Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Kanske inte nickedockor men väl politiskt tillsatta tjänstepersoner som jag varit i kontakt med ett antal ggr för att påtala bristen i konsumentfokus.

Det fanns tidigare en webbsida som beskrev deras bakgrund och hur arbetet med utredningen var tänkt att fungera men den verkar tyvärr vara borta. Ska kolla om man kan hitta sidorna med någon av arkivtjänsterna.



Problem med styrgruppen var att man inte insåg att de blev de ”ägda” av leverantörer och de sk experterna som naturligtvis fokuserade på sin egen agenda, inget konstigt med det. Det resulterade i att man tappade konsumentperspektiv väldigt snabbt mycket beroendet på Swedacs framträdande roll i sina kontakter med leverantörerna. Swedac ansåg med bestämdhet att definition och användandet kundgränsnittet inte vara deras ansvarsområde och ”någon annan” blev inte utsedd att utreda frågan vidare.
Tror flertalet som fått nya generationen av mätare som kostar massa tusenlappar och vill ha en kommunikationsport på denna inser att bransch och myndigheter missat den viktigaste punkten; flera mätare kräver ström för att driva porten(vissa har typ 5w), svårigheter när det blir konkurrens om porten (dvs flera prylar som kräver rj45 eller annan port direkt i mätaren. Har man dessutom ett fasadskåp så blir signalerna dåliga vilket gör att det blir ännu sämre. Jag måste ta hit behörig installatör för montering av vägguttag i skåpet, oklart var/hur det ska gå till. Så ja detta var inte helt genomtänkt dessutom ingen standard, massa olika kontakter osv.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
M Merko skrev:
På vilket vis skulle användarperspektivet vara bortglömt? Vad, rent konkret, är det i standarderna som du saknar?

Om du nu begriper detta så mycket bättre än alla andra, då är det väl inte för mycket begärt att du ska kunna tala om vad som är fel. I stället för att enbart ägna dig åt olika typer av förolämpningar och konspirationsteorier.

Det jag kan se som du har nämnt är tillgång till tidsdata. När jag påpekar att det troligen inte vore en bra idé, då kommer du med förolämpningar och säger att det inte är viktigt. Nähä, men vad är det som är viktigt då?
Hej, jag ber om ursäkt men det var inte alls menat som en förolämpning mera ett konstaterande att du möjligtvis missat något eller att jag varit otydlig.

Kort och gott saknas det specificationer för kundgränssnittet, allt ifrån hårdvaruporten till vilken information vi som kunder ska få tillgång till, hur den ska förpackas (dataformat), hur ofta det går att få ut data, upplösning dvs tidsintervall på mätpunkterna, osv. Om du sett några av dessa specificationer någonstans får du gärna återkomma.

Här är länkar till några av mina tidigare svar som du gärna får läsa igenom på nytt och återkomma med ev fler frågor. Även "KapHilton" har tagit fram några synpunkter.

https://www.byggahus.se/forum/threads/tibber-tack-foer-den-haer-tiden.438351/page-13#post-4534855

https://www.byggahus.se/forum/threads/tibber-tack-foer-den-haer-tiden.438351/page-13#post-4535609

https://www.byggahus.se/forum/threads/tibber-tack-foer-den-haer-tiden.438351/page-14#post-4535694

KapHilton
https://www.byggahus.se/forum/threads/tibber-tack-foer-den-haer-tiden.438351/page-16#post-4537474
 
C
K KapHilton skrev:
Så ja detta var inte helt genomtänkt dessutom ingen standard, massa olika kontakter osv.
Jo, trist läge, men samtidigt inte rätt att skylla på EI:s arbete här. Läser man utredningen framgår det tydligt att man insåg att det är viktigt med en enhetlig teknisk standard. Vikten av strömförsörjning och frågan om uppdateringsfrekvens t.ex. förekommer också i utredningen.

Men läget var/är att alla mätartillverkare har sina olika varianter, ingen av de länder som redan har krav på kundgränssnitt ställer specifika tekniska krav och en europeisk standard säga vara på gång men är inte klar. Lägg till det att kraven skall vara funktionsorienterade och att man av princip inte ställer krav på specifika tekniska lösningar i Svensk lag.

Hade det då varit rätt att ta fram en egen svensk standard och lagstifta om denna?
 
C cpalm skrev:
Men läget var/är att alla mätartillverkare har sina olika varianter, ingen av de länder som redan har krav på kundgränssnitt ställer specifika tekniska krav och en europeisk standard säga vara på gång men är inte klar. Lägg till det att kraven skall vara funktionsorienterade och att man av princip inte ställer krav på specifika tekniska lösningar i Svensk lag.

Hade det då varit rätt att ta fram en egen svensk standard och lagstifta om denna?
Svensk de facto standard för kund ja (se nedan), lagstifta nej det finns inte behov. Alla mätare inom EU använder samma standard oavsett tillverkare. Det hade räckt att man specat en enkel uppsättning med information som alla nätoperatörer ska ha som standardutbud och ska följa samma rutiner. En annat idiotiskt misstag var att man ignorerade LORA som trådlös kommunikation till slutkund. Det hade bara kostat några kr mer i inköp. Nu får jag puls igen när jag tänker på vad man kunde ha gjort rätt från början. :)


Så här detaljerade var bla Holland och Luxembourg med kundgränssnittet:

 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
C
C cpalm skrev:
Men det är inte obligatoriskt att följa rekommendationen i något land om jag förstått det rätt.
Näe, men det hade räckt med en grundprofil (typ enligt länken) som också efterfrågats av våra få nätägare men Swedac ansåg inte det låg i deras uppdrag och styrgruppen lät det bero.

Angående uppdraget börjar du närma dig pudelns kärna då ansvarig sk ”sakkunnig” (politiskt tillsatt position) på departementet som låg bakom uppdragsbeskrivningen inte hade någon som helst kompetens eller erfarenhet inom området men hade indirekta kontakter med bla Swedac. Cirkeln sluten. Det var bla därifrån man ”glömt” att speca i skrift att kundgränsnittet ska vara gratis att använda samt att tydligt lägga fokus på oss som konsumenter. Men har man ingen egen erfarenhet inom området är det inte förvånande att man inhämtar information där det går tex indirekt via offentlig förvaltning. Så blidde det bara en tumme. ;)
 
C
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Näe, men det hade räckt med en grundprofil (typ enligt länken)
Den svenska branschrekommendationen fanns ju redan när förslaget utformades och man valde mycket riktigt att inte ens fördjupa sig i denna och i stället lagstifta teknikneutralt, precis som övriga länder.

Men tycker du att det hade varit rätt att göra rekommendationen, helt eller delvis, obligatorisk genom lagstiftning?
Håller med om att man borde tagit med att det skall vara gratis, om det nu var intentionen. Just det glömde man nog då det inte nämns i utredningen.
 
C cpalm skrev:
Men tycker du att det hade varit rätt att göra rekommendationen, helt eller delvis, obligatorisk genom lagstiftning?
Lagstiftning kan peka på ett regelverk som hanteras av offentlig förvaltning där man i samråd med branschen löpande utvecklar gemensamma standarder för smarta elmätare. Det finns inget som helst motsättning mot övriga EU ur det perspektivet. Det hade definitivt underlättat för alla dvs leverantören (Landisgyr), nätägaren vid införandet av interna systeminstallation och för oss kunder.

Edit: "sakkunnig" ansåg att det är självklar ska vara gratis med kundaccess till mätaren och skulle undersöka saken vidare men vad som hände därefter vet jag tyvärr inte.
 
Redigerat:
C
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det finns inget som helst motsättning mot övriga EU ur det perspektivet.
Motsättningen är väl att en nationell standard inte skulle motsvara en kommande europeisk standard och vi därmed skulle vara fast i ett eget system som skiljer sig från alla andras.

Utöver den apparat det innebär att utveckla och förvalta en nationell standard innebär det ju också att nätägarna är hänvisade till de tillverkare som är beredda att leverera produkter som uppfyller denna standard, med de merkostnader detta innebär.

Nä, det rätta hade möjligen varit att avvakta en internationell standard och peka på denna. Bara att inse att ett standardiserat gränssnitt missade tåget denna gång och att man får återuppta detta när förutsättningarna finns. Under tiden känns den nuvarande lösningen som en rimlig kompromiss.
 
Hittils sparat 150 kr i dec enl offpeak.

Sjuka elpriser. Folk eldar som galningar. Höginkomsttagare på jobbet som börjar bli lite oroade för december-fakturan.

Varför gör inte regeringen nåt?
 
A
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Hittils sparat 150 kr i dec enl offpeak.

Sjuka elpriser. Folk eldar som galningar. Höginkomsttagare på jobbet som börjar bli lite oroade för december-fakturan.

Varför gör inte regeringen nåt?
Varför skulle den göra något?
dels är det dennes fel sedan så driver alltid en S regering att folk ska skatta ihjäl sig..

Inget konstigt med detta som sker, det visste jag redan 2015 att detta var på väg...
 
H hewsbyggare skrev:
Går att göra rätt enkelt om man har en luftvattenvärmepump i mitt fall NIBE. Behöver inte använda appar osv räcker med schemaläggning då priserna alltid (nåja) är lägst 23-05.00. Då drar man igång lyxprogram på varmvattenberedaren och hög värme i huset.
Jag stänger av varmvattenberedaren och sänker tempen rejält dagtid men märks inte. Blir dock inga kvällsduschar tills allt lugnat sig på marknaden och jag kan låta vattnet värmas upp igen under sen kväll.
Tror du att du tjänar på att köra lyxprogrammet nattetid? Jämfört med att köra budget dygnet runt? Jag har labbat lite med detta men är inte säker på vad som är bäst
 
S surfarn skrev:
Tror du att du tjänar på att köra lyxprogrammet nattetid? Jämfört med att köra budget dygnet runt? Jag har labbat lite med detta men är inte säker på vad som är bäst
Väldigt bra fråga men när det skiljer 50% i pris eller mer på dag/natt så är jag övertygad om detta. Enda nackdelen är som sagt att tempen blir väldigt låg på kvällen men beroende på hur mycket varmvatten du använder under dagen.
Men just om lyx är det bästa programmet låter jag vara osagt, ekonomi/budget kan vara ett klokare val om man får vattnet att räcka. Beror ju på användning men vi har småbarn hemma :rofl:
 
C
H hewsbyggare skrev:
Enda nackdelen är som sagt att tempen blir väldigt låg på kvällen
Nackdelarna är att förlusten ökar med ökande temperatur och att, i den mån man värmer med värmepump, att det krävs eltillskott för att nå de temperaturerna. Så det är inte självklart att det lönar sig på det sättet som man intuitivt kan få för sig.
 
  • Wow
hewsbyggare
  • Laddar…
H hewsbyggare skrev:
Väldigt bra fråga men när det skiljer 50% i pris eller mer på dag/natt så är jag övertygad om detta. Enda nackdelen är som sagt att tempen blir väldigt låg på kvällen men beroende på hur mycket varmvatten du använder under dagen.
Men just om lyx är det bästa programmet låter jag vara osagt, ekonomi/budget kan vara ett klokare val om man får vattnet att räcka. Beror ju på användning men vi har småbarn hemma :rofl:
C cpalm skrev:
Nackdelarna är att förlusten ökar med ökande temperatur och att, i den mån man värmer med värmepump, att det krävs eltillskott för att nå de temperaturerna. Så det är inte självklart att det lönar sig på det sättet som man intuitivt kan få för sig.
Fluktuationerna i sig ser jag inte som ett problem av just den anledningen att elen är så mycket billigare nattetid. Men du har rätt i att ev eltillskott vore beklämmande. Tänker du att en elpatron riskerar att slå till? :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.