H Holmztedt skrev:
Efter 5MPa klarar betongen frysning, 0 till 5 är alltså kritiskt!
Det förutsätter att betongen du beställt är frostbeständig, exponerings klass xf3/xf4.

 
E
Känns som att det inte är så mycket jag kan göra åt saken, det är en totalentreprenad så jag får helt enkelt förlita mig på att dem gör ett bra jobb! Firman har 35 år i branschen så min oro är nog obefogad.

Det är svårt med mitt kontrollbehov, men det går. :)
 
E
Ok, gjutning klar!

07:00: Betongbilen kom (-2 grader)
09:00: Betongen ute på plattan (-1 grader)
11:00: Glättning påbörjas (0 grader)
11:30: Stenslip påbörjas (1 grad)
??:?? Täckning, direkt efter glättning i alla fall. Var tvungen att åka till jobbet.
 
  • Nyligen gjuten betongplatta med slipmaskin och betongbil i bakgrunden på en byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygjuten betongplatta med isolering och rör vid husbygge, klar för glättning vid kyligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyutgjuten betongplatta med armering synlig och arbetare, omgiven av byggutrustning och kablar.
  • Betongbil och betongpump vid husbygge tidig morgon med arbetare som förbereder gjutning av platta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybetongad platta med betongbil och arbetare i arbete vid gryning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
E
Var ut och kollade till täckningen idag. Såhär såg det ut.

Är som sagt ingen expert, och svårt att se utan att all täckning är borta, men är lite orolig för de ställen där täckningen blåst av. Byggarbetsplats med partiellt täckt husgrund och blåst täckning i vinterscen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med skyddstäckning delvis blåst av, synliga träreglar, omgiven av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats delvis täckt med presenning och snö, några delar av täckningen blåsta av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en husgrund med skadad täckning och utsatta rör vid betongyta med snöfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plasttäckning med bortsprängda delar som exponerar betong och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med delvis avblåst täckning och synliga rör vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Fick nyss reda på att man valt att skjuta på tidplanen så att stomresning inte sker förens i slutet på februari - tidigare planerat till efter helgerna (mitten på januari). Slutresultatet blir färdigt hus i september istället för slutet på juni!

Här står vi med en platta, en köpt tomt (som tickar ränta), vår gamla bostad som ska säljas (vår är ju bäst tid att sälja enligt statistiken).

Det som stör mig mest är att det var så väldigt stressigt med plattan att vi knappt hann få med all el. Det blev inte 100%, men det blev ändå OK (ca 90%) - bortsett från sömlösa nätter under 2 veckor p.g.a. planering och massa snurr i huvudet.

Detta var första gången under projektet som jag blir lite upprörd faktiskt.

Man är ju maktlös i en sådan här situation. och lägligt nog så har alla gått på semester som kan svara på frågor.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Tråkigt, varför har de valt att skjuta fram arbetet?
 
E enoch85 skrev:
Fick nyss reda på att man valt att skjuta på tidplanen så att stomresning inte sker förens i slutet på februari - tidigare planerat till efter helgerna (mitten på januari). Slutresultatet blir färdigt hus i september istället för slutet på juni!

Här står vi med en platta, en köpt tomt (som tickar ränta), vår gamla bostad som ska säljas (vår är ju bäst tid att sälja enligt statistiken).

Det som stör mig mest är att det var så väldigt stressigt med plattan att vi knappt hann få med all el. Det blev inte 100%, men det blev ändå OK (ca 90%) - bortsett från sömlösa nätter under 2 veckor p.g.a. planering och massa snurr i huvudet.

Detta var första gången under projektet som jag blir lite upprörd faktiskt.

Man är ju maktlös i en sådan här situation. och lägligt nog så har alla gått på semester som kan svara på frågor.
trist, hoppas de har trimmat in tidsplanen nu så den nya har en chans att hålla (hyfsat iallafall).

hade ni inte redan skrivit kontrakt dock? så det börjar kosta för dem om de är sena? det borde väl driva på en del.
mäklare får väl svara på vad som är bäst, men nog kan man väl sälja på våren och ge tillträde senare. tror många kan tycka det är bra att slippa stressa ur sitt existerande för att.man måste in i nya huset med kort varsel.
 
E
P peterj66 skrev:
Tråkigt, varför har de valt att skjuta fram arbetet?
"Stomresningen av ert hus kommer att bli flyttad till vecka 8.
Detta är efter en intern planering för bemanningen på våra arbetsplatser."

P Peter_Bromma skrev:
trist, hoppas de har trimmat in tidsplanen nu så den nya har en chans att hålla (hyfsat iallafall).

hade ni inte redan skrivit kontrakt dock? så det börjar kosta för dem om de är sena? det borde väl driva på en del.
mäklare får väl svara på vad som är bäst, men nog kan man väl sälja på våren och ge tillträde senare. tror många kan tycka det är bra att slippa stressa ur sitt existerande för att.man måste in i nya huset med kort varsel.
Närbild på ett byggkontrakt som beskriver tidsplaner och villkor för påbörjande av arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med andra ord, innan stommen är rest kan dem välja att flytta fram så länge dem vill utan att det kostar dem en krona.

Till saken hör att dem i princip forcerade igenom gjutning av platta trots att jag helst skulle vilja ha mer tid att planera elen. Det "passade inte deras tidsplanering med de andra husen" att skjuta fram det, och nu har det alltså skett ändå.........

Jag skrev ett långt mail med lite punkter att ta i beaktning, vi får väl se om/när jag får ett svar. I vilket fall så ska jag undersöka möjligheten att byta entreprenad. För mig är det en principsak, har man ingått ett avtal om en tidplan (som vi redan hunnit planerat utefter) så ska man hålla den. Nu är tomten vår, plattan gjuten, och vi har alla ritningar... Jag vet inte, jag kanske är naiv?

Det hade varit bättre att inte påbörja arbetet ö.h.t om man visste att tidplanen inte skulle hålla från början. De andra husen som byggs har inte fått någon revidering mig veterligen (vi har kontakt).

Ny tidplan nedan. Som ni kan se så har man bara skjutit på allting några veckor utan att ge en förklarande anledning. Det "bara är så". Vi skulle startat vecka 3, och hunnit innan semestern.
Gantt-schema som visar förskjuten tidplan för olika byggfaserna i ett husbyggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal tidsplan:
Tidplan i Gantt-schema för byggprojekt som visar förseningar i processen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade hellre gjutit plattan i mars om jag visste detta, eller senare. Då hade vi haft tid att planera allt bättre och sluppit ligga ute med pengar, samt gjort andra kapitalförluster så som förlorad intäkt på solenergi t.ex.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Ok, gjutning klar!

07:00: Betongbilen kom (-2 grader)
09:00: Betongen ute på plattan (-1 grader)
11:00: Glättning påbörjas (0 grader)
11:30: Stenslip påbörjas (1 grad)
??:?? Täckning, direkt efter glättning i alla fall. Var tvungen att åka till jobbet.
Det kanske är uppenbart för garvade byggare, men jag undrar vad det är för ramliknande struktur som syns ovanpå betongen (syns på andra och tredje bilden uppifrån i det citerade inlägget)? Är det något ingjutet eller är det någon sorts hjälpstruktur som ligger löst ovanpå betongen?
 
H hhallen skrev:
Det kanske är uppenbart för garvade byggare, men jag undrar vad det är för ramliknande struktur som syns ovanpå betongen (syns på andra och tredje bilden uppifrån i det citerade inlägget)? Är det något ingjutet eller är det någon sorts hjälpstruktur som ligger löst ovanpå betongen?
Skulle säga att det är en form.
När man gjuter plattor idag så är det vanligt att man gör en ram vid våtutrymmen där man kommer behöva fallspackla, detta för att det inte ska bli en för hög nivåskillnad och således komma och ställa till det med tillgängligheten :)

Så kort och gott, plattan är något lägre där eftersom det sedan kommer ett lager flytspackel :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tagga ner lite. Huset kommer bli bra. När ni flyttat in glömmer ni allt smått skit som verkar så stort under bygget.
 
  • Gilla
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
håller med ovan. det kommer bli förseningar, även ytterligare. väder, leveranser, sjukdom.
fokusera på att få huset byggt rätt, det ska stå i många år. det är svårt att planera ihop alla som ska jobba i huset och det är bättre att vänta på rätt folk för att göra jobbet rätt.
 
E
H hhallen skrev:
Det kanske är uppenbart för garvade byggare, men jag undrar vad det är för ramliknande struktur som syns ovanpå betongen (syns på andra och tredje bilden uppifrån i det citerade inlägget)? Är det något ingjutet eller är det någon sorts hjälpstruktur som ligger löst ovanpå betongen?
J Jarlsgård skrev:
Skulle säga att det är en form.
När man gjuter plattor idag så är det vanligt att man gör en ram vid våtutrymmen där man kommer behöva fallspackla, detta för att det inte ska bli en för hög nivåskillnad och således komma och ställa till det med tillgängligheten :)

Så kort och gott, plattan är något lägre där eftersom det sedan kommer ett lager flytspackel :)
Det stämmer, det är en form för våtrum som legat där. Man tog bort den direkt efter gjutning.

M maximm skrev:
Tagga ner lite. Huset kommer bli bra. När ni flyttat in glömmer ni allt smått skit som verkar så stort under bygget.
P Peter_Bromma skrev:
håller med ovan. det kommer bli förseningar, även ytterligare. väder, leveranser, sjukdom.
fokusera på att få huset byggt rätt, det ska stå i många år. det är svårt att planera ihop alla som ska jobba i huset och det är bättre att vänta på rätt folk för att göra jobbet rätt.
Jo, ni har väl rätt antar jag. Jag stör mig bara väldigt mycket på att det var sån jäkla stress med plattan när det bara 2 dagar efter den var klar visade sig att man sköt på hela projektet ändå - trots att jag egentligen ville skjuta på det från början. P.g.a. forcering med att gjuta plattan blev elen inte 100% som jag ville ha den. Sömnlösa nätter i typ 2 veckor för min del.

Leveranser eller sjukdom kan man inte påverka, men beslut om att stoppa bygget kan man. Som sagt, onödiga kostnader, och onödig energi, sömnlösa nätter under 2-3 veckor, osv. Örementhus och dess underentreprenörer har många år i branschen (30 år) och borde kunna planera bättre tycker man.

Tvivlar inte på att det kommer bli ett bra hus, stör mig på att projektledaren är oengagerad och inte tycks bry sig om vilka följder det får för kunden. Det byggs 3 hus (Lilja) bredvid varandra. Dem har känt till planen för de andra husen hela tiden, men har ändå forcerat igenom start med vårt bygge. Nu verkar det som att dem tagit sig lite vatten över huvudet och vi blir lidande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E
...men nu har jag klagat färdigt. :)

Vi hörs nog igen efter helgerna. Nu är det lite stiltje i bygget. Håller tråden uppdaterad.

God Jul och Gott Nytt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
...men nu har jag klagat färdigt. :)

Vi hörs nog igen efter helgerna. Nu är det lite stiltje i bygget. Håller tråden uppdaterad.

God Jul och Gott Nytt!
Nu går vi mot ljusare tider! Allt brukar kännas bättre så snart det nya året är här.
God Jul och Gott Nytt År!
 
  • Älska
enoch85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.