J Jonte Karlsson skrev:
Det är alltså inte några enstaka kronor hit och dit som det handlar om, det är hundratals procent.
Jo, men när skillnaden är ett par pizzor så är det viktigaste om det funkar på en gång eller inte.
 
  • Gilla
  • Älska
guggen och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
J Jonte Karlsson skrev:
Det finns en annan tråd där det gjordes olika prisjämförelser. Det är onödigt att försöka igen, Plejd-användare tycker tydligen det är fullt rimligt att vänta i fyra år och sen betala 350 spänn för en medioker wallplug bara för att den ska kunna gå att använda i deras system (inlåsningseffekten in action).

Som exempel får du ett 3-pack betydligt mer kompetenta wallplugs av precis samma kvalitet med samma garanti för hundra spänn under vad du får ge för en enda Plejd. Det är alltså inte några enstaka kronor hit och dit som det handlar om, det är hundratals procent. Det brukar sluta med argumentet "jag bryr mig inte om vad det kostar". Då är det ingen vits att diskutera kostnader mer.
Där kan jag faktiskt hålla med, jag köpte nedis lite för skojjskull och den lirar bra med mitt ZigBee så klimatgivare kan starta saker osv..

Jag funderar på att modda en givare och sätta i badtunnan och styra värmare bla.

Men för just belysning är plejd överlägsen dom flesta i buggfritt användande.
 
Haha. Ok, skönt att du nu helt plötsligt inte orkade svara på dimmerpuckarna utan det är alltså wall plugs som du har fastnat på. Är det wall plugs som är din definition av att automatisera ditt hem? Nyss var det ju brandlarm och stänga av saker i rätt ordning för att undvika total härdsmälta.
Jag äger inga wall plugs så kan tyvärr inte recensera dem. Är dem så dåliga så att fru Karlsson skulle bli besviken på dem eller?
 
J
T tobbbias skrev:
Hur många pengar och hur många timmar har du lagt ned på det då? Är det relevant att jmf en plejdpuck för 500kr som vem helst kan koppla in och som gör det man vill på ett enkelt och smidigt sätt och är gömt i en apparat dosa, med ett system som låter svindyr och som du förmodligen lagt ned tid och intresse i överflöd för?
Kostade under 500. En scen i Smartlife-appen som knyter ihop en enkel brandvarnare med ZigBee till min redan existerande scen som tänder upp lägenheten. Drar även igång sirenen/ ringklockan/diskmaskinfuktsensorn . Smartlife-appscenario som visar automation av brandvarnare och bostadsbelysning via ZigBee.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kan du speca vilket 3-pack du menar,lite svårt att jämföra annars.
 
T tobbbias skrev:
Är dem så dåliga så att fru Karlsson skulle bli besviken på dem eller?
Plejds Wall plugs är väl ett tydligt exempel på vad som är dåligt med proprietära system. De som har gått och väntat på att tända sin fönsterlampa med Plejd har fått vänta i flera år och beskedet har hela tiden varit att det "kommer snart".

Men den gör säkert det den ska.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Kostade under 500. En scen i Smartlife-appen som knyter ihop en enkel brandvarnare med ZigBee till min redan existerande scen som tänder upp lägenheten.[bild]
Vad kostar hela den där "set-upen"? En sån där brandvarnare och Vad det nu var som kostade under 500kr?
 
J Jocke Best skrev:
Kostade under 500. En scen i Smartlife-appen som knyter ihop en enkel brandvarnare med ZigBee till min redan existerande scen som tänder upp lägenheten.
Du förstår att det där är för komplicerat för 98% av alla husägare va?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jo, men när skillnaden är ett par pizzor så är det viktigaste om det funkar på en gång eller inte.
Många Plejd-användare visar gärna upp att de varit och handlat en hel säck med wallplugs för flera tusen kronor efter att ha väntat och väntat och väntat i flera år. Det är rätt stora pizzor det. Oavsett hur många man köper eller hur lite man bryr sig om kostnaden så borde tillverkaren kunna motivera en prisskillnad på flera hundra procent. Att andra tillverkares produkter inte skulle "fungera på en gång" är knappast sant. Om den inte fungerar på en gång så är det bara att returnera den. Det är stenhård konkurrens på detta område, de produkter som inte håller måttet blir inte långvariga.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag kan summera hela tråden ur ett fiktivt elektrikerperspektiv: har kunden gott ställt kör KMX annars Plejd för så gör alla mina kollegor.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Plejds Wall plugs är väl ett tydligt exempel på vad som är dåligt med proprietära system. De som har gått och väntat på att tända sin fönsterlampa med Plejd har fått vänta i flera år och beskedet har hela tiden varit att det "kommer snart".

Men den gör säkert det den ska.
Men "wall plug" har väl funnits länge, bara att gå och köpa en sån? Kan jag styra en sån där billig wall plug som ni förespråkar med en knapp?
 
J Jonte Karlsson skrev:
Oavsett hur många man köper eller hur lite man bryr sig om kostnaden så borde tillverkaren kunna motivera en prisskillnad på flera hundra procent.
Ja, den funkar. Direkt. En datalektiker kan få det att funka.
 
T tobbbias skrev:
Men "wall plug" har väl funnits länge,
Plejds Wall plug har inte funnits länge.
 
J
T tobbbias skrev:
Vad kostar hela den där "set-upen"? En sån där brandvarnare och Vad det nu var som kostade under 500kr?
Brandvarnaren går visst via wifi så de 499 räckte till allt eftersom de flesta har en router men vill man köpa en ZigBeehub tillkommer 200 kronor. Varje plugg till eluttagen kostar en hundring till 150 ca. Fördelen med ZigBee är att alla pluggar eller lampor som har en elanslutning agerar som förstärkare. Så nu ska jag inte störa mer i tråden:cool:
Brandvarnare:
https://www.amazon.se/dp/B07YZCRB6N/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_RYBTDZYJ2E58J3VRE9PT

Plugg:
https://www.amazon.se/dp/B08ZNB2QKF/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_2WBXJK8AJ2QV8V0EFF12
ZigBee-hub:
https://www.amazon.se/dp/B07WNJ7PZS/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_X33GV12CCST7NAAS80XZ
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Plejds Wall plug har inte funnits länge.
Nej, jag vet såklart det. Wall plugs behöver ju inte heller installeras av en elektriker. Så de borde ju per rubrikens definition inte behöva ingå i denna diskussionen :crysmile:
Men min fråga till Jonte är om han verkligen kan hitta någon bra puck som motsvarar Plejd prestanda och enkelhet som blir så himla billig som han påstår... Jag har ju väldigt svårt att tro på honom men han får mkt gärna bevisa mig fel. Jag tilltalas av enkelheten och min upplevda säkra drift av mina enheter. Sen att jag inte kan släcka en brand med mina Plejd puckar, det begär jag inte av dem... :p
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.