S spider22 skrev:
Det hjälper inte att vi säljer vissa dagar när vi andra dagar måste köpa från tex polen och ibland även starta oljekraftverket i karlshahmn för att få elen att räcka till.
Hela syftet med Karlshamnsverket är att kunna stötta vid behov. Men när behövde vi det senast? Eller syftar du på Polens miss nu?
 
Elpristabell med tider och priser i SEK/MWh, topp på 6385,07 under 17-18 markerat med rött.

Lämnar morgondagens elpris (SE3) här.... Poppar popcorn så länge.
Jag har en förbrukning på ca 100 KWh per dygn. 40-tals hus med vattenburen värme men elpatron. Morgondagens elpris med alla tillkommande kostnader innebär ca 930 kr/dygn i kostnad. Aj aj aj....
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Arg
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
[bild]

Lämnar morgondagens elpris (SE3) här.... Poppar popcorn så länge.
Nu är det ju tyvärr snart jul och då gissar jag att en del industrier osv stänger ner. Det hade annars varit "intressant" att se vad som händer om priset går över 10, 20, 30 kronor. Vad säger de i TV då? Vad händer om man slår i maxtaket för priset? Massa spännande frågor. Jätteintressant, ända tills elräkningen kommer. Då blir det intressant på annat sätt.
 
halper halper skrev:
Nu är det ju tyvärr snart jul och då gissar jag att en del industrier osv stänger ner. Det hade annars varit "intressant" att se vad som händer om priset går över 10, 20, 30 kronor. Vad säger de i TV då? Vad händer om man slår i maxtaket för priset? Massa spännande frågor. Jätteintressant, ända tills elräkningen kommer. Då blir det intressant på annat sätt.
Vilket maxtak ? Finnarna hade 10 000 kr/MWh för några veckor sedan. Terminshandlare tar i termer som "the sky is the limit". Många intensivtunga industrier har ju redan köpt sin el så de är inte riktigt lika känsliga på kortsikt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M
Viktor.J Viktor.J skrev:
Och vilka hade gjort annorlunda? Det är väl ofta ganska så bred uppgörelse i stora energifrågor ?

Dessutom så har iallafall jag svårt att se vad vår regeringen den senaste tiden har för påverkan av Europas energipolitik.......
Det är så klart Putins fel, varför inte bögarnas?

S+MP regeringen har lagt ner fyra reaktorer sedan 2014 med dem igång hade det inte varit några problem idag. Milljöpartiet: Vi stoppade kärnkraften och gruvorna

Skall vi skylla på någon utländsk potentat så ligger Merkel bra till hands, hon var en mästare på att skapa katastrofer.
 
  • Gilla
mickewest och 1 till
  • Laddar…
I en annan tråd visades ett diagram över vår totala elförbrukning i Sverige år 2020. Om den stämmer så är 10,8 av totalt 134 TWh distributionsförluster, dvs ca 8%som går till spillo. Jag undrar hur stor del av detta som beror på långa avstånd. Om det är tydligt avståndsberoende borde det vara ett starkt incitament till att produktionen av el ska ske nära förbrukarna och inte som nu där elen transporteras från norra Sverige och ner till mellaneuropa. Eller är avståndet bara en liten del av dessa 8%?
 
M Myckling skrev:
I en annan tråd visades ett diagram över vår totala elförbrukning i Sverige år 2020. Om den stämmer så är 10,8 av totalt 134 TWh distributionsförluster, dvs ca 8%som går till spillo. Jag undrar hur stor del av detta som beror på långa avstånd. Om det är tydligt avståndsberoende borde det vara ett starkt incitament till att produktionen av el ska ske nära förbrukarna och inte som nu där elen transporteras från norra Sverige och ner till mellaneuropa. Eller är avståndet bara en liten del av dessa 8%?
Stamnätsförlusterna i oktober 2021 var 2,3%, övriga förluster 3,1%.
 
Var det inte 45kr/kWh?
 
halper halper skrev:
Maxtaket är €3/MWh.

[länk]
Jag får det till 3000 Euro /kWh som max tak .....
men jag kanske bara snabbglansade fel

EDIT
Jag snabbglansade fel
Det verkar vara 3 Euro / kWh eller 3000 Euro / MWh
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag får det till 3000 Euro /kWh som max tak .....
men jag kanske bara snabbglansade fel

EDIT
Jag snabbglansade fel
Det verkar vara 3 Euro / kWh eller 3000 Euro / MWh
Haha många siffror nu. 3 euro/MWh låter lågt :) tolkar det också som 3000 euro/MWh alltså, ca 30 000 kr/MWh eller 3000 öre/KWh.
 
D Daniel 109 skrev:
Var det inte 45kr/kWh?
Jo, det också Om jag förstår rätt är gränsen €3 eller 45 kr, beroende på vad som med aktuell växelkurs är lägst.
 
M mnils skrev:
Skall vi skylla på någon utländsk potentat så ligger Merkel bra till hands, hon var en mästare på att skapa katastrofer.
Inte Merkels fel. Det är krigshetsaren Biden som blandat sig i Europas energipolitik. Satt stop för Nord stream 2 och mobiliserat Natotrupper vid Baltikum och Ukraina för att reta ryssen.

Men de som skall beskyllas är de som röstat på globalisternas rödgröna politik.
Och mupparna som kommit fram till att nordiska elbörsen ska anslutas till övriga Europa. Vilka är dessa?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vilket maxtak ? Finnarna hade 10 000 kr/MWh för några veckor sedan. Terminshandlare tar i termer som "the sky is the limit". Många intensivtunga industrier har ju redan köpt sin el så de är inte riktigt lika känsliga på kortsikt.
Drar man igång ett litet bensindrivet elverk så kanske man kan producera 2-2.5kWh per liter, kanske något mera med ett dieselverk.

1000€/MWh blir då ungefär vad det kostar att köra igång elverket, till och med lite dyrare så det kan knappast bli högre än så i konstant kostnad om inte priset på olja ökar. Peakarna kan såklart bli högre.
 
F Finndjävel skrev:
Drar man igång ett litet bensindrivet elverk så kanske man kan producera 2-2.5kWh per liter, kanske något mera med ett dieselverk.

1000€/MWh blir då ungefär vad det kostar att köra igång elverket, till och med lite dyrare så det kan knappast bli högre än så i konstant kostnad om inte priset på olja ökar. Peakarna kan såklart bli högre.
Priset på diesololja är ju ganska flytande :) Världens mest handlade produkt har jag hört :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.