S Söderslätt skrev:
Jag ycker att planritningen nu ser väldigt trevlig ut. Det är välgörande att se någon som inte försöker lösa alla behov med "extra allt" i form av yta och olika rum med specialfunktioner, utan faktiskt tänker till innan bygget för att få plats med allt så yteffektivt som möjligt.

Jag har nog egentligen inget att tillägg, utan vill bara hejja på bygget, utom kanske en fundering kring de fönster som inte är fönsterdörrar eller golv-till-tak:

Många "katalog"-hus har rektangulära fönster, mycket av byggekonomi. Ska huset byggas i sektioner och skeppas till byggplatsen blir det billigare och enklare att ha fönster som inte går så högt upp på väggen. Då behöver man inte använda så mycket material, eller tanke, på att få till rätt bärighet för takstolar.

Som ni bygger har ni inte det problemet, utan ni anpassar på plats själva, och ska därtill mura upp huset (ingen träregelstomme med putsade skivor). Min tanke är alltså att satsa på högre fönster. Det finns forskning som visar att folk upplever mer livskvalitet och högre boendestandard när de har fönster som är höga (men som kan vara smala) så att de kan se både mark och himmel enkelt.

Mitt tips är alltså att satsa på fönster som löper högre upp i fasaden, snarare än som det vanliga är idag, mer kvadratiska.

Kanske går det att göra samma med fönsterdörrarrarna/tak-till-gov fönstren? Kan de kanske fås att gå hela vägen upp till takskägget?

Det blir inga större tillägg på priset för den extra glasytan, men ni kommer få mer känsla av rymd och himmel på så vis, och ert hus kommer både anknyta till lokala bygggnadstraditioner och stå ut mer positivt estetiskt.
Mycket bra feedback. Jag ska kika på vad som är möjliga mått på fönstren utan att behöva specialbeställa
 
  • Gilla
Söderslätt
  • Laddar…
Jag har använt
https://www.jackon.se › assetsPDF
Siroc-Isomax-armering-och-laster-II.pdf - Jackon.no

När det gäller linjelaster och punktlaster för dimensionerna av grunden.
 
  • Gilla
Jarlsgård och 1 till
  • Laddar…
Huvudsovrummet klarar väl inte utrymmeskravet för garderob i nya planlösningen? Ska vara 120 cm…
 
  • Illustration av garderobsutrymmets mått för byggplanlösning; kräver 120 cm för klädförvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JKrister skrev:
Jag har använt
[länk] › assetsPDF
Siroc-Isomax-armering-och-laster-II.pdf - Jackon.no

När det gäller linjelaster och punktlaster för dimensionerna av grunden.
Kanon, då kan jag läsa in mig (y)
 
Apropå fönster - å andra sidan tycker jag att många hus i villaområden där de först byggt stora fönster från golv till tak snabbt får heltäckande gardiner eller andra insynsskydd på sig. Många verkar inte tänka på att utsikt även ger insikt. Är ju skillnad på att bo isolerat ute i skogen kontra i ett villaområde med hus precis inpå, särskilt om man bor så att det är insyn från en väg rakt in.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Jag har gjort ett litet dokument om hur vi resonerade och vad som gick bra och mindre bra.
[länk]
Det där såg mycket bra och genomtänkt. 3 kattluckoe är imponerande! Kan man se bilder på huset?
 
  • Gilla
Mony och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Jag har gjort ett litet dokument om hur vi resonerade och vad som gick bra och mindre bra.
[länk]
Wow, många bra idéer i det dokumentet. Jag får nog läsa det några gånger för att inte missa något.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Här kommer en aningens ändrad planlösning. Gäst WC och klädkammare har flyttats så att man ser rakt igenom huset när man kommer in. Dessutom har GWC och Klk bytt plats för att kunna ha ett litet fönster på toaletten. Stora sovrummet har fått en tillgänglighetsfix.
Ritning av omdisponerad planlösning för hus, inklusive gäst-WC, klädkammare, och större sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från entredörren:
3D-ritning av en planlösning med utsikt genom huset från entrédörren, inkluderat köksinredning och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Förlåt att jag kanske kommer med lite motsatta idéer som övriga kommit med i tråden.

Tycker överlag att de skett positiva förbättringar i din planlösning av tipsen här. Men personligen vill jag inte se rakt genom huset från hallen, för att det betyder också att jag ser hallen från stor del av huset. Jackor och skor som samlas i hallen har en tendens att inte alltid se så trevligt ut, detta vill jag inte se när jag står i köket eller sitter vid matbordet.
Däremot att se rakt genom huset från en mellanhall/korridor är alltid trevligt.
Jag hade föredragit planlösningen i inlägg #46 fast med inslag av din senaste planlösning. Så #46 men skifta GWC och klk och flyttar dörren på badrummet. Entrédörr och groventre hamnar då inte lika nära varandra heller vilket gör det lite mer estetiskt utifrån.

Min andra synpunkt är diskmaskinens placering och altandörren i köket. Lastar någon i/ur diskmaskinen kommer gången/dörren vara blockerad. Ett alternativ är att flytta dörren från kök till matdel eller kanske bredda köket något.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Förlåt att jag kanske kommer med lite motsatta idéer som övriga kommit med i tråden.

Tycker överlag att de skett positiva förbättringar i din planlösning av tipsen här. Men personligen vill jag inte se rakt genom huset från hallen, för att det betyder också att jag ser hallen från stor del av huset. Jackor och skor som samlas i hallen har en tendens att inte alltid se så trevligt ut, detta vill jag inte se när jag står i köket eller sitter vid matbordet.
Däremot att se rakt genom huset från en mellanhall/korridor är alltid trevligt.
Jag hade föredragit planlösningen i inlägg #46 fast med inslag av din senaste planlösning. Så #46 men skifta GWC och klk och flyttar dörren på badrummet. Entrédörr och groventre hamnar då inte lika nära varandra heller vilket gör det lite mer estetiskt utifrån.

Min andra synpunkt är diskmaskinens placering och altandörren i köket. Lastar någon i/ur diskmaskinen kommer gången/dörren vara blockerad. Ett alternativ är att flytta dörren från kök till matdel eller kanske bredda köket något.
Bara positivt med feedback, och aldrig fel med en annan synvinkel än dn man själv har just nu :) Vi kommer att skruva på denna lösningen några varv till innan vi spikar den. Hallen är egentligen bara synlig från köket så då får man ju väga känslan när man kommer in mot eventuellt stök man ser från köket.
 
S
U Utsliten och utdömd skrev:
Min andra synpunkt är diskmaskinens placering och altandörren i köket. Lastar någon i/ur diskmaskinen kommer gången/dörren vara blockerad. Ett alternativ är att flytta dörren från kök till matdel eller kanske bredda köket något.
Jag är av helt motsatt åsikt. Hos oss är diskmaskinen ofta helt öppen för att enkelt kunna ställa det direkt så man slipper mellanlagra disken på bänken ovanför. Därför är det perfekt att ha den framför dörren som man relativt sällan använder.
Jag håller dock med om att det är en bättre placering av dörren några meter till vänster.

Jag vill inte ha kyl/frys mitt emot diskmaskinen. Står luckan öppen blir det svårt att komma åt kyl/frys ordentligt. Flytta därför kyl/frys en modul till höger och sätt in ett förvaringsskåp med höjd från golv till tak. Jag tycker du har för lite utrymme redan så överväg att flytta ytterligare en modul så att du får in 2 skåp. Det är dessutom en bättre placering av kylen eftersom den kommer mer centralt.

Själv tycker jag egentligen inte om öppna planlösningar med köket "mitt i" vardagsrummet, men det är ju en smaksak. För att separera köket lite mer kan du dock överväga att hänga överskåp hela vägen över längan med diskho och spis. Sätter man dörrar på båda sidor så kan man lasta upp tallrikarna direkt i skåpen på ena sidan och hämta ut på andra sidan nära matbordet.

Det blir allmänt trångt i entrén. Ytterkläder kräver närmare en halvmeter så för att inte komma för nära dem när man går in så överväg att flytta ytterdörren 10 till 20 cm till höger.
Det är inte bra att ha en ingång till en toa där man måste passera den smutsiga ytan vid ytterdörren.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Alltid många bra åsikter. Det börjar se bra ut nu.
Diskmaskinens placering tycker jag är ok, kanske kan sära på raden så det blir större avstånd mellan?
Ni är väl som gememan och duschar oftast. Er dusch ser lite liten ut, typ 80x80. Gwc är kanske lite stor så flytta den väggen 20 och gör duschen 100x100. Tanken med att ha fönster är alltid trevligt men som någon annan skrev så drar man omkring skiten lättare där. Jag gillar inte att städa ;)
I stora sovrummet behöver det inte vara plats för 2 vändcirklar. Den vid garderoberna kan ni ta bort.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
U
S STB skrev:
Jag är av helt motsatt åsikt. Hos oss är diskmaskinen ofta helt öppen för att enkelt kunna ställa det direkt så man slipper mellanlagra disken på bänken ovanför. Därför är det perfekt att ha den framför dörren som man relativt sällan använder.
Jag håller dock med om att det är en bättre placering av dörren några meter till vänster.

Jag vill inte ha kyl/frys mitt emot diskmaskinen. Står luckan öppen blir det svårt att komma åt kyl/frys ordentligt. Flytta därför kyl/frys en modul till höger och sätt in ett förvaringsskåp med höjd från golv till tak. Jag tycker du har för lite utrymme redan så överväg att flytta ytterligare en modul så att du får in 2 skåp. Det är dessutom en bättre placering av kylen eftersom den kommer mer centralt.

Själv tycker jag egentligen inte om öppna planlösningar med köket "mitt i" vardagsrummet, men det är ju en smaksak. För att separera köket lite mer kan du dock överväga att hänga överskåp hela vägen över längan med diskho och spis. Sätter man dörrar på båda sidor så kan man lasta upp tallrikarna direkt i skåpen på ena sidan och hämta ut på andra sidan nära matbordet.

Det blir allmänt trångt i entrén. Ytterkläder kräver närmare en halvmeter så för att inte komma för nära dem när man går in så överväg att flytta ytterdörren 10 till 20 cm till höger.
Det är inte bra att ha en ingång till en toa där man måste passera den smutsiga ytan vid ytterdörren.
Ja alla är väll lite olika, sommartid skulle jag säga att vår verandradörr används mer än entrén när man är ute i trädgården hela dagarna. Så att blockera vägen när man vill in och hämta ett glas saft när någon plockar med disken efter sommarlunchen ser jag som en större nackdel än att den sällan använda gästtoaletten är placerad i hallen bland ”smutsiga” skor. Som sagt finns det flera sidor på ett mynt.
Vår gästtoalett används bara av gäster eller när andra badrummet är upptaget. Jag är nog oftare inne i vår klädkammare och letar prylar än gästtoaletten.

Så de detaljerna är nog högst individuellt för TS själv. Men skönt att hen får många idéer så de kan vikta dem efter eget behov. Lite som med hund och kravet på groventre.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.