Fairlane
Men visst är det väl rätt att om det är -30 grader och man får stopp och elen tar slut så riskerar jag att frysa ihjäl, medan dieselbilen håller värmen även om bränslet är slut? ;)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
medan dieselbilen håller värmen även om bränslet är slut? ;)
Jeepdunken i bakluckan håller mig i liv minst ett dygn extra, så ja på sitt sätt. :cool:
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Jeepdunken i bakluckan håller mig i liv minst ett dygn extra, så ja på sitt sätt. :cool:
Ja, kör man omkring med det så kan man ju köra omkring med ett litet elaggregat också. Få kör nog med en extradunk i bilen ifall att något skulle hända. Jag undrar om jag känner någon som gör det.
 
Man kan väl ha en jeepdunk i skuffen på en elbil också? Får man slut på batteri i -30 så använder man dieseln för att tända en brasa.
 
useless useless skrev:
Får man slut på batteri i -30 så använder man dieseln för att tända en brasa.
Nej, det klassas säkert som miljöbrott så det går inte.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Få kör nog med en extradunk i bilen ifall att något skulle hända.
Jag gör det aldrig i normalfallet. Det finns dock delar av Sverige där jag aldrig skulle åka utan bränsledunk och en hel del annat "i reserv" om det fanns risk för -30.

Det beror som vanligt på och det är nog inte på Uppsalavägen folk fryser ihjäl på grund av soppatorsk. :)
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag gör det aldrig i normalfallet. Det finns dock delar av Sverige där jag aldrig skulle åka utan bränsledunk och en hel del annat "i reserv" om det fanns risk för -30.

Det beror som vanligt på och det är nog inte på Uppsalavägen folk fryser ihjäl på grund av soppatorsk. :)
En kollega fick stopp på E4 mellan sthlm och uppsala för massor av år sen (oj vad tiden går det är säkert 15 år sen eller mer) och jag minns han sa det tog 2h innan nån stannade. Det var svinhalt och bärgningsbilarna hade inte tid. Alla andra blåste förbi. Tillslut har jag för mig han sa en brandbil stannade och hjälpte honom. Annars tror jag det är i Stockholm någon skulle kunna frysa ihjäl trots att 100-tals personer sett denna vara i behov av hjälp. I norrland hade nog första bil som passerade stannat och plockat upp den som fått stopp in i värmen?
 
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, det klassas säkert som miljöbrott så det går inte.
Det gör det snart att köra på Diesel också :crysmile:
 
  • Ledsen
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Annars tror jag det är i Stockholm någon skulle kunna frysa ihjäl trots att 100-tals personer sett denna vara i behov av hjälp.
Du kan ha en poäng där. :cry:
J JohanLun skrev:
I norrland hade nog första bil som passerade stannat och plockat upp den som fått stopp in i värmen?
Fast det finns delar av det norrländska vägnätet där detta sannolikt händer först när det är för sent...
 
A Arga ingenjörn skrev:
Men sluta trolla. Jag lägger ingen mer tid på dig.
Det måste ju vara du som trollar?

300 resor om året. 75% av dem blir 225. Om bilen bara klarar 75% av resorna så klarar den alltså inte ens 230 pendlingsresor om året. 70 resor om året kommer annan bil behövas.

Om bilen klarar 90% så klarar den 270 resor om året, d.v.s. täcker alla arbetsresor och 10 andra resor. Men det blir fortfarande 30 resor om året som behöver annan bil.

Om bilen klarar alla arbetsresor plus 15 övriga resor så klarar den 245 resor om året, d.v.s. nästan 82% av resorna. Men det är då 40 resor om året där som det behövs annan bil.

Var räknar jag fel?

Jag tror ditt misstag här är att du tror att jag syftar enbart på räckvidd? Men jag har ju öht inte diskuterat elbil kontra bränslebil i detta fall, det handlar om hur stor andel av resorna som bilen funkar till.

Exakt samma räknemodell går ju att använda för att jämföra olika bränslebilar. Till pendlande funkar det säkert alldeles utmärkt med en gammal Lupo, men den lär varken funka för en hel familj med semester packning eller de gånger man behöver dragkrok.
 
Du räknar fel för att du inte förstår vad uttrycket "bilen klarar 75% av alla resor" betyder. Du måste börja med att exkludera alla resor som är betydligt kortare än bilens räckvidd, dvs all daglig pendling till och från jobbet.

Men jag hoppas du inte är så korkad att du verkligen tror att en elbilsägare åker till jobbet mån-tors för att sen hyra en bil på fredagen för att göra samma resa? Så enda rimliga slutsatsen är att du trollar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hej nerre, precis så som du tänker, för dem som har varierad längd till arbetet eller ärenden, ja. Där laddning under stopp ej är möjlig. En möjlighet bara.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
300 resor om året. 75% av dem blir 225. Om bilen bara klarar 75% av resorna så klarar den alltså inte ens 230 pendlingsresor om året. 70 resor om året kommer annan bil behövas.
Kan du nämna någon bil som klarar 225 pendlingsresor, men inte de sista 5?

Om inte kanske du inser hur absurt fel modellen är?
 
För mig ser det väldigt mycket ut som att Nerres mål inte är att föra några vettiga resonemang eller komma till några rimliga slutsatser om någonting. Det ser mer ut som om målet bara att fylla tråden med skräp som hindrar alla som är intresserade från att hålla en givande diskussion. Med tanke på alla mothugg lyckas han ganska bra.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kan du nämna någon bil som klarar 225 pendlingsresor, men inte de sista 5?
Förutsätter alla att avståndet till arbetsplatsen är detsamma alla dagar? I så fall bör de som gör det kanske inse att så ser det inte ut för alla. Eller så missförstår jag bara helt enkelt en lite svårbegriplig diskussion.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.