J Josth skrev:
Om man vet diametern går det lätt att räkna ut hur mycket den rymmer på ett ungefär. Tycker den påminner i storlek om NIBE's stora innerdel på 500 liter.
det är lite svårt att mäta för den har sån hemska glasfiber på sej.. men ca 170cm hög utan fiber.. och ganska fet :p
Tror du den kan vara 750l? i så fall borde den räcka till radiatorsystemet även om det var över 300l..
 
Något rackartyg är det. När tempen ut ökar så kommer returen att minska då ev mer vatten ( svalt vatten ) kommer tillbaka, så det är nog normalt. Du shuntar för hand nu, ( dum fråga kanske ) och har kanske plastisen på för att kunna vrida lättare, om du tar bort den och tittar på axeln till shunten efter det lilla märket/jack , det märket syns på din sista bild, som en svart triangel ( shuntens lägen, ) det märket ska variera mellan vänster och rakt ner.
Ska iväg och fixa värme i ett hus nu, återkommer senare,
 
Kanske isoleringen är 10 cm? Sedan kan man hålla upp en tumstock och ungefär se diametern. Den räcker säkert för 17 kW värmepump i varje fall.
 
J jonaserik skrev:
Något rackartyg är det. När tempen ut ökar så kommer returen att minska då ev mer vatten ( svalt vatten ) kommer tillbaka, så det är nog normalt. Du shuntar för hand nu, ( dum fråga kanske ) och har kanske plastisen på för att kunna vrida lättare, om du tar bort den och tittar på axeln till shunten efter det lilla märket/jack , det märket syns på din sista bild, som en svart triangel ( shuntens lägen, ) det märket ska variera mellan vänster och rakt ner.
Ska iväg och fixa värme i ett hus nu, återkommer senare,
Ja jag shuntar för hand, det är den lilla märkningen jag går efter..
 
Jag har räknat ut att vi har ca 280 liter i radiatorsystemet.. borde en tank på 500 liter eller 750 liter klara det?
 
Bra om du lyckats räkna ut det! Kan vara trixigt särskilt i ett äldre system. Man brukar säga 20 liter per kW värmepump behövs i systemet och för 17 kW blir det då 340 liter.
 
J Josth skrev:
Bra om du lyckats räkna ut det! Kan vara trixigt särskilt i ett äldre system. Man brukar säga 20 liter per kW värmepump behövs i systemet och för 17 kW blir det då 340 liter.
Så det borde räcka alltså? :/
 
Det räcker för att få den värmepumpen att fungera som den ska. Sedan om 17 kW räcker för att värma huset när det är kallt är en helt annan sak. Sitter det en el-patron i tanken? I så fall hur kraftig?
 
J Josth skrev:
Det räcker för att få den värmepumpen att fungera som den ska. Sedan om 17 kW räcker för att värma huset när det är kallt är en helt annan sak. Sitter det en el-patron i tanken? I så fall hur kraftig?
Elpatron sitter på röret efter vp, ingen i tanken..

jag mätte, isoleringen är 10cm
Omkretsen på tanken är ca 380 med isoleringen och den är ca 160-170cm hög
 
Hoppsan, då får jag storleken på tanken till drygt 1 kubikmeter, alltså 1000 liter! Bara på ett ungefär men det är mycket.

Ok, en egen el-kassett mellan värmepumpen och tanken. Såg du vilken effekt den har?
 
J Josth skrev:
Hoppsan, då får jag storleken på tanken till drygt 1 kubikmeter, alltså 1000 liter! Bara på ett ungefär men det är mycket.
Ok, en egen el-kassett mellan värmepumpen och tanken. Såg du vilken effekt den har?
Oj! Så om den var full och varm borde inte det räcka till huset.. ?
El kassetten har 2x 4,5 men jag har den inte på så högt just nu
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Ja jag shuntar för hand, det är den lilla märkningen jag går efter..
OK , Om du tar en mejsel ( fattigmans stetoskåp ) och sätter mellan pumpen och örat och ändrar farten på pumpen, då ska surra olika vid olika fart inställd. Med mycket öppen shunt och stort flöde ut , så tappas tanken av rätt bra, VP ska då gå hela tiden och inte stanna, det kan ta ett bra tag innan värmen kommer upp i tank och element. Hoppas att blir värme för dig och shuntningen går som den ska efter skiftning av riktning på den. Det är bara en brun och svart som skiftas, så går den rätt väg. Lurigt ,så har det nog varit från början och med inte alltför många minusgrader så har det fungerat behjälpligt..
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Oj! Så om den var full och varm borde inte det räcka till huset.. ?
El kassetten har 2x 4,5 men jag har den inte på så högt just nu
Om buffertanken vore 46 °C varm så kanske det räcker till hela huset när det är kallt(?) El-kassetten är inte särskilt stor men kanske var standard för installationen. Prova om temperaturen i tanken stiger till 46° om också el-kassetten tillåts jobba.
 
J Josth skrev:
Om buffertanken vore 46 °C varm så kanske det räcker till hela huset när det är kallt(?) El-kassetten är inte särskilt stor men kanske var standard för installationen. Prova om temperaturen i tanken stiger till 46° om också el-kassetten tillåts jobba.
jag tror jag har hittat en "sweet spot" på shunten där det både är varmt nog i elementen och den kan värma tanken! sakta dock... men om shunt motorn funkar och den öppnar och stänger runt den punkten kan den nog värma huset som den ska :)
men vi väntar fortfarande på elektrikern..
 
Är ganska säker på att jag har vart på samma problem med en ctc och jag tog loss ställdonet och satte bara tillbaka det och vred upp på max shunten och satte in önskad temperatur och efter en stund ställde shunten in sig automatiskt.Men frågan är att du har 2st shuntar och vart sitter den andra om den nu överhuvudtaget finns men bara inte den är styrande.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.