D Dr Jumping Jack skrev:
När blir man ultrarik? 50 miljoner dollar? Du vill återinföra förmögenhetsskatt?
Verkligen inte. Jag vill egentligen inte att ultrarika ska ha högre skatt utan att skatt på arbete ska vara lägre. Samt skatt på kapitalinkomst, samt skatt på varor. Ta bort sociala avgifter.

Skrota välfärden och bygg en ny effektiv.
 
Mikael_L
Statistik byggd på anekdoter ...
Ibland får jag faktiskt känslan att du aldrig har sett en högskola eller universitet från insidan ...
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Nej, det är bedömningar av marknaden framöver, dels kommer subventionerna såklart minska för drivmedel och dels så kommer transportsektorn omstöpas så det kommer finnas alternativ som är mycket billigare än dagens. Då blir konsekvensen att det är smala use cases och museikörningar kvar.
Så "Man" är marknaden. Kanske denna marknad ser fler skattehöjningar? Subventioner, vilka menar du? Att diesel kostar några kronor mer i Sverige än i tex Tyskland pga att Tyskland subvetionerar diesel mer än i Sverige. Häromveckan tankade jag diesel i Tyskland för drygt 15kr/l.
Visst kan man kanske säga att närvarande skatter på bränslen av kolväten inte står för hela "klimat kostnaden" men vart tar skatterna vägen? Och kan man verkligen kalla det för subvetion?
 
D
G OMathson skrev:
Så "Man" är marknaden. Kanske denna marknad ser fler skattehöjningar? Subventioner, vilka menar du? Att diesel kostar några kronor mer i Sverige än i tex Tyskland pga att Tyskland subvetionerar diesel mer än i Sverige. Häromveckan tankade jag diesel i Tyskland för drygt 15kr/l.
Visst kan man kanske säga att närvarande skatter på bränslen av kolväten inte står för hela "klimat kostnaden" men vart tar skatterna vägen? Och kan man verkligen kalla det för subvetion?
När något inte beskattas i likhet med alternativen, så är det brukligt att kalla det subventioner. Fossilbränsle är det mest subventionerade i världen, jag bara killgissar men skulle tro att "rätt pris" ligger säkert på 100-150kr litern, mellanskillnaden är subventioner. Finns inget annat energislag som subventioneras mer än bråkdelar av fossil.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Verkligen inte. Jag vill egentligen inte att ultrarika ska ha högre skatt utan att skatt på arbete ska vara lägre. Samt skatt på kapitalinkomst, samt skatt på varor. Ta bort sociala avgifter.

Skrota välfärden och bygg en ny effektiv.
Va ska du ta skatten från då?
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Va ska du ta skatten från då?
Det är inte inkomsterna som är problemen utan de stora utgifterna
 
D djac skrev:
Låt oss säga att bensin/diesell går upp lite moderat, pga en del subventioner slopas, säg 4ggr, kostar 60-80kr litern, fortfarande dumt att köra el?
40-50 kr i subvention idag?
 
D djac skrev:
Låt oss säga att bensin/diesell går upp lite moderat, pga en del subventioner slopas, säg 4ggr, kostar 60-80kr litern, fortfarande dumt att köra el?
Berätta mer om vad det är för ”subventioner” du tänker på. Känner du till hur stor andel av drivmedelspriserna som är skatt, moms? Hur är detta att ses som ”subventioner”?
 
F
lilytwig lilytwig skrev:
Men stackars dig, måste du betala så mycket skatt på utdelning över 53 000. Då blir det väl inga julklappar i år. Stackars fattiga sate.
En riktig bortskämd parasit
 
  • Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
R
F frasen_36 skrev:
En riktig bortskämd parasit
På vilket vis är Anders, som antagligen betalar mer än genomsnittet i skatt och arbetsgivaravgifter, en "bortskämd parasit"?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bortskämd kan jag inte avgöra. Men parasit kan jag verkligen inte tänka mig skulle vara någon rättvis benämning. Anders tror jag bidrar mycket till samhället (på flera plan), det är vad jag tror.

Sen att jag tycker han diskuterar lite tokigt ibland och att jag och Anders verkligen inte har samma verklighetsbild gör han vare sig till bortskämd eller parasit.
Det var helt enkelt superlåg nivå på det inlägget!
 
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
D
H Harald Blåtumme skrev:
Berätta mer om vad det är för ”subventioner” du tänker på. Känner du till hur stor andel av drivmedelspriserna som är skatt, moms? Hur är detta att ses som ”subventioner”?
Du får läsa vad jag skrev igen, gör en snabb googling så hittar du svaren.
 
D
K karlmb skrev:
40-50 kr i subvention idag?
Som sagt, jag gissar, komplext att räkna på men det tror jag ligger i underkant.
 
D djac skrev:
Som sagt, jag gissar, komplext att räkna på men det tror jag ligger i underkant.
Du tänker nån slags klimatlast som man ska tänka sig?
 
D djac skrev:
Som sagt, jag gissar, komplext att räkna på men det tror jag ligger i underkant.
Vet inte vad du redovisat men detta låter befängt, och då ser vi bara på drivmedelssidan och bortser totalt för de grava subventionerna som råder för ”elbilar” i form av skattebefrielse mer eller mindre, som om inte dessa fordon sliter minst lika mycket på vägnätet.

Men om du går på någon slags Total Life Cycle CO2 eller vad det nu kan vara, jag förmodar att du är lika noga med att redovisa vad som gäller för batteribilar. I synnerhet de med riktigt stora och tunga batteripaket har en dålig kalkyl och borde skattas stenhårt men det görs inte.

Redovisa en riktig kalkyl om du vill ”show off” här, be mig inte att Googla…
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.