A Arga ingenjörn skrev:
Fast så kan du ju inte räkna...
Pendlingsdagarna är väl i rimlighetens namn lika lång sträcka varje gång, så där kan du räkna bort 210 dagar från din uträkning.
Nu förstår jag inte hur du resonerar, om bilen används till både pendling och långresor så måste väl både pendling och långresor vara med i kalkylen?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Nio ET5 upp till 100mils räckvidd, nåt för alla med räckviddsångest. [länk]
Det är med kinesisk körcykel så det blir mindre i jämförelse. Batteri på 150 kWh är deras lösning på räckvidd, inte lägre förbrukning.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Japp, men inte på en tjänstebil eller privatleasad bil.
Och det finns kommuner där man fortfarande får ladda helt gratis.
Det är ju marginellt jämfört med helheten. Ni kan ju också glömma att batterigarantierna gäller när bilens batterier används utanför körcyklerna.
 
N Nerre skrev:
Säg att man pendlar till jobbat varje dag och kör även på helgerna. Det kanske då blir 300 dagar om året man kör bil.

Med en bil som klarar 75% av ens resor så blir det 75 dagar om året som man kommer att behöva låna eller hyra en annan bil. Det låter inte så roligt.
Hur tänker du då? Om bilen funkar att pendla till och från jobbet så gör den väl det alla dagar? Det är väl inte så att man måste låna en bil varje fredag?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur tänker du då? Om bilen funkar att pendla till och från jobbet så gör den väl det alla dagar? Det är väl inte så att man måste låna en bil varje fredag?
Semesterdagar? Sjukdagar?

Man brukar räkna med runt 200-220 arbetsdagar med resor på ett år, lite beroende på vilken typ av arbete man har (jobbresor, antal semesterdagar mm). Total årsarbetstid ligger på drygt 250 dagar innan semestern räknats bort.
 
Jo, men @Nerre antog att bilen bara klarar 75% av resorna till och från arbetet. Det är ju fel sätt att räkna på.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
På DN motor finns en artikel om vad elbilarna drar i verklig körning och hur långt man kommer med olika modeller. Det är egentligen bara ett test hur olika bilar klarar sig mot varandra i förhållande till vad de klarar enligt spec. Som vanligt så är spec en sak, men resultatet i verkligheten kan diffa rejält på samma sätt som bränsleförbrukningen för fossilbilar kan diffa rejält.

Hyundai Ioniq 5 Long Range RWD Essential och Hyundai Kona Electric Essentia ska klara ungefär lika lång sträcka, 48,1 mil respektive 48,5 mil, dvs en skillnad på ynka 4 km. I testet som körs så kommer den första 36,1 mil, medan den andra kommer 51,3 mil, dvs en skillnad på hela 15,2 mil. Länk till testet.

Det finns ett antal kommentarer till artikeln också, bland annat de som tycker man ska testa i -35 grader eller en resa Stockholm-Haparanda, vintertid (-25 grader eller kallare när man kommer norrut) med husvagn bakom. Sen drar man slutsatsen att elbilar inte fungerar. Det är förvisso sant, för de som kör på det viset, men det är inte många i detta land...
 
Har kört en vecka med jobbpendling nu med min Tesla M3 LR.
Mest 80 kmh väg.
Jag ligger under 150 Wh/km.

Mycket nöjd med den förbrukningen.
Temperaturen har varit på minus. Ca -4
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Den bilen klarar säkert bara 90% av dina behov, så nästa fredag måste du låna eller hyra en annan bil.
 
  • Haha
  • Gilla
JLyck och 2 till
  • Laddar…
Varför tar man det inte lite lugnt och fokuserar på områden/körmönster där elbilar fungerar alldeles utmärkt, det är väl de råden som ev. köpare har nytta av.
Då får man en logisk och naturlig förändring av våra fordon utifrån den utveckling som pågår.
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den bilen klarar säkert bara 90% av dina behov, så nästa fredag måste du låna eller hyra en annan bil.
Vi har 2 bilar i hushållet. En bensin bil.

När jag vill känna mig som en bitter sosse brukar jag vara ute och fräsa runt i den.
 
  • Älska
Karl Olssvan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den bilen klarar säkert bara 90% av dina behov, så nästa fredag måste du låna eller hyra en annan bil.
Eller så låter man bilen stå på nyårsafton. Problem Solved! :crysmile:
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nu förstår jag inte hur du resonerar, om bilen används till både pendling och långresor så måste väl både pendling och långresor vara med i kalkylen?
Jag menar att det är fel att räkna med pendlingen. Rimligen köper man väl en bil som klarar pendelavståndet (som per definition är snarlikt varje dag). Dessa ska räknas alltså bort ur ekvationen eftersom bilen ALLTID funkar till ändamålet.

Resterande användning, där bilen både KAN fungera och INTE KAN fungera borde vara de som är av intresse för uträkningen. Håller du inte med?
 
  • Gilla
te95mne och 2 till
  • Laddar…
T
269296609_2886245018332854_3397525225394135059_n.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.