AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej aldrig exakt samma sak. Och aldrig samma lösning.
Det låter dåligt tänkt. Bästa sättet att tjäna pengar är ju att upprepa samma lösning många gånger. Det kom redan Henry Ford på. Ska man skala upp lönsamheten i en IT konsult ska man nog bygga verktyg som kan tillämpas på många olika problem, typ som Microsoft eller andra bygger sina produkter. I industrin försöker vi ha lika lösning på lika problem.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det låter dåligt tänkt. Bästa sättet att tjäna pengar är ju att upprepa samma lösning många gånger. Det kom redan Henry Ford på. Ska man skala upp lönsamheten i en IT konsult ska man nog bygga verktyg som kan tillämpas på många olika problem, typ som Microsoft eller andra bygger sina produkter. I industrin försöker vi ha lika lösning på lika problem.
Nej stämmer inte, kunderna betalar för att jag ska applicera mina kunskaper på deras problem. Juniora utvecklare jobbar säkert så.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du vet va att vi har tak på precis allt? Sjukpenning 30k, allmänpension 45k. osv, osv. Så utöver skatten ska vi även ha privata försäkringar. Fan jag önskar jag var lika blind som du. Vad mysigt det måste vara leva i tron Sverige är så bra. Jag är genuint avundsjuk.
Men om landet nu är så dåligt som du säger hur överlever du?
 
  • Gilla
  • Älska
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej stämmer inte, kunderna betalar för att jag ska applicera mina kunskaper på deras problem. Juniora utvecklare jobbar säkert så.
Japp, klart kunderna betalar.

Men om du applicerar samma lösning på 5 kunder kan du femfaldiga din inkomst med minimalt merjobb.

Det finns många problem där inte en redan färdig lösning fungerar.

Men nog måste du som utvecklare jobba med att återanvända kod och lösningar?

Jag vet som gammal hårdvarunära assemblerprogrammerare att för vissa lösningar finns bara ett sätt att skriva en riktigt effektiv lösning och den är totalt skräddarsydd. Men även denna kan ju återanvändas.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Men om landet nu är så dåligt som du säger hur överlever du?
Mycket vin
 
  • Haha
  • Älska
pmd och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Japp, klart kunderna betalar.

Men om du applicerar samma lösning på 5 kunder kan du femfaldiga din inkomst med minimalt merjobb.

Det finns många problem där inte en redan färdig lösning fungerar.

Men nog måste du som utvecklare jobba med att återanvända kod och lösningar?

Jag vet som gammal hårdvarunära assemblerprogrammerare att för vissa lösningar finns bara ett sätt att skriva en riktigt effektiv lösning och den är totalt skräddarsydd. Men även denna kan ju återanvändas.
Så fungerar inte konsultmarknaden. Man hyr en persons kunskaper inte en färdig lösning. Tvärt om kan jag ju fakturera mer när jag skräddarsyr en lösning till kunden. Suttit 3 år heltid med ett system nu jag skrivit från grunden till en kund. Det är klart vissa arkitekturerella grunder är samma sedan tidigare men det skulle jag inte kalla repetitivt
 
IT-konsultmarknaden är väldigt spretig med allt från rena resurskonsulter som bara producerar kodvolym via arkitekter som designar lösningar till Victor nettoyeur som löser problemen.
De allra flesta konsulter tillhör den första kategorin även om dom tror att dom är bättre för att dom kallas konsulter.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Låt oss säga att bensin/diesell går upp lite moderat, pga en del subventioner slopas, säg 4ggr, kostar 60-80kr litern, fortfarande dumt att köra el?
Det är kanske inte dumt, men vad gör vi med bilarna vi har?
Exporterar dom till Afrika?...
Eller skrotat fullt fungerande bilar?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Låt oss säga att bensin/diesell går upp lite moderat, pga en del subventioner slopas, säg 4ggr, kostar 60-80kr litern, fortfarande dumt att köra el?
Då är det billigare att börja tillverka bränsle själv till bensin och diesel motorer..

Inget är dumt men det är ingen lösning att överge allt för en enda sak framåt... alla fordon och dess ägare kommer behöva hjälpas åt... Inte heller el är en enda slutgiltig lösning.. det ser vi nu..
 
skoge skoge skrev:
Det är kanske inte dumt, men vad gör vi med bilarna vi har?
Exporterar dom till Afrika?...
Eller skrotat fullt fungerande bilar?
När majoriteten har skaffat elbil blir det hippt att åka runt i 'bränslebil', så alla coola Stockholmsinnerstadstyper kommer att köpa upp dom.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Det är kanske inte dumt, men vad gör vi med bilarna vi har?
Exporterar dom till Afrika?...
Eller skrotat fullt fungerande bilar?
Ja kanske.. Men det är inte heller någon lösning för klimatet.. Då klimatet är runt hela jorden... miljön är ju där vi är personligen..

Så att kasta något åt de u länderna som försöker hitta väg framåt är ingen lösning...
 
Maskintok skrev:
Ja kanske.. Men det är inte heller någon lösning för klimatet.. Då klimatet är runt hela jorden... miljön är ju där vi är personligen..

Så att kasta något åt de u länderna som försöker hitta väg framåt är ingen lösning...
Förmodligen får man väl inte exporttillstånd heller
 
A
skoge skoge skrev:
Förmodligen får man väl inte exporttillstånd heller
Nä... :thinking:
Men det borde ju kunna gå som något annat...
Så gör de ju med mycket annat vad jag förstått.. ;)
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
D
skoge skoge skrev:
Det är kanske inte dumt, men vad gör vi med bilarna vi har?
Exporterar dom till Afrika?...
Eller skrotat fullt fungerande bilar?
Man förväntar sig att 80% av dagens bilflotta blir "stranded assets", dvs de finns men det är så ofördelaktigt att använda dem jämfört med alternativen att de kommer överges.
 
C
hsd hsd skrev:
Det är inte ovanligt att biltillverkarna använder vissa undantag för att garantin inte ska gälla.
Jepp. En f.d. kollega råkade ut för ett systematiskt fel som begåtts vid tillverkningsprocessen där en del av karossen hade blivit obehandlad av misstag. Följdaktigen uppstod där ett stort rosthål. Gick inte på rostskyddsgarantin eftersom det inte var något fel på rostskyddet - att de missat att applicera det var en annan sak.
 
Redigerat:
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.