 st så det är ju nästan samma. Så för dem är och har varit senaste tiden verkligen något som liknar den tredje vågen.

Örebro är något av ett undantag i Sverige.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl ingen som har påstått att det är minst lika många inlagda nu som under vågorna.
Det viktiga är ju hur det är om några veckor om inte smittspridningen går ner.

Men i Västmanland är det 4 på IVA idag vilket var ett vanligt antal under tredje vågen och 28 st utanför IVA för en månad sen och toppen under tredje vågen var 31 st så det är ju nästan samma. Så för dem är och har varit senaste tiden verkligen något som liknar den tredje vågen.

Örebro är något av ett undantag i Sverige.
Hörde nu på ekot att det var knappt 1%ökning på sjukvården i dom flesta regionerna som har märkt något men i storstäderna är det mer och det var det jag skrev.Tror det var Malmö som hade en ökning på 24%.Men Norrbotten har fullt på intensiven.
 
V växelventil skrev:
Men om du tittar biverkningarna så här dom flesta fått feber som jag och är hundra på att det är en droppe i havet som är registrerad.
Vet du. Det är helt ok att vara livrädd för biverkningar av vaccinet. Men säg då som det är, hitta inte på en massa argument som inte bär.
 
V växelventil skrev:
Och om dom skulle bli behandlade idag kanske utgåen varit annorlunda.
Garanterat. De hade nämligen varit vaccinerade.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vet du. Det är helt ok att vara livrädd för biverkningar av vaccinet. Men säg då som det är, hitta inte på en massa argument som inte bär.
Ska komma från någon som inte haft covid 19.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Hörde nu på ekot att det var knappt 1%ökning på sjukvården i dom flesta regionerna som har märkt något men i storstäderna är det mer och det var det jag skrev.Tror det var Malmö som hade en ökning på 24%.Men Norrbotten har fullt på intensiven.
1 % ökning sen när?
Det är ju himmelsvid skillnad om det gäller 1 dag, 1 vecka eller en månad.

Du skrev ju samma sak om att det var ett storstadsfenomen för några dagar sen (vecka?).

Jag tycker du studerar sidan https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ själv i stället för att bara höra små bitar på radion. Det blir nog färre missförstånd då.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Garanterat. De hade nämligen varit vaccinerade.
Tror jag inte på eftersom man ser skillnaden idag mot tidigare som man har behandlat som tidigare inte fanns på kartan och dom blev nollade.
 
BirgitS BirgitS skrev:
1 % ökning sen när?
Det är ju himmelsvid skillnad om det gäller 1 dag, 1 vecka eller en månad.

Du skrev ju samma sak om att det var ett storstadsfenomen för några dagar sen (vecka?).

Jag tycker du studerar sidan [länk] själv i stället för att bara höra små bitar på radion. Det blir nog färre missförstånd då.
Från förra månaden.ja stämmer inte menar du det jag skrev förra veckan?
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Tror jag inte på eftersom man ser skillnaden idag mot tidigare som man har behandlat som tidigare inte fanns på kartan och dom blev nollade.
Menar du att det inte spelar någon roll för hur allvarlig sjukdom man får beroende på vaccinationsstatus?
Du är nog rätt ensam om den uppfattningen i så fall.

Kan du inte skriva ett längre inlägg där du redogör ordentligt för vad det är för något du vill framföra?
Nu med alla dessa korta meningar som svar på andras verkar det bara rörigt och som att du motsäger dig själv ibland.
 
V växelventil skrev:
Ska komma från någon som inte haft covid 19.
Om man har haft Covid eller inte är väl ändå helt irrelevant när det gäller sin ståndpunkt för eller mot vaccin?

Argumenten för vaccin är överväldigande. Bevisa gärna att jag har fel.

Erfarenheterna av biverkningar av vaccinet är extremt positiva. Bevisa gärna att jag har fel.

Argumenten mot vaccin är irrationella och känslostyrda. Bevisa gärna att jag har fel.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om man har haft Covid eller inte är väl ändå helt irrelevant när det gäller sin ståndpunkt för eller mot vaccin?

Argumenten för vaccin är överväldigande. Bevisa gärna att jag har fel.

Erfarenheterna av biverkningar av vaccinet är extremt positiva. Bevisa gärna att jag har fel.

Argumenten mot vaccin är irrationella och känslostyrda. Bevisa gärna att jag har fel.
Vart har jag skrivit att det skulle vara negativ att vaccinera sig:surprised:
 
V växelventil skrev:
Tror jag inte på eftersom man ser skillnaden idag mot tidigare som man har behandlat som tidigare inte fanns på kartan och dom blev nollade.
Vad menar du? Det ser inte ut som att du läste mitt svar. Eller att du i vart fall svarade på något helt annat.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att det inte spelar någon roll för hur allvarlig sjukdom man får beroende på vaccinationsstatus?
Du är nog rätt ensam om den uppfattningen i så fall.

Kan du inte skriva ett längre inlägg där du redogör ordentligt för vad det är för något du vill framföra?
Nu med alla dessa korta meningar som svar på andras verkar det bara rörigt och som att du motsäger dig själv ibland.
Jag menar att det är större chans att klara sig bättre med den behandlingen som vi har idag om man jämför med behandlingen för 1 år sedan.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Från förra månaden.ja stämmer inte menar du det jag skrev förra veckan?
Nej, både då och nu har jag just skrivit om att flera mindre regioner t.ex. har fler på IVA i förhållande till befolkningsmängden än storstadsområdena. Det framgår klart om du tittar på sidan jag länkade till: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Nej, antalet på sjukhusen har verkligen inte bara gått upp 1 % under senaste månaden. I Dalarna har det gått upp med 100 %.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad menar du? Det ser inte ut som att du läste mitt svar. Eller att du i vart fall svarade på något helt annat.
Jo men du måste förstå att det kommer in patienter som är vaccinerade även idag som får betydligt bättre vård idag än för 1 år sedan.Sedan spelar det ingen roll om du är svårt sjuk vaccinerade eller inte för är du SJUK så är du SJUK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.