MultiMan MultiMan skrev:
@Per Eskilsson Jag fick en ny avancerad mätare av EOn för några veckor sedan. Till ingen nytta för mig då de är tydliga med att det inte i närtid kommer tillhandahålla den modul som krävs för egen anslutning och om jag ändå vill använda HAN-porten måste jag konktakta EON för att "aktivera" den. Garanterat till en kostnad, troligen fortlöpande också.

Det blir allt tydligare att elbolagen behöver någon som håller de i örat.

Tack och lov har jag en Sparsnäs sedan tidigare.
Mig verterligen får inte EON ta ut kostnader för att aktivera HAN porten.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
E
M mnils skrev:
Byt till Svensk Kärnkraft så får du åtminstone en rolig bild på räkningen varje månad:
[bild]
Man borde byta till karnkraft.se enbart för denna underbara faktura! :rofl:
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
@MrDizzy Tack, jag hoppas att det stämmer. Man blir inte direkt imponerad av deras information om detta:

Lokalt kundgränssnitt

Det lokala kundgränssnittet hittar du under locket i vänstra nederkanten av mätaren. Här kan du via HAN/P1-porten koppla upp smart hem-utrustning mot mätaren och få ut mätvärden med tio sekunders upplösning. För närvarande tillhandahålls denna typ av utrustning inte av E.ON men i takt med att denna teknik utvecklas och mognar kommer du att få mer information från oss kring smarta lösningar för hemmet. Vänligen observera att du behöver kontakta oss för att få HAN-porten aktiverad om du vill använda den.
 
MultiMan MultiMan skrev:
@MrDizzy Tack, jag hoppas att det stämmer. Man blir inte direkt imponerad av deras information om detta:

Lokalt kundgränssnitt

Det lokala kundgränssnittet hittar du under locket i vänstra nederkanten av mätaren. Här kan du via HAN/P1-porten koppla upp smart hem-utrustning mot mätaren och få ut mätvärden med tio sekunders upplösning. För närvarande tillhandahålls denna typ av utrustning inte av E.ON men i takt med att denna teknik utvecklas och mognar kommer du att få mer information från oss kring smarta lösningar för hemmet. Vänligen observera att du behöver kontakta oss för att få HAN-porten aktiverad om du vill använda den.
Mjo men det betyder ( då jag pratade med EON i mars) att de inte säljer smart hem-utrustning som man kan koppla mot mätaren. Inte att modulen inte sitter i, det ska den göra , men vara avstängd per default och därför behöver man bara säga till för att de ska aktivera den.
 
E eleson skrev:
Det är naturligtvis helt möjligt att ingen kan övertyga dig, men jag är orolig för att de som beslutat om detta inte heller förstått att energibehovet för sommar och vinter är helt olika och det påverkar prisbilden. Att man klarar behoven för sommaren säger inte mig något om hur man klarar en vinter, likväl som jag inte anger min sommarförbrukning när jag ska dimensionera ett nytt värmesystem.
Nu tänkte jag inte bara på hur det var på försommaren, utan typ alla år innan dess.
 
MultiMan MultiMan skrev:
@MrDizzy Tack, jag hoppas att det stämmer. Man blir inte direkt imponerad av deras information om detta:

Lokalt kundgränssnitt

Det lokala kundgränssnittet hittar du under locket i vänstra nederkanten av mätaren. Här kan du via HAN/P1-porten koppla upp smart hem-utrustning mot mätaren och få ut mätvärden med tio sekunders upplösning. För närvarande tillhandahålls denna typ av utrustning inte av E.ON men i takt med att denna teknik utvecklas och mognar kommer du att få mer information från oss kring smarta lösningar för hemmet. Vänligen observera att du behöver kontakta oss för att få HAN-porten aktiverad om du vill använda den.
M MrDizzy skrev:
Mjo men det betyder ( då jag pratade med EON i mars) att de inte säljer smart hem-utrustning som man kan koppla mot mätaren. Inte att modulen inte sitter i, det ska den göra , men vara avstängd per default och därför behöver man bara säga till för att de ska aktivera den.
Totalt är det 5 miljoner elmätarna som byts ut i en rasande takt. Vår nätägare EON byter ut ca 2000 om dagen just nu. EON och alla andra nätägaren levererar i huvudsak "Landis+Gyr E360".

De flesta modellerna från Landis+Gyr konfigureras med olika profiler som bla styr vad kunden ska komma åt. Ett aber är att beställargruppen som jobbade med skiftet till "smarta elmätare" bestod mest av lekmän och politiskt tillsatta tjänstemän som "glömde" (eller inte brydde sig) att specificera tillräckligt tydligt vilken data kunden ska kunna komma åt via kundgränssnittet.

Kontentan är att nätägarna, utan att bryta mot några avtal, kan exponera några få valda mätvärden som är gratis men för övrigt har möjlighet att ta betalt för att kunden ska få tillgång till resterande data som i sig dessutom kan variera stort mellan olika nätägarna.

Alla leverantörer av smarta elmätare på den globala marknaden använder gränssnittet "P1" som standard för konsumentaccess till realtidsdata. P1 är ett enkelt seriellt gränssnitt som påminner om RS485. Elmätaren spottar ut mätdata i textform så fort man aktiverar ingången "Data Request". Det finns "power out" på 5v/250 mA för att driva tex fristående trådlösa donglar.

Schmatisk bild av P1 gränssnitt i en smart elmätare, visar kopplingar och dataöverföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Edvuld och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Beroende på mätare så kan man köpa modulen online, jag har en Kamstrup, köpte min här;
[länk]

Det kostade inget att aktivera HAN-porten och ingen löpande kostnad hos Gävle Energi :)
Vad behövs sedan för att kunna använda det som kommer ut via den prylen?
Har ännu inte fått någon "ny mätare", men mitt nätbolag tillhör inte de "snabbaste".... (ellevio)
 
richardtenggren
R roli skrev:
Vad behövs sedan för att kunna använda det som kommer ut via den prylen?
Har ännu inte fått någon "ny mätare", men mitt nätbolag tillhör inte de "snabbaste".... (ellevio)
I mitt fall har jag kört med Tibber Pulse, denna finns i olika versioner beroende på mätare, sen finns det väl andra produkter som gör samma sak också. Vi har väl en tråd på forumet med hemmabyggda prylar också :)
 
Tibber säger att man betalar priset de köper för. Frågan är om de köper dyrare än de bolag som producerar egen el för att de tvingas köpa på marginalen. Eller tar tex vattenfall i sitt rörliga pris efter samma nordpol lista?
 
Appendix Appendix skrev:
Då kärnkraft är en perfekt kraft att reglera efter efterfrågan (på samma sätt som vattenkraft och Kalrshamnsverket) så är det något som slår enormt hårt på elpriserna direkt det är brist.
Detta är tyvärr helt fel. Kärnkraft kan man inte reglera, av tekniska och ekonomiska skäl, utan den producerar för full maskin hela tiden, med undantag för planerade driftstopp, som man vill hålla nere så mycket det bara går, samt säkerhetsstopp som man naturligtvis också vill undvika.

Jag vet inte varför folk får för sig att man kan reglera kärnkraften. Möjligen har de läst om någon teoretisk modell, eller missförstått den bromsmekanism som Frankrike har på sina kraftverk och innebär att de kan parera elproduktionen nedåt (men inte uppåt) om de verkligen inte har nåt val.

Därför är även kärnkraften beroende av regler- och reservkraft. Vår gamla kombo av vattenkraft + kärnkraft fungerade ypperligt, precis som vattenkraften gifter sig väl med vindkraft. I båda fallen krävs dock stor överföringskapacitet och i takt med att vår elförbrukning ökat måste även överföringskapaciteten byggas ut. Havsbaserad vindkraft i södra Sverige skulle också hjälpa.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
C
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ett aber är att beställargruppen som jobbade med skiftet till "smarta elmätare" bestod mest av lekmän och politiskt tillsatta tjänstemän som "glömde" (eller inte brydde sig) att specificera tillräckligt tydligt vilken data kunden ska kunna komma åt via kundgränssnittet.
Duger inte detta?

"Mätutrustningen ska ha ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard.

Kundgränssnittet ska vara utformat så att det är möjligt att i nära realtid få information om
1. både uttag och inmatning i varje fas av
a) ström,
b) aktiv effekt, och
c) reaktiv effekt,
2. spänning i varje fas, och
3. mätarställning för uttag och inmatning av aktiv energi.

Det ska inte vara möjligt att skicka information till mätutrustningen genom kundgränssnittet.
Förordning (2018:1426)."
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Måste bara delge.
Vi bor i hus 230kvm, direktverkande el, luftvärmepump (nyinstallerad).
Använder mig själv av tibber, då våra elpriser har varit skyhöga.
Notera nu, att det som din årsförbrukning har varit kostnadsmässigt årligen, har vi överskridit på 1 månad.
Har bytt ut element till elradiatorer. Har fortfarande ett gäng "hårtorks" element kvar på övervåningen.
Nu i december blir beräknad kostnad 10500kr för bara förbrukning exkluderar elnätskostnad på 3500kr:sick:
Enligt appen går majoriteten av vår elförbrukning till uppvärmning. Har sänkt elementen generellt i huset.
Ska säga upp tibber och skaffa annat bolag och då låsa när det är billigare, känns dumt att göra det när det är som absolut dyrast. Kanske har fel.
 
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Duger inte detta?

"Mätutrustningen ska ha ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard.

Kundgränssnittet ska vara utformat så att det är möjligt att i nära realtid få information om
1. både uttag och inmatning i varje fas av
a) ström,
b) aktiv effekt, och
c) reaktiv effekt,
2. spänning i varje fas, och
3. mätarställning för uttag och inmatning av aktiv energi.

Det ska inte vara möjligt att skicka information till mätutrustningen genom kundgränssnittet.
Förordning (2018:1426)."
Tyvärr med betoning på att det ska vara ”möjligt” men inte ”hur” och som vanligt har man ”glömt” detaljer som tex upplösning och format på numeriska värden, tidsupplösning dvs vad ”realtid” innebär, total effekt oavsett typ dvs resistiv, kunduktiv och reaktiv kraft, hur ofta kunden kan hämta data, mm. Det finns ackumulerad data över olika tidsspann som även borde vara tillgängligt för kund.

Det hade varit en smal sak att specificera en standardprofil ”grunddata” med exempelvärden som skulle fungera oavsett nätägare. (Specification by example)

”Det där löser sig” menade sakkunniga på departementet(!). Frågan om att nätägaren kan ta betalt för att öppna upp mätningen ”så var det inte tänkt” men jag påpekade att detta inte fanns skriftligt.

I min kontakt med gruppen för ett antal år sedan så undrade jag varför man inte hade någon representant för oss konsumenter som ändå måste betala för bytet men då hänvisade man till att det inte fanns någon bra organisation att prata med.

Min bedömning var att gruppen saknade nödvändig kompetens och var helt i händerna på leverantörer och myndighetsfolket.

Amatörer är i det här fallet en korrekt omskrivning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fsund och 1 till
  • Laddar…
C
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Min bedömning var att gruppen saknade nödvändig kompetens och var helt i händerna på leverantörer och myndighetsfolket.
Vilken grupp pratar du om?
Förordningen följer det förslag som Energimarknadsinspektionen lämnat, vilket i sig bygger på den utredning som tidigare gjordes. Konsumenternas Energimarknadsbyrå satt med i referensgruppen och förslaget låg på öppen remiss där vem som helst kunde lämna synpunkter.
 
  • Gilla
Merko
  • Laddar…
P Paratroopa skrev:
Ska säga upp tibber och skaffa annat bolag och då låsa när det är billigare, känns dumt att göra det när det är som absolut dyrast. Kanske har fel.
Vi byter inte till ett fast elavtal, utan till ett rörlig elavtal som är baserad på förra månadens priser. Elbolaget jag valde var Näckåns Energi, jag fick känslan att de erbjöd lägst pris utan något fintstilt där det står att påslaget plötsligt kan ändras.

Vi får se hur det går. Jag har fortfarande inte fått någon bekräftelse från Sysslebäck, bara från Tibber att jag slutar vara kund hos dem den 2 januari. Jag förväntar mig att det ska gå bra och att priset i januari och sannolikt även i februari och mars kommer vara ganska högt för oss (men inte lika högt som med ett timprisavtal med Tibber) för att sedan gå ner igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.